Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Hvordan velge riktig utveksling(er) til en Street / Strip "bruks"bil.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard Hvordan velge riktig utveksling(er) til en Street / Strip "bruks"bil.

    Leste akkurat om en amerikaner med en 1999 model Camaro med 650 hk LS motor som byttet gearkasse og som vant utrolige 130 hk på 402 m resultatet. Grunnen var helt feile utvekslinger i original kasse / diff. SÅ avgjörende er altså korrekte utvekslinger for resultatet.

    Her to lokale karer som begge har fått og tatt imot tips fra Bergen StreetRacing Team og som gjör det uvanlig godt :





    Det er sikkert mange måte å gjöre dette på, men slik gjör vi i Bergen StreetRacing Team det:

    Vi begynner med å finne en Dragracekalkulator på nettet. I dette tilfellet veier bilen 1600 kg som er 3555 lb og motoren leverer 525 hk på 6500 o/min. med "MaxRev." på 7000 + o/min.

    Det vi er interessert i er sluttfarten på 1/8 mile og 1/4 mile. I tillegg må vi klare 0-100 km/t på minimal tid ( d.v.s. på 2. gir.) med de vanlige gatedekkene slik at man er i stand til å imponere sivilister og realitetsorientere klyser som vil diskutere sitt eget glis. Da dragracedekkene i dette tilfellet har 11,3% större rulleomkrets enn gatedekkene, må vi sette krysset ved 113 km/t.





    Dette setter vi inn slik:



    Og trekker linjer ned til 0,0.



    Det man så gjör er å trekke noen vannrette streker fra den röde loddrette linjen, gjennom krysset pr. gear og ut til höyre hvor man leser av aktuell utveksling. Da 4. gear vanligvis er 1:1 så blir krysset helt til höyre aktuelt for diffen.



    For å finne utvekslingene på 3. gear og på 2. gear så deler man totalutvekslingen med diff. utvekslingen.

    Får å finne 1. gear, så bestemmer man seg for hvor lavt på turtall man vil gå etter at clutchen er sluppet ut på 2. gear. Denne motoren har fullt dreiemoment på 4400 o/min. så vi velger 4500 o/min.

    Vi går bort vil venstre, velger 4500 o/min., trekker en vannrett strek til man treffer 2. gear streken og går loddrett opp til MaxRev. turtall, 7000 o/min. , og setter krysset for 1. gear. Så trekker man en strek fra 0,0 opp til krysset for 1. gear og videre til den röde linjen krysses.



    Som vi ser blir resultatet i dette tilfellet:

    1. gear: 2,99:1
    2. gear: 1,92:1
    3. gear: 1,34:1
    Diff. : 4,22:1



    Dem som har värt med i "gamet" en stund gjenkjenner dette som en meget velfungerende gearkasseavtrapping fra Cosworth verden.
    Dette er en av hovedgrunnene til uttalelser som :" Jeg har aldri sett en BMW som fungerer godt på Dragracing" samt dette:

    Sist endret av Batland; 20/08/21 kl 20:54

  2. Takk Kjapp1, Håvard B., HansOla, JK95 takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Så, hvor godt fungerer så denne oppskriften i praksis?

    Vel, RS Tuning Bergen satt en 7,0L turbomotor uten turboer ned i sin Volvo 244 som har både skilt, svære roadracing bremser og hengerfeste, fylte ren pumpebensin uten tricks og brukte oppskriften i denne tråden til å velge utvekslinger.
    Vi har ikke funnet noen andre her lokalt som har tilsvarende resultater å vise til. Vi hører mer enn gjerne om andre dersom noen har eksempler.
    Selv med begrenset grep og alt for mye hjulspinn ut fra start, snakker vi om 0 - 206 km/t på 10,68 sekunder PÅ BILLIG PUMBEBENSIN!! og med road racing bremser i en bruksbil med skilter og hengerfeste. Husker at vi såg at 0-100 km/t tidene som er oppgitt på Bugatti Veyron er helt i nærheten.
    Her med eksosanlegget hektet av for anledningen.



    Denne er ny av i dag og kan være kjekk å sammenligne med:

    Sist endret av Batland; 28/05/21 kl 23:11

  4. Takk Holck takket for denne posten
  5. #3

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Grov break out

    Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Så fikk Volvoen en 5,3L motor med to stk. turboer og utvekslingen ble igjen byttet slik at den er korrekt tilpasset det nye potensialet. På en relativt glatt bane, med kun 1,0 BAR ladetrykk på 98 blyfri pumpebensin gikk den 181 km/t på 201M. Starten ble bevisst sabotert for at tiden skulle bli så dårlig at han ikke ble kastet ut fra stevnet.



    2022, med og uten 2 x 3" eksosanlegg.


    Håpet er "Test & Tune" på Gardermoen i midten av juni 2023.
    Sist endret av Batland; 01/06/23 kl 20:05

  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Alternativ lynrask løsning. http://www.wallaceracing.com/dragcalcquarter.php

    Aktuell vekt i pounds finnes ved å dele kjøretøyvekten i kg med 0,45.

    Hjul som f.eks. 225/40/18 er 25" høye. https://www.orpetveit.net/dekk/
    Sist endret av Batland; 01/06/23 kl 18:58

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

Lignende tråder

  1. Mathias' XC70 bruks/vinterbil "prosjekt"
    By mathiasa96 in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 121
    Siste post: 04/10/21, 20:51
  2. Svar: 1
    Siste post: 19/07/13, 11:34
  3. "Riktig" kamaksling til oppsettet mitt?
    By Volvoniføør in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 21/10/12, 22:29
  4. Riktig dekkdim på 7.5" og 8.5"?
    By V90 in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 8
    Siste post: 25/02/11, 15:24
  5. Svar: 5
    Siste post: 16/03/10, 11:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •