Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  12
Side 1 av 8 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 179

Tråd: 1992 Volvo 240 med "trimmet" B230FK. Tips ønskes.

  1. #1
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard 1992 Volvo 240 med "trimmet" B230FK. Tips ønskes.

    Hei.

    For en liten stund tilbake så kjøpte jeg en 240 med FK motor, som jeg stusser litt over motoroppsettet på.

    Forrige eier hevder at turbo er oppgradert, noe det ser ut til at han har rett i.
    Sitter en 13c turbo med 19T kompressorhus på motoren, som jeg har fått til å stemme ganske bra etter å ha målt litt.

    Da det opprinnelig var B230FX motor i denne bilen originalt, så har da den personen som har "bygget" bilen montert 531 topp og VX kam på FK motoren.

    Sitter også montert en DO88 Icm 140 intercooler, som skulle være rimelige brukbar.

    Bilen har forøvrig originale dyser og Vikingchip Ecomax chip.
    Antar at bensinpumpe er original.

    Etter litt lesing her og der så har jeg forstått at VX kam er dårlig egnet til Turbo generelt, og spesielt på en FK motor?

    Det jeg føler er utfordringen med dette oppsettet er at "komponentene jobber mot hverandre", da en FK motor generelt er glad i "lavt turtall", og både 531 topp og VX kam er glade i turtall.

    Jeg er generelt mot de små Mitsubishi turboene, og kommer til å bytte ut den på sikt, men blir ikke prioritert i første omgang.

    Er det noen som har tips til enkle grep som kan gjøre bilen mer kjørbar?
    Den går rimelig greit, men på astronomisk turtall.

    Har forøvrig justert den ned fra 1 bar i ladetrykk til 0,8 bar, da den gikk magert på 1 bar.

    Mvh. Karstein
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    For å unngå misforståelser. Hva mener du med: "Den går rimelig greit, men på astronomisk turtall. "
    Disse oppsettene avgir typisk maks effekt på deprimerende lavt turtall. Kanskje du bör begynne det hele med en enkel effekttest for å VITE hvor dårlig det faktisk står til?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er nok slik at når en ung eier skal trimme bilen sin, så gjör han så godt han kan. Hovedproblemet er at vedkommende helt umulig kan vite ALT det som er nödvendig å vite for å gjöre de valgene som er KORREKT i forhold til å gi vedkommende det resultatet som han er ute etter.

    Her virker det som det vanlige er tenkt og gjort, man tenker kun på luft inn og glemmer at man ikke klarer å fylle bomull oppi ett glass som allerede er fylt til randen med sand.
    Först og fremst MÅ man tömme sylinderen for hardt komprimert og glovarm eksos. TD04 turbinhjul og turbinhus samt ett trangt eksosanlegg gjör dette klin umulig. Dette er det FÖRSTE du må korrigere.

    På delt FÖRSTEplass i forhold til hva som MÅ gjöres er å bytte til en bensinpumpe som man VET fungerer med de höye bensintrykkene som man får med turbo. Er man usikker så må man måle kapasiteten. Strömforsyningen HELE veien til bensinpumpen må også oppgraderes betydelig hvis man trimmer for å oppnå å få en rask og velfungerende bil.

    Grattis med konge intercooler.

    Du sier ikke noe om eksosanlegg i innlegget, men alt annet enn 3" er glemmesak hvis det er snakk om å trimme i noen som helst grad.
    Sist endret av Batland; 29/03/20 kl 17:23

  4. #4
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar.
    Glemte jo såklart å skrive at det sitter 3" JT fra turbo og ut, det er jo ganske vesentlig.

    Ved astronomiske turtall så mener jeg at den er rimelig dau opp til omlag 3500 - 4000 rpm, så var vel kanskje litt overdrevet med astronomisk turtall

    Jeg regner med at forpumpe i tank kan bli værende, og det er den under bilen som erstattes med f. Eks en Bosch 044?
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Takk for svar.
    Glemte jo såklart å skrive at det sitter 3" JT fra turbo og ut, det er jo ganske vesentlig.

    Ved astronomiske turtall så mener jeg at den er rimelig dau opp til omlag 3500 - 4000 rpm, så var vel kanskje litt overdrevet med astronomisk turtall

    Jeg regner med at forpumpe i tank kan bli værende, og det er den under bilen som erstattes med f. Eks en Bosch 044?
    Värsågod.
    Flott, da er også det gjort riktg og er i orden.
    Dårlig futt opp til ca. 4000 - 4500 o/min. er typisk 531 topp og egentlig ikke så mye å gjöre noe med. Sånn er det bare. Dette er grunnen til at jeg aldri kan anbefale 531 topp på turbomotorer som står i genuine gatebiler. Dette i sterk kontrast til en ekstra kald Pedersen Racing termostat som alltid må anbefales.
    Det som også kan vurderes er ett justerbart kamdrev for å advance kamtimingen betydelig. Tidligere lukking av innsugsventilene hjelper vanligvis på bunndraget og tidligere åpning av eksosventilene på milde kamprofiler er fordelaktig gjennom hele registeret.

    Hvis det er en god gammel forpumpe du har i tanken, så er en GENUIN BOSCH 044 pumpe under bilen ett fantastisk godt valg, ja.
    Styr LANGT unna kopidritt "044-style" og "044-type".

    Når dette er gjort så er det turbobytte som står for tur. Brukt, gammelt, bilig, kina, hva som helst vil vise deg hvor mye en liten og trang TD04 turbin faktisk struper en 2,3L 4 syl. motor.

    Hvis du ikke tror på det så kan du borre ett hull i turbinhuset ved flensen, montere ett bremserör og lede dette til en turbotrykkmåler som da vil vise deg baktrykket på noe i nabolaget 4 BAR!
    Sist endret av Batland; 21/08/19 kl 18:32

  6. #6
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Värsågod.
    Flott, da er også det gjort riktg og er i orden.
    Dårlig futt opp til ca. 4000 - 4500 o/min. er typisk 531 topp og egentlig ikke så mye å gjöre noe med. Sånn er det bare. Dette er grunnen til at jeg aldri kan anbefale 531 topp på turbomotorer som står i genuine gatebiler. Dette i sterk kontrast til en ekstra kald Pedersen Racing termostat som alltid må anbefales.
    Det som også kan vurderes er ett justerbart kamdrev for å advance kamtimingen betydelig. Tidligere lukking av innsugsventilene hjelper vanligvis på bunndraget og tidligere åpning av eksosventilene på milde kamprofiler er fordelaktig gjennom hele registeret.

    Hvis det er en god gammel forpumpe du har i tanken, så er en GENUIN BOSCH 044 pumpe under bilen ett fantastisk godt valg, ja.
    Styr LANGT unna kopidritt "044-style" og "044-type".

    Når dette er gjort så er det turbobytte som står for tur. Brukt, gammelt, bilig, kina, hva som helst vil vise deg hvor mye en liten og trang TD04 turbin faktisk struper en 2,3L 4 syl. motor.

    Hvis du ikke tror på det så kan du borre ett hull i turbinhuset ved flensen, montere ett bremserör og lede dette til en turbotrykkmåler som da vil vise deg baktrykket på noe i nabolaget 4 BAR!
    Takk.
    Da skal jeg se etter en 530 topp tenker jeg, er jo fort gjort å skifte topp på en sånn tross alt.

    Bensintilførsel er det som blir høyst prioritert i rekka, og tydelig termostat som du anbefaler. Tenkte original Bosch pumpe ja, orker ikke tanken på billige kopier.

    Angående turbo så er det jo masse å velge i har jeg sett, har kikket på T3/T4 turbo egentlig, men er jo masse å velge i, i alle prisklasser.
    Og turbo er også en av tingene som kommer til å bli prioritert.

    Men om man setter det på spissen, har du noen viss formening av hva en "19T" leverer i forhold til en 13C?
    Etter hva jeg har lest meg til, så skal org bensinoppsett holde til ca 220 hk med Ecomax chip, men dette er vel litt med fingeren i været vil jeg tro.

    Jeg hadde en 940 LT tidligere som jeg kjørte med 13c og ca 1 bar i ladetrykk, og den gikk jo langt i fra "tom".

    Jeg veit forøvrig ikke helt hvor mye jeg har tenkt til å hente ut av motoren, men tenkte vel et sted mellom 250 og 300 hester på sikt, men det er bedre med 250 hester som virker, enn 300 hester man knapt merker noe til, synes jeg ihvertfall.

    At de små Mitsu eksoshusene bremser for en 2,3 er vel forøvrig ikke så ukjent
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Takk.
    Da skal jeg se etter en 530 topp tenker jeg, er jo fort gjort å skifte topp på en sånn tross alt.

    Bensintilførsel er det som blir høyst prioritert i rekka, og tydelig termostat som du anbefaler. Tenkte original Bosch pumpe ja, orker ikke tanken på billige kopier.

    Angående turbo så er det jo masse å velge i har jeg sett, har kikket på T3/T4 turbo egentlig, men er jo masse å velge i, i alle prisklasser.
    Og turbo er også en av tingene som kommer til å bli prioritert.

    Men om man setter det på spissen, har du noen viss formening av hva en "19T" leverer i forhold til en 13C?
    Etter hva jeg har lest meg til, så skal org bensinoppsett holde til ca 220 hk med Ecomax chip, men dette er vel litt med fingeren i været vil jeg tro.

    Jeg hadde en 940 LT tidligere som jeg kjørte med 13c og ca 1 bar i ladetrykk, og den gikk jo langt i fra "tom".

    Jeg veit forøvrig ikke helt hvor mye jeg har tenkt til å hente ut av motoren, men tenkte vel et sted mellom 250 og 300 hester på sikt, men det er bedre med 250 hester som virker, enn 300 hester man knapt merker noe til, synes jeg ihvertfall.

    At de små Mitsu eksoshusene bremser for en 2,3 er vel forøvrig ikke så ukjent
    Hvis du skaffer deg en 530 topp, så demonterer du den og sliper i den med noe billig utstyr fra Biltema. Det ligger godt med bilder her inne som viser hva som er det rette å gjöre.

    Ser man på kompressorkartet til 19T så ser man at dette er en god kompressor. Problemet er at turbinen er tilpasset en liten 16V motor og IKKE en stor 8V motor.
    Til en fint trimmet 1,6 - 1,9 L motor er en 19T turbo ett godt valg.

    Vi testet hvor langt vi kom med 13C turbo med NOCHIP Volvoen.

    Når man driver å trimmer korrekt på milde gatemotorer så er tommelfingerregelen hk = dreiemoment i lb/ft.
    En motor trimmet til 250 hp forventes å gi mist 250 lb/ft som er 340 Nm.
    Likeledes skal en 300 hp motor også levere minst 300 lb/ft som er ca. 410 Nm.

    Se her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...ghlight=nochip

    Ladetrykket ble forsökt ökt utover det du ser her: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...64&oe=5A1C9074 og resultatet ble klart dårligere.

    Ser man på kompressorkartet (hvis man finner det) så ser man hvorfor. 13C kompressoren har en oppgitt makskapasitet på 310 cfm (= 21,3 lb/min => 213 hk) og er skål-"tom". Den klarer ikke å levere mer luft enn dette.
    Sist endret av Batland; 21/08/19 kl 19:59

  8. #8
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis du skaffer deg en 530 topp, så demonterer du den og sliper i den med noe billig utstyr fra Biltema. Det ligger godt med bilder her inne som viser hva som er det rette å gjöre.

    Ser man på kompressorkartet til 19T så ser man at dette er en god kompressor. Problemet er at turbinen er tilpasset en liten 16V motor og IKKE en stor 8V motor.
    Til en fint trimmet 1,6 - 1,9 L motor er en 19T turbo ett godt valg.

    Vi testet hvor langt vi kom med 13C turbo med NOCHIP Volvoen.

    Når man driver å trimmer korrekt på milde gatemotorer så er tommelfingerregelen hk = dreiemoment i lb/ft.
    En motor trimmet til 250 hp forventes å gi mist 250 lb/ft som er 340 Nm.
    Likeledes skal en 300 hp motor også levere minst 300 lb/ft som er ca. 410 Nm.

    Se her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...ghlight=nochip
    Har lest hele tråden faktisk. Fascinerende lesing

    Jobber på bilverksted, så har tilgang på en del slipeutstyr, så den saken er nok rimelig grei tror jeg.

    Turboen skal byttes ut, som tidligere nevnt, veit bare ikke helt når det blir enda, må også korte inn downpipe, som jeg ikke gidder å gjøre før turbo er skiftet. Vil nødig gjøre den jobben to ganger

    Sånn når vi snakker om det, er det noen spesifikk turbo du vil anbefale? Har sett at f. Eks KL Racing har T3/T4 turbo til en lav pris, men jeg må ærlig innrømme at jeg er skeptisk til Kina-turboer. Samtidig så har jo den riktig størrelse på eksoshuset ettersom jeg har skjønt.

    Får man f. Eks en turbo som er "riktig", og som passer på pyramide flensen på 940 manifold, eller må den pøanslipes?
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Har lest hele tråden faktisk. Fascinerende lesing

    Jobber på bilverksted, så har tilgang på en del slipeutstyr, så den saken er nok rimelig grei tror jeg.

    Turboen skal byttes ut, som tidligere nevnt, veit bare ikke helt når det blir enda, må også korte inn downpipe, som jeg ikke gidder å gjøre før turbo er skiftet. Vil nødig gjøre den jobben to ganger

    Sånn når vi snakker om det, er det noen spesifikk turbo du vil anbefale? Har sett at f. Eks KL Racing har T3/T4 turbo til en lav pris, men jeg må ærlig innrømme at jeg er skeptisk til Kina-turboer. Samtidig så har jo den riktig størrelse på eksoshuset ettersom jeg har skjønt.

    Får man f. Eks en turbo som er "riktig", og som passer på pyramide flensen på 940 manifold, eller må den pøanslipes?
    Det var kjekt å höre. Da har du også sett hvor vanskelig det faktisk er å få ut 300 hp på originale ventiler og hvor hardt det må lades.

    Da burde den saken väre grei ja.

    Anbefale turbo er alltid utfordrende, hovedsaklig pga pris. Det finnes mange uvanlige, interessant og gode turboer der ute. Kan nevne Turbonetics, Garrett GT, KKK, Borg Warner, IHI RHC6, Mitsubishi TD05 og TD06 osv.

    Man skal alltid väre skeptisk til kinaturboer. Det ene er kvaliteten, men det andre er at dette vanligvis er kopier at de eldste og dårligste gamle Garrett Turboene. Videre har de vanligvis for stor kapasitet til den motoren som de er kjöpt inn til. Hvis vi ser på KL-Racing så kan en turbo med disse diametene brukes:
    TURBO T3 (T04E)
    Kompressorhjul: 50,8mm
    Turbinhjul: 56,8mm
    Avgashus: A/R 0,63
    https://shop.klracing.se/sv/artiklar/t3-t04e-2.html
    https://shop.klracing.se/sv/artiklar...justerbar.html

    Husk at du også MÅ! ha ett baklokk / WG hus med minst 3" utlöp til downpipe da det originale Volvo greiene er HELT ubrukelig.
    Her i billig utgave: https://shop.klracing.se/sv/artiklar...t04e-stal.html

    Det er ingen problem å skaffe en turbo som er bolt on på pyramidetetningen, men som alltid, det koster.
    Annen lösning er at manifolden trengs å planes. Det leveres flenser som legges ned på manifolden og som omgjör flensen til en vanlig, flat T3 flens.
    Sist endret av Batland; 21/08/19 kl 21:04

  10. #10
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det var kjekt å höre. Da har du også sett hvor vanskelig det faktisk er å få ut 300 hp på originale ventiler og hvor hardt det må lades.

    Da burde den saken väre grei ja.

    Anbefale turbo er alltid utfordrende, hovedsaklig pga pris. Det finnes mange uvanlige, interessant og gode turboer der ute. Kan nevne Turbonetics, Garrett GT, KKK, Borg Warner, IHI RHC6, Mitsubishi TD05 og TD06 osv.

    Man skal alltid väre skeptisk til kinaturboer. Det ene er kvaliteten, men det andre er at dette vanligvis er kopier at de eldste og dårligste gamle Garrett Turboene. Videre har de vanligvis for stor kapasitet til den motoren som de er kjöpt inn til. Hvis vi ser på KL-Racing så kan en turbo med disse diametene brukes:
    TURBO T3 (T04E)
    Kompressorhjul: 50,8mm
    Turbinhjul: 56,8mm
    Avgashus: A/R 0,63

    Husk at du også MÅ! ha ett baklokk / WG hus med 3" utlöp til downpipe da det originale Volvo greiene er HELT ubrukelig.

    Det er ingen problem å skaffe en turbo som er bolt on på pyramidetetningen, men som alltid, det koster.
    Annen lösning er at manifolden trengs å planes. Det leveres flenser som legges ned på manifolden og som omgjör flensen til en vanlig, flat T3 flens.
    Takk
    Da har jeg fått litt mer kjøtt på beinet.
    Har egentlig ikke satt noe makspris på hva turbo skal koste. Men det bør vel gå ann å få noe brukbart for f. Eks 10k?

    Dette er forøvrig ikke en bil det haster så mye med, da det er en rein hobby-bil, men det er jo alltids gøy med forbedringer

    Blir nok til at jeg samler sammen litt deler i vinter, for så å gå på med friskt mot til våren igjen. Gøy når man får gjort en del av gangen synes jeg.

    Men bensin er det jeg vil prioritere absolutt først, for å vite at det er i orden

    Tusen takk for gode svar så langt Batland, gøy å se folk som kan og interesser seg for sånt
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ja. For 10K får du en god turbo i riktig störrelse med riktig egenskaper.

    Med skikkelig bensinpumpe kan du TRYGT öke bensintrykket og utnytte dysene såpass at du går i airflow cut på den originale LMM. Da er du rundt 200 hp som er en grei start.

    Värsågod. Synes det er kjekt å se prosjekter hvor eierene gjör gode valg og får resultater som er langt bedre enn vanlig. "Vi" er jo nå närmere 550 whp med 530 topp, en mild BSRT5+ kam og på pumpebensin. Bilen er en bruksbil med hengefeste som har prestert 0,8 L/mil på langkjöring. Alt LANGT bedre enn hva vi trodde at vi skulle kunne klare.

  12. #12
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Ok

    Da antar jeg at en justerbar btr må kjøpes inn?
    På samme ladetrykk eller høyere?

    Det oppsettet deres er jo helt vilt, 0,8 på mila med en bil som yter omlag 550 hester er sterkt
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  13. #13
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Jeg bremset 230hk på bakhjulene med original lmm og 350cc dyser fra saab 900turbo, det tilsvarer vel 260ish på motor mener jeg. Så den holder med et bra stykke.

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  14. #14
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Jeg bremset 230hk på bakhjulene med original lmm og 350cc dyser fra saab 900turbo, det tilsvarer vel 260ish på motor mener jeg. Så den holder med et bra stykke.

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Ok

    Hva slags turbo kjører du med?
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  15. #15
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Ok

    Hva slags turbo kjører du med?
    En turbonetics e40, den har vel ca 46mm kompressor mener jeg. Kjørte på 1.2bar trykk, v-kam, senket kompresjon til 8.0:1, 3" eksos, modelltilpasset alucooler og litt småtteri

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  16. #16
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    En turbonetics e40, den har vel ca 46mm kompressor mener jeg. Kjørte på 1.2bar trykk, v-kam, senket kompresjon til 8.0:1, 3" eksos, modelltilpasset alucooler og litt småtteri

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Kult
    Høres jo ut som at det fungerer bra
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Ok
    Da antar jeg at en justerbar btr må kjøpes inn?
    På samme ladetrykk eller høyere?

    Det oppsettet deres er jo helt vilt, 0,8 på mila med en bil som yter omlag 550 hester er sterkt
    Da lyser det trimming. Man kan knipe BTR noen mm i en skrustikke og öke bensintrykket til ca. 3,6 BAR slik at originaldysene får litt ekstra kapasitet.
    Med kald termostat er poenget å öke ladetrykket til du går i airflow cut.
    Dette er resultatet av mange år med testing og utvikling, men det ble langt bedre enn det vi hadde trodd på forhånd ja.
    Ellers er det egentlig kun dragrace resultater som gjelder fordi de AVSLÖRER NÖYAKTIG hvor godt bilen faktisk går. Alt annet er bare prat. Hester her og hester der.
    Målet for denne 1600 kg tunge bruksbilen er å kjöre 6,99 sek og 160 km/t på 201 M. Ett resultat som i tilfellet, formentlig og forhåpentligvis vil bli stående en stund.

    Ellers vil jeg tipse om denne lösningen som gjör det enkelt å bruke E.manifolden på en korrekt og effektiv måte.


  18. #18
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da lyser det trimming. Man kan knipe BTR noen mm i en skrustikke og öke bensintrykket til ca. 3,6 BAR slik at originaldysene får litt ekstra kapasitet.
    Med kald termostat er poenget å öke ladetrykket til du går i airflow cut.
    Dette er resultatet av mange år med testing og utvikling, men det ble langt bedre enn det vi hadde trodd på forhånd ja.
    Ellers er det egentlig kun dragrace resultater som gjelder fordi de AVSLÖRER NÖYAKTIG hvor godt bilen faktisk går. Alt annet er bare prat. Hester her og hester der.
    Målet for denne 1600 kg tunge bruksbilen er å kjöre 6,99 sek og 160 km/t på 201 M. Ett resultat som i tilfellet, formentlig og forhåpentligvis vil bli stående en stund.

    Ellers vil jeg tipse om denne lösningen som gjör det enkelt å bruke E.manifolden på en korrekt og effektiv måte.

    Nå ble jeg nysgjerrig. Har du noen framgangsmåte angående btr?
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Nå ble jeg nysgjerrig. Har du noen framgangsmåte angående btr?
    Javisst, men för du har skiftet til en seriös bensinpumpe, så gjör du bare vondt värre med å öke bensintrykket.

  20. #20
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Javisst, men för du har skiftet til en seriös bensinpumpe, så gjör du bare vondt värre med å öke bensintrykket.
    Ja såklart. Blir ikke gjort noe før ny pumpe er på plass.

    Angående strøm til pumpa, hvilken kabeltykkelse bruker man? Holder det med 2,5 mm2, eller skal jeg velge tykkere?

    Og den termostaten du nevnte på, er det 74 graders termostaten til Pedersen?

    Men hva med tennplugger? Lønner seg kanskje med kaldere plugger også? Org. Er vel Ngk 6'er plugg? Bør jeg gå for 7'er plugger f. Eks?

    Mye spørsmål her nå, men det er gøy å lære
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Ja såklart. Blir ikke gjort noe før ny pumpe er på plass.

    Angående strøm til pumpa, hvilken kabeltykkelse bruker man? Holder det med 2,5 mm2, eller skal jeg velge tykkere?

    Og den termostaten du nevnte på, er det 74 graders termostaten til Pedersen?

    Men hva med tennplugger? Lønner seg kanskje med kaldere plugger også? Org. Er vel Ngk 6'er plugg? Bør jeg gå for 7'er plugger f. Eks?

    Mye spørsmål her nå, men det er gøy å lære
    Det enkle er ofte det beste.
    Biltemas tykke höytalerkabler og gule kabelsko er tingen.

    Det stemmer.

    Det avhenger av hvor kraftig gnist man har etter oppgraderingen av tenningsanlegget og av kjörestilen. Personlig favoritt har värt NGK BCR8ES, men originalplugger til Audi RS2 og Volvo S60R er gode alternativer for de fleste.

  22. #22
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det enkle er ofte det beste.
    Biltemas tykke höytalerkabler og gule kabelsko er tingen.

    Det stemmer.

    Det avhenger av hvor kraftig gnist man har etter oppgraderingen av tenningsanlegget og av kjörestilen. Personlig favoritt har värt NGK BCR8ES, men originalplugger til Audi RS2 og Volvo S60R er gode alternativer for de fleste.
    Ok.

    Da har jeg litt å handle inn.
    Ligger opplegg til stereoanlegg i bilen, så kobler opp et nytt rele der, og strekker kablene derfra. Kortere kabler = mindre tap

    Så ut som S60R pluggene tilsvarte varmeverdi 7 i Ngk verden, det er vel en grei plass å starte tenker jeg
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Ligger opplegg til stereoanlegg i bilen, så kobler opp et nytt rele der, og strekker kablene derfra. Kortere kabler = mindre tap

    Så ut som S60R pluggene tilsvarte varmeverdi 7 i Ngk verden, det er vel en grei plass å starte tenker jeg
    Du gjör som du vil.
    Jeg mener at det settes en sikring til Bilstereo-forsterker ved batteri +. Så drar man ledningen bak til bensinpumpen kun koblet innom rett rele som styres av den opprinnelige bansinpumpe + ledningen.
    Den andre ledningen i höytalerledning-paret dras fra bensinpumpe minus og frem til dynamoens chassis. Lengden på ledningene betyr ingenting slik jeg ser det.

    Det er korrekt.

  24. #24
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du gjör som du vil.
    Jeg mener at det settes en sikring til Bilstereo-forsterker ved batteri +. Så drar man ledningen bak til bensinpumpen kun koblet innom rett rele som styres av den opprinnelige bansinpumpe + ledningen.
    Den andre ledningen i höytalerledning-paret dras fra bensinpumpe minus og frem til dynamoens chassis. Lengden på ledningene betyr ingenting slik jeg ser det.

    Det er korrekt.
    Da tenker vi egentlig ganske likt da, kommer til å bruke org kablene som styring til releet
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Forutsetter 60 mm turbinhjul, men da er dette en fin mulighet for en som jobber på verksted og har muligheter: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=155802174

    Tenker da på denne wastegate lösningen:

    Sist endret av Batland; 23/08/19 kl 19:53

Side 1 av 8 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. rønnes - Volvo 240 Turbo 1992 "Svanhild"
    By rønnes in forum 200 -serien
    Svar: 68
    Siste post: 28/10/19, 20:58
  2. Volvo 945 B230FK "stanger" på turtall
    By Kviks1 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 14/05/14, 22:40
  3. Trøbbel med bensintilførsel Volvo 760 - B230FK m/ "200hk oppsett"
    By volvo2før in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 27
    Siste post: 26/08/12, 17:46
  4. Volvo 240 stv. 1992 mod. 120" km
    By Mocy in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3
    Siste post: 13/04/11, 12:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •