Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: D5 Starterproblemer, hva kan det være?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard D5 Starterproblemer, hva kan det være?

    Min xc70 D5 2006 har fått noen startnykker som jeg ikke helt forstår. Som regel starter den helt normalt, men inn i mellom slår startmotoren bare to tre slag og så gir den seg, som om strømmen ble slått av eller at den møter motstand og gir seg. Av og til kan det virke som den slår tilbake, omtrent som en gammel bensinmotor med for høy tenning. Men har den først startet så går motoren helt normalt.
    I dag skjedde det igjen, Tre ganger slo startmotoren bare to slag før den ga seg. Så på fjerde forsøk slo starteren 3-4 slag og motoren startet og gikk normalt. Det mangler ikke på strøm fra batteriet, og starteren høres frisk ut når den går. Men når den gir opp etter to slag så virker det som den kjemper mot noe, eller får for lite strøm akkurat i øyeblikket. Bilen har gått over 300k, så kan det være slitte børster? Eller er det noe forvirret elektronikk som er inne og lager trøbbel når starteren går?

    Slikt som dette forsvinner ikke av seg elv, det blir bare verre. Så en vakker dag står man på en tettpakket ferge med 150 i puls og får ikke startet bilen. Slik kan jeg ikke ha det, så dette må jeg finne ut av.
    Er det noen som har opplevd det samme, eller som har tanker om hva det kan være, så tar jeg imot innspill med takk!

  2. #2
    Registrerte brukere sindreleander sin avatar
    Medlem siden
    15. mai 2018
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard

    Gåen starter! Hørtes veldig ut som symptomer på en gåen starter

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Godt mulig du har rett, men kunne du være litt mer spesifikk? Gåen starter kan være så mangt. Hva er det som svikter, og hvorfor opptrår ikke feilen hele tiden.?

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Henger meg på Sindreleander, og antar sliten starter.
    Ikke så lett å høre om den går i "riktig fart" uten å sammenligne med en frisk starter. Og om bilen har gått mye småkjøring med mange start/stopp så er gjerne lite igjen av kull-børstene, eller kanskje like sannsynlig så er "solenoid-reléet" innvendig i starteren utgnistet, begge deler kan gi symptomet bilen din har.

    Men du må gjerne løsne og puss ren jordforbindelsen fra motor til karosseri, samme med plusskabelen og den tynne til solenoiden, ikke glem å sjekk koblingene ved lade/hjelpestart-skruen ved sikringsboksen. (ta av batterijord før du begynner)
    Og er du ikke gira på å pusse alle koblingene, så går det jo å måle hvor det er størst spenningsfall når starteren kneler, med et Voltmeter eller gjerne en prøvelampe eller to.

    Så lenge bilen ikke ryker og kakler mer enn normalt etter start, ligger det an til å bytte starter.

  5. #5
    Registrerte brukere sindreleander sin avatar
    Medlem siden
    15. mai 2018
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard

    At den ikke går hele tiden kan være treghet i innslaget og treghet i selve rotoren

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Mange takk for innspillene. Alltid gode og innsiktsfulle kommentarer nå man ber om hjelp i dette forumet. Helt topp. Da har jeg booket time hos merkeforhandler som skal skifte starter om nødvendig. De sjekker starteren og hvis den er ok kjører de en feildiagnose på bilen, så får vi se.

Lignende tråder

  1. hva kan dette være ?
    By helges60 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 19/06/17, 12:22
  2. '93 B230F; Starterproblemer..
    By kream in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 20/05/13, 12:16
  3. Starterproblemer V40?
    By Xanderion in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 16/09/11, 10:08
  4. Hva kan dette være?
    By Kent o in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 12/01/10, 23:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •