Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  12
Side 7 av 8 FørstFørst ... 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 151 til 175 av 179

Tråd: 1992 Volvo 240 med "trimmet" B230FK. Tips ønskes.

  1. #151
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Det bremsepapiret er vel også tall fra før toppen ble bearbeidet ettersom jeg skjønte.
    Den har aldri blitt bremset etter den ble portet, og fikk større ventiler


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  2. #152
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Flott, for det er jo av interesse hvilken turbo dette faktisk er.

    For de som er turbofile så er selvsagt alle diametre interessant, men lillediametrene ytterst ute på hjulene er det som er mest avgjørende, ja.

  3. #153
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Det bremsepapiret er vel også tall fra før toppen ble bearbeidet ettersom jeg skjønte.
    Den har aldri blitt bremset etter den ble portet, og fikk større ventiler


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Da blir vel kurvene enda brattere da.

  4. #154
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da blir vel kurvene enda brattere da.
    Laget meg en bit i papp. Var det jeg hadde tilgjengelig, så det kan hende det ble litt feil.

    Målte skovlehjul i kompressorhus til 58 mm, og eksos 61 mm. Kan det stemme?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  5. #155
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Laget meg en bit i papp. Var det jeg hadde tilgjengelig, så det kan hende det ble litt feil.

    Målte skovlehjul i kompressorhus til 58 mm, og eksos 61 mm. Kan det stemme?
    58 og 59 mm inducer på kompressorhjulet er velkjente mål og det samme er 62 mm for exducer på turbinhjulet.

    En Turbonetics 58/62 turbo da. Takk.

  6. #156
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    58 og 59 mm inducer på kompressorhjulet er velkjente mål og det samme er 62 mm for exducer på turbinhjulet.

    En Turbonetics 58/62 turbo da. Takk.
    Kult hva du veit Batland

    Vil du påstå at valg av turbo til denne motoren da er riktig?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  7. #157
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Kult hva du veit Batland

    Vil du påstå at valg av turbo til denne motoren da er riktig?
    Rart hva som samler seg gjennom årenes løp.

    Det avhenger av hvilket resultat man ønsker seg og ergo hvordan oppsettet er.

    Hvis man holder til i Sverige eller på østlandet med den veistandarden som er der, så er behovet for respons og bunndrag minimalt i forhold til det vi som holder til på vestlandet trenger.

    Østlandsmotorer kan derfor bygges med større topp, høyere komp., værre kam og større turbo slik at man får "mange hester" pr. enhet ladetrykk.

    Vellykkede vestlandsmotorer bygges nøyaktig motsatt slik at man får maksimalt med areal mellom den grønne og den røde kurven til venstre for krysset. Dette fører til at bilen går knallgodt i forhold til HK-tallet.

    Her ett bilde på hva jeg mener:



    Hvis man følger den grønne dreiemomentkurven, så ser vi at den spretter opp til ett høyt nivå og så går det nedover til den til slutt krysser den røde hk kurven ved 5252 o/min. Dette gir som sagt en motor som er maksimalt sterk pr. hk.

    På en "sverigemotor" så begynner den grønne kurven lavt og så siger den bare rolig oppover til den kommer seg opp til og krysser den røde hk-kurven ved 5252 o/min.
    Dette gir en motor som er maksimalt veik pr. oppgitt hk. Dette virker å være helt er helt ok for de fleste på østsiden av grensen.
    Sist endret av Batland; 08/06/21 kl 17:15

  8. #158
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Så kan man jo stille spørsmålet, er det nå SÅÅ stor forskjell på dette da? Om dreiemomentkurven går oppover mot maks effekt eller nedover mot maks effekt?
    Tilfeldighetene gjorde at jeg fikk lese denne ærlige tilbakemeldingen, faktisk i dag.

    Eieren hadde kjøpt seg ferdigbygget bil, bygget i Sverige / Finnland eller noe slikt, med "grom" motor med "mange hester". Bilen gikk som en kule på høye turtall, men ville kammer gjorde den ufordragelig under 3000 o/min. og spool up var treg og sen pga stor turbo.

    Det ble derfor bytte til mindre turbo, mindre grenrør og langt mildere kammer. Topp effekt tallet ble redusert med minst 35 - 40 %, men respons og bunndrag fikk en seriøs og kraftig forbedring.

    Hva sier så eieren om opplevelsen i bilen etter at han har lagt ut en liten formue for få avlivet "en rimelig stor flokk med hester?"



    Det er dette jeg mener med vestlandsmotor kontra sverigemotor.
    Sist endret av Batland; 09/06/21 kl 17:28

  9. Takk Schoopp, Bergstaden, JK95 takket for denne posten
  10. #159
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Skal bli spennende å se når jeg får motoren på plass. Er ikke sikkert at jeg synes den fungerer sånn som jeg vil. Fordelen da er jo at det er fullt mulig å endre på oppsettet.

    Må jo gi det en sjangs synes jeg, prøver man ikke, så lærer man jo heller ikke


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  11. #160
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Helt klart.

  12. #161
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Som vanlig lite som har skjedd på en stund.
    Begynte i ny jobb etter ferien, og har vært rimelig demotivert i perioden før ferien, så motorbytte har blitt utsatt. Var faktisk så demotivert at det ikke ble skrudd en skrue på noen ting hele ferien, og jeg hadde fire uker ferie

    Men! Nå har motivasjonen kommet tilbake, og ting skjer endelig. Så nå har jeg tro på at det blir bra





    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  13. Takk Batland takket for denne posten
  14. #162
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Og da var den starta.
    Har ikke skjønt åssen jeg legger ut video, så det ble ikke noe av.

    Trivelig låt når man drar en motor med lav kompresjon på starteren synes jeg

    Ikke fått testkjørt enda, men alt virker tilsynelatende greit så langt. Må lage braketter til diverse komponenter før prøvekjøring


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  15. Takk HansOla takket for denne posten
  16. #163
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Nå har motivasjonen kommet tilbake, og ting skjer endelig. Så nå har jeg tro på at det blir bra
    Da må man gratulere. Du virker å være en eneste som har funnet denne igjen, så dette er ett eksempel til etterfølgelse og en hemmelighet du bør dele med hele forummet.
    Hvordan klarte du dette? Det virker som Covid-19 avlivet det meste i miljøet.

    Skal følge med på hvordan det går fremover her.

  17. #164
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da må man gratulere. Du virker å være en eneste som har funnet denne igjen, så dette er ett eksempel til etterfølgelse og en hemmelighet du bør dele med hele forummet.
    Hvordan klarte du dette? Det virker som Covid-19 avlivet det meste i miljøet.

    Skal følge med på hvordan det går fremover her.
    Årsaken til at min motivasjon var helt borte var vel helst at jeg var drit lei av den arbeidsplassen jeg var på.

    Covid har egentlig ikke gjort så stor innvirkning på hverdagen min. Klenger ikke på folk uansett, så har klart meg ganske bra

    Spent på hvordan motoren fungerer. Jeg må skryte litt av ledningspakka som fulgte med sprutet, det virka veldig seriøst.
    Har tidligere hjulpet en kamerat med å koble opp et Emerald sprut, og det virka jo som First Price i forhold til el nettet til EFI

    Har trua nå


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  18. #165
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Fått varmkjørt motoren, men får ikke noe greie på den, så har lastet ned program til sprutet nå, og skal forsøke å koble meg opp i morgen.

    Veit det kan være sært med tilkobling til sprut, så det kan vel bli spennende.

    Virker for meg som at tenning er feil. Får ikke noe særlig respons i motoren, og den skyter i innsug, så det kan vel tyde på at triggerpunkt er på feil sted i forhold til hvordan den er programmert?

    Har com port på pc’en jeg skal bruke, burde vel være muligheter for å bruke den, i forhold til en sånn usb til com interface?

    Datasprut er relativt nytt for meg, så lærer stadig noe nytt her nå


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  19. #166
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Ikke fått kontakt med motorstyring enda, men har forska litt mer allikevel.

    Sliter med at den poffer og skyter på mellomregister om jeg gir mye gass. Må liksom lure den forbi et visst område, så kommer den.

    Samme problem har jeg både når jeg ruser den opp, og under kjøring.

    Har fått prøvekjørt den i dag, og fått kjenne på draget og jeg må si det, at når ladetrykket kommer så kommer smilet. Det slutter jo ikke å dra!?

    Har hittil ikke kobla opp turteller, det skal jeg prøve å få gjort i morgen, så jeg får en indikasjon på hvor problemområdet er.

    Har hatt noen mistanker til gasspjeldpotensiometeret, men da ville den vel ikke vært påvirka av turtallet?

    Har for øvrig kjøpt nye plugger av typen NGK BP7ES. Leste tidligere at pluggåpning skal være ganske liten, så justerte den til 0,35 mm


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  20. #167
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Har lekt meg litt med oscilloskop i dag.
    Etter mye fundering fant jeg ut at jeg skulle gjøre det, og hadde da veivakselsensor under lupen.

    Det er år og dag siden jeg har brukt et scoop, så det ble sikkert ikke optimalt, men jeg har fått svar på hva jeg lurte på. Har heller ikke holdt på veldig mye med det i utgangspunktet.

    Jeg tolker det som at det er forstyrrelser i signalene fra veivakselsensor, hva som gjør det er jeg foreløpig usikker på.

    Så la jeg merke til en annen ting, det ene punktet på svinghjulet gir lavere utslag enn resten. Her er det fire punkter med tapper på svinghjul, hvor det ene punktet har to "tapper", som man også ser på triggersignalet.

    Jeg har lest at avstand er viktig, klaring fra triggersensor og til disse tappene er 0,9 mm, målt med bladsøker.
    Er dette for liten klaring? Ettersom "støyen" som regel vises på samme sted? Plukker triggersensoren opp signal fra svinghjulet som den ikke skulle gjort? Tenkte jeg skulle prøve å justere litt i morgen. Da det avhenger av at motoren er kald

    Eller kan det rett og slett være at triggersensoren er ferdig? Med tanke på den lave pulsen rett etter den doble pulsen?

    Kun bilder av dataskjermen, men man får jo et inntrykk










    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  21. #168
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    I dag kom det pakke i posten



    Skulle jeg kjøpt utstyr for å koble meg til det gamle, så hadde det blitt omlag 6000 kroner, så da var valget enkelt. Kunne såklart tatt med bilen til noen som driver med dette, men det er et stykke unna, og jeg vil ha muligheten til å koble meg til selv

    Har også bestilt nye sensorer, så da håper jeg ting blir på stell

    Gikk for MaxxEcu Street, da flere har positive erfaringer med dette sprutet. Så da gledes det til det blir litt varmere i været igjen


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  22. #169
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    DA er nytt datasprut montert og koblet opp, og bilen er i live igjen.

    Kjøpte alt av sensorer nytt, gikk for KL Racing sin triggerløsning, slik at jeg har triggersensoren i framkant av motoren i stedet, jeg syntes dette virket kurant.

    Fått testet litt smått med live autotuning, og det ser ut til å fungere bra. Har fortsatt en del å sette meg inn i, men synes det er artig å prøve litt.

    Bare med det lille jeg har testet til nå, så går bilen MERKBART jevnere enn før, og kan kjøres normalt. Har kun kjørt pent til nå, da jeg ikke tør å pushe noe før den er riktig mappet. Ting kan skje når man er oppe å lukter på 2 bar’s ladetrykk




    Og her prøvemontering av trigger. Jeg gikk for 36-1.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  23. #170
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    DA er nytt datasprut montert og koblet opp, og bilen er i live igjen.
    Har kun kjørt pent til nå, da jeg ikke tør å pushe noe før den er riktig mappet. Ting kan skje når man er oppe å lukter på 2 bar’s ladetrykk
    Den è gò. Godt jobbet.
    Husk å ta bensinpumpen og strømforsyningen til den på det største alvor. Alt for mange glemmer akkurat det.

  24. #171
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Den è gò. Godt jobbet.
    Husk å ta bensinpumpen og strømforsyningen til den på det største alvor. Alt for mange glemmer akkurat det.
    Har ikke fått varsel på kommentaren din jeg.

    044’en er foret med 2x2,5 mm2 både på jord og plussiden, og det er under en meter lengde fra reléet og til pumpa. Releet er foret fra en 25mm2 kabel. Så strømmen skal være på stell

  25. #172
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Fader, jeg skreiv jo mye mer. Men det kom tydeligvis ikke med..

    Var ute med en kollega i går, som har en del erfaring med datasprut og mapping, da fikk vi testet litt.

    Først justerte vi opp bensinmappet, så vi fikk litt feit blanding.

    Han fulgte med mens jeg kjørte. Begynte i det små, og prøvde å pushe mer og mer etterhvert, mens Maxxecu’en gikk på autotune. Dette synes vi fungerte veldig bra, og så tydelig at den korrigerte mellom hvert "pull"

    AFR var jevn og fin gjennom hele registeret, og den så ut til å regulere bra. Husker ikke eksakt tall i hodet nå, men har logg fra en del av kjøringa.

    Det eneste jeg ikke har blitt klok på er Dwell. Hva bør det ligge på? Kjører en Huco Wasted spark coil med integrerte sluttrinn. Har prøvd å søke litt på det, men har egentlig bare blitt mindre klok på det

  26. #173
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Har ikke fått varsel på kommentaren din jeg.

    044’en er foret med 2x2,5 mm2 både på jord og plussiden, og det er under en meter lengde fra reléet og til pumpa. Releet er foret fra en 25mm2 kabel. Så strømmen skal være på stell
    Nydelig.
    Det er bedre å gnåle en gang for mye enn en gang for lite.

  27. #174
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Det eneste jeg ikke har blitt klok på er Dwell. Hva bør det ligge på? Kjører en Huco Wasted spark coil med integrerte sluttrinn. Har prøvd å søke litt på det, men har egentlig bare blitt mindre klok på det
    Dwell er tiden det tar "å fylle" coilen med strøm.
    Store gamle Truck-coiler som Accel 140001 er trege og trenger inntil 9 ms i dwelltid på 12V. En slik coil gir en "stor og tung" gnist som brenner lenge. I motsatt ende av skalaen har vi moderne knøttsmå "coil-on-plug" dill, (aller helst noe billig dritt fra kina) som er nede i 1,8 ms og som både røyker og brenner hvis man kjører spesielt lenger dwelltider enn det på dem.

    Den som selger coiler bør / skal vite hva den aktuelle coilen har av dwell tid.

    Her kan vi se på dwellkartet som tilhører den aldeles glittrende MSD8253 coilen (med tilhørende skremmende pris selvsagt).
    Det viktige å få med seg er hvordan man er nødt til å øke dwelltiden for å kompensere for redusert batterispenning.

    Sist endret av Batland; 17/04/22 kl 17:23

  28. #175
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Innser at det er en stund siden jeg har vært her inne. Driver stadig og holder litt på med 240’en. Prøvde meg med den PerfExpert appen igjen i dag. Lenge siden jeg har brukt den, så det var litt innkjøringsproblemer. Men fikk dratt et par pull på andre gir, greit å se åssen "sverigemotoren" min funker

    Legger ved et par bilder. 1000 kg og hjuleffekt som er tatt høyde for i grafene her



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

Side 7 av 8 FørstFørst ... 5 6 7 8 SisteSiste

Lignende tråder

  1. rønnes - Volvo 240 Turbo 1992 "Svanhild"
    By rønnes in forum 200 -serien
    Svar: 68
    Siste post: 28/10/19, 20:58
  2. Volvo 945 B230FK "stanger" på turtall
    By Kviks1 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 14/05/14, 22:40
  3. Trøbbel med bensintilførsel Volvo 760 - B230FK m/ "200hk oppsett"
    By volvo2før in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 27
    Siste post: 26/08/12, 17:46
  4. Volvo 240 stv. 1992 mod. 120" km
    By Mocy in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3
    Siste post: 13/04/11, 12:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •