Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 33

Tråd: V70 2005 2,0t slakk i styring?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard V70 2005 2,0t slakk i styring?

    Har en v70 fra 2005, den har helt siden jeg kjøpte den vært litt ustabil i styringen.
    Hvis jeg tar i rattet er det ca 1 cm «dødgang» før jeg kjenner at det tar tak. I vanlig hastighet er ikke dette noe jeg merker noe særlig til, men når den kommer opp i 80-110 km/t føles bilen til tider litt ustabil. Hvis det er spor i veien er dette ekstra ille. Da trekker bilen litt hit og dit. Ikke spesielt behagelig. Har forsøkt å kjenne på inndre- og yttre endeledd, men ikke funnet noe slakk. Kjører på 17 tommere op sommeren og 16 på vinteren. Er mest merkbart i sommerhalvåret.
    Noen tips eller ideer?

  2. #2

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Dersom du er helt sikker på at at ytre og indre styreledd er helt ok skal du sjekke at bærekulene ikke har slakk og ikke minst at ikke foringene i bærearmene er kaputt.
    Jeg hadde utslitte bærearmsforinger på en av mine s80 da ble styringen helt umulig.
    Kontroller også at støtdemperlagrene oppe ok. Tannstang og ledd i styringen kan også være slitte alt etter hvor langt bilen har gått men sjekk disse andre tingene først.
    Sjekk også stabilisatorstagene.
    Sist endret av lars otto skiftesvik; 18/08/19 kl 08:08

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar. Har i helgen byttet en hel deler; støtdemperne foran disse var ikke defekte men veldig lite motstand, fjærbenslager disse var rustene men ikke ødelagt, fjærsete det var ikke noe synlig feil med de men de ble også byttet. Videre ble begge bærearmer foran byttet. Foringene var litt myke men ikke nok til at det var mye slakk. Begge stabilisatorstagene ble byttet, ikke noe slark i de, men vanskelig å få av hele.
    Til slutt ble begge bærekuler byttet. Kunne ikke se at det var noe særlig slark i disse heller.
    Nå er hvetfall alt byttet utenom styrestag og endeledd. Har ikke klart å provosere frem noe som helst bevegelse i de indre.
    Endeleddene har heller ikke noe slark.
    Nå har jeg byttet såpass at jeg får vel bare bytte de også og ta en hjulstillingskontoll.

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Hvis styringen er veldig løs/lett i dødgangsområde, antar jeg slakke i rattakselkrysset. (sitter mellom rattaksel og tannstang)
    Det skal ikke mye slakke til der før det gir godt utslag på rattet.
    Alternativt som "lars otto skiftesvik" sier: tannstang. (den slakken er som regel justerbar, men gir gjerne en kortvarig glede)

    Vil du utelukke slakke i indre/yttre styreledd fra feilsøkingen, ta en jekke/laste-stropp og dra sammen hjulene hardt i fram eller bakkant for å ta opp eventuell slakke. Hvis du fremdeles har slakke i rattet da, så er det enten rattakselkryss eller internt i tannstangen.

    Angående sporing på sporete vei, så sporer det mer desto "sportsligere" dekk og felger du har, "drømmekombinasjonen" er vel felger med så lite innpress det er mulig å få på bilen, og de mest styringsvillige dekkene man får kjøpt...
    P2
    -chassiet sporer, det ble kommentert allerede i de første testene som nybil også, men det trenger jo ikke å være en kamp på liv og død heller
    Når du har fått ordnet med rattslakken, og om bilen er lite retningsstabil på god vei også, ville jeg ha sjekket foringer i bakhjulsoppheng, og deretter tatt en 4-hjulskontroll.
    Sist endret av jiha1968; 02/09/19 kl 22:25

  5. #5
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Jeg har slark i styringa mi, og fikk et verksted til å stramme yoken under på tannstanga, det hjalp 0.

    Skal ikke hijacke tråden, men er det noen måte å skille tannstang fra krysset? Kjipt å bytte uansett av dem, for så å finne ut at det var feil.
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  6. #6

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Dette virker litt mystisk.
    Når du har sjekket og skiftet så mye som dette er det litt pussig at du ikke har funnet feilen
    Jeg hadde en s80 tidligere som oppførte seg litt merkelig i styringen. Først ble den slakk i styringen, så ble den treg i styringen.
    Jeg sprayet litt olje på rattakselkrysset noen ganger, da virket den fin en stund før den ble både slakk og treg om en annen.
    Plutselig en dag ble den så slakk i rattakselkrysset at bilen var livsfarlig.
    Har du prøvet å se hvor stor dødgangen er når du dreier på rattet? du snakket tidligere om 1 cm det virker på meg ikke spesielt mye men det er sikkert andre som vet bedre.
    Prøv å spraye litt olje på rattakselkrysset bare for å se om dette virker på noen måte.
    Hvor langt har bilen din gått.
    Det at den vandrer mye i høy hastighet minner meg om da jeg hadde utslitt rattakselkryss.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar. Bilen har gått 290k km.
    Jeg har ikke fått sett noe mer på denne, men kjørte et godt stykke i helgen og dette begynner å irritere meg veldig. Ganske ubehagelig å kjøre.
    Når jeg feks skal kjøre forbi biler i 80-100km/t er det som om bilen kastes litt over også tilbake når man er tilbake i feltet. Også hvis jeg er i mindre rundkjøringer og svinger, «vandrer» rattet endel. Altså svinger det litt frem om tilbake. Opptil 3-5 cm kanskje

  8. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jakke Vis post
    Jeg har slark i styringa mi, og fikk et verksted til å stramme yoken under på tannstanga, det hjalp 0.
    Skal ikke hijacke tråden, men er det noen måte å skille tannstang fra krysset? Kjipt å bytte uansett av dem, for så å finne ut at det var feil.
    Siden det ikke endret på noe å stramme opp tannstaget, så er min konklusjon at det er rattakselkrysset som forårsaker problemet.
    Det forutsetter selvfølelig at opphengskuler er kontrollert (med hjulene på bakken) sammen med indre og ytre styreledd. Sjekk også at nedre og øvre skrue på rattakselkrysset sitter skikkelig. (Opphengskulene gir ikke slakke i rattet ved stillstand, men ustabil styring ved kjøring)

    Om du ikke har direkte slakke rattet, men styringen allikevel føles løs/ustabil, dra av støvbelgen på førersiden fra tannstaget og inspiser tilstanden på tannstag/foring. Utslitt foring i tannstaget gir gjerne støy/rakling i styringen ved kjøring på ujevnt underlag.

    For å "isolere" rattakselkrysset i feilsøkingen, så er det kanskje mulig å få lurt en rørtang el.lignende ned til tannstangen fra motorrommet for å holde igjen...
    (ta bort luftfilterboks og innsugsrør til turboen)

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Opphengskule regner jeg er det samme som bærekule? Begge disse er helt nye.
    Ser ut som jeg må gå over rattakselkrysset.

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av dag otto Vis post
    Takker for svar. Bilen har gått 290k km.
    Jeg har ikke fått sett noe mer på denne, men kjørte et godt stykke i helgen og dette begynner å irritere meg veldig. Ganske ubehagelig å kjøre.
    Når jeg feks skal kjøre forbi biler i 80-100km/t er det som om bilen kastes litt over også tilbake når man er tilbake i feltet. Også hvis jeg er i mindre rundkjøringer og svinger, «vandrer» rattet endel. Altså svinger det litt frem om tilbake. Opptil 3-5 cm kanskje
    Bytt rattakselkrysset, det er den mest sannsynlige årsaken. (etter å ha sjekket styreledd, og radial-slakke i tannstangen på førersiden)
    Skulle det deretter vise seg å være tannstangen, så er det uansett greit å ha et rattakselkryss som du slipper å tenke på med det første.
    Og har du litt flaks med rattakselkrysset, så er det en adskillig mindre omfattende jobb enn bytte av tannstang...


    EDIT: her ble det noe rot og hopping i tråden...

    "dag otto", bærekule er i dette tilfellet samme del som opphengskule ja, og jeg vet at du har fortalt tidligere i tråden at de var byttet. "kule-infoen" min var tiltenkt "Jakke".
    Sist endret av jiha1968; 02/09/19 kl 22:22

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått sjekket rattaksel-krysset. Dro av mansjetten under pedalene. Fikk god tilkomst det. Denne mansjetten går jo innover i kupeen. Det var veldig mye fett på hele krysset. Fikk tørket bort det meste for å se.
    Når jeg ligger ved pedalene og ser inn mot rattaksel-krysset, samtidig som jeg beveger rattet litt forsiktig ser jeg at det er ganske stor slakk. Dvs det er slakk i den delen av krysset på ratt-siden. Ikke nærmest tannstang (hvis noen skjønte det).
    Ergo tenkte jeg å bytte denne. Regner med man ikke kun kan bytte krysset men at hele leddet må byttes?
    Hvor får man tak i dette til fornuftig pris? Og er det flere varianter til ulik tannstang? Modell osv osv?

  12. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Du har nok funnet feilen ja!
    Komplett enhet, på 2005 og opp er det 30741950. (3409939 t.o.m 2004 om ikke tannstangen er byttet til nyere utgave)
    Fornuftig pris? Tja, brukt vare fra huggeri/privat delebil burde bli ca 500kr, men har du planlagt mange år med bilen så er det vel bedre med nytt. Og om du ikke finner det fornuftig å støtte dit lokale verksted med en delebestilling, og trenger flere ting i samme slengen så kan det være lønnsomt å sjekke Skandix i Tyskland

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Endte opp med en fra volvo. De skulle ha 1114kr og kunne levere på dagen. Var i kontakt med noen som solgte brukt og de skulle ha mellom 500-1000kr og da velger jeg heller nytt

  14. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Da er det bare å glede seg til en bil som er fast og fin i styringen i lang tid fremover
    Fortell oss gjerne hvordan det gikk etter byttet, og pass på at rattet ikke dreier feil i forhold til tannstangen underveis i jobben. (vil kunne skade sleperingen)

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    En oppdatering på denne saken.
    Fikk byttet rattakselkrysset idag. Det var en jobb som ikke var spesielt morsom, og det er trangt og krysset sitter veldig godt.
    Problemet var å få krysset av tappen på styresnekka. Men det gikk tilslutt.
    Styringen er nå helt annerledes. Slakken er helt borte og styringen føles veldig presis. Før byttet sto rattet litt skjevt og ble faktisk skjevere underveis i kjøringen. Nå er rattet så og si helt rett og det vandrer ikke frem og tilbake. Skal ta en hjulstillingskontroll slik at rattet står helt rett og siden jeg har byttet så mange deler.
    Veldig fint å få byttet. Så takk for hjelp til dere som har bidratt, spesielt jiha1968.

  16. Takk jiha1968 takket for denne posten
  17. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Se der ja, da ble jo bilen som ny til slutt!
    Det var hyggelig å kunne bidra dag otto, så du skal ha takk selv


    Da gjenstår det bare å høre fra "Jakke" om han får kontroll på vinglingen, kan jo være en fordel at "monsteret under panseret" svinger dit han vil

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Til info kan det være lurt å flushe servooljen og. Det hjalp litt på konas nervøse tannstag. Kjøp 3 ltr. det er nok. Få en kompis til å starte og stoppe motor mens du holder på. Samt å svinge til endes begge sider mens du fyller.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Gleden ble kortvarig!
    Bilen var i helgen på langtur og oppførte seg veldig bra på vei fra Oslo-Kristiansand. Styringen var presis og bilen enderlig god å kjøre.
    På vei hjem derimot merket jeg at bilen gradvis ble mer usikker og vinglete. Styringen ble gradvis mer lik den var før rattakselkryss-byttet.
    Etter å ha kjørt ca halvveis skulle jeg ta av E18 for å fylle bensin. I første sving og rundkjøring kom det en kraftig hvine-lyd som ble høyere jo skarpere sving. Tenkte at dette måtte være servo relatert, så jeg sjekket servoolje-tanken og den var tom. Fylte på og kjørte videre. Lyden var umiddelbart borte og bilen styrte som normalt.
    Da jeg skulle av E18 før Oslo kom den samme lyden. Det var tomt for servoolje igjen. Tittet under bilen og det var fult av olje under bilen på førersiden.
    Har ikke fått feilsøkt noe etter dette eller sett konkret hvor der er lekkasje.
    Men synes det er litt rart at dette kommer rett etter byttet av rattaksel-krysset.
    Noen som har noen tips om hvor man bør starte?

  20. #19
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Tja, det var jo ikke så morsomt, kan være alt fra korroderte trykkrør, sprukken O-ring på tur/retur rør, til intern lekkasje i tannstaget som kommer ut i belgen eller akseltappen.
    Men jekk opp bilen på bukker, spyl rent med f.eks bremserens, start motoren og drei rattet til endestopp for å få litt trykk i rørene, så vil jeg tro du ser hvor problemet er...

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått undersøkt litt mer. Startet med å undersøke slanger og beholder som er tilgjengelig. Ser fint ut.
    Ser ikke noe olje på noen av mansjettene til styrestagene.
    Men jeg tok av mansjetten som sitter ved pedalen. Da så jeg med kamera ned på tannstangen, nærmere bestemt der rattakselkrysset går inn på tappen i tannstangen. Når rattet er dreid ser jeg at det kommer olje ved tappen. Her er altså en tetting som ikke holder tett.
    Er det bare å bytte tannstang eller er det noe annet man kan gjøre?

  22. #21
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Finnes jo en del lurium man kan helle i oljen for å "tette servolekkasje" (Rislone/LiquiMoly/Seallube/Lucas Oil ) men tror ikke jeg ville ha brydd meg om å prøve unntatt i krisetilfelle.
    Så det ligger an til bytte av tannstang, for jeg vil tro at akslingen og dermed tetningene fikk litt ekstra påstand når rattakselkrysset ikke ville slippe taket.

    Enkleste er å finne en brukt med samme delenummer, men går du heller for en ny, så sjekk om tur/retur-rør har samme plassering, ellers kan det bli behov for å bytte rørene til pumpe/tank, og det tror jeg du helst vil unngå. (noen har riktig nok klart å bøye rørene så de passer)

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Ja den må nesten ha fått seg en trøkk når rattakselkrysset ble byttet. Siden det oppsto umiddelbart etter bytte.
    Slik jeg forstår det må subframe senkes i bakre del og brakettene må fjernes, samt at motoren må heves litt. Og selv da er det trangt. Høres lite fristende ut egentlig.
    Er litt skeptisk til brukt tannstang, men det er selfølgelig et alternativ.
    Bilen har nå rundet 290k og jeg har ikke lyst til å koste på denne så altfor mye. Har blitt endel nye deler i forstilling og jeg synes jeg har kostet på den endel.
    Men dette er jo ikke noe man ikke gjør noe med.
    Er det ulik variant på tannstang fra diesel og bensin? Ser det på nettet ofte dukker opp i hovedsak 3 ulike varianter tannstang på ettermarkedet.

  24. #23
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Volvo har brukt en hel haug med "ulike" tannstenger til
    P2
    , men hovedsaklig dreier det seg om SMI eller ZF, med eller uten fartsavhengig servovirkning.

    Det forekommer jo at huggern har fått inn biler med nylig byttet tannstang også, og for å øke utvalget så finner du samme delene i S60/V70/XC70*
    *lengre indre styreledd

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Sliter litt med å finne delenummeret på tannstangen. Skal undersøke litt rundt bruke for å se om det er noen gode alternativer. Noen som vet hvor jeg finner nummeret på tannstangen?

  26. #25
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Nummerlappen finner du som regel mellom de to tynne trykkrørene, der de går inn på tannstaget. (rørene til hydraulikkstemplet) Ellers så får du gå gatelangs og se om du finner den...
    Hvis du leter opp tannstag på finndel.no eller bildelsbasen.se, så ser du iallefall hvor lappen skulle ha vært.
    Har lappen forsvunnet, så har kanskje Volvo greie på hvilket nummer den skulle hatt.
    Men nå er det ikke sååå mange å velge i på din årsmodell, du har nok en ZF, og du ser jo lett om den har elektrisk kontakt eller ikke.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. skjeiv styring, bytting av styring 240
    By Mehl'n in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 02/10/13, 06:55
  2. Slakk i dørhengsel !
    By apollo in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 29/11/12, 23:37
  3. Slakk i styring på Volvo S40 1997
    By Mr. RAH in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 0
    Siste post: 08/05/12, 12:23
  4. Slakk i styresnekke
    By ClassicTurbo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 10/05/10, 13:55

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •