Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Xenon lys slukker etter ca1 min kjøring. "Feil halvljus".

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard Xenon lys slukker etter ca1 min kjøring. "Feil halvljus".

    V50 1,6 -07 modell.
    I den siste måneden har jeg fått feil på xenon kjørelys på venstre side. Etter ett minutt kjøring slukker pæren og feilmelding kommer.
    I vinter byttet jeg venstre pære til Jula sin Hamron.
    Var såpass fornøyd at jeg et par måneder senere også byttet på venstre side, siden den også var gammel og hadde rosafarge.

    Jeg er temmelig sikker på at feilen oppsto etter dette.

    I går kryssbyttet jeg pærene. Feilen flyttet seg da over til høyre side, mao umiddelbart tenker jeg at selve xenon-pæren har en feil. Men er xenonpærer slik at de kan tenne hver gang bilen startes, og slukker etter en stund?
    En feilkilde kan også være at jeg blander ballasten(?) -den røde og svarte boksen som monteres på pære, inni lykta. Så den som var på venstre side, fulgte over den også.
    Selv om jeg tror jeg hadde kontroll på dette, kan det ha skjedd.

    Er det andre typiske feil som forårsaker dette?

    Oppdaget i går at også det ene skiltlyset bak var ustabilt og blinket. Dette ble bytter til Jula Hamron led i vinter. ( har ikke åpnet og sjekket for dårlig kontakt) kan feil på en pære forårsake andre lampefeil i bilen?
    Disse skal jo være canbus sikre... ihvertfall er de merket det..

  2. #2
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Ganske typisk feil på billige kinapærer. De har lite gass i utgangspunkt og dermed kort levetid.
    Billige pærer gir også gjerne dårligere lysutbytte og mangler UV beskyttelse som igjen kan skade reflektor.
    Anbefaler deg et par pærer av kjent merke

    LED pærene oppfører seg likt, billige ledpærer med kjipe annensorteringslyskilder har kort levetid og begynner å blinke når levetiden er over.
    Desverre, jula selger mye søppel, tenker faktisk selv biltema holder langt høyere kvalitetskontroll på sine xenon og ledpærer.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Men er det sannsynlig at det kan være xenonpæra som gjør at den oppfører seg slik? - funker hver gang jeg starter bilen, for deretter slukke etter en tid ? Mao ikke som vanlig halogen, det
    Isåfall blir det tur til jula i morgen for reklamasjon.
    Skal kryssbytte ballasten i kveld om tiden strekker til, i tilfelle de også ble byttet om.

    Har brukt en del LED i to båter, bytta ut halogen. Dette ble gjort for 6-7 år siden og samtlige fungerer enda. -pærer fra CO.

    Det kan kanskje være et litt for fuktig miljø for led bak i skiltlyset. Liten varmeutvikling som ikke tørker opp.

    Diskuterte dette med UV beskyttelse og kvartsglass på chatten med både jula og extralys. Sistnevnte burde ha peiling.
    Fikk vel et inntrykk av at jeg hadde misforstått alt etc... ok.
    Sist endret av Eureka; 12/08/19 kl 20:14

  4. #4
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    90% sikkert. Du har byttet om høyre-venstre med samme resultat
    Ganske vanlig fenomen med billigpærer.

    Tror nok ikke fukt er problemet med led-pærene i skiltlyset, er nokså sikker på kvaliteten også her er veldig lav bare
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar, kommer naturligvis tilbake med hvordan det går videre.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Fikk ny pære på jula selv om kvitteringa ligger 750 km unna. Kjøpet lå inne på kundeklubbprofilen. Nå er alt i orden !

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Så bra det ble lys igjen nå som mørketiden sniker seg innpå oss. Elektronisk kvittering er kjekt ja.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Så begynte den andre pæra å fuske. Litt mere kritisk nå som det er færre timer med dagslys. Hadde litt flax med at den ikke jukset under PKK.

    8 måneder holdt den, dog 20tusen km.
    Fikk byttet den på jula, samt skiltpæra.

    Lurer litt på å heve kjøpet neste gang. Det er 20 mil å kjøre tur retur til jula... samt bompenger.
    Har den 12 år gamle orginalpæra fra Philips liggende i hanskerommet i beredskap.

    Pæra det blir feil på, blir hvit i glassperla, sammenlignet med ny.

  9. #9
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Jula selger uhyggelig mye søppel. Stoler kun på kjente merkevarer fra den kjeden.
    Biltema holder langt høyere kvalitet på alle sine produkter.

    Anbefaler dog en bestilling fra ebay tyskland på kjente merkevarer (obs mye fake-varer å finne på ebay)
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Ja, sålangt har ikke jula/ Hamron overbevist. Selv om det er 399 pr stk, så blir det dyrt om en må bytte begge en gang i året.
    Synes lyset er litt for hvitt, 5000k. Er bra når det er snø/ brøytekanter, men ikke på i periodene uten snø og salta våt vei. Da forsvinner lyset.
    Mener BT var på 4300k.

    Men nå har jeg engang kjøpt jula sine, og se skal få gi meg nye i hele garantiperioden, eventuelt heve kjøpet.

Lignende tråder

  1. Xc90: "Halvljus inst. F. Vänstertrafik"
    By cortinaterje in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 01/11/14, 16:42
  2. Risting under kjøring som blir verre ved bytte fra 17" felg til 16"
    By HansM in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 01/09/14, 18:23
  3. Svar: 4
    Siste post: 03/06/14, 14:01
  4. Svar: 0
    Siste post: 09/10/11, 18:33

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •