Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  12
Side 3 av 8 FørstFørst 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 179

Tråd: 1992 Volvo 240 med "trimmet" B230FK. Tips ønskes.

  1. #51
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard 1992 Volvo 240 med "trimmet" B230FK. Tips ønskes.

    Da var 044 pumpa montert. Faen som den bråker

    Men liker å tro at det er "bra støy"

    Har du da fremgangsmåte angående BTR?@Batland ;





    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sist endret av mafian; 26/03/20 kl 21:45
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post

    Har du da fremgangsmåte angående BTR?@Batland ;
    Hva tenker du på?

  3. #53
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hva tenker du på?
    Du skrev at man kan knipe BTR i skrustikka, for å øke bensintrykket litt



    Er det greit å gjøre det, eller bør jeg kjøpe nye dyser med en gang?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    A-ha.

    Det kommer jo an på hva som er målet, men når du har investert i en Geunuin BOSCH 044 pumpe, så tenker jeg at ambisjonene står i stil, eller?
    De originale dysene er ALT for små med mindre du har tenkt å kjøre 2 stk. pr. sylinder, men hvis det er det som er planene da hjelper det å knipe BTR litt.

    Hvis vi sier at orginale dyser er 300 ccm og kan gå med 85% duty = 255 ccm så rekker det til 20 lb/min med luft når AFR er 12,4:1.
    3,6 BAR øker tallene til 279 ccm og 21,9 lb/min => "220 hester".


    Bensintrykk oppjustert fra 3,0 - 3,6 BAR øker dysenes kapasitet med 9,5% og 255 ccm x 2 + 9,5% støtter ett luftfløde på 40,42 lb/min som i følge de fleste turboleverandører og turboprodusenter omtales som 400 hp.

    Som du ser er det ikke umulig å klare 400 hp med originale dyser dersom du dobler antallet og kniper BTR til å gi 3,6 BAR grunntrykk.

    Det er selvsagt bedre å kjøpe seg noen nye, moderne GENUINE, BOSCH eller SIEMENS dyser i nabolaget 600 + ccm i stedet.
    NB! IKKE kjøp drittdyser som f.eks de lange tynne med en blå ring på eller noe kinadritt på fleEbay.
    Det er så revva at jeg mener at det er langt bedre med 2 - 3 stk. originale dyser pr. sylinder i stedet.
    Sist endret av Batland; 27/03/20 kl 09:29

  5. Takk mafian takket for denne posten
  6. #55
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    A-ha.

    Det kommer jo an på hva som er målet, men når du har investert i en Geunuin BOSCH 044 pumpe, så tenker jeg at ambisjonene står i stil, eller?
    De originale dysene er ALT for små med mindre du har tenkt å kjøre 2 stk. pr. sylinder, men hvis det er det som er planene da hjelper det å knipe BTR litt.

    Hvis vi sier at orginale dyser er 300 ccm og kan gå med 85% duty = 255 ccm så rekker det til 20 lb/min med luft når AFR er 12,4:1.

    Bensintrykk oppjustert fra 3,0 - 3,6 BAR øker dysenes kapasitet med 9,5% og 255 ccm x 2 + 9,5% støtter ett luftfløde på 40,42 lb/min som i følge de fleste turboleverandører og turboprodusenter omtales som 400 hp.

    Som du ser er det ikke umulig å klare 400 hp med originale dyser dersom du dobler antallet og kniper BTR til å gi 3,6 BAR grunntrykk.

    Det er selvsagt bedre å kjøpe seg noen nye, moderne GENUINE, BOSCH eller SIEMENS dyser i nabolaget 600 + ccm i stedet.
    NB! IKKE kjøp drittdyser som f.eks de lange tynne med en blå ring på eller noe kinadritt på fleEbay.
    Det er så revva at jeg mener at det er langt bedre med 2 - 3 stk. originale dyser pr. sylinder i stedet.
    Da skjønner jeg
    Har vurdert Siemens Deka 630cc

    https://www.speeding.no/p/drivstoff-...are-630cc.html

    Men disse virker litt "billige"?
    Eller er de så billige i utgangspunktet?
    Har du noe erfaring med Speeding?
    Ser de har Bosch dyser som leverer samme fløde også


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  7. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Når man forsøker å selge 630 ccm dyser og viser bilde av en 870 ccm dyse, da virker det både billig og tvilsomt, men jeg har ikke erfaring med Speeding og påstår derfor ingenting.

    Se denne:
    http://www.siemensdeka.com/product/6...fi114961-60mm/

    Det som gjelder er altså "Genuine Siemens / Mototron DEKA IV" og ikke minst "FI114961"

    Alt handler om budsjett. Hvis budsjettet rekker så er og blir det nye, moderne GENUINE BOSCH 1000 ccm dyser som er det riktig gode valget.
    Sist endret av Batland; 27/03/20 kl 13:01

  8. #57
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Når man forsøker å selge 630 ccm dyser og viser bilde av en 870 ccm dyse, da virker det både billig og tvilsomt, men jeg har ikke erfaring med Speeding og påstår derfor ingenting.

    Se denne:
    http://www.siemensdeka.com/product/6...fi114961-60mm/

    Det som gjelder er altså "Genuine Siemens / Mototron DEKA IV" og ikke minst "FI114961"

    Alt handler om budsjett. Hvis budsjettet rekker så er og blir det nye, moderne GENUINE BOSCH 1000 ccm dyser som er det riktig gode valget.
    Takk
    Jeg får litt dårlig inntrykk av den Speeding siden. Derfor jeg spurte, for jeg orker ikke noe Kina kopi-søppel, så da tar jeg ikke sjansen.

    Om jeg omformulerer litt, er det noen Norske forhandlere som selger genuine dyser som passer mitt bruksområde, som du veit om? Spiller liten rolle hva det står på dysene, sålenge det er ordentlig vare


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  9. #58
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Takk
    Jeg får litt dårlig inntrykk av den Speeding siden. Derfor jeg spurte, for jeg orker ikke noe Kina kopi-søppel, så da tar jeg ikke sjansen.

    Om jeg omformulerer litt, er det noen Norske forhandlere som selger genuine dyser som passer mitt bruksområde, som du veit om? Spiller liten rolle hva det står på dysene, sålenge det er ordentlig vare

    Vi har jo det gode gamle uttrykket:" Hvis noe virker for godt til å väre sant, så er det som oftest det." Nei, ikke ödelegg all kjöreglede og eierglede med å sette på noe dritt fra kina.

    Jeg snakket nettopp med RS Tuning Bergen som er LANGT over gjennomsnittet opptatt av höy kvalitet og samtidig langt under gjennomsnittet opptatt av å selge mest mulig til flest mulig. Han sa at han hadde dyser på lager så du kontakte ham på facebook.

  10. #59
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vi har jo det gode gamle uttrykket:" Hvis noe virker for godt til å väre sant, så er det som oftest det." Nei, ikke ödelegg all kjöreglede og eierglede med å sette på noe dritt fra kina.

    Jeg snakket nettopp med RS Tuning Bergen som er LANGT over gjennomsnittet opptatt av höy kvalitet og samtidig langt under gjennomsnittet opptatt av å selge mest mulig til flest mulig. Han sa at han hadde dyser på lager så du kontakte ham på facebook.
    Takk
    Da har jeg sendt en melding til de, så får vi se åssen det utarter seg.

    De har vel muligens turbo som passer mitt behov også, når jeg kommer så langt?

    Har for øvrig fått tilbud om å kjøpe et Vems datasprut av en kompis, som jeg vurderer.
    Der får man også kjøpt overganger slik at originalt motorledningsnett passer, det virker for meg som en lur løsning.
    Har du noen erfaringer med Vems sprut?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  11. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Takk
    Da har jeg sendt en melding til de, så får vi se åssen det utarter seg.

    De har vel muligens turbo som passer mitt behov også, når jeg kommer så langt?

    Har for øvrig fått tilbud om å kjøpe et Vems datasprut av en kompis, som jeg vurderer.
    Der får man også kjøpt overganger slik at originalt motorledningsnett passer, det virker for meg som en lur løsning.
    Har du noen erfaringer med Vems sprut?
    RS Tuning Bergen kan nok skaffe deg de höykvalitet delene du önsker og trenger, men etter kronekollapsen 2020 så ryker det fort en arm, en fot og en nyre hvis du skal ha en EFR, en GTX eller en G-serie turbo uten at dette er deres feil.

    Hvis budsjettet er mer normalt, men over kinaskrot, og du ikke finner en passende turbo selv, så kan du gi meg en lyd slik at du kan få ett forslag på glidelagerturbo å vurdere til noe i nabolaget 25 - 33% av en flett ny kulelageturbo.

    Jeg ser at endel svensker bruker Vems med godt resultat, men jeg har ikke erfaring med det. Noen rundt her vurderte det, men når vi sjekket spec. så er prossessoren tregere enn den som bruks i MS. Hvorvidt dette her praktisk betydning vet jeg ikke.

    Jeg prioriterer stabilitet, holdbarhet og pålitelighet og derfor har jeg satset på gamle Haltech sprut.
    Sist endret av Batland; 27/03/20 kl 22:21

  12. #61
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    RS Tuning Bergen kan nok skaffe deg de höykvalitet delene du önsker og trenger, men etter kronekollapsen 2020 så ryker det fort en arm, en fot og en nyre hvis du skal ha en EFR, en GTX eller en G-serie turbo uten at dette er deres feil.

    Hvis budsjettet er mer normalt, men over kinaskrot så kan du gi meg en lyd så kan du få ett forslag på glidelagerturbo å vurdere til noe i nabolaget 25 - 33% av en flett ny kulelageturbo.

    Jeg ser at endel svensker bruker Vems med godt resultat, men jeg har ikke erfaring med det. Noen rundt her vurderte det, men når vi sjekket spec. så er prossessoren tregere enn den som bruks i MS. Hvorvidt dette her praktisk betydning vet jeg ikke.
    Takk
    Har ikke satt noe spesifikt budsjett egentlig, men har jo sett at prisene på både Borg Warner og Garret er rimelig stive ja.

    Så ligger nok mere normalt vil jeg påstå.
    Vil samtidig ha bensin / motorstyring på plass først, og har jo planer om å ha bilen i dynobenk før jeg gjør så mye mer.

    Har også en del å gjøre i forstilling i år, så blir spennende å se hvor mye penger det blir igjen. Men det er jo ingen ting som haster, selv om det kan være ønskelig å få alt på plass på en gang


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  13. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg ser at "Gamle og vanlige" GARRETT GT3071R koster ganske nöyaktig 50% av det en GenII GTX3071R med turbinhus koster, men når alt er sagt å gjort med frakt og toll og moms nå i 2020, så må man vel i praksis betale närmere kr. 20 kr. pr. dollar med utgangspunkt i oppgitt pris på nett.
    Da kommer man ikke så langt med kr. 20 000,- i turbobudsjett. Andre alternativer som gir ett tilfredsstillende resultat kan derfor väre "kjekt å ha."

    Det er bare å ta det pø-om-pø.

    Diskuterte forresten VEMS med en kar som forsökte å mappe en bil som hadde dette. Han var ikke veldig imponert.
    Ustabile saker så eieren solgte det og kjöpte ett annet merke.

  14. #63
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg ser at "Gamle og vanlige" GARRETT GT3071R koster ganske nöyaktig 50% av det en GenII GTX3071R med turbinhus koster, men når alt er sagt å gjort med frakt og toll og moms nå i 2020, så må man vel i praksis betale närmere kr. 20 kr. pr. dollar med utgangspunkt i oppgitt pris på nett.
    Da kommer man ikke så langt med kr. 20 000,- i turbobudsjett. Andre alternativer som gir ett tilfredsstillende resultat kan derfor väre "kjekt å ha."

    Det er bare å ta det pø-om-pø.

    Diskuterte forresten VEMS med en kar som forsökte å mappe en bil som hadde dette. Han var ikke veldig imponert.
    Ustabile saker så eieren solgte det og kjöpte ett annet merke.
    Hmm, blir spennende og se hva jeg ender på av turbo. Alt er vel uansett bedre enn den varmluftsføneren jeg har

    Kommer ikke til å stresse noe med motor-oppsettet. Da blir det ofte dyrt og dårlig, etter mine erfaringer ihvertfall.

    Tja, kanskje Vems er et dårlig valg da.
    Har sett "livechipper" til LH 2.4 også, men dette er vel ikke noen god løsning vil jeg tro?
    Legger ved link, men virker for godt til å være sant synes jeg

    http://shop.fekzen.se/sv/volvo/279-l...ecialchip.html


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  15. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Hmm, blir spennende og se hva jeg ender på av turbo. Alt er vel uansett bedre enn den varmluftsføneren jeg har

    Kommer ikke til å stresse noe med motor-oppsettet. Da blir det ofte dyrt og dårlig, etter mine erfaringer ihvertfall.

    Tja, kanskje Vems er et dårlig valg da.
    Har sett "livechipper" til LH 2.4 også, men dette er vel ikke noen god løsning vil jeg tro?
    Legger ved link, men virker for godt til å være sant synes jeg

    http://shop.fekzen.se/sv/volvo/279-l...ecialchip.html
    Vi får vente å se.
    Det en en god idè. Det som vanligvis gir de beste resultatene er at man bruker god tid og legger en god plan som man holder seg til og ikke vingler og vimser underveis.
    Det er to utfordringer med LH2,4.
    1. Billige universalchip som er helt på jordet. Folk som overhode ikke har greie dette og som blander og mikser epler og appelsiner, hummer og kanari og alt mulig annet man kan tenke på. Man kroner så verket med vassekte dritt made in china.
    2. Man chipper kun bensinhjernen og dette er som å bytte dyser i en forgasser, men hva med tenningen? Det er tenningsmappet som er det i särlasse viktigste for en turbomotor, men dette gjör man lite og ingenting med. Det man trenger er ett slikt USB chip for å mappe tenningshjernen også.

    Som ren bensinhjerne mapping synes jeg at dette ser meget lovende ut. Som ett rent datasprut for bensinen er faktisk LH2,4 slett ikke dårlig til å styre gode dyser basert på signaler fra en stor og GOD LMM. (eller to)
    Sist endret av Batland; 29/03/20 kl 17:35

  16. #65
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vi får vente å se.
    Det en en god idè. Det som vanligvis gir de beste resultatene er at man bruker god tid og legger en god plan som man holder seg til og ikke vingler og vimser underveis.
    Det er to utfordringer med LH2,4.
    1. Billige universalchip som er helt på jordet. Folk som overhode ikke har greie dette og som blander og mikser epler og appelsiner, hummer og kanari og alt mulig annet man kan tenke på. Man kroner så verket med vassekte dritt made in china.
    2. Man chipper kun bensinhjernen og dette er som å bytte dyser i en forgasser, men hva med tenningen? Det er tenningsmappet som er det i särlasse viktigste for en turbomotor, men dette gjör man lite og ingenting med. Det man trenger er ett slikt USB chip for å mappe tenningshjernen også.

    Som ren bensinhjerne mapping synes jeg at dette ser meget lovende ut. Som ett rent datasprut for bensinen er faktisk LH2,4 slett ikke dårlig til å styre gode dyser basert på signaler fra en stor og GOD LMM.
    Jeg synes egentlig at Ecomax chippen jeg har, er helt grei, sånn som oppsettet er nå. Motoren går reint og fint, og det virker ikke som at den går magert eller fett. Er såklart ikke verdens beste løsning uansett, men funker enn så lenge.

    Bør jeg flytte over LMM’en min i et 3" hus når jeg monterer nye dyser, eller åssen burde jeg gå fram?

    Ecomax chippen funker kanskje dårlig med 3" LMM og store dyser?

    Jeg har ikke original-chip, så jeg får ikke brukt det heller for øyeblikket


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  17. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Jeg synes egentlig at Ecomax chippen jeg har, er helt grei, sånn som oppsettet er nå. Motoren går reint og fint, og det virker ikke som at den går magert eller fett. Er såklart ikke verdens beste løsning uansett, men funker enn så lenge.

    Bør jeg flytte over LMM’en min i et 3" hus når jeg monterer nye dyser, eller åssen burde jeg gå fram?

    Ecomax chippen funker kanskje dårlig med 3" LMM og store dyser?

    Jeg har ikke original-chip, så jeg får ikke brukt det heller for øyeblikket
    Ett velfungerende "trimsett" består av trioen LMM, Chip og dyser.
    LMM gir ett signal til chippet som tilpasser pulslengden dysene er åpne og leverer bensin.
    Chippet er derfor programert til å fungere med en bestemt störrelse LMM og en bestemt störrelse på dysene.
    Hvis du vil ha ett brukbart resultat så må disse 3 delene väre tilpasset hverandre og det er her USB chippet er så interessant. Det gir en muligheten til å gjöre dette på en måte som jeg ikke har sett at noen andre har gjort det på enda.
    Kan avslöre at valget hadde falt på genuine Siemens #961 dyser.
    Sist endret av Batland; 28/03/20 kl 19:35

  18. #67
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ett velfungerende "trimsett" består av trioen LMM, Chip og dyser.
    LMM gir ett signal til chippet som tilpasser pulslengden dysene er åpne og leverer bensin.
    Chippet er derfor programert til å fungere med en bestemt störrelse LMM og en bestemt störrelse på dysene.
    Hvis du vil ha ett brukbart resultat så må disse 3 delene väre tilpasset hverandre og det er her USB chippet er så interessant. Det gir en muligheten til å gjöre dette på en måte som jeg ikke har sett at noen andre har gjort det på enda.
    Kan avslöre at valget hadde falt på genuine Siemens #961 dyser.
    Kanskje jeg like greit skal prøve den Fekzen chippen da. Er jo genialt om det fungerer.

    Utfordringa er vel heller tenningsanlegget ved å bruke en sånn løsning?

    Jeg liker å tenke litt utafor boksen, så om den løsningen er noe du har tro på, så har jeg ikke noe i mot å prøve det

    #961 er de 630cc dysene som jeg tenkte på i utgangspunktet, som jeg klarte å tyde meg fram til?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  19. #68
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Kanskje jeg like greit skal prøve den Fekzen chippen da. Er jo genialt om det fungerer.

    Utfordringa er vel heller tenningsanlegget ved å bruke en sånn løsning?

    Jeg liker å tenke litt utafor boksen, så om den løsningen er noe du har tro på, så har jeg ikke noe i mot å prøve det

    #961 er de 630cc dysene som jeg tenkte på i utgangspunktet, som jeg klarte å tyde meg fram til?
    Det synes jeg.

    Jeg har jo troen på min egen lösning, men det er jeg sannsynligvis alene om.
    Jeg kan dele resonementet.
    Original: 2,5" LMM = 4,9 enheter for 300 ccm dyser.
    Trim: 3" LMM = 7,06 enheter for 450 ccm dyser.
    Forskjell i dysestörrelse = 450 / 300 = + 50%. Forskjell i LMM = +44%. Som vi ser er det en fornuftig sammenheng å observere her.
    Så vil jeg bruke 630 ccm dyser. 630 / 450 = +40%.
    Da trenger vi en LMM som har ca. 40% flere enheter enn de 7,06 enhetene som 3" LMM har, ikke sant?
    7,06 enheter + 40% = 9,9 enheter. Alle henger med?
    9,9 enheter /2 = 4,95 enheter. Som vi ser er 2 stk. originale LMM helt perfekt.!!

    Man monterer da en orginal luftfilterboks og LMM på förersiden i bilen trekker ett rör på tvers og kobler det sammen med den originale som er på passaskjesiden og setter dette inn på turboen. Så mapper man inn chippet.

    Se litt nede på denne siden: http://forum.vccn.no/showthread.php?...age2&styleid=9
    Sist endret av Batland; 29/03/20 kl 17:39

  20. #69
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det synes jeg.

    Jeg har jo troen på min egen lösning, men det er jeg sannsynligvis alene om.
    Jeg kan dele resonementet.
    Original: 2,5" LMM = 4,9 enheter for 300 ccm dyser.
    Trim: 3" LMM = 7,06 enheter for 450 ccm dyser.
    Forskjell i dysestörrelse = 450 / 300 = + 50%. Forskjell i LMM = +44%. Som vi ser er det en fornuftig sammenheng å observere her.
    Så vil jeg bruke 630 ccm dyser. 630 / 450 = +40%.
    Da trenger vi en LMM som har ca. 40 flere enheter enn de 7,06 enhetene som 3" LMM har, ikke sant?
    7,06 enheter + 40% = 9,9 enheter. Alle henger med?
    9,9 enheter /2 = 4,5 enheter. Som vi ser er 2 stk. originale LMM helt perfekt.!!

    Man monterer da en orginal luftfilterboks og LMM på förersiden i bilen trekker ett rör på tvers og kobler det sammen med den originale som er på passaskjesiden og setter dette inn på turboen. Så mapper man inn chippet.

    Se litt nede på denne siden: http://forum.vccn.no/showthread.php?...age2&styleid=9
    Jøss, det er tydeligvis mange røvertriks som kan gjøres

    Det der er en løsning jeg har tro på, utfordringene for min del, er at jeg ikke har original luftfilterboks, og har heller ikke plass til det grunnet DO88 cooleren.

    Men det går vel an å koble på en LMM til allikevel?

    Jeg kan alltids forgrene innsugsrøret, og kjøre to åpne filter, om det fysisk fungerer, men hvordan kobler man elektronikken? Er det så enkelt at man paralellkobler LMM’ene?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  21. #70
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Jøss, det er tydeligvis mange røvertriks som kan gjøres

    Det der er en løsning jeg har tro på, utfordringene for min del, er at jeg ikke har original luftfilterboks, og har heller ikke plass til det grunnet DO88 cooleren.

    Men det går vel an å koble på en LMM til allikevel?

    Jeg kan alltids forgrene innsugsrøret, og kjøre to åpne filter, om det fysisk fungerer, men hvordan kobler man elektronikken? Er det så enkelt at man paralellkobler LMM’ene?
    Åpne filter er enda bedre.
    Flott.
    Nå kommer den virkelig vanskelige skruballen.
    Den ekstra LMM kobles ikke elektrisk. Den bare står der.

  22. #71
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Åpne filter er enda bedre.
    Flott.
    Nå kommer den virkelig vanskelige skruballen.
    Den ekstra LMM kobles ikke elektrisk. Den bare står der.
    Men jøss, hvordan i alle dager skal det da ha noe for seg?

    Den må vel kobles til på et vis for å i heletatt ha noen hensikt? Eller er det i prinsipp bare en LMM, og to løp, for å lure den originale LMM’en?

    Skjønner ingen ting jeg nå


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  23. #72
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Etter å ha tenkt mye på dette nå, så TROR jeg at jeg har skjønt prinsippet.

    Grunnen til to stk LMM er for å få lik luftstrøm gjennom begge "løpene"? Og at man da halverer lufta som går gjennom den LMM’en som er tilkoblet?

    Og man da har mye mindre luftstrøm gjennom den LMM’en som er tilkoblet, i stedet for å i prinsippet kjøre én kjempestor LMM.
    Det virker i såfall logisk for meg.

    Det som er hensikten med det hele?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  24. #73
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er helt korrekt.
    Hvis du ser inn i en LMM så ser du at mesteparten av luften som går gjennom den går på utsiden av "måleöyet" og blir derfor IKKE målt.

  25. #74
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er helt korrekt.
    Hvis du ser inn i en LMM så ser du at mesteparten av luften som går gjennom den går på utsiden av "måleöyet" og blir derfor IKKE målt.
    Da er alt mye mer logisk med en gang.

    Men dette burde jo etter mitt skjønn kunne gjøres med original chip også?

    For alt blir jo kompensert etter signaler fra LMM, så skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle fungert ihvertfall


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  26. #75
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Da er alt mye mer logisk med en gang.

    Men dette burde jo etter mitt skjønn kunne gjøres med original chip også?

    For alt blir jo kompensert etter signaler fra LMM, så skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle fungert ihvertfall
    Så lenge forholdet mellom LMM og dyser er som originalt så kan i prinsippet originalchippet brukes. Problemet er at större dyser oppförer seg annerledes på tomgang og på cruising enn det små originaldyser gjör. Det er dette ett ettermarked trimchip må kompensere for slik at motoren er lettstartet, går normalt på tomgang og holder forbruket på ett normalt nivå.

Side 3 av 8 FørstFørst 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. rønnes - Volvo 240 Turbo 1992 "Svanhild"
    By rønnes in forum 200 -serien
    Svar: 68
    Siste post: 28/10/19, 20:58
  2. Volvo 945 B230FK "stanger" på turtall
    By Kviks1 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 14/05/14, 22:40
  3. Trøbbel med bensintilførsel Volvo 760 - B230FK m/ "200hk oppsett"
    By volvo2før in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 27
    Siste post: 26/08/12, 17:46
  4. Volvo 240 stv. 1992 mod. 120" km
    By Mocy in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3
    Siste post: 13/04/11, 12:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •