Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Serpentin belte

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2016
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard Serpentin belte

    Hei! Ser at veivhjulet på bilen har løsnet på en eller annen måte med den følgen at reimen har falt av. Kjørte i et fryktelig uvær og med overvann på veien. Fikk opp el.feil så trodde det hadde kommet vann i et eller annet.
    Kjørte i et par km før bilen stoppet. Hadde masse strøm på batteriet så prøvde å starte igjen uten hell.
    Kan det ha blitt er havari av at jeg kjørte bilen videre?
    Reimen går vel på veivhjul, ac kompressor og dynamo. Trodde man kunne kjøre uten dynamo så lenge det var strøm på batteriet?

    Bilen er en V50 2.0D 2005

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Hei, hvis den store bolten i senter av veivakselen har løsnet, vil jeg tro at timingen av motoren blir feil, og da kan den godt nekte å starte.
    (ved løs bolt kan tannhjulet på veivakselen dreies litt)

    Regner ellers med at den løse reimskiven kan ha skadet veivakselsensoren, eventuelt reluctorhjulet. (sensorring)
    Eller registerreimen kan ha hoppet over et par tenner om noe fremmedlegeme har kommet imellom reim og tannhjul sammen med vannet.
    (ikke så mange hakk at ventilene kolliderer med stempeltoppene, men nok til at motoren ikke starter)

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2016
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Snakket med et par bilverksted. Samme svar over hele linja. Ettersom motor ikke startet så er det trolig at problemet ligger på reg.reim osv, hoppet over/feil timing.
    Plukket nå av hjulet for så å skru bolten inn igjen. Mulig det er kon på veiva å fikk presset den bittelitt inn. Bilen startet med en gang. Så da er det forhåpentligvis bare hjulet som trengs å byttes. Så og ut som hjulet har vært litt løst en stund da det så ut som akslingen sto skjevt i hullet..

    Ikke mulig å legge ut bilder her?

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Siden den startet etter fastskruing, vil jeg tro at startproblemet mest sannsynlig skyldes at "sensorhjulet" hadde forskyvd seg ut/bort fra veivsensoren. Sensorhjulet og sensor kontrolleres for skader. Anbefaler kontroll av registertiming. +ny reimskive og den store bolten i veiva. (engangs strekkbolt)

    Skal vi gjette på at uhellet egentlig skyldes for lite moment på-/gjenbruk av- bolt ved registerreimbytte?
    (starter fjernes, motor times, svinghjul låses, og ny bolt dras med spesifisert moment/vinkel, 70Nm + 60 grader)
    Sist endret av jiha1968; 22/06/19 kl 00:53

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2016
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Så for det om bilen startet som normalt så kan timingen på registerreim være feil?

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Ja, i og med at register-reimhjulet kan dreies noe i forhold til veivakselen når bolten er løs, så er det mulighet for noen få grader i avvik i timing mellom veiv og kamaksel. Motorstyringen kompanserer for avviket så godt den kan, men optimalt er det ikke. (joda, du kan ha flaks og treffe rett, men du vinner vel ikke i Lotto hvér uke heller?
    Så timing-kontroll ville jeg ha kostet på meg.
    Sist endret av jiha1968; 18/06/19 kl 15:28

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2016
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Takk for masse gode svar

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2016
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen! Har sett litt på dette reimhjulet på veiva. Lurer på om den er delt. Det vil si at deler av den sitter på plass. Ihvertfall så sitter det en sporkile igjen innenfor sensorhjulet. Har bestilt nytt reimhjul.
    Problemet er at absolutt ingen verksted har tid til å se på det/reparere det før ferien. Så spørs om jeg må gjøre det selv. Litt redd for å gjøre noe galt så registeret blir feil hvis jeg tar ut delen i senter som sitter innenfor sporkilen. Eller er det bare å ta ut for så å sette nytt hjul inn?

    Lettere om jeg kunne ha lagt til noen bilder som viser hva jeg mener. Er det mulig her inne?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2016
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Tenkte å sende deg (jiha1968) pm med bilder, men det var ikke en enkel sak, hvis det i det hele tatt er mulig.
    Står at du er fra Bjugn, stemmer det?

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Hei, er fra Bjugn ja, har sendt deg en PM som du kan sende svar på om du finner den.

    Et alternativ til bildeopplasting i forumet er å laste opp bildene på f.eks Google Drive eller lignende i en "offentlig" mappe der, og legge ut en link til bildene her.

    Edit: litt info på forumbilder:
    http://forum.vccn.no/faq.php?s=&do=s...xt=1&match=all
    Sist endret av jiha1968; 21/06/19 kl 19:27

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2016
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Prøver å legge ut link til bilder.

    http://s1383.photobucket.com/user/St...tml?sort=3&o=0

  12. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Ja, det så jo vakkert ut
    Når du får den nye reimskiva ser du litt bedre hvordan det henger sammen.
    Mulig reluctorhjulet (sensorhjulet) har berget, men hvis den nye reimskiva (som du hadde bestilt) ikke blir liggende plant bør også sensorhjulet byttes.
    For å sikre meg ville jeg om mulig kontrollere registerreimen for metallspon/skader, deretter nullet (timet) motoren.
    Det trengs ikke så mye annet enn et par passende bor som "låsepinner" og vanlig håndverktøy.
    Fjern sensorhjulet for kontroll og rengjøring, byttes hvis skadet. (rengjør sensoren også)
    Monter sensorhjul og nytt veiv-reimhjul på timet motor.
    Du trenger en god latmannsarm til den nye veivbolten, og kanskje en medhjelper til å låse fast svinghjulet ved tiltrekkingen.
    (nei, det skal ikke brukes lufttrekker ved tiltrekking av den nye strekkbolten, men 75Nm +60')
    Etter timingpinner er fjernet, kontroller registerreimen for metallspon/skader/stramming.
    Så er det meste av jobben gjort

    Her er en grei snutt om saken: https://youtu.be/OWkTJToMW1M?t=233
    Sist endret av jiha1968; 22/06/19 kl 01:05

Lignende tråder

  1. slå av belte alarm v70n
    By traktor_power in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 21
    Siste post: 08/03/16, 23:14
  2. 940 og bakovervendt barnesete - belte for kort
    By Eirik R in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 12/09/13, 06:20
  3. Belte problem
    By 4x4vinge in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 11/08/12, 13:43
  4. Svar: 0
    Siste post: 17/04/12, 22:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •