Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Dunking ved oppbremsing

  1. #1

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard Dunking ved oppbremsing

    2004 V70 med 352.000 km. Har nylig byttet en del deler foran ( støtdempere, fjærbenslager, hjullager ), bremseskiver og bremseklosser. Fortsatt så får jeg en repeterende hard dunking når jeg bremser, frekvensen kan minne om det
    ABS
    kommer ved hard oppbremsing. Skiver og klosser foran ble byttet da jeg måtte prøve om det hjalp, men feilen er tydligvis en helt annen. At noe sitter løst er jeg i tvil om, har vurdert om jeg skal ta av forhjulene og jekke opp bilen - la motoren gå, og så bremse. Dette for å se om jeg kan utlede feil. Kan dette være feil ved selve
    ABS
    sentralen? Luft i bremsevesken tror jeg ikke det er, da bremsene ikke svikter, og ej heller blir hardere ved gjentatte pumpinger med bremsepedal.

    Noen med lignende erfaring? Råd tas i mot med takk!

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Dunkingen, kjennes den i bremsepedalen, rattet eller setet, eller høres den mere enn den kjennes?

    Står rattet riktig når du kjører rett fram, og har bilen
    STC
    eller
    DSTC
    -knapp i midtkonsollen? (tenker på feil med kalibrering av
    SAS
    /YAW-sensorer om bilen har
    DSTC
    )

    Skulle det være
    ABS
    'n som ikke helt vet hva den vil, så kan du fjerne sikringen til
    ABS
    -pumpemotoren og teste bremsene på lukket område...
    (du vil få feilkoder, men disse vil normalt sett forsvinne etter omstart med sikringene på plass)

  3. #3

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Se der du, har nok uttrykt meg litt mangelfult da jeg ikke er bilmekaniker. Dette kjennes i bremsepedalen, og jeg får heller ingen varsel om dette på displayet. Virker som at
    ABS
    slår inn for tidlig. Snakket med en annen kyndig kar og han nevner at jeg bør ome abs - giverne ute ved hjullagrene, og sjekke jording på
    ABS
    -sentralen.

    Kan nok si at rattet strå riktig når jeg kjører, har i hvertfall ikke lagt merke til noe. Skal ta med meg dine råd og stikke innom Volvo å høre hva de har å si. Takker så lenge, kan komme tilbake med hva som var årsaken.

  4. #4

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Var innom lokale Volvo forhandler i Askim, og de antydet at sprekk i en eller annen
    ABS
    -ring kan gi slike symptomer. Så spør jeg når dthar vært for mye rust på
    ABS
    -ringene har jeg fått feil på cruiscontrolle, d.v.s. den har ikke virket. Pusset av
    ABS
    -ringene og alt har vært i orden, om denne feilen har medført medling på display husker jeg ikke, men regner med det. Nå får jeg ikke feilmelding i det hele tatt.

    Er det tilrådelig å kjøpe
    ABS
    -ringer på Biltema? Går ut i fra at det også er
    ABS
    ringer bak, er disse identiske med de fremre i så tilfelle?

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Det er nå jeg ville ha anbefalt deg å fått lest ut feilkoder, slik at du slipper å bytte så mange deler i blinde, men BT's ringer er billige og fungerer.
    Vil du bytte ringer, noter deg posisjonen på gammel ring, kakk den av, puss bort løsrust fra drivakselen, ha gjerne på noe rusthindrende middel der ringen skal være, før du kakker på den nye.

    Sensorene kan du bare hoppe over å måle, og bak ligger "ringen" inne i lageret. Denne ringen er noe magnetisk, slik at rustflak som er på rømmen kan legge seg på og lage skikkelig kødd med
    ABS
    /
    DSTC
    .

    Og skulle du velge å lese ut feilkoder, og feilkoden viser mek.feil på bakre sensorer, så er det ikke sensorene som er defekte, men hjullagrene i de aller fleste tilfellene.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Disse jævla abr-ringene kan gi vanvittig mye rare feil. På kona sin fikk eg feil på srs airbag høyre sete. Ny abs-ring og feil er borte.
    ANti-spinn,
    ABS
    -feil, ANtisladdfeil er alle feil som har kommet på min 2006.
    Så UANSETT hvilken feil du har så sjekk
    ABS
    -ringene. ALLTID første sjekk hos meg med alle de rare feilene Vida har kommet med....

    Biltema ringene funker akkurat like dårlig som volvo sine. Det ruster under og de sprikker etter noen år... Bak holder de leeenge. FOran er det forbruksvare like mye som bremseklosser...

    Sjekk også trykksensorer under på hovesylinder. Gi de et kakk så funker de igjen. Hatt dette og på begge bilene. Etter et kakk med noe hardt funker de igjen.
    Sist endret av jerognal; 23/08/19 kl 10:42
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

Lignende tråder

  1. Dunking bak Volvo 740
    By mhaarstad in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 11
    Siste post: 09/05/16, 22:48
  2. 2001 S60 drar til venstre under oppbremsing
    By 64PV in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 36
    Siste post: 20/02/15, 20:57
  3. Dunking i bakstilling og forstilling på 240
    By Nilsson in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 14/04/12, 21:59
  4. dunking ved trilling i gir
    By Erlend in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 26/05/11, 12:30
  5. Romling/dunking forann
    By Sunflyer in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 33
    Siste post: 26/08/10, 07:02

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •