Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Thorvaldsen`s 1998 V70R

  1. #1
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard Thorvaldsen`s 1998 V70R

    Enda jeg trodde det ble noen år til neste R bil tok jeg vist feil.. Ble i dag kjøp av en 98 V70R. Norsksolgt bil som har vært hos samme eier fra slutten av 97 til i dag. Bilen ble hentet på henger grunnet motorhavari.
    En del å ta tak i på denne bilen, men gir det å redde den et forsøk. Legger ved bilde fra henting i dag, blir ett spennende prosjekt tror jeg

    Generelt om bilen:
    Merke: Volvo
    Modell: V70R
    Årsmodell: 1998


  2. Takk regeli, Nero takket for denne posten
  3. #2
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    384
    Innlegg
    1.555
    Antall takk

    Standard

    Det holdt ikke lenger nei?
    Ser jo fin ut.
    Må du bytte motor eller er den fiksbar?
    Awd eller fwd?

    Sendt fra min Samsung S9
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  4. Takk Thorvaldsen takket for denne posten
  5. #3
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Tja, er litt å finne på her. Teknisk virker egentlig bilen veldig bra, fulgt opp hele veien med service og vedlikehold. Nå nylig fått nye bremser hele veien hos Volvo blant annet, det er jo et pluss

    Forhjulstrekk, ikke
    AWD
    . Motor starter såvidt, men er tviler på at det er noe å reparere på. Så her blir det å få tak i noe nytt regner jeg med.
    Har ikke fått undersøkt stort, men ble kjørt tom for kjølevann vet jeg.

  6. #4
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med ny R

  7. Takk Thorvaldsen takket for denne posten
  8. #5
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av regeli Vis post
    Gratulerer med ny R
    Takk for det du Skal bli artig å få kommet i gang med denne

  9. #6
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått sett litt på bilen. Ting ser ikke like ille ut som først forventet. Motor starter og går, men ser ut til å lekke kjølevann fra en plass i bakkant av motor. Som tidligere eier har forklart er det nok denne som ikke er reparert etter bil ble kjørt tom før kjølevæske og varm. Pratet med Volvo i Larvik, hvor jeg hentet bilen på henger dagen jeg kjøpte den. De hadde også tro på at det muligens kun var topp pakning som hadde gått, uten at de kunne bekrefte noe naturligvis. Planen blir nå ved tid å få åpnet motor. Da vil en jo fort finne eventuelle feil på veien også, så blir spennende.

    Ble en liten runde med støvsuger og vask innvendig av bilen her om dagen. En kjapp 50/50 på dørtrekk førerside også. Trenger virkelig en god vask innvendig

    Fikk i dag hentet vinterhjul til bilen, så har heldigvis ett stykk originalt felgsett til bilen om ikke annet
















  10. Takk regeli, TurboNoob takket for denne posten
  11. #7
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Tid for liten oppdatering tenkte jeg
    Oppussing hjemme har stått på prioriteten siden før sommeren, så ikke skjedd stort her enda.

    Men fikk i sommer byttet panser og grill, samt nye brukte frontlykter da reflektorene i de gamle var dårlige. Bilen fikk også ny bakluke med vinge.
    Fått lagt om til vinterdekk også. Så sett bort fra dette har det skjedd lite..
    Tanken var å få begynt å se på motor til våren, så fort varmegradene melder ankomst igjen

    Har ingen plass å ha bilen inne enda, men håper å finne det før vinteren setter inn for fult... Legger ved et aldri så lite stemningsbilde fra liten oppstart i helgen


  12. Takk regeli takket for denne posten
  13. #8
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Tid for stor update!

    Har siste tiden vært lite aktiv på forumet, men prøvd å ta litt bilder i de tilfellene jeg har husket det.
    I så fall har det endelig skjedd en del med bilen. Var oppe hos Nero her inne en helg og så på han`s flotte T-Gule han har stående, etter det klarte jeg ikke la bilen stå å forfalle lenger

    For rundt en måned siden fikk jeg fraktet bilen opp i garasjen og begynt på motor. En enkel komp test avslørte 0 kompresjon på syl 2,3 og 4. Fikk jo åpnet motor og fant en relativt åpenbar feil.. (se bilder)
    Toppen var skeiv som en banan, så denne ble sendt avgårde til motorverksted som vakumtestet og planslipte topp. Fikk også byttet ventiltetninger og glassblåst samt slipet ventilseter. Så nå god som ny! Nesten litt kjedelig å gjemme nede i et lukket motorrom på en bil..

    I påvente av diverse deler til motor fra Volvo og Sverige brukte jeg tiden på å få gått over bremser hele veien, samt malt opp disse. Bremsene ble byttet hos Volvo rett før jeg kjøpte bilen, men var greit å få gått over. Bilen har jo stått en god stund.
    Rengjort og lakkert innsug og toppdeksel. Motor fikk ny topp pakning og er nå satt sammen igjen. Byttet alt av pakninger og tetninger i toppdelen av motor, kjøpt ny komplett veivhusventilasjon med rør og slanger. Kjørt igjennom 2 runder med olje og filter, lagt ved bilde av hvordan olje så ut etter kun 1 time i motor..

    Bilen har stått lenge så fikk også en vask, ble som dag og natt. Enda den har en del småtteri rundt om, samt noe rust her og der er det endelig håp. Virkelig topp å ha motor frisk igjen! Har så vidt rukket prøvetur, men alt virker til å være i orden så langt
    Bilen gikk rett før nyttår ut på EU, så dette må også til på sikt.

    Burde nok vært flinkere til å ta bilder av alt sammen, men legger ved det jeg har for å gjøre det noe mer spennende
























    Gammel olje tappet av.


























    Gått i motor i ca 1t..


    Bærer preg av å ha stått en stund..


    Ble noe helt annet med en vask






    15 år imellom, et aldri så lite stemningsbilde

  14. Takk regeli, Nero takket for denne posten
  15. #9
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Fått begynt å se så smått på lakken på bilen. Tok noen 50/50 bilder i dag. Ser i alle fall ut til å være potensiale, enda det er en del skavanker rundt om
    Ble brukt Scholl S20 og blå spider pad




  16. Takk regeli, Nero takket for denne posten
  17. #10
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Litt småtteri skjedd igjen

    Etter at motor ble intakt igjen og jeg fikk kjølevann i systemet igjen viste det seg fort at en del forsvant ut i gulvet fremme i bilen. Det typiske varmeregisteret...
    Plukket ut hele interiøret, tørket og vasket, gått over med rensemaskin, noe som virkelig trengtes! På varmeregister kjøpte jeg 2 nye o-ringer på Volvo og feilen var løst

    Ble også nye skvettlapper, samt gått over de fremme som bare han og slang.. S60 spylermunnstykker på panser ble det også, samt V70N bakrutepusser.
    Fikset en kjølevannslekkasje i bakant av motor. Ny søt liten slange fra Volvo gjorde susen. Nytt lykteglass på førerside måtte også til nå før eu. Gamle grillen ble også erstattet med XC-Grill, mangler kun R emblemet her og nytt volvo emblem på sikt.

    På mandag ble bilen kjørt til verksted på prøveskilt for EU-kontroll. Må jo si det var litt artig å sette seg bak rattet etter snart ett år i mitt eie med et stort antall timer for å få reddet bilen og gjøre den kjørbar igjen, ikke mange meterne jeg har fått prøvd bilen kan en si. Derfor var jeg også noe spent på eu ettersom jeg ikke "kjenner" bilen helt enda. Bilen er godt fulgt opp hele veien og god teknisk, men ting dukker jo alltids opp imellom kontrollene.
    Sitter S.A.M chip i bilen, og må si den gikk over forventningene godt. Lurer også på om eksosen også kan være av samme merke, og at det trolig ble montert på likt i Sverige hos tidligere eier.
    EU gikk bra, men med 2 feil. Slakk i stabilisatorstag høyre side samt bærekule høyre side. Så to nye bærebroer samt stab.stag begge sider er bestilt
















    Gamle o-ringer, samt liten sak jeg skylte ut av varmeregister..










  18. Takk regeli, TurboNoob, Nero, HansOla takket for denne posten
  19. #11
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Må vere kjekt å få bilen i drift endeleg Kva slange var det som hadde sprukke på den bakom toppen?
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  20. #12
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Må vere kjekt å få bilen i drift endeleg Kva slange var det som hadde sprukke på den bakom toppen?
    Ja det var utrolig artig å få liv i bilen, skal sies

    Fant aldri noen lekkasje i bakkant av motor faktisk, kun den ene lille slangen jeg byttet hvor det piplet ut tidvis. Sikkert denne som er byttet x antall ganger når bilen har vært kjørt med dårlig topp, trolig over flere år..

    Eller`s har jeg en teori om at kjølevann har gått ut i bakkant av motor, mellom blokk og topp rett og slett ettersom ting så ut som det gjorde når jeg åpnet motor

Lignende tråder

  1. V70R 1998 ombygd giekasse
    By Mathias jakobsen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 07/11/17, 19:35
  2. S: 1998 modell Volvo V70R
    By apex_s2k in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 8
    Siste post: 25/03/16, 10:55
  3. Sigbha: 1998 V70R AWD
    By Sigbha in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 180
    Siste post: 26/10/14, 17:28
  4. Gearkasse problemer, v70R 1998
    By Tor Anders in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 20/03/13, 16:46
  5. Forsterker V70R 1998
    By Nedkvit'n in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 2
    Siste post: 12/05/10, 22:44

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •