Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: V50, tempsensor for cupéluft

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard V50, tempsensor for cupéluft

    #nårduvetduhardritidegut

    I går fikk jeg ånden over meg til å begynne å plukke på panelet under rattstammen for å inspisere cupéfilter.
    Ihverfall for mitt vedkommende var det litt knot. Plutselig løsna hele dekselet/ panelet... med litt for mye kraft. Tempsensoren for cupé lå dermed i atomer, propellen en plass og elektronikken en annen. Et par klips knakk på selve sensoreneheten.
    Fikk det sammen igjen, med tape.
    Først ville ikke propellen gå rundt, men med litt hjelp, spant den villig.
    Stengte ned anlegget og startet opp igjen, men propellen gikk ikke. Hjalp den igang igjen, og monterte alt.
    Dog, på neste kjøretur var det ikke liv i propellen.

    Lang historie kort:
    Har leita litt i dag på diverse sider etter ny sensor. Hva er riktig benevnelse på denne? Legg gjerne inn link.
    Jeg skal gi den gamle en sjanse, demontere og montere på nytt. Stundom funker det også.
    Blir luftanlegget helt kokko om propellen ikke går rundt ?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Hei, du trenger en ny (eller brukt) 3524841 som brukes som kupé-temperatursensor i Ford-Volvoene C30, C70II, S40II, V50, V70III, XC70III.
    Mest sannsynlig er trådene til selve temp-sensoren inne i "røret" skadet i tillegg til...

    Uten fungerende sensor blir det lett ustabil temperatur fra klimaanlegget.

    PS: Ved kupéfilterbytte på bilen din skal gasspedalen fjernes... (fantastisk konstruksjon)

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Takk har notert meg nummeret på den. Søkte på det og fant brukte . Så den finnes ikke "uorginal"?

    Trådene ble dratt ut av posisjon idet kortet ble dratt ut... men fikk det sånn høvelig på plass igjen.

    Propellen ligger om mulig med litt friksjon så den løper ikke helt fritt.

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Lite med Kina-utgaver av den ja. Har du et bilopphuggeri i nærheten som tillater selvplukk, så vet du jo hvordan du skal ta den ut nå

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Hehe, ja, med litt mere andektighet og noen plastspaker, så skal det gå å plukke fra delebil. Ser brukte sensorer ligger på 7-800 fra utlandet.

    Er forøvrig klar over at gasspedalen må bort. Samma på konas fiesta.
    Det er YouTube videoer som fikk meg til å begynne å pelle på panelet. Men det skal gå å skifte filter uten å ta av panelet også. Bare veldig veldig trangt.

    AC anlegget i bilen har lekkasje. Tendens til ulukt fra ventilasjonen ved oppstart, som forsvinner etter et par minutter.
    Tenkte derfor å sjekke tilstand og type filter som står i. -karbon eller vanlig. Det ble byttet for 25000 km siden, september i fjor. Jeg overtok bilen i mars d å.

    Er det vanlig med en vingmutter i plast, som holder selve dekselet på filterhuset? Er kun en enslig vingmutter og ingen skruer. Tenkte det var modifisering fra verkstedet.

    Ang AC så spekulerer jeg på Relecta( tek7) sitt tettemiddel for AC. Men det blir jo litt OT...

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Duften av sure sokker i gammel gymmbag ved oppstart av klimaanlegget er ikke lekasje men bakterievekst på fordamperen og eventuelt i ventilasjonsrørene.
    Ta en god skumrens med egnet middel eller steaming om lukta (bakteriene) er gjenstridig.

    Og har du virkelig lekasje i aircon. så er ikke det langvarig, vil være tom for gass på svært kort tid...
    Har du glykollekasje fra varme-registret derimot, det vil du kjenne det på søtlukta og at frontruta ofte kan bli klissete.

    Vingemutter eller skrue er normalt.

    Uansett type kupéfilter som står der nå, monter nytt kullfilter (etter skum-rens av klimaanlegget)

    Og temp-sensoren fisker du greit ut på huggeriet med kun å ta av lokket rett bak midtkonsollen, det bruker å bli greie priser om du får plukke selv.

  7. Takk Bromm takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Du er inne på noe der... jeg burde, skulle, tatt løs sensoren via det lille panelet bak fossefallet, før jeg tok av det store panelet under rattet.....
    Ahhhhrrr..
    ellers så har jeg funnet frem plastspaker for bytte av sykkeldekk, for å få løs panel. Volvo har jo egne plastgreier, men... dette for gjøre nytta. Er jo lett for å gripe til flattjern når ting ikke vil løs og blodsukkeret er lavt.

    Er det grei skuring å etterfylle AC gass selv? Finner jo noen videoer men ikke konkret på v50. Har ikke gjort det før. Men det er det jo ingen som har...før de har gjort det.

    Er vel slik at når trykket er lavt, så slår ikke kompressoren inn heller. Jeg er litt på tynn is, men hele sulamitten i tilknytning til løpehjulet på kompressoren skal vel gå rundt om ting funker som det skal.

    Fant noen videoer hvor de viste påfyllingsgass med tettemiddel. Er det noe å satse på?

    Forstår det slik at dersom trykket øker langsomt, er det en stor lekkasje. Øker det raskt, er den liten.

    Noen stor formue gidder jeg ikke legge i AC. Kan jo fort koste 10-15 lapper å fikse om det er storjobb. Eberen er også syk, så man kan jo bygge en halv garasje for verkstedutgifter for de to alene.

  9. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Du kan sikkert etterfylle selv, siden aircon. alikevel er defekt...

    Vanligvis er det kondensoren ("radiatoren" i fronten på bilen) som er korrosjon- eller steinsprang- skadet, og må byttes, sammen med tørkefilteret.
    Jeg ville ha oppsøkt et (kjøleservice) verksted og fått en diagnose på systemet.

    Og skulle jeg ha rett i mine antagelser, så går det jo å bytte kondensor selv, for det er nok der mesteparten av arbeidspengene ligger. Og deretter få vakumisert anlegget og fylt gass med litt olje på passende verksted.

    Ebern overhales med nytt brennkammer og sprederør (netting-røret).
    Noen få brennere har problem med loddinger i viftestyringen, og det er også reparerbart.
    Men for å få den i gang, må feilkodene slettes.
    Og deretter kan du jo ta en titt i forumet på løsning for å montere bryter til å hindre brenneren i å starte i utide.

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Ang eberen så har jeg lest så øyer blir både sårt og rødt... fant en del på jagrullar også.
    Fikk nullstilt og den funka et par turer.
    Stresser ikke med det. Nå er det vår og sommer. Hehe, men plutselig er vinteren her og man angrer på at det ikke var fixa.
    Hjullager fremme , bakbremser bak og noe anna tjafs står for tur og langt høyere prioritet enn varme og kjøle comfort ombord.

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    15 minutter innsats og propellen på sensoren går som den skal. Måtte bare fintune tapinga.
    Grei timebetaling til meg selv det..

  12. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Kjekt når det går som man ønsker til slutt.
    Du får ha lykke til med resten av prosjektet, greit arbeid, regner med at du har det klart, men for sikkerhets skyld: hjullager foran krever spesialverktøy ved (de)montering for ikke å skade det/forkorte levetiden drastisk.
    Og du trenger egnet verktøy for å skru tilbake stemplene i caliperne bak. Husk å sjekk at begge armene til handbrekkwiren er såpass i orden at de klarer å trekke wiren tilbake på egen hånd.

Lignende tråder

  1. Tempsensor
    By 98945LT in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 23/09/16, 19:25
  2. Tempsensor Ac Volvo v50
    By eirik_89 in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 6
    Siste post: 08/09/15, 00:49
  3. Tempsensor volvo 940 spørsmål
    By gsmik in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 25/04/13, 18:50
  4. Ny tempsensor B230F 90mod
    By OlavS. in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 13/11/10, 17:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •