Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: V50 1.6D med div feilkoder og lugging under kjøring

  1. #1
    Remi T sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fenstad
    VCCN medlemsnummer
    2887
    Innlegg
    505
    Antall takk

    Standard V50 1.6D med div feilkoder og lugging under kjøring

    Kjøpte meg en 2006 mod V50 1.6D som har gått 164000km i forrige uke. Går tidvis i nødmodus, lugger å napper litt når man holder jevn gass. Tenner motorlampe av og til og feilmelding på antispinn kommer stort sett etter noen km kjøring. Egr og lmm er byttet uten att det ble noe forskjell.

    Lagt ved feilkodene som kommer opp

    Noen som har vært borti noe lignende?
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2019
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Nå var jeg faktisk i ferd med å skrive et nesten identisk innlegg! Rare greier.

    Min relativt nykjøpte 2006 V50 1.6D har kjørt akkurat like langt, har den samme luggingen og skremmer av og til med at det kan være problemer med antispinn (Feilkoder P042F, P0490 og P0234).

    Tok ut EGR-ventil og renset denne godt før den ble satt inn igjen. Motor gikk umiddelbart bedre, men problemene var raskt tilbake.
    Prøvde også en dag å trekke ut luftmengdemåler på innsug og da gikk den jevnt og fint, dog med mindre motorkraft (føltes ut som at turboen aldri slo inn).
    Bilen har aldri gått i nødmodus.

    Utover dette må jeg beklage for at jeg foreløpig ikke har en løsning på problemene våre. Virker dog som at det er ganske vanlige greier..
    Sist endret av stiffy; 09/08/19 kl 10:13

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Har den byttet partikkelfilter og fylt væske ihht serviceplan?

    Når ble dieselfilter byttet sist ?

    Har dere erfart hvordan motoren oppfører seg når partikkelfilter brennes rent, og kan utelukke at dette pågår? Hvordan oppfører tallet for drivstofforbruk seg?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Da var det min tur til å få lugging. 2007 modell v50 1,6d.
    Begynte å lugge på 168tusem km og har vart noen uker. Det er konsekvent.

    Luggingen merkes best når jeg ligger i 60 km/t , flat vei, på ca 1800 omdreininger. Det opphører når jeg gir litt gass. Merker ikke noe om jeg ligger i 80/85 i 5 gir, 1800 omdreininger.

    Hadde vært fint om dere som har skrevet her, følger opp om ståa nå.

    Dieselfilterskifte står for tur.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Oppfølging av mitt siste innlegg:
    Dieselfilterbytte har jeg trenert..

    Ang lugginga, så kjører jeg en fast tur to ganger om dagen, tur retur barnehage x2. 12 mil alt i alt. Storparten av turen er 80-sone.
    Luggings oppsto konsekvent i ei 60- sone, flat vei.

    Jeg har endret kjørestil de siste 7000 km. Nå har den passert 175k. I stedet for å putre avgårde i 5 gir, så har jeg begynt å kjøre mye mere i 4. gir. Omdreininger ligger da på ca 2000-2200 og litt over det. Nå er det jo ingen supersprek 1,6 liter, så ved å ligge i 4, forserer man småbakker mye lettere...

    Luggingen i et bestemt turtall/ fart er borte! Husker ikke heit når det skjedde, men etter et par tusen km ble det merkbart bedre.

    Forbruket: kjeder meg litt når jeg kjører så jeg følger en del med på forbruket. Faktisk er ikke forbruket noe høyere enn å rusle rundt i 5. gir. Derimot har jeg inntrykk av at det har falt litt.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Hiver meg på denne tråden, d ajeg også har muligens tilsvarende problem.
    Gjelder S40 2009 mod 2.0D.
    Har ikke merket noe til lugging, men av og til uten å vite eksakt når, går den i det som jeg har forstått er nødmodus. Det som skjer er at ved gasspådrag sjelden ganger, mister den all motorkraft, kan trykke gasspedalen ned uten noen form for reaksjon. Må da restarte bilen, og alt normalt igjen. Ingen feilmeldinger dukker opp.

    Følge rogås med på diesel forbruke,r og har nå de siste 8-9 mnd gått ifra forbruk på 6.6/100km til 7.1/100km.
    Jeg kjøer veldig rolig, korte turer hver dag, ca. 35km om dagen (til og fra jobb, mye 70 og 80 sone), og kjører fornuftig mtp forbruk.

    Det som jeg ser nå er at om jeg kjører på cruisecontroll så er nå forbruket nå nede i 7.0/100km.
    Har kjørekomputer satt på nåverende forbruk, og se rat dette går mye lavere i 70 sone (med cruisekontroll på, enn om jeg slår av cruisecontroll og holder gasspedal jevnt inne.

    Føler seom jeg har lest om dette tidligere, at det kan være noe med gasspedal eller ??

    Er dette noen volvo vil finne ut hva som er problemet når det ikke er feilkoder, eller oppstår så veldig ofte.

    tips ??

    takker

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Kjennes nok ikke rett når du må ta stopp start for at motoren skal gå skikkelig. Kjenner jo ikke motoren din, men vet du hva den egentlig skal ha i forbruk ?

    Nå, med hakka 8 piggdekk og vinterføre, ligger jeg på 0,43 -0,45 pr mil. Er det skikkelig sørpe, overvann og motvind bykser det opp mot 0,5.
    Stor forskjell om jeg nullstiller forbruk på driftsvarm motor.

    Når den regenererer partikkelfilter ligger den på dobbelt forbruk og er veik.

    Har du partikkelfilter og påfyllingsvæske?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    -Volvo vil kunne lese ut feilmeldinger som du ikke får opp.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Snakket med en mekaniker som mente at fuel filter må byttes og at dette er en god start å begynne med. Ang partikkelfiltre ble dette byttet i 2016 rundt 120.000km service. Påfylling vet jeg ikke noe om. Stod i hvert fall ikke noe på kvittering ifra Volvo i Sverige hvor jeg hadde service da. Men virker som det skjer ofte nå som været er litt kaldere her vestpå. Enn om det er rundt 8-9 grader. Skjedde idag tidlig når det var +1 grader.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Dieselfilter er en naturlig plass å begynne på

Lignende tråder

  1. Feilkoder. Mister kraft under kjøring
    By Rasp in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 17
    Siste post: 14/10/14, 19:05
  2. Feilkoder og lugging ved pådrag C70 T5
    By Gubbe57 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 08/08/14, 20:57
  3. Har chippet bilen , men fikk feilkoder under kjøring?
    By Christer91 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 12/10/12, 19:54
  4. Luftmassemåler - Lugging ved kjøring på lavt turtall
    By wvevang in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 30/06/12, 19:30
  5. Svar: 10
    Siste post: 09/03/11, 00:45

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •