Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 33 av 33

Tråd: V70 2005 2,0t slakk i styring?

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Fant frem klistrelappen godt sjult.
    P30723807, sto det. Finner ikke noe på finndel.no. Derimot er det mye på bildatabasen.se og eBay. Men litt klønete og få sendt sånne deler.
    Men er dette en zf?
    Sist endret av dag otto; 03/10/19 kl 19:58

  2. #27
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Tror du må lete lenge etter SMI-tannstang etter 2003, skal kun være ZF da. (om ikke noen har funnet på å gjøre noe lurt)
    Litt mer info kan du finne her: http://www.skandix.de/en/spare-parts...-rack/1043073/

    Kort sagt: finner du en 2005 og opp som ikke har kontakt til el-regulering, så kan du bruke den. Men husk å sjekke om det er tur eller retur-rør som står øverst.

    (SMI har gjengede tur/retur-rør, og belgene er merket SMI. ZF har store hvite nylon-endestopp innenfor indre styreledd, og tur/retur-rørene har en enkel klemplate til innfesting)

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Belgene er ikke merket SMI, men disse kan jo ha vært byttet. Ser tannstangen på linken du sendte fra scandix passer til delenummeret jeg har. Og denne står som «not speed dependent».
    Jeg har ikke rukket og se så altfor nøye, men mener og huske disse klemplatene.
    Ellers har min et buet metall deksel som går langs tannstangen. Ser noen bruke som har dette og andre ikke.
    Min har også en plastikk brakett eller lignende som går langs tappen til rattakselkrysset.
    Lik som denne:
    http://m.finndel.no/delinfo.aspx?dnr...bk=902303&no=3

    Den forskjellen på hvilket rør som står øverst, hvilken praktisk betydning har dette?
    Og tilslutt, det er jo så utrolig mange delenummere der ute at jeg føler jeg går meg helt bort

  4. #29
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Som nevnt tidligere: om tur/retur-rør står omvendt av ditt, så skal egentlig de rørene byttes av den enkle grunn at de ikke passer... (noen har klart å bukke og bøye dem til å passe, men med tanke på plassen som er til rådighet så...)

    Skulle "tilbehøret" på tannstangen mangle, så flytter du over fra den gamle.
    (plastpinnen knekker ofte når huggern har det travelt, og noen huggere selger varmeskjoldet separat)

    Finn deg en fin tannstang fra 2004+ (S60/V70/XC70) uten el-tilkobling, og med rørene på riktig plass, så er det bare å begynne å skru.

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Supert. Tusen takk for hjelpen, igjen
    Får se om jeg finner en brukt som passer også er det vel egentlig bare å begynne

  6. Takk jiha1968 takket for denne posten
  7. #31
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Råd:
    Kjøp inn 2 Liter CHF202 (eller CHF11 om du ikke finner 202) til flushing av servo.
    Skyv inn rattet før demontering, rattlås på før rattakselkrysset løsnes.
    Tøm servo-oljetanken. (det blir søl uansett men... )
    Tell antall omdreininger på endeleddene. (bilen blir kjørbar, men vil trenge etterjustering av spissing/thrust-vinkel)

    Det var hyggelig å kunne være til hjelp!
    Lykke til med jakten, fortell oss gjerne hvordan det gikk når du kommer så langt

  8. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Her har det ikke skjedd mye rent mekanisk. Bilen lekker fortsatt, men har vært lite i bruk som følge av dette. Har vært i kontakt med flere huggeri i Norge. Stort sett er det SMI som ligget rundt på lagere. Skulle det være ZF er det som regel en med hastighetstegulert styring. Kom over 3 stk som passet i Norge, en av de sluttet og svare når handelen skulle gjennomføres. Og de to andre var i ganske dårlig fortfattning og jeg tok ikke sjansen på å sette de inn for å finne ut at det enten er slakk eller lekkasje. En ny blir uaktuel å montere i en bil som har gått snart 300k km.
    Så jeg har vurdert å forsøke å bytte de pakkninger/tettinger som lekker. Tannstangen er såvidt jeg vet i ok stand utenom lekkasjen. Har funnet et pakkningssett for 500kr som har pakkninger/oringer og tettinger til hele tannstangen. Er dette noe å satse på? Og kan man få byttet de som lekker uten å ta ut tannstangen?
    Dette er ikke en bil jeg tenker å ha så altfor lenge. Den skal på EU i mai og den har bla litt rust i dempertårnene og litt småfiks. Så denne kontrollen blir avgjørende for om bilen beholdes. Så da tenker jeg å gjøre billigst mulig og hindre at det ikke blir liggende et oljeflak under bilen

  9. #33
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Har ikke renovert noen tannstenger på egen hånd, men kan ikke tenke meg at det lar deg gjennomføre med tannstangen fast i bilen.

    Rådet mitt er å finne en noenlunde ok brukt tannstang, og kjøre med denne, for så i mellomtiden gjøre et renovasjonsforsøk på den originale i tilfelle den "nye" ikke er 100%.
    Sist endret av jiha1968; 01/12/19 kl 19:40

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. skjeiv styring, bytting av styring 240
    By Mehl'n in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 02/10/13, 06:55
  2. Slakk i dørhengsel !
    By apollo in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 29/11/12, 23:37
  3. Slakk i styring på Volvo S40 1997
    By Mr. RAH in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 0
    Siste post: 08/05/12, 12:23
  4. Slakk i styresnekke
    By ClassicTurbo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 10/05/10, 13:55

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •