Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 32

Tråd: Kjøpe '13 V70 D3, yay/nay?

  1. #1
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard Kjøpe '13 V70 D3, yay/nay?

    etter å ha kjørt en veldig basic og kjedelig S60 i 5 år vurderer jeg ny bruksbil, å lurer på folks erfaringer... kikker på en 2013 V70 D3 (2L 136hk) med automat, men jeg har ikke fulgt veldig godt med på disse modellene...
    -noe spesielle feil å se etter?
    -er det samme motor/girkasse på alle "nivåer"? mistenker at 136hk kan oppleves som like dau som S60'n, men vet ikke om denne kan chippes opp til samme nivå som de større modellene uten konsekvenser?

    bilen har gått svimlende 120k, så jeg regner ikke med noe umiddelbare feil... ellers virker bilen godt utstyrt med blant annet R-design, VOC, dieselvarmer, DVD-spillere i nakkestøtter, 18" hjul, også videre... reell pris? denne koster 230k hos forhandler, satser på å diskutere det litt ned eventuelt da jeg har inntrykk av at det er noe over snittet...

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Fin bil du har i kikkerten!
    Men med tanke på de andre bilene du har, så jeg lurer på om du vil bli mere fornøyd med en ekte Volvomotor (163hk+) , og for å sammenligne gamle S60 med en nyere V70 må du hive inn et par-tre voksne passasjerer i S60-en og legge til en dose ekstra luftmotstand, før du kan sammenligne opplevd dreiemoment/hester.
    Og skal du trekke noe mer med kroken enn et sykkelstativ, velg gjerne større motor... (joda det går fint an å trekke vogn med 2.0D, men...)

    Men som matpakkebil er V70 med Peugeot-2.0HDi'en grei nok, den har i praksis rundt 140-144hk originalt og greit dreiemoment. (men er ikke akkurat overdimensjonert for trimming) Men det skal nevnes at den er veldig mye hyggeligere å kjøre enn D2/1.6D.

    Men bare du kan svare på hva som er "passe dau" til din bruk, prøvekjør bilen(e) !

    NB: hvis den bilen du har i kikkerten har 6-trinns "powershift" automat (DSG/MPS) , anbefaler jeg ikke at den brukes som trekkbil i det hele tatt, modeller med Geartronic kassa tåler adskillig mere. Og finnes det ikke kvittering på at kassa er flushet minst én gang tidligere ville jeg ha sett meg om etter noe annet eller lagt inn flushing i prutingen

    EDIT: jeg husket feil ovenfor: for siste årgang V70 med 2.0D-PSA var i 2010, mens det var 1.6D som levde videre til 2013, takker Martin M for rettelse!
    Sist endret av jiha1968; 22/07/19 kl 01:50

  3. #3
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Fin bil du har i kikkerten!
    Men med tanke på de andre bilene du har, så jeg lurer på om du vil bli mere fornøyd med en ekte Volvomotor (163hk+) , og for å sammenligne gamle S60 med en nyere V70 må du hive inn et par-tre voksne passasjerer S60-en og legge til en dose ekstra luftmotstand, før du kan sammenligne opplevd dreiemoment/hester.
    Og skal du trekke noe mer med kroken enn et sykkelstativ, velg gjerne større motor... (joda det går fint an å trekke vogn med 2.0D, men...)

    Men som matpakkebil er V70 med Peueot-2.0HDi'en grei nok, den har i praksis rundt 140-144hk originalt og greit dreiemoment. (men er ikke akkurat overdimensjonert for trimming) Men det skal nevnes at den er veldig mye hyggeligere å kjøre enn D2/1.6D.

    Men bare du kan svare på hva som er "passe dau" til din bruk, prøvekjør bilen(e) !

    NB: hvis den bilen du har i kikkerten har 6-trinns "powershift" automat (DSG/MPS) , anbefaler jeg ikke at den brukes som trekkbil i det hele tatt, modeller med Geartronic kassa tåler adskillig mere. Og finnes det ikke kvittering på at kassa er flushet minst én gang tidligere ville jeg ha sett meg om etter noe annet eller lagt inn flushing i prutingen
    er det PSA-motor i så nye biler altså? den ble kanskje ikke borte før 2014 da de fikk nytt instrumentpanel for eksempel? hadde håpt det var som på
    P2
    , med samma motor i alt.
    noe som kjennetegner de forskjellige girkassene? kjenner ikke til noen av dem, så jeg ser ikke forskjell

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    De "nye" firerne, VEA-motorene, finner du fra 2014/2015 og oppover ja, litt avhengig av hvilken plattform/modell/
    AWD
    /
    FWD
    .
    Er det 109/114/136hk eller en av de to trofaste femmerne, så er det ikke den nye VEA-motoren.
    Men VEA-motorene er like triste i lyden som alle andre firere, så jeg synes det er adskillig mere "premium" med en femmer. (skulle gjerne fått Volvo til å lage en fem eller helst sekser-VEA)

    Å skille på girkassene er ikke like enkelt uten å se på selve kassa, men er det automat på de minste motorene før VEA, så er det som regel Powershift, men du finner nok ikke en femmer med den kassen. MPS/PS er litt mere kontant i giringen (ingen converter, men dobbel våtclutch), spesielt i de to-tre laveste girene i forhold til Geartronic med converter.
    Sikreste er vel å høre med selger/eier om de har tatt vare på opsjonslisten/bestillingslisten, eller sjekke VIN-nr hos Volvo.
    Kanskje noen i forumet har noe mer å bidra med for å enkelt skille kassene fra hverandre, uten å ligge under bilen? (MPS/PowerShift har jo utvendig oljefilter)
    Sist endret av jiha1968; 21/07/19 kl 22:10

  5. #5
    Registrerte brukere Martin M sin avatar
    Medlem siden
    14. okt. 2010
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    54
    Antall takk

    Standard

    Bilen han sikter til, MY13 D3, har vel Volvo's 2 liters 5 sylindrede diesel på 136hk.

    https://www.klikk.no/motor/bil/bilte...m-2013-3551288

    (Bilen i artikkelen er MY14 facelift, men samme motor)

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Volvo V70 2.4T 2000 mod

    X Volvo 850 1994

  6. Takk jiha1968 takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Martin M Vis post
    Bilen han sikter til, MY13 D3, har vel Volvo's 2 liters 5 sylindrede diesel på 136hk.
    https://www.klikk.no/motor/bil/bilte...m-2013-3551288
    (Bilen i artikkelen er MY14 facelift, men samme motor)
    Auda, du har helt rett, ser faktisk ut til at bilen har en nedtrimmet 2.0-femmer...
    Jeg gikk fem på der med 136Hk, trodde faktisk det var PSA'n, men den forsvant vel etter 2010 ser jeg etter å ha googlet litt mens det var 1.6D-PSA som ble holdt i live til 2013...
    Og da blir det vel heller ikke så aktuelt med girkasseversjon/problem.

    Beklager feilinformasjonen i tidligere poster!
    Men ett faktum består, 136-hesteren er kjedelig i forhold til 163+ naturlig nok

    Og jokeren her er vel det som TS var inne på før jeg låste meg fast på PSA: 136hk-femmeren kan greit "avplomberes"/optimeres til 188hk/476Nm for 5-6000kr og da blir det jo straks litt mer futt!
    Sist endret av jiha1968; 21/07/19 kl 23:24

  8. Takk Martin M takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere Martin M sin avatar
    Medlem siden
    14. okt. 2010
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    54
    Antall takk

    Standard

    Ja tipper femmeren med 136hk blir friskere med litt trimming. Racerbil blir den vel uansett ikke, men det har vel litt med kassen å gjøre også. Er vel den "gamle" sekstrinnsautomaten tror jeg?

    Bestefaren til en kompis av meg hadde en helt ny V70 med en slik 2.0 femmer der han fikk registerhavari. Tror det ble ny topp på Volvo sin regning. Regner med dette var et tilfeldig uhell på akkurat hans motor, og at det ikke er noe representativt generelt.

    Uansett, brumming fra 5 sylindre slår raklinga fra en firer fra PSA eller Volvo's VEA hver dag

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Volvo V70 2.4T 2000 mod

    X Volvo 850 1994

  10. #8
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    godt å se forvirrelsen råder hos flere enn meg så om det er 2L firer kan man gjerne styre unna, men 2L femmer er ordentlig femmer og volvo tvers igjennom? samme motor som de "store modellene" som kan chippes komfortabelt opp til bedre effekt? uten at hverken motor eller drivverk lider? forventer selvfølgelig ingen racerbil, å trenger egentlig ikke mer enn jeg har nå ('08 S60 2.4D med 126hk), men vil naturligvis ikke ha noe mindre forhandler har riktig nok ikke lagt ut noe som helst identifikasjon eller noe som helst, så jeg må nesten reise innom å spørre om nøkkelen for å finne ut noe mer om motor og drivverk...

    personlig er jeg kjempefornøyd med volvo's femmere både på lyd og driftsikkerhet, PSA-greiene interesserer meg ikke i det hele tatt dog er jeg mer opptatt av driftsikkerheten enn lyden i en bruksbil som bare skal gå og gå dag etter dag, med mest mulig komfort, så antall sylindere bryr meg ikke stort, bare jeg vet hvor motoren kommer fra... kjekt at girkasse ikke er en bekymring på volvo-motorene da

    sånn ellers: ingen spesielle problemer med drivverk/understell/rust? mener å ha hørt om enkelte tilfeller med rust rundt frontrute, men finner ikke noe hverken der eller i hjulbuer og kanaler, så med mindre det er noen spesielle flekker tror jeg den er trygg der... har heller ikke hørt noe om drivverk, selv om jeg vet volvo ikke er de beste på automat kommer til å kreve dokumentasjon/utførelse av minst en flushing

  11. #9
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Slenger med et par bilder av bilen i tilfelle noen klarer å spotte noe interessant

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  12. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Volvo programmerer jo automatene for komfort, ikke sportslig ytelse akkurat. Synes de fleste automatene gir meg en ubehagelig følelse av gummistrikk mellom motor og hjul, og foretrekker derfor manuell kasse, men trenger ikke å tenke på køkjøring til vanlig.
    Automatene er ikke feilfrie nei, men flushing hjelper som regel på levetiden, og drar bilen tung last bør man gire manuelt med automaten for ikke å konstant seigpine kassa.

    Ja, for å helle litt is i blodet, så får Volvo-femmern lett ventilsalat om reima til AirCon-kompressoren ryker, for trådene i reima sniker seg "selvfølgelig" inn til registerreima og dermed er det game over. (nei, man rekker ikke å stoppe motoren)
    Problemet oppstår som regel ved at kompressoren skjærer seg og reima ryker, eller at noen har montert (strekk)reima uten riktig verktøy/prosedyre og skadet den på forhånd.

    Ford-Volvoene ruster nok mere/raskere enn den trofaste S60-en, spesielt "i lakk" etter steinsprang og på understell. Blir det kjøp, så sørg for understellsbehandling og følg opp eventuelle steinsprang fort som... (vurder å få lagt "steinsprangfolie" over frontruta)

    Og 2.0-femmern på 136hk er samme motor som 2.0-163 tidligere, så den tåler nok å frigjøres, og automaten er så vidt jeg vet samme som i D5, og skulle ikke ta seg nær av å bli servert noen ekstra Nm.

    Hjullager og bærearmsforinger er klassikere, og tannstenger med slakke på førersiden, som ofte blir feildiagnostisert som slakke i indre styreledd på PKK.
    Sist endret av jiha1968; 22/07/19 kl 01:59

  13. #11
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Volvo programmerer jo automatene for komfort, ikke sportslig ytelse akkurat. Synes de fleste automatene gir meg en ubehagelig følelse av gummistrikk mellom motor og hjul, og foretrekker derfor manuell kasse, men trenger ikke å tenke på køkjøring til vanlig.
    Automatene er ikke feilfrie nei, men flushing hjelper som regel på levetiden, og drar bilen tung last bør man gire manuelt med automaten for ikke å konstant seigpine kassa.

    Ja, for å helle litt is i blodet, så får Volvo-femmern lett ventilsalat om reima til AirCon-kompressoren ryker, for trådene i reima sniker seg "selvfølgelig" inn til registerreima og dermed er det game over. (nei, man rekker ikke å stoppe motoren)
    Problemet oppstår som regel ved at kompressoren skjærer seg og reima ryker, eller at noen har montert (strekk)reima uten riktig verktøy/prosedyre og skadet den på forhånd.

    Ford-Volvoene ruster nok mere/raskere enn den trofaste S60-en, spesielt "i lakk" etter steinsprang og på understell. Blir det kjøp, så sørg for understellsbehandling og følg opp eventuelle steinsprang fort som...
    Og 2.0-femmern på 136hk er samme motor som 2.0-163 tidligere, så den tåler nok å frigjøres, og automaten er så vidt jeg vet samme som i D5, og skulle ikke ta seg nær av å bli servert noen ekstra Nm.

    Hjullager og bærearmsforinger er klassikere, og tannstenger med slakke på førersiden, som ofte blir feildiagnostisert som slakke i indre styreledd på PKK.
    hehe, volvo generelt er ikke noe sportsbil uansett hvordan man ser på det... jeg forventer selvfølgelig ikke å måtte holde meg fast i rattet ved en forbikjøring eller noe sånt. men samtidig føler jeg at S60'n min er sprek nok tur-retur jobb/generelt hverdagslig kjøring, men blir noe slapp når man får inn 2-300kg "daukjøtt" og litt bagasje. akkurat det er jo ikke girkassens skyld, så om motor eventuelt kan chippes opp til 160-200 hester uten å miste nattesøvnen bekymrer ikke det meg. det med å gire manuelt er jeg godt kjent med og ikke plaget av, i verste fall trekker jeg vogn/tyngre henger 2-3 ganger i året vanlig småkjøring med henger bekymrer meg ikke, 2-300kg og 2-3 mil burde ikke bli et problem.

    problemet med multireim/ventilsalat er jeg allerede kjent med fra D5244T7, det løses enklest med frisk mutireim og årlig kontroll av løpehjul. akkurat dette er like utsatt på S60'n, så det plager meg ikke

    det er vel ikke mange biler som kan overgå
    P2
    på rustbeskyttelse, men med mindre det er noen "hotspots" er jeg ikke videre bekymret. bilen det er snakk om er 5 år nyere enn S60'n, å jeg har ingen tanker om å ha den evig, så om det ikke er noen spesielle problemer der tenker jeg at ei runde med "sauefett" bevarer den lenger enn jeg tenker å ha den

    hjullagere og foringer er jo en selvfølge på alle biler, men så fremt jeg husker det skal jeg være obs på klunking/lyder i forbindelse med styring. hvor mye jeg faktisk rekker å inspisere avhenger av hvor lenge forhandler vil gi den fra seg


    NOEN SOM HAR NOE TANKER OM PRIS?! synes kanskje 230k er noe i drøyeste laget, til tross for utstyrsnivå? har inntrykk av at en godt utstyrt går for rundt 200k, dog har jeg ikke sett mange med DVD i nakkestøtter, navi, voc, avtagbart hengerfeste, dab+, dieselvarmer, keyless, varme i bakseter, R-design og de hjulene... 200-210k er kanskje greit, med 80-90k i innbytte i S60'n? ved kjapp, visuell inspeksjon finner jeg ikke noe åpenbart feil med bilen annet enn noen riper på bakfanger (typisk på vogn, ingen krise siden det er plastikk) og at noen har polert gjennom klarlakken på sanseret akkurat i "knekken" på ene sia... heller ingen dealbreaker på en bruktbil, så lenge det ikke er nede på bart stål kan det alltids fikses om et år eller to

  14. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    problemet med multireim/ventilsalat er jeg allerede kjent med fra D5244T7, det løses enklest med frisk multireim og årlig kontroll av løpehjul. akkurat dette er like utsatt på S60'n, så det plager meg ikke
    Da får du enda en ting på sjekklisten: Diesel-femmerne fra 2008 og opp har to agregatreimer, den vanlige lange (Veiv-servo-generator) pluss en kort strekkreim fra servopumpe til AC-kompressor.

    Alle biler har foringer og hjullagre, men noen spiser dem til frokost
    Men bilen er forhåpentligvis gjennomgått av firmaet som selger den, de har jo ansvaret med reklamasjonsrett og kanskje litt garanti, og vil tro at de er interessert i fornøyde kunder. Det er iallefall det jeg forventer meg av en handel hos firma.

    S60-en din har litt mere dreiemoment helt nederst på turtelleren på grunn av sylindervolum, men opplevelsen er vel ikke så utpreget med automat, og finner du ingen passende bil med 2.4 diesel eller VEA blir i styggeste laget (i både utseende og pris), så tror jeg du får det du vil ha med den du allerede har i kikkerten, ved å legge igjen noen ekstra kroner hos BSR.

    Lykke til med handelen

  15. #13
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    var å så på bilen idag, trivelig skyss meeeen...
    1. selger var generelt ugrei å ha med å gjøre. virket ikke interessert i å selge...
    2. litt så-som-så servicehefte. lange intervaller på 25-30k, å ikke noe vedlikehold utover absolutt minimum.
    3. servicerapporter datert for nesten 20k siden som sier at bilen trenger nye bremser og 4-hjulskontroll, men ikke gjort noe som helst.
    4. girkasse-flushing ikke utført hittil, noe selger ga faen i...
    5. ville ikke ta S60'n i innbytte, fikk til slutt et skambud på 40k...

    riktig nok en nydelig og komfortabel bil da, så om selger hadde samarbeidet litt mer både på service og selve handelen/byttet kunne det vært en fin bruksbil men med et så dårlig tilbud blir det en bil til 190k, som trenger nye bremser, 4-hjulskontroll og flushing... da blir den for dyr.

  16. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Såfremt bilen ikke var eid av en entusiast, så ville jeg ikke forventet å se serviceintervaller tettere enn hva Volvo mener er tilstrekkelig (30K/2år) , men de fleste har jo fått med seg at automatene bør flushes, det er ikke bare Taxiene som driver småkjøring...

    Men det at selger velger å la slitte bremser og 4-hjulskontroll seile videre uten anførsel er trist, vitner om en lite tillitvekkende måte å drive bilsalg på.
    (Nå kan jo bremsene ha blitt ordnet på uten kvittering, men det er lettere å sjekke enn hjulstillingen...)

    Og skambud på innbyttebil er vel mere regelen enn unntaket, og det trekker ikke så mye i riktig retning med sedan, personifisert styling og beskjeden motor.
    Tror det er lettere "å få betalt" for at bilen har blitt svært godt tatt vare på, er i topp stand, alt er på stell og dokumentert, ved privat salg, spesielt når bilene begynner å bli noen år.
    Men trenger man å bli kvitt sin gamle på samme dag som nykjøpet, ja da får man blø en skvett.

    Får håpe du finner både riktig selger og bil etter hvert, lykke til med jakten

  17. #15
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Såfremt bilen ikke var eid av en entusiast, så ville jeg ikke forventet å se serviceintervaller tettere enn hva Volvo mener er tilstrekkelig (30K/2år) , men de fleste har jo fått med seg at automatene bør flushes, det er ikke bare Taxiene som driver småkjøring...

    Men det at selger velger å la slitte bremser og 4-hjulskontroll seile videre uten anførsel er trist, vitner om en lite tillitvekkende måte å drive bilsalg på.
    (Nå kan jo bremsene ha blitt ordnet på uten kvittering, men det er lettere å sjekke enn hjulstillingen...)

    Og skambud på innbyttebil er vel mere regelen enn unntaket, og det trekker ikke så mye i riktig retning med sedan, personifisert styling og beskjeden motor.
    Tror det er lettere "å få betalt" for at bilen har blitt svært godt tatt vare på, er i topp stand, alt er på stell og dokumentert, ved privat salg, spesielt når bilene begynner å bli noen år.
    Men trenger man å bli kvitt sin gamle på samme dag som nykjøpet, ja da får man blø en skvett.

    Får håpe du finner både riktig selger og bil etter hvert, lykke til med jakten
    nei da, serviceintervallene i seg selv var ikke noe krise, men kombinert med øvrige mangler var det litt irriterende. hadde alt vært på stell, inkludert en flushing hadde det stilt seg annerledes, det ga bare et dårlig inntrykk det var forøvrig ikke gjort noe med bremsene i alle fall, det var grov slitasje på skiver og tynt med klosser...

    at innbytte var dårlig er jo ikke noe sjokk, å jeg skjønner selv at den burde selges privat, men med lite samarbeidsvilje fra selger om pris/generelt handel har jeg ikke lyst til å gi slipp på S60'n før ny bil er sikret jeg må jo ikke ha ny bil, å i verste fall kunne V70'n blitt borte mens jeg prøver å selge S60'n, det ville vært leit tatt i betraktning hvor lenge jeg kikket før jeg fant en sånn fristelse

  18. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Ser at firmaet ikke er så gammelt, men har fått gode omtaler her og der, så om bilen fremdeles står der etter sommerferien kan du jo høre om selgeren har mørnet litt, kanskje fått tilbake kjærringa fra ferie og blitt i bedre humør...
    Det burde iallfall være lettere å få bakt inn det forfallende vedlikeholdet i prisen enn ett direkte prisavslag i skambudsklassen. (siden de har eget verksted, og sjansen for at bilen kommer tilbake til selger på reklamasjon/garanti blir mindre)

  19. #17
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    det var 2 andre innom å så på den rett etter jeg parkerte den, så oddsene for at den står der om noen uker er nok dårlige men om det finnes flere selgere der kan det hende noen er mer entusiastisk enn denne herren... mulig jeg prøver å slenge ut S60'n for salg for moro skyld, om noen (mot formodning...) skulle vise interesse kan jeg jo reise tilbake å lete etter en annen selger

  20. #18
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Regner med at det er flere her inne som kan si mer en meg om disse bilene, men har jo en 12 mod selv, og kan ikke si meg annet en kjempefornøyd! For meg i alle fall, en helt fantastisk bruksbil. For ikke å snakke om kjempebil på lengre turer!

    I slutten av 11, begynnelsen av 12 fikk jo også V70’n en facelift innvendig. En rekke forskjeller som utgjør mye syntes jeg. Her får du blant annet nye typen ratt, dashbordet med nye og litt annet instrumentpanel, skjerm i midten av dash samt annen midtkonsoll. Når bilen fikk facelift utvendig fikk den siste dashbordet med nye TFT instrumentet og ny girspak blant annet, samt belysning i koppholder for å gå litt i detaljene. Er du ute etter R-Design er jo det også detaljer som utgjør mye på disse bilene syntes jeg

    Har selv 2.0 med 163 og veldig fornøyd med den. Mye mindre støy en nye 4syl til Volvo, nok av krefter og godt med dreiemoment i massevis. Kan vel ikke kalle det sprekt, men absolutt godt nok og litt til. Så ville nok gått for god gammel 5 sylindret Volvo maskinist hadde det vært opp til meg, så langt det lar seg gjøre, hehe I 2011-2012 er vel D3 163 hesteren. I 2013 ble vel denne kalt D4, og D3 ble da 136 som sitter i bilen du så på. Correct me if I’m wrong

    Volvo har jo ofte grunnet momentsterke motorer hatt utfordringer med girkassene de bruker i bilene sine. Så er jo alltid greit å undersøke litt rundt dette tenker jeg. En kjent feil på disse er også tetninger i kassene som blir dårlige, og skaper en intern lekkasje i kasse. Kjente symptomer på dette er vel ofte rykning og napping ved giring, samt banking fra P til D. Vet folk opplever det litt forskjellig ettersom hvor feil i kasse oppstår ville jeg tro.
    Er nok ingenting du skal bekymre deg for, så lenge bil girer fint og i beste fall om tidligere eiere har tenkt på vedlikehold av kasse utenom intervaller er det jo helt tipp topp. Dessverre tror jeg ikke Ola Nordmann står høyest på lista her alltid

    Mye flott V70 der ute, så absolutt troen på at du finner deg et fint eksemplar om det skulle bli slik

  21. #19
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    jada, det var en flott bil å kjøre (den snaue timen jeg hadde den)
    jeg har ikke studert årsmodeller alt for nøye, utover at jeg vil ha nyest mulig, både fordi nyere og bedre motor. ellers vet jeg at de fikk volvo-femmer fra 2010-2011 (eller noe sånt), og nytt dashbord/instrument i mer moderne stil fra 2014, altså året etter denne.
    D3 (2.0 136hk) var forøvrig helt ok, føltes ikke noe slappere enn 2.4D i alle fall ikke akkurat noe beist heller, men virker jo greit å kunne chippe, så det spiller ikke stor rolle.

    at volvo har litt tvilsomt rykte på girkassene sine er ikke ukjent, men de holder fint til original effekt og litt til med godt vedlikehold. kan lønne seg med bedre kjøling om man trekker tungt regelmessig da, en oljekjøler med termostat for eksempel. fikk inntrykk av at denne fungerte mykt og effektivt, dog har jeg ikke noe å sammenligne med av tilsvarende biler/kasser. ikke spesielt bekymret for tilstand på denne, dog må det påregnes en flushing for sikkerhets skyld.

    for guds skyld, det finnes flere pene biler der ute, denne bare traff godt. i utgangspunktet har jeg kikket mye på bmw på grunn av rwd for å få noe mer "spennende", men denne skilte seg godt ut med litt spesiell farge, R-design, fine hjul og litt senk (R-design er 20mm lavere om jeg ikke tar feil?) ikke voldsomt ivrig på "plain" V70 heller, synes de blir rare i fronten uten noe ekstra, så må være R-design...

  22. #20
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    forresten... en ting jeg ble usikker på når jeg satt å fikla med diverse knapper; jeg fant mulighet til å direktestarte dieselvarmer, men ikke stille inn timer. er dette manglende ekstrautstyr, eller bare noe jeg ikke fant? den er uvurderlig på S60'n, så jeg vil ha det til vinteren

  23. #21
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Da satt du nok og fiklet med motoren i gang Nøkkelen må være i "stilling I" (sett nøkkelen i hullet, trykk kort på startknappen) Da kan de to timerne justeres som før, alternativt så mangler bilen SW for Timer... (men med direktestart i menyen, burde den ha timer om jeg ikke husker feil)

    Bruksanvisning? https://carmanuals2.com/d/61596
    Sist endret av jiha1968; 24/07/19 kl 08:05

  24. #22
    kospaang sin avatar
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Sted
    Haugesund
    VCCN medlemsnummer
    2374
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Da satt du nok og fiklet med motoren i gang... Nøkkelen må være i "stilling I"
    Det er nok et greit sikkerhetsmoment at det kun kan stilles inn når motor ikke går ... En må være presis på knappetrykkene der
    XC70 II D3 Polestar #1487 AWD SUMMUM AUT.
    XC70 '12 <-- V70 '98 <-- 245 GL '87 <-- 245 L '76 <-- 144 GL Aut. '73

  25. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. feb. 2016
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Superfornøyd med vår D3 som er en D5204T7 motor, må ikke forveksles med PSA dritet. Har hatt vår siden den rullet 32000km og når er den snart gått 89000km 2014 modell med det meste av utstyret. Den primære forskjellen på D3 utgaven er bare en annen veivaksling som gir kortere slaglengde og 2.0 liter istedetfor 2.4. Prøvde selge den men fikk bare skambud så da er den mer verdt å beholde. Fra ca 2014 fikk den oppdatert girkasse som er SD utgaven og ikke SC, det er på min feil i Volvosystemet og du er nødt til å se fysisk på kassen og hva som er stemplet på den, Volvo systemet sier SC hos meg men det er en oppdatert SD 6-trinns AisinWarner. Det er lite teknisk informasjon om denne både i Vida og hos AisinWarner som lager de men utfra en prat med girkasseekspert er det en oppdatert mekatronikkenhet som var en svakhet på disse. Mange sverger til flush men det må dere se an hvordan dere kjører. Jeg ville kun flushet hvis du kjører ekstremt langt hvert år, +50000km per år og eller drar tunge lass som feks bobil. Det ikke mange vet er at V70III med D5XXXXX motorer og automat har en funksjon som måler girkassen over tid og beregner oljekvaliteten. Dersom kjørestil og primært registrerte eksteme oljetemperaturer over tid så vil bilen gi en melding om oljebytte. Det er beskrevet litt dypt inne i Vida. Ellers har taxiutgaver foreskreven flush på 60000km. Jeg har ikke flushet min fordi den brukes helt normalt og fordi kassen tåler det helt fint, og til sist, fordi Volvo sier det er ok. D3 versjonen belaster også girkassen noe mindre enn de andre grunnet litt mindre moment. Bilen går mer enn godt nok for norske forhold og er ikke en sinke selv fullstappet med to unger og en masete kone på sommertur For de som vil så leverer Polestar en liten software update som gir deg en 163hk og 400Nm. Forhjulsversjonene av Mk3 har bedre og mer moderne partikkelfilter enn det
    AWD
    utgavene har grunnet plassmangel hos
    AWD
    . Dermed er forhjulsversjonene best mtp småkjøring og DPF. Skal nå rense min EGR ventil men har aldri hatt problemer der som på BMW og andre. Den siste utgaven av Volvo sin D5 motor er et prakstykke av ingeniørarbeid. Motoren hadde fortjent en bedre girkasse men som hos andre så er AisinWarner de som lager de mest kompakte kassene på markedet som er rimelige.

  26. #24
    Registrerte brukere Martin M sin avatar
    Medlem siden
    14. okt. 2010
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    54
    Antall takk

    Standard

    Mange som får seg en overraskelse når de får ser automatoljen som "kun" har gått 80-100 000 km uten belastninger som tilhenger, taxi, campingvogn osv.

    Automatolje er ikke noe evigvarende olje, og temperatursvingninger, alder og vanlig bruk er nok til at man burde skifte med jevne mellomrom. Taxi intervallet er ikke dumt å legge seg på.

    At Volvo sier at oljen er evigvarende er jeg klar over, men det er tull. Spør de som driver med automatgirservice eller andre med inngående mekanisk innsikt.

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Volvo V70 2.4T 2000 mod

    X Volvo 850 1994

  27. #25
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    FINN-kode:149429698
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Kjøpe v70 ??
    By tator in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 04/08/14, 10:54
  2. skal kjøpe sveiseapparat, hva skal jeg kjøpe?
    By kompi in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 25
    Siste post: 11/12/13, 16:02
  3. Kjøpe S40
    By Scania143 in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 12
    Siste post: 15/08/12, 15:06
  4. kjøpe ny bil
    By 4x4vinge in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 17/07/12, 23:48
  5. kjøpe s40??
    By Dimmern in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 29/12/10, 20:20

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •