Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: V70N - Ustabil tomgang og brå «struping av motor» så fort man slipper gassen etter IC bytte

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard V70N - Ustabil tomgang og brå «struping av motor» så fort man slipper gassen etter IC bytte

    Byttet intercooler i en V70 2001 og har fått litt småtteri.

    Når jeg kjører bilen, går den vanlig helt til jeg slipper gassen. Da virker det som jeg har et gåent motorfeste nesten. Eventuelt som om gass spjeldet lukkes helt. Det butter veldig så fort jeg slipper gassen. Tomgangen er heller ikke helt stabil. Går litt opp og ned på turtall og dauer nesten noen ganger.

    Kan luft lekkasje forårsake noe slikt?
    Er det vanlig at noen av de sensorene ryker?

    IAT og MAP sensorer er bare koblet fra og koblet til på nytt rør.

    Har gått over og sjekket alle slangeklemmer, alt ser fast og fint ut..
    2001 V70 T5

  2. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Ja, vanligvis er det luftlekkasje som forårsaker slik oppførsel, men ikke nødvendigvis på 1999-2001 modeller.
    Du vet vel at bilen din har et Magneti Marelli gassspjeld som er feildesignet?
    Sensorene i spjeldet slites unormalt fort. Dette gir feilaktige verdier, og dermed feilaktige åpningsvinkler.
    Er det hvit merkelapp på
    ETM
    er det 18 år gammelt, gul merkelapp så er det blitt byttet på et Volvo-verksted en eller annen gang.

    Jeg oppgraderte mitt gamle
    ETM
    med nye sensorer:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...modifisert-
    ETM
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  3. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Rens
    ETM
    for gugge som kan forhindre gasspjeldet i å bevege seg normalt i tomgangsstilling, og koble av batteriet for å nullstille motorstyringens adapsjon, følg Volvos fra/tilkoblingsprosedyre. (Antar at bilen hadde lekkasje i intercooleren, og at
    ECM
    har lært seg å kompensere for den feilen)
    Hjelper ikke dette kan det være på tide med en overhaling av
    ETM
    , på samme måte som FroBe.
    Kan være verdt å sjekke om noe har skjedd med EVAP-systemet også. (solenoid med to slanger, står på viftehuset)

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard V70N - Ustabil tomgang og brå «struping av motor» så fort man slipper gassen etter IC bytte

    Takk for svar!
    ETM
    - gasspjeld? er byttet for 40.000 km siden ca. Kan det allerede begynne å tulle igjen?

    Er det en spesiell prosedyre for å koble av batteriet på Volvo?

    Hva er funksjon til dette EVAP systemet?

    Koblet ikke fra batteriet når jeg byttet intercooler.. Det var kanskje litt dumt, men skal gjøre det nå etterpå for å sjekke.

    Føler også det er begrenset hvor mye man kan stramme slangeklemmene før røra ryker. De lager jo allerede et lite søkk ned i silikonslangene. Kan ikke fatte at det skal lekke noe luft der. Eneste stedet jeg kan se for meg det kan være en liten luft lekkasje er på IAT og MAP sensor mot inntaket. Men disse har jo egen oring som tetter.. sensorene var også litt trange å få nedi hullene i røret, så skulle tro at det var tett.

    Hvor mye vakuum snakker man om her? Og normalt ladetrykk er vel 10 psi kanskje?

    Er en V70 T5.
    Sist endret av ktm300sx; 22/07/19 kl 08:32
    2001 V70 T5

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Koblet av og på batteriet istad. Var ikke noe særlig forskjell. Går kanskje noe bedre på tomgang, men fortsatt den markante «strupinga» idet jeg slipper gassen. Synes ikke den går like bra som før heller. Hadde vært interessant å få målt ladetrykket på noe vis.
    2001 V70 T5

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    10-12 psi vil være ganske normalt.
    EVAP tar seg av avdunsting av gass fra bensintanken.
    Har du vært løs med
    TCV
    (solenoiden som styrer Wastegate) eller innsugsrøret til turbo?

  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    ...og ellers, kan du ha glemt av filla som ble dyttet ned i turboen eller i en annen slangeåpning? Fått trykkrøret skikkelig på
    ETM
    (gasspjeldet) uten at det har sprukket?

    Ønsker du å få et ca-tall på ladetrykk er det vel enklest å finne en analog ladetrykksmåler som ligner på f.eks Biltemas 32-220 og koble den inn på innsugsmanifolden, f.eks slangen fra manifold til CBV på turbo (ikke
    TCV
    eller WG)

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Takk for info.

    Skal ikke være noe som blokkerer.. men kan jo selvfølgelig gå over igjen..
    Har ikke koblet av noe annet enn gamle silikonslangen som satt på turboen med en annen silikonslange. Ikke tullet noe med innsugsrøret til turboen eller
    TCV
    .

    Har koblet av den EVAP koblingen som satt på vifta, men den er på igjen.

    På gasspjeldet har jeg bytta ut det stive plastrøret med en formstøpt silikonslange, en rørstuss for sensorer og en ny silikons bøy inn mot intercooler.

    Synes det er litt mystisk.. hvor liten lekkasje skal til før det stopper seg helt med tomgangen?
    2001 V70 T5

  9. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Tror jeg ville ha skrudd løs
    ETM
    for en rens, men mest for å kunne ta en titt på PCV-slangene om de er ok. (oljefelle/utlufting)
    Og testet innsugsrør trykkrør/intercooler med hjelp av et par gummihansker, slangeklemmer og litt regulert trykkluft eller vakuumpumpe. Gjennomstrømming kan testes med støvsugerens suge eller blåseslange.

  10. Takk ktm300sx takket for denne posten
  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Takk for hjelpen!

    Er bare hobbymekaniker, så flott med litt tips og hjelp her inne.
    2001 V70 T5

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard V70N - Ustabil tomgang og brå «struping av motor» så fort man slipper gassen etter IC bytte



    Etter mitt syn synes jeg har fått slangen så godt det går opp mot
    ETM
    .



    Sist endret av ktm300sx; 22/07/19 kl 16:04
    2001 V70 T5

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Virker som det skjer noe akkurat når motoren går fra å ha ladetrykk til at det er vakuum i innsuget Får ta en sjekk av spjeldet igjen. Ser det er hvit etikett. Ble skrevet lenger opp her at det da er gammel utgave. Men var på Volvo å fikk nytt for et års tid siden. Hmmm.. har bare kjørt omlag 40.000 på det. Trenger de rens såå ofte?
    2001 V70 T5

  14. #13
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    De skal jo ikke ha bytta til samme designet som var feil på, burde jo være nytypen som er satt på. Trykktest innsuget, og en ting til, fungerer cruise control? Tenker clutch sensor, min går mye hardere når den ikke fungerer merker jeg.
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  15. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ktm300sx Vis post
    Virker som det skjer noe akkurat når motoren går fra å ha ladetrykk til at det er vakuum i innsuget Får ta en sjekk av spjeldet igjen. Ser det er hvit etikett. Ble skrevet lenger opp her at det da er gammel utgave. Men var på Volvo å fikk nytt for et års tid siden. Hmmm.. har bare kjørt omlag 40.000 på det. Trenger de rens såå ofte?
    Hvis det står "made in SWEDEN" på den hvite
    ETM
    -lappen, og ikke "ITALY" så har du en av de aller nyeste
    ETM
    -ene med kontaktløs spjeldsensor, så vidt jeg kan finne ut. Står det Italy på hvit og ikke gul lapp derimot, blir jeg betenkt. Synes ellers det er litt snodig at det er samme hoved-delenummer på både Italy- og Sweden-
    ETM
    'ene.

    Noen som jobber med dette til daglig kan kanskje bidra/korrigere med mer info?

    Hvor ofte spjeldet trenger rens er nok avhengig av motorens tilstand og kjøremønster, og hvor snill du vil være med spjeldmotoren, men 40K mellom rens er ikke utenkelig på en godt brukt motor.
    Sist endret av jiha1968; 22/07/19 kl 20:42

  16. #15
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Gammel og ny utgave av MM
    ETM
    var sannsynligvis identisk, men Volvo lagde ny firmware i 2005 for å prøve å redusere slitasjeproblemet. Sannsynligvis dempet reaksjonstiden for å redusere små vibrasjoner i bevegelsen, og gjort den mindre følsom for avvik i sensorverdier.

    ETM
    selvkalibrerer hver gang bilen starter, og hvis den da opplever feilaktige verdier kan den begynne å jukse.

    Men som sagt tidligere, feil og lekkasjer andre plasser kan gjøre at
    ETM
    oppfører seg unormalt, selv om det ikke er noe galt med
    ETM
    .
    Xemodex har laget et ege flytdiagram for feilsøking:
    https://xemodex.com/us/pdf/
    ETM
    %20Flo...-new-final.pdf


    Edit:
    Takk jiha1968. Interessant at de nyeste
    ETM
    Volvo leverer endelig har fått hall-effekt sensorer, det var slike sensorer jeg oppgraderte min
    ETM
    med.
    Sist endret av FroBe; 22/07/19 kl 20:43 Begrunnelse: Post fra jiha1968
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jakke Vis post
    De skal jo ikke ha bytta til samme designet som var feil på, burde jo være nytypen som er satt på. Trykktest innsuget, og en ting til, fungerer cruise control? Tenker clutch sensor, min går mye hardere når den ikke fungerer merker jeg.

    Det kan jeg jo sjekke! Det jeg har merket er at clutchen blir hard å trykke inn etter jeg har kjørt med cruise kontrollen på.. hva kan det komme av?

    Hender også jeg slipper clutchen pent og rolig, men så hogger bilen til litt likevel like etterpå.

    Det er jo en gammel bil som har gått mye, så det er vel sikkert mye ting som melder seg. Men er så glad i disse turbo femmerene, så har lyst til å la den leve i mange år til
    2001 V70 T5

  18. #17
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Clutch som hugger skyldes som regel slitent DMF (svinghjul) eventuelt oljete lamell. Polert lamell er også en mulighet, men gir ofte ulyd i tillegg.

    Hard clutch etter å kjørt med Cruise, hmm, det må være clutchfoten din som sovner

  19. Takk ktm300sx takket for denne posten
  20. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Noen som i farta vet utvendig diameter på slange som skal på gasspjeld? Eventuelt diameter på gasspjeld stussen?
    2001 V70 T5

  21. #19
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Regner med at det er innvendig slangediameter du tenker på, og der får du lete opp noe som passer på en rørstuss som er 74,4-75,4mm i ytre diameter...

  22. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Takk! Trenger en slangeklemme som sitter.
    2001 V70 T5

  23. #21
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    ahh, sånn å forstå, ikke glem å legge til veggtykkelsen på den slangen du bruker da, ellers blir det en tanke trangt...
    Sist endret av jiha1968; 14/11/19 kl 08:36

Lignende tråder

  1. ustabil tomgang
    By javist in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 26/10/17, 12:46
  2. Svar: 2
    Siste post: 10/10/16, 16:41
  3. 75' 242- Røkmaskin når jeg slipper gassen i fart...
    By Marjos1 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 05/08/12, 18:21
  4. Nøkking når jeg slipper gassen??....
    By 850Design in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 17/10/11, 16:12
  5. Svar: 5
    Siste post: 15/04/11, 00:27

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •