Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Import av veteran fra Sverige, med byttet motor.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. juni 2019
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard Import av veteran fra Sverige, med byttet motor.

    Hallo folkens.

    Jeg ønsker meg en 740 med nyere dieselmotor, M57D30 er det som frister mest. Spørsmålet da er hvordan man lettest går fram for å realisere dette ønsket.

    Her i Norge er det ikke mye for salg, i Sverige derimot dukker det opp noen rett som det er. Jeg tenker da at å importere en bil fra Sverige vil være det letteste.
    Den siste tiden har jeg innhentet informasjon for å gjøre dette så enkelt som mulig, i tillegg til å stille noen spørsmål her kommer jeg også til å legge ut den informasjonen jeg har funnet i tilfelle det er flere som går i samme tanker.

    Svenske regler:

    Når man bytter motor må effekten på den nye motoren oppfylle visse krav. Dette er da krav om maks effekt i både KW og NM. For Volvo 740/744/745 er maks tillatt effekt 175 KW (238 hk) / 310 NM. Om utveksling på første gir er under 2.95 er 175 KW / 328 NM tillatt. I begge tilfeller stilles det som krav at støtdempere byttes

    For årsmodell 1984 delenummer 1229991 fram, bak 1329507
    For årsmodell 1985- delenummer 1273915 eller 1329648 fram, 1329507 bak

    Ut i fra de bilene jeg har sett virker det som om bytte til coilovers også er en godkjent løsning.
    I tillegg er det krav om at bilen skal oppfylle de samme kravene til avgassutslipp som bilen motoren kom fra.

    Det er svenske SFRO som bestemmer og godkjenner ombygde biler. Endringer som oppfyller disse kravene og godkjennes får ett tillegg/kode i vognkortet som heter T31A MOTORN UTBYTT. Normalt står det også hvilken motor som er blitt montert, motorstørrelse, effekt og hvilken bilmodell den kommer fra samt årsmodell.
    Bytter man i tillegg girkasse føres dette inn, normalt med Bilmerke og modell på girkasse, av og til med utveksling på første eller høyeste gir.

    Jeg skriver normalt føres inn da det finnes biler som har betydelig mindre informasjon ført inn i vognkort, noen ganger kun T31A Motorn utbytt. Dette gir mer frihet da man i praksis kan bytte til hvilken som helst motor uten at dette kan oppdages og slås ned på ved godkjenning eller kontroll av bilen. Samme regler for effekt gjelder naturligvis så sitter det plutselig en BMW V10 under panseret på 240'n kan det jo oppstå problemer...

    Den andre formen for godkjenning av motor som vi ikke skal gå nærmere inn på er der man bytter til en motor som ikke oppfyller effektkravene = altså for kraftig. Da kreves godkjenning av hele bilen og krav om større bremser, kraftigere hjuloppheng og alt annet som må dimensjoneres for den nye effekten. Dette er følgelig en mer krevende og dyrere byggeprosess og utenfor budsjett for bilen jeg har sett for meg. Denne typen ombygging gir normalt kode T12B OMBYGGT FORDON.


    Ok, nok om det. Med fakta på bordet kan vi konstantere at motorvalget står mellom BMW 525TDS 105 KW / 280 NM fra E39 (M57D25) og 2.5DTI 110 KW / 300 NM fra Opel Omega. Dette er samme motor levert fra BMW. Rekkesekser.

    For personer med Volvo hjerte som ønsker at bilen skal ha det samme fins 2.5 og 2.4 liter versjon av D5252 i ulike utgaver som oppfyller effektkrav.

    Grunnen til at jeg personlig ønsker BMW motor er at jeg er glad i fart, og at det tydeligvis er mer regel enn unntak at 740 som i Sverige er registrert med M57D25 kjører rundt med 3 liters motor (M57D30) i forskjellige varianter, noen fra E60 525D facelift, andre fra 330d og 530d. Andre fordeler er også at disse motorene allerede er rakstilte og at girkassa de kommer med (GS6-37DZ) i kombinasjon med litt kraftigere clutch tåler en del juling. Det går også å oppgradere til GS6-53DZ ved behov

    Trådens første spørsmål blir da som følger:
    Hvordan er mulighetene for å få bilen godkjent med M57D25 i Norge? Alt jeg hører er at om bilen er godkjent i utlandet er den også det i Norge.

    Spørsmål 2 blir da:
    Om man kommer på godkjenning med M57D25 i svensk vognkort, men det sitter M57D30 i bilen, hva er sjansen for at dette blir oppdaget? Motorene er så godt som identiske, det som skiller er sylindervolumet. Dersom dette ikke går kan man jo alltids bytte etter at bilen er godkjent hos biltilsynet.

    Spørsmål nummer 3, til dere som kan de norske reglene godt:
    Går man den lange veien ved å importere bilen, fins det tilsvarende regelverk i Norge som gjør at man like godt kan bygge på en norskregistrert bil og få det godkjent?


    Svar, tanker, forslag og annen input ønskes ang dette
    Sist endret av D5RR; 24/06/19 kl 22:56

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Ikke sikkert det er helt svaret du er ute etter men..

    Ved ombygging i Norge gjelder maks effekt/moment som volvo tillater i nevnte bil.
    Regn med at de håndhever dette.Har selv fått avslag på motorbytte pga 10nm for høyt moment i motoren jeg ønsket å montere.
    Ved godkjenning er dokunemtasjon og lesbar motorkode det de vil se i hovedsak.

    Ved import av bil som er godkjent ombygd i utlandet så er vognkortet å regne som verdipapir(selv om all info finnes på nett,bortsett ifra biler som har vært avregga i typ 20 år i sverige)

    Er mye rart som har blitt godkjent over grensa,men jeg ville undersøkt en hel del før jeg ville importert et "ombygd fordon"

    Biler med kun godkjent motorbytte er en helt annen sak

Lignende tråder

  1. Import fra Sverige.
    By Hdmann in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 4
    Siste post: 10/03/19, 11:47
  2. Kenta 68 sverige 945 2.4 tdic - 95 19000mil tysklands import
    By kenta68 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 15/05/15, 21:07
  3. Import og godkjenning av volvo motor fra sverige?
    By tkm93 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 10/01/14, 16:26
  4. Import av Motor(sverige)
    By kokkogdrit in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 26/04/12, 11:21

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •