Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  12
Side 4 av 8 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 76 til 100 av 179

Tråd: 1992 Volvo 240 med "trimmet" B230FK. Tips ønskes.

  1. #76
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Så lenge forholdet mellom LMM og dyser er som originalt så kan i prinsippet originalchippet brukes. Problemet er at större dyser oppförer seg annerledes på tomgang og på cruising enn det små originaldyser gjör. Det er dette ett ettermarked trimchip må kompensere for slik at motoren er lettstartet, går normalt på tomgang og holder forbruket på ett normalt nivå.
    Da skjønner jeg


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  2. #77
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Han karen hos Fekzen hadde liten tro på to stk LMM. Jeg sendte mail og spurte litt.
    Han anbefalte jo 3" LMM, som "alle gjør"

    Han skulle sjekke om min ecu var kompatibel med live chip, så får vi se åssen det tar i vei.

    Jeg har tro på løsningen med to stk 2,5" LMM da, når jeg først skjønte prinsippet.

    Har også fått svar fra RS Tuning, og kommer til å bestille dyser fra de


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  3. #78
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Han karen hos Fekzen hadde liten tro på to stk LMM. Jeg sendte mail og spurte litt.
    Han anbefalte jo 3" LMM, som "alle gjør"

    Han skulle sjekke om min ecu var kompatibel med live chip, så får vi se åssen det tar i vei.

    Jeg har tro på løsningen med to stk 2,5" LMM da, når jeg først skjønte prinsippet.

    Har også fått svar fra RS Tuning, og kommer til å bestille dyser fra de
    Hehehe, det tror jeg på! Han har nok ikke värt inne på tanken engang. Jeg presiserer at jeg ikke har gjort dette selv og sier ikke at dette er noe du må gjöre. Jeg sier hva jeg ville gjort og forklarer hvorfor jeg ville gjort dette på denne måten.
    Hvis det ikke går, da hadde jeg byttet ut den ekstra LMM med en eldre luft MENGDE måler med klaff. som f.eks denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=106664858
    Vel, hva VET vi da?
    Jo, at 2,5" LMM flöder luft til å matche 4 stk. 300 ccm dyser som er originalt og rekker til ca. 200 hk. Så VET vi at 3" LMM flöder nok luft til å stötte bensinmengden fra 4 stk. 450 ccm dyser som da kanskje KAN rekke til ca. 300 hk.

    Hvis man så monterer 4 stk. 630 ccm dyser, hva skal man da gjöre med LMM for at den skal ha stor nok kapasitet? Ingenting? Kjöre med en 3" som bare flöder til å stötte 450 dysene? Hvorfor ikke 2,5"? Hvis man har en motor som trenger 630 ccm dyser så er man jo langt utenfor måleområdet til LMM likevel.
    Som å kjöre ladetrykk på en sugemotor med 1 BAR MAP sensor. Unger.

    De selger genuine saker som du kan stole på.

    Takk for at du gir tilbakemelding. Langt fra alle gidder å ta seg bryet med dette.
    Sist endret av Batland; 06/04/20 kl 11:46

  4. #79
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehehe, det tror jeg på! Han har nok ikke värt inne på tanken engang. Jeg presiserer at jeg ikke har gjort dette selv og sier ikke at dette er noe du må gjöre. Jeg sier hva jeg ville gjort og forklarer hvorfor jeg ville gjort dette på denne måten.
    Hvis det ikke går, da hadde jeg byttet ut den ekstra LMM med en eldre luft MENGDE måler med klaff.
    Vel, hva VET vi da?
    Jo, at 2,5" LMM flöder luft til å matche 4 stk. 300 ccm dyser som er originalt og rekker til ca. 200 hk. Så VET vi at 3" LMM flöder nok luft til å stötte bensinmengden fra 4 stk. 450 ccm dyser som da kanskje KAN rekke til ca. 300 hk.

    Hvis man så monterer 4 stk. 630 ccm dyser, hva skal man da gjöre med LMM for at den skal ha stor nok kapasitet? Ingenting? Kjöre med en 3" som bare flöder til å stötte 450 dysene? Hvorfor ikke 2,5"? Hvis man har en motor som trenger 630 ccm dyser så er man jo langt utenfor måleområdet til LMM likevel.
    Som å kjöre ladetrykk på en sugemotor med 1 BAR MAP sensor. Unger.

    De selger genuine saker som du kan stole på.

    Takk for at du gir tilbakemelding. Langt fra alle gidder å ta seg bryet med dette.
    Jeg har tro på at det skal fungere. Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skal gå, reint praktisk.

    Spent på hvordan resultatet blir.

    Er egentlig like spent på å ta en effektmåling av bilen, for å se hva det bor i den nå, da jeg synes det er gøy å se utvikling.
    Men må si at disse tilstandene som er om dagen, har satt litt kjepper i hjula for meg, så får bare ta det når dette Corona-styret har roet seg litt.

    Men hva er i prinsippet maks ladetrykk på den turboen jeg har? Den er vel ikke noe glad i ladetrykk over en bar uansett?

    Tilbakemeldinger er viktig synes jeg. Får man tips til forskjellige løsninger, så bør man jo også gi tilbakemelding på om det fungerer i praksis eller ikke synes jeg


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  5. #80
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Jeg har tro på at det skal fungere. Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skal gå, reint praktisk.

    Spent på hvordan resultatet blir.

    Er egentlig like spent på å ta en effektmåling av bilen, for å se hva det bor i den nå, da jeg synes det er gøy å se utvikling.
    Men må si at disse tilstandene som er om dagen, har satt litt kjepper i hjula for meg, så får bare ta det når dette Corona-styret har roet seg litt.

    Men hva er i prinsippet maks ladetrykk på den turboen jeg har? Den er vel ikke noe glad i ladetrykk over en bar uansett?

    Tilbakemeldinger er viktig synes jeg. Får man tips til forskjellige løsninger, så bør man jo også gi tilbakemelding på om det fungerer i praksis eller ikke synes jeg
    Effektmåling av en bil man er vant med og kjent med er vesentlig slik at du faktisk VET hvor mye oppgraderingene tilförer.
    Hehehe, til Coronastyret roer seg du? Vel..........foreslår at du vurderer å satse på å laste ned en G-måler app på mobilen og ordne opp selv. Jeg har brukt G-måler i mange år og den funker LANGT bedre enn folk flest gir de kreditt for.

    Du får G-måle å se. Gjör du godt arbeid og noterer resultat og ladetrykk så får du se hva som er effektivt og når det bikker over.

    Enig med du der.

  6. #81
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Effektmåling av en bil man er vant med og kjent med er vesentlig slik at du faktisk VET hvor mye oppgraderingene tilförer.
    Hehehe, til Coronastyret roer seg du? Vel..........foreslår at du vurderer å satse på å laste ned en G-måler app på mobilen og ordne opp selv. Jeg har brukt G-måler i mange år og den funker LANGT bedre enn folk flest gir de kreditt for.

    Du får G-måle å se. Gjör du godt arbeid og noterer resultat og ladetrykk så får du se hva som er effektivt og når det bikker over.

    Enig med du der.
    Lasta ned en app i går kveld, prøvde den med XC70’en når jeg kjørte til jobb.

    Er det noe sånt du tenker på? Da har man jo en del muligheter ser det ut til

    Eller tenker du på en ren G måler, som kun måler G-krefter?





    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  7. #82
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Du er helt i närheten.
    Ingenting er så nöyaktig som sluttfarten på 1/4 mile Drag racing. Sånn er det bare. Ser man på 1/8 tiden så får man en grei indikasjon og du vil alltid se hvordan du som sjäför og bilen utvikler seg.
    Volvo 244 med B21AT motor har jeg selv kjört 9,1 sek. og 129 km/t. på bane og det finnes langt bedre Apps enn den du har der. Det finnes noen som gir deg motoreffekt m.v. Mitt tips er å alltid legge inn 1000 kg som bilens vekt så det er enkelt å sammenligne enhver bil. Grunnen er at det er vekt/effekt forholdet som bestemmer hvor rask bilen er. Vi har målt forgasserturboer rundt her til 212 hp/ tonn på min G-måler. Når bilen ble effektmålt på rulle så var forskjellen i resultat kun 3 hk eller noe slikt.
    Sist endret av Batland; 02/04/20 kl 16:51

  8. #83
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du er helt i närheten.
    Ingenting er så nöyaktig som sluttfarten på 1/4 mile Drag racing. Sånn er det bare. Ser man på 1/8 tiden så får man en grei indikasjon og du vil alltid se hvordan du som sjäför og bilen utvikler seg.
    Volvo 244 med B21AT motor har jeg selv kjört 9,1 sek. og 129 km/t. på bane og det finnes langt bedre Apps enn den du har der. Det finnes noen som gir deg motoreffekt m.v. Mitt tips er å alltid legge inn 1000 kg som bilens vekt så det er enkelt å sammenligne enhver bil. Grunnen er at det er vekt/effekt forholdet som bestemmer hvor rask bilen er. Vi har målet forgasserturboer rundt her til 212 hp/ tonn på min G-måler. Når bilen ble effektmålt på rulle så var forskjellen i resultat kun 3 hk eller noe slikt.
    Ja der kan man se. Jeg så at en av fordelene med denne appen, var at den startet klokka når den merket bevegelse, men det er kanskje vanlig? Hvor nøyaktig den er veit jeg ikke, men XC70’en som skal ha 215hk er vel oppgitt til 0-100 på omkring 8 sekunder, så det virker jo som at det stemmer sånn tålig.

    Har du navnet på apper som du liker godt eller?

    Jeg har planer om å dra på vekta med 240’en, for å vite eksakt hva den veier med meg inni, men har ikke kommet så langt enda

    På 240’en har jeg faktisk teipet fast telefonen i rattet og filmet speedometeret, og regnet meg fram til 0-100 på ca 6 sekunder, men det blir jo ikke helt eksakt på hundredelene. Samt at speedometeret har litt misvisning


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  9. #84
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Ja der kan man se. Jeg så at en av fordelene med denne appen, var at den startet klokka når den merket bevegelse, men det er kanskje vanlig? Hvor nøyaktig den er veit jeg ikke, men XC70’en som skal ha 215hk er vel oppgitt til 0-100 på omkring 8 sekunder, så det virker jo som at det stemmer sånn tålig.

    Har du navnet på apper som du liker godt eller?

    Jeg har planer om å dra på vekta med 240’en, for å vite eksakt hva den veier med meg inni, men har ikke kommet så langt enda

    På 240’en har jeg faktisk teipet fast telefonen i rattet og filmet speedometeret, og regnet meg fram til 0-100 på ca 6 sekunder, men det blir jo ikke helt eksakt på hundredelene. Samt at speedometeret har litt misvisning
    Jeg har G-tech og G-tech SS i stedet for Smartphone.
    Denne sies å väre god: http://www.dynolicious.com/about/
    Vekten er viktig hvis du er opptatt av "hestene". Hvis du legger inn 1000 kg så kan du alltid performancemåle enhver bil til enhver tid og finne ut om den har bedre eller dårligere performance enn andre du har målt.

    Speedometer er ikke noe särlig fordi den har lovpålagt feilvisning. Har faktisk hatt flere biler på NAF sin rulle for test av speedometer og det er "litt" feilvisning ja. Ang. nöyaktighet er det ikke mye som kan stille opp med ett dataspruts turteller.
    Vi har sett biler med originalturtellere som har vist sjokkerende stor feilvisning.

  10. #85
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg har G-tech og G-tech SS i stedet for Smartphone.
    Denne sies å väre god: http://www.dynolicious.com/about/
    Vekten er viktig hvis du er opptatt av "hestene". Hvis du legger inn 1000 kg så kan du alltid performancemåle enhver bil til enhver tid og finne ut om den har bedre eller dårligere performance enn andre du har målt.

    Speedometer er ikke noe särlig fordi den har lovpålagt feilvisning. Har faktisk hatt flere biler på NAF sin rulle for test av speedometer og det er "litt" feilvisning ja. Ang. nöyaktighet er det ikke mye som kan stille opp med ett dataspruts turteller.
    Vi har sett biler med originalturtellere som har vist sjokkerende stor feilvisning.
    Det ser ut som den Dynolicious appen er borte fra app store. Ihvertfall i iPhone verden.

    Googlet litt, og fant en app som heter perfexpert. Tenkte jeg kunne prøve den

    Tror nok ikke at jeg kommer til å kjøpe meg proffutstyr til å måle slikt, men jeg skjønner også at det er gøy å ha sånt utstyr


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  11. #86
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Lastet ned den appen jeg fant.
    Har riktig nok bare tatt to drag.
    Og det var andre gir den tok utgangspunkt i, veit ikke om dette blir feil? Har lagt inn utvekslingsforhold osv da.

    Legger ved noen bilder, så er det opp til deg og bedømme.
    Angående luftmotstand, så er jeg ikke helt sikker på om det stemmer, da jeg kun har googlet det







    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  12. #87
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Se her ja!
    Jeg synes jo at dette ser veldig bra ut.
    Vi bruker 3. gear fordi man veldig fort får problemer med hjulspinn på 2. gear når du begynner å trimme en turbomotor.
    Ellers forholder jeg meg kun til hjuleffekt som her er 124 og 129 hk pr. tonn. For å få ett pålitelig tall så tar du 5 stk. pull, fjerner det beste og det dårligste og tar gjennomsnittet av de 3 jevneste. Da har du ett tall du kan forholde deg til for ettertiden.
    Ang. luftmotstand så er det to alternativer.
    1. Bare drit i den. Det er en kompensering for å öke tallene. Bare vas. Sett alt til 0 og mål akselerasjonen slik at alle biler måles med samme forutsetning. Jeg mener at poenget er å se og sammenligne hvilken bil som går best. Ikke hvem som har de höyeste tallene i den störste kassebilen, med verdens störste skiboks på taket, som går dårligst.
    2. Man sammenligner resultatene på 2. gear og 3. gear og justerer luftmotstanden til du får like tall.

  13. #88
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Se her ja!
    Jeg synes jo at dette ser veldig bra ut.
    Vi bruker 3. gear fordi man veldig fort får problemer med hjulspinn på 2. gear når du begynner å trimme en turbomotor.
    Ellers forholder jeg meg kun til hjuleffekt som her er 124 og 129 hk pr. tonn. For å få ett pålitelig tall så tar du 5 stk. pull, fjerner det beste og det dårligste og tar gjennomsnittet av de 3 jevneste. Da har du ett tall du kan forholde deg til for ettertiden.
    Ang. luftmotstand så er det to alternativer.
    1. Bare drit i den. Det er en kompensering for å öke tallene. Bare vas. Sett alt til 0 og mål akselerasjonen slik at alle biler måles med samme forutsetning. Jeg mener at poenget er å se og sammenligne hvilken bil som går best. Ikke hvem som har de höyeste tallene i den störste kassebilen, med verdens störste skiboks på taket, som går dårligst.
    2. Man sammenligner resultatene på 2. gear og 3. gear og justerer luftmotstanden til du får like tall.
    Valgte å ikke ta tredje gir nå, da det blir så høy hastighet, makser på omtrent 160 km/t på tredjegir

    Er foreløpig fornøyd med tallene selv egentlig.
    Oppsettet på appen var greit også, så kan jeg også endre vekt etc i ettertid på resultatene, så man kan sitte og leke litt.

    Maks ladetrykk er på ca 0,75 bar.

    Luftmotstanden får jeg ikke endret til under 0,3, så da har jeg den like greit på 0,4.

    Dette skal absolutt prøves mer
    Så skal jeg en tur til SVV, for å se hva den gamle traveren veier


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  14. #89
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Valgte å ikke ta tredje gir nå, da det blir så høy hastighet, makser på omtrent 160 km/t på tredjegir

    Er foreløpig fornøyd med tallene selv egentlig.
    Oppsettet på appen var greit også, så kan jeg også endre vekt etc i ettertid på resultatene, så man kan sitte og leke litt.

    Maks ladetrykk er på ca 0,75 bar.

    Luftmotstanden får jeg ikke endret til under 0,3, så da har jeg den like greit på 0,4.

    Dette skal absolutt prøves mer
    Så skal jeg en tur til SVV, for å se hva den gamle traveren veier
    Du må bare teste og gjöre deg kjent med hvordan den fungerer. I praksis varierer motorens prestasjoner mer enn det utstyret gjör.
    (124+129)/2 = 126,5 hk i snitt. Hvis bilen veier f.eks 1780 kg. 126,5 x 1,780 = 225 hk. Så kan den som vil legge til det drivverkstapet de önsker for å få det tallet de MÅ ha for å bli fornöyd.

    Slik jeg ser det er resultatet 126,5 hk/tonn i dag.

  15. #90
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du må bare teste og gjöre deg kjent med hvordan den fungerer. I praksis varierer motorens prestasjoner mer enn det utstyret gjör.
    (124+129)/2 = 126,5 hk i snitt. Hvis bilen veier f.eks 1780 kg. 126,5 x 1,780 = 225 hk. Så kan den som vil legge til det drivverkstapet de önsker for å få det tallet de MÅ ha for å bli fornöyd.

    Slik jeg ser det er resultatet 126,5 hk/tonn i dag.
    Sånnsett så er det jo hjulhester som er interessant.

    Å regne ut effekt i motor blir vel litt som å kjenne på vindretningen, med mindre man har motoren i benk?

    Gleder meg som sagt til å prøve mer, både før og etter videre modifikasjoner. Blir gøy å teste med litt nye deler etterhvert, og se hvor mye utslag det gjør


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  16. #91
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Sånnsett så er det jo hjulhester som er interessant.

    Å regne ut effekt i motor blir vel litt som å kjenne på vindretningen, med mindre man har motoren i benk?

    Gleder meg som sagt til å prøve mer, både før og etter videre modifikasjoner. Blir gøy å teste med litt nye deler etterhvert, og se hvor mye utslag det gjør
    Vi har vel sett at det avhenger av hva som er motivet. Det er så mye rart der ute.

    Motorbremsebenk er jo verktøy designet for å hente ut det hele og fulle potensiale i ett oppsett. Deretter begynner jobben med å videreutvikle oppsettet. Her ser man på mye forskjellig for å finne dendenser osv.
    Selve "Ååååååå, flotte tall!" tallene er nå så som så. De har fra liten til ingen relevans i forhold til hvilke krefter som i praksis kommer til å bli overført mellom hjulene og asfalten.

    Det er derfor Dragracing er så interessant. Det er bare klin umulig å bløffe seg til, og skryte på seg en høye sluttfart. Det går bare ikke. Dette er derfor helt pålitelig og helt rettferdig for alle.

    Hvis man er genuint opptatt av å utvikle bilen til høyere performance, så er det hjuleffekt pr. 1000 kg som gjelder. Når man har såpass bra utstyr som det du har nå - og til og med får en oversikt på dreiemomentet, sikkert også i lb/ft, så er en ting sikkert. Den bilen som har den høyeste summen av tallene: (hp pr. tonn + Nm pr. tonn )/ 2 er med stor sannsynligvis raskest i praksis.

  17. #92
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vi har vel sett at det avhenger av hva som er motivet. Det er så mye rart der ute.

    Motorbremsebenk er jo verktøy designet for å hente ut det hele og fulle potensiale i ett oppsett. Deretter begynner jobben med å videreutvikle oppsettet. Her ser man på mye forskjellig for å finne dendenser osv.
    Selve "Ååååååå, flotte tall!" tallene er nå så som så. De har fra liten til ingen relevans i forhold til hvilke krefter som i praksis kommer til å bli overført mellom hjulene og asfalten.

    Det er derfor Dragracing er så interessant. Det er bare klin umulig å bløffe seg til, og skryte på seg en høye sluttfart. Det går bare ikke. Dette er derfor helt pålitelig og helt rettferdig for alle.

    Hvis man er genuint opptatt av å utvikle bilen til høyere performance, så er det hjuleffekt pr. 1000 kg som gjelder. Når man har såpass bra utstyr som det du har nå - og til og med får en oversikt på dreiemomentet, sikkert også i lb/ft, så er en ting sikkert. Den bilen som har den høyeste summen av tallene: (hp pr. tonn + Nm pr. tonn )/ 2 er med stor sannsynligvis raskest i praksis.
    Jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av hvor mye hester eller dreiemoment det er, er mere viktig for meg å ha et oppsett som fungerer godt til mitt bruk.

    Kjenner en kar som har en Ford Focus RS500 ( med Volvo-femmer ). Det er sikkert en morsom bil på flere måter, men samtidig så er det en liten bil med relativt høy egenvekt, og forhjulsdrift.

    Den er visstnok også chiptunet til ca 400 hk ( antar dette er i motor, har 350 org ).

    Jeg har et inntrykk av at han er "litt bedre enn andre", og mener at hans ting er best.

    Så jeg har vært litt rappkjeftet som jeg pleier, og sagt at når Volvoen er "ferdig", så skal jeg kjøre fra han
    Jeg har helt sikkert tatt meg vann over hodet her, men det skal bli spennende og se på sikt.
    0-100 skal alltids være mulig, men kvartmila er muligens vanskelig


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  18. #93
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Vel, du har akkurat lastet ned utstyret som vil realitetsorientere dere begge to. Tör han å ta en test eller har han det bare i kjäften?
    Hehehe, her skal du se.
    Litt forenklet; En lokal helt tok en B230F motor, dreide stemplene, fikk portet 530 toppen, satt i en mild turbokam og oppgraderte ventilfjärer, satt to originalforgassere med slipte nåler på ene siden av motoren og en IRX450 turbo på den andre siden. Så kjöpte han seg noen gode hjul og stilte på 201 M dragracing med motoren grovt innjustert og "mappet" langs vei av en kompis.
    Först mot en Ford Capri med bygget Cosworthmotor benket til 500 hp målt på NAV.
    Så mot en "Yankare" med 426 Hemimotor borret og stroket til en hel masse.
    Begge to selvsagt langt raskere enn en 5 syl. grevling.
    Ta en titt.

    https://www.youtube.com/watch?v=McnCLm11_8M&t=75

    https://www.youtube.com/watch?v=-wzR6YXtXMA&t=93

    Går du inn på kanalen hans så finner du mer.

    Bilder av motorrom og de aller siste bremsepapirene etter mapping i Dynapack med datatenning og större turbo finner du i beskrivelsen her: https://www.youtube.com/watch?v=nk7lU8TWZ70
    Sist endret av Batland; 03/04/20 kl 18:30

  19. #94
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vel, du har akkurat lastet ned utstyret som vil realitetsorientere dere begge to. Tör han å ta en test eller har han det bare i kjäften?
    Hehehe, her skal du se.
    Litt forenklet; En lokal helt tok en B230F motor, dreide stemplene, fikk portet 530 toppen, satt i en mild turbokam og oppgraderte ventilfjärer, satt to originalforgassere med slipte nåler på ene siden av motoren og en IRX450 turbo på den andre siden. Så kjöpte han seg noen gode hjul og stilte på 201 M dragracing med motoren grovt innjustert og "mappet" langs vei av en kompis.
    Först mot en Ford Capri med bygget Cosworthmotor benket til 500 hp målt på NAV.
    Så mot en "Yankare" med 426 Hemimotor borret og stroket til en hel masse.
    Begge to selvsagt langt raskere enn en 5 syl. grevling.
    Ta en titt.

    https://www.youtube.com/watch?v=McnCLm11_8M&t=75

    https://www.youtube.com/watch?v=-wzR6YXtXMA&t=93

    Går du inn på kanalen hans så finner du mer.

    Bilder av motorrom og de aller siste bremsepapirene etter mapping i Dynapack med datatenning og större turbo finner du i beskrivelsen her: https://www.youtube.com/watch?v=nk7lU8TWZ70
    Det dro mildt sagt avgårde. Tøft å se en amcar med så mye lyd osv, bare rett og slett bli parkert

    Den 240’en har jeg hørt ganske mye om faktisk, uten at jeg kjenner eier. Men jeg kjenner ett nært familiemedlem av han, verden er ikke så stor

    Men SÅ GODT visste jeg ærlig talt ikke at den gikk.

    Hva slags utveksling bruker dere vanligvis på bilene deres? Det er vel litt vanskelig å svare på kanskje, for det er vel alt ut ifra hva slags oppsett man har?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  20. #95
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Det dro mildt sagt avgårde. Tøft å se en amcar med så mye lyd osv, bare rett og slett bli parkert

    Den 240’en har jeg hørt ganske mye om faktisk, uten at jeg kjenner eier. Men jeg kjenner ett nært familiemedlem av han, verden er ikke så stor

    Men SÅ GODT visste jeg ærlig talt ikke at den gikk.

    Hva slags utveksling bruker dere vanligvis på bilene deres? Det er vel litt vanskelig å svare på kanskje, for det er vel alt ut ifra hva slags oppsett man har?
    Eieren er opptatt av dette og tar oppgaven på alvor.
    Hehe, morsomt.
    Sånn går det når man utvikler jevnt og trutt over tid og unngår "gromme" greier som pesten.
    Jeg har utviklet denne metoden som har vist seg å fungere greit:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...lge+utveksling

    Ett sånt enkelt og greit svar er; 3.91:1, 3.73:1 eller 3.54:1. På generelt grunnlag, helst ikke lettere eller tyngre enn dette.
    Sist endret av Batland; 03/04/20 kl 20:36

  21. #96
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Eieren er opptatt av dette og tar oppgaven på alvor.
    Hehe, morsomt.
    Sånn går det når man utvikler jevnt og trutt over tid og unngår "gromme" greier som pesten.
    Jeg har utviklet denne metoden som har vist seg å fungere greit:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...lge+utveksling

    Ett sånt enkelt og greit svar er; 3.91:1, 3.73:1 eller 3.54:1. På generelt grunnlag, helst ikke lettere eller tyngre enn dette.
    Ah. Da er nok min litt i tyngste laget, som jeg mistenkte.

    Men samtidig så synes jeg det er deilig å kunne kjøre på motorveien uten å ha så voldsomt høyt turtall.

    Får se litt hva jeg gjør, kan hende jeg får lyst til å endre utveksling på sikt allikevel


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  22. #97
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Ah. Da er nok min litt i tyngste laget, som jeg mistenkte.

    Men samtidig så synes jeg det er deilig å kunne kjøre på motorveien uten å ha så voldsomt høyt turtall.

    Får se litt hva jeg gjør, kan hende jeg får lyst til å endre utveksling på sikt allikevel
    Hvis vi ser på hva biler som hovedsaklig kjöres på motorvei trenger, så er det nöyaktig motsatt av hva biler som skal akslere hardt fra 0 - 150 km/t (eller mph) trenger.
    Hvis du hovedsakling kjörer på motorvei, så beholder du motorveiutvekslingen og bygger motoren deretter, dvs sverigeoppsett = stor, tung og treg Holset turbo og ett patetisk register. Dette er plenti godt nok for "motorveibiler". De som ser på dragracing fra sverige har helt sikkert sett at de fleste motoren bare totaldör når clutchen går ut på 2. gear. Dette p.g.a. at oppsettene ikke har ett turtallsregister. De har kun en effekt topp med lite etter dette turtallet og ingenting för dette turtallet. Det er som sagt godt nok for de fleste. Det er jo så "flotte tall". :(

    Alternativet er ett komprimiss. Problemet med komprimiss er at det enten krever höyere kompetanse, höyere budsjett og större innsats - eller så blir sluttresultatet dårligere.

    Si at du kjörer rolig avgårde på 1. gear, gir full gass og drar til 10% over turtallet hvor maks effekt avgis, kamikazegearer over i 2. gear og drar til samme turtall. Hvis denne övelsen opplevels som ubehagelig og irriterende treg, da er lettere utveksling det rette å vurdere.
    Hvilket turtall har du i hvilken hastighet nå?
    Hvilken gearkasse og hvilken utveksling har du på 5. eller 6. nå?
    Hvilket turtall önsker du egentlig å ha i denne hastigheten?
    Sist endret av Batland; 04/04/20 kl 12:26

  23. #98
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis vi ser på hva biler som hovedsaklig kjöres på motorvei trenger, så er det nöyaktig motsatt av hva biler som skal akslere hardt fra 0 - 150 km/t (eller mph) trenger.
    Hvis du hovedsakling kjörer på motorvei, så beholder du motorveiutvekslingen og bygger motoren deretter, dvs sverigeoppsett = stor, tung og treg Holset turbo og ett patetisk register. Dette er plenti godt nok for "motorveibiler". De som ser på dragracing fra sverige har helt sikkert sett at de fleste motoren bare totaldör når clutchen går ut på 2. gear. Dette p.g.a. at oppsettene ikke har ett turtallsregister. De har kun en effekt topp med lite etter dette turtallet og ingenting för dette turtallet. Det er som sagt godt nok for de fleste. Det er jo så "flotte tall". :(

    Alternativet er ett komprimiss. Problemet med komprimiss er at det enten krever höyere kompetanse, höyere budsjett og större innsats - eller så blir sluttresultatet dårligere.

    Si at du kjörer rolig avgårde på 1. gear, gir full gass og drar til 10% over turtallet hvor maks effekt avgis, kamikazegearer over i 2. gear og drar til samme turtall. Hvis denne övelsen opplevels som ubehagelig og irriterende treg, da er lettere utveksling det rette å vurdere.
    Hvilket turtall har du i hvilken hastighet nå?
    Hvilken gearkasse og hvilken utveksling har du på 5. eller 6. nå?
    Hvilket turtall önsker du egentlig å ha i denne hastigheten?
    Jeg kjører ikke daglig på motorvei, men er heller ikke så mye bakker her på Østlandet

    Jeg har M90 girkasse, og 3,31 utveksling i diffen.

    Fant en kalkulator på nett, der jeg la inn de forskjellige utvekslingene på både girkasse og differensial, og den ser ut til å stemme bra




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  24. #99
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Jeg kjører ikke daglig på motorvei, men er heller ikke så mye bakker her på Østlandet

    Jeg har M90 girkasse, og 3,31 utveksling i diffen.

    Fant en kalkulator på nett, der jeg la inn de forskjellige utvekslingene på både girkasse og differensial, og den ser ut til å stemme bra

    Hehe, tenk på at Volvo leverte enkelte 240 med 4,10:1 diff og M45 kasse.

    Diff. utveksling handler om hvor hard akselerasjon man önsker uavhenging om det er motbakke, flate eller nedoverbakke. Som ellers i livet handler det om å ta ett valg og leve med konsekvensene av dette valget.

    Ser man på tabellene dine så ser du at med 3310 o/min så har du 147,5 km/t i virkelig fart og antagelig rundt 160 km/t på speedometeret.)
    Diffutveksling funker slik.
    3,310:1 diff = 3310 o/min i denne hastigheten.
    3,54:1 diff öker dette til 3540 o/min.
    3,73:1 = 3730 o/min.
    og
    3,91:1 gir 3910 o/min.
    Så finnes det M90 kasser med 0,70:1 på 5 gear i stedet for 0,81:1 på den du har.
    Da blir det 3910 / 0,81 x 0,70 = 3379 o/min.

    Jeg mener jo at det er dette som er det rette valget for de aller fleste. Med 3,91:1 diff. får man maksimal akselerasjonsevne og med den rette M90 kassen blir turtallet på motorvei i praksis uendret.
    Sist endret av Batland; 04/04/20 kl 13:28

  25. #100
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehe, tenk på at Volvo leverte enkelte 240 med 4,10:1 diff og M45 kasse.

    Diff. utveksling handler om hvor hard akselerasjon man önsker uavhenging om det er motbakke, flate eller nedoverbakke. Som ellers i livet handler det om å ta ett valg og leve med konsekvensene av dette valget.
    Ja

    Tenker jeg får ta den vurderingen angående utveksling når resten av oppsettet er sånn som jeg ønsker.

    Blir jeg ikke fornøyd, så er det jo i grunn bare å bytte


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

Side 4 av 8 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. rønnes - Volvo 240 Turbo 1992 "Svanhild"
    By rønnes in forum 200 -serien
    Svar: 68
    Siste post: 28/10/19, 20:58
  2. Volvo 945 B230FK "stanger" på turtall
    By Kviks1 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 14/05/14, 22:40
  3. Trøbbel med bensintilførsel Volvo 760 - B230FK m/ "200hk oppsett"
    By volvo2før in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 27
    Siste post: 26/08/12, 17:46
  4. Volvo 240 stv. 1992 mod. 120" km
    By Mocy in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3
    Siste post: 13/04/11, 12:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •