Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: XC70 D5 manuell - Girkassefeil etter hjullagerbytte?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2017
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard XC70 D5 manuell - Girkassefeil etter hjullagerbytte?

    Bytta hjullager foran for andre gang på under ett år da biltema sine hjullager begynte å ule ganske kjapt etter montering. Idag fikk jeg montert volvo original, som for øvrig er made in spain. Forbanna kompakthjullager som krever spesialverktøy og medfører at hele spindel må demonteres. Uheldig nok som jeg var presset jeg ikke lageret helt inn, det stakk ut en liten millimeter.

    Dette la jeg ikke merke til før jeg startet bilen og prøvde å kjøre noen meter - bremseskiva lå mot selve stålet i kalipper og laget et slitespor. En forferdelig stål mot stål lyd. Bilens dashbord lyste opp som et juletre med abs, stabilitet og bremsefeil og rød trekant og det hele. Tilbake til garasjen og demontere alt sammen. Denne gangen lå drivakselen ganske fastlåst inni spindelen og jeg måtte banke med ei tomhylse for å få den av spindelen slik at jeg kunne få demontere spindel. Jeg fikk litt dårlig samvittighet av å banke på drivakseltapp men den sto helt fast i spindelen. Til slutt kom den gradvis og jeg fikk frigjort spindel fra demper og bærebro uten å nappe i drivaksel. Deretter la jeg hjullageret tilbake inn i pressa og tok den siste millimeteren - smokk sa det og hjullager lå flush inni spindel. Så skrudde jeg tilbake alt sammen.

    Når jeg så startet opp igjen kom de samme feilene men denne gangen rullet bilen fint og ingenting tilsa at det var noe feil med bremsene. Men så for jeg ut på motorveien og skulle gire opp i 5/6 gir - hva f..... selve «sperren» som hindrer deg i å legge den helt mot høyre der revers finnes, den er borte. Den som lar deg legge i reversen når bilen står i rom men er låst når du kjører er ikke der lengre! Det vil si at hver gang jeg girer i sjette så må jeg være utrolig forsiktig fordi reversen er samme bevegelse men bare litt lenger til høyre. Jeg har ikke faktisk prøvd å legge reversen i men ettersom spaken nå kan dras til høyre for både femte og sjette gir på motorveien så regner jeg med at muligheten for å lage metallspon er der.

    Er det noen som har vært borti denne feilen før? Jeg tenker på at jeg måtte bruke slag og litt makt for å få drivakseltapp unna spindel og bærebro men syns ikke det var spesielt ille ift andre jobber. Kan det være en eller annen nødmodus siden jeg nå ikke har fått slettet feilkoderaset på bremsesystemet?


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Sist endret av holyman2084; 03/06/19 kl 18:55

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2017
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Det viste seg at feilen låg i at begge
    ABS
    sensorene fremme røk under hjullagerbytte. Mest sannsynlig på grunn av at det alltid blir litt slag i spindel når den ligger i hydraulisk presse. Det lureste hadde nok vært å demontere sensorene før lagerbytte.

    Når begge abs ryker så mister forward sensing unit sitt signal. Denne enheten har sikkert en rekke oppgaver men en av de er hvorvidt reversgir kan legges i eller ei.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. feb. 2016
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Aldri kjøp en slitedel som dette på Biltema er mitt tips.

Lignende tråder

  1. Bygge om fra Automat til Manuell gir på XC70 2002 mod
    By Kim74OTic in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 27
    Siste post: 30/11/18, 17:33
  2. får ikke start etter manuell konvertering.
    By kompi in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 27/01/15, 17:47
  3. XC70, 2007 etter 180' km
    By LaNo91 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 22/11/14, 18:51
  4. ABS-probl på S40 etter hjullagerbytte
    By Kvasi in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 14/09/11, 16:53

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •