Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 23 av 23

Tråd: Volvo S40 2009 2.0D - Motorsystem trenger service

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard Volvo S40 2009 2.0D - Motorsystem trenger service

    Får av og til opp i display når jeg kjører, (oftere nå i senere tid) Motorsystem trenger service.

    Merker at bilen ikke drar til når en gasser på, når melding kommer opp.
    Men kan starte den på nytt igjen, og melding er borte, og alt virker normalt.

    Noen som vet hva dette kan indikere ??

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Ringte Frydenbø Bergen, for pris på 140000km service.

    pris: 2995,-

    inkluderer:
    2.0 prog. oppgradering
    olje filter
    luft filter
    grastis veihjelp 1år.


    Så meldte de at jeg burde utføre også:
    Skifte av registerreim
    pris:8600,-

    De anbefalte samtidig å bytte vannpumpe
    pris:3100,-


    Noe å si på prisene.
    Vil sjekke service på andre verksteder, siden det bare er oljeskif.
    Luftfilter hadde jeg ute i går og rengjorde.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Ikke uenig argumentene til verkstedet. Reg.reim er vel 10 år eller maks 180000km så om den ikke er byttet så anbefales et bytte. Byttet på min i fjor, da pga alder og ikke km. Da var den nesten 13 år og 140000km. Jeg byttet vannpumpen også men den gamle var like fin så den havnet på resevehyllen.
    Prisene kan du jo sjekke opp mot andre verksteder men 2.0 oppgraderingen får du vel kun på Volvo etter hva jeg har forstått, men sjekk historikken, kanskje den er oppgradert i før du kjøpte den.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    og i dag kom feilmeldingen igjen. Mye tull i dag med bilen. Rykker og napper, går i nødmodus, plutselig stopper den opp ved gasspådrag, og da kan jeg trykke gasspedal i bånn, og bilen reagerer ikke. Da må jeg restarte motor for at den skal være normal igjen. Etter restart flere ganger gikk den normal igjen idag . Får feilmeldingen "Motorsystem trenger service."

    Noen som vet hva denne mld betyr uten at jeg må til volvo og få lest av koder, som koster skjorta. Hva er det mest sannsynlig det kan være. Noe jeg kan sjekke visuelt selv, evt fikse selv uten masse spesial verktøy. Hva mer kan jeg teste for å lokalisere feilen.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Er det partikkelfilter som skal byttes på den bilen, og regenereringsvæske? (har bare 1,6D i en v50 sjøl)
    Den har bytte på 120000km samt påfyll av væske hver 60000km.
    Når byttet du dieselfilter sist?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar. Partikellfilter ser jeg ble byttet på service hos Volvo i Sverige for 3 år siden. 120.000km service.
    Hva mener du med regenereringsvæske? Kan ikke se på samme faktura at dette ble byttet . Dette noe som burde vært byttet samtidig da?. Hvor sjekker jeg evt. nivå for dette? Kan jeg bytte dette selv? Dieselfilter er meg bekjent ikke byttet, m

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Igjen, med fare for at annet gjelder for 2,0 liter vs 1,6.... så tenker jeg høyt..

    Om partikkelfilter er byttet hos Volvoverksted, skulle en tro at det var fylt på regenereringsvæske. Det er en tank med væske som automatisk tilsettes når partikkelfilteret "brennes reint". På min skal det etterfylles på 60tusen, samt nullstille måler.
    En skulle tro dette var spesifisert på faktura iom det koster 2-3tusen. Med mindre det ligger i en pakkepris.

    Så har man tilstanden når partikkelfilteret brennes rent. Da økes temperaturen i eksosen og motoren har en tendens til å bli skikkelig daff. Dette varer noen mil. Hos meg føles det som at turbo ikke gir noe, det nykker i motbakker og det er definitivt ikke den turen du tar hårete forbikjøringer.
    Et sikkert tegn på at regenerering/ rentbrenning pågår, er at drivstofforbruket stiger og går som en jojo.
    Har du noen gang tenkt at rentbrenning pågår ?

    Og så sier du at dieselfilteret sannsynligvis ikke er byttet på en stund. På 1,6d er det på 25tusen km, så vidt jeg husker.
    Symptomene du beskriver er vel generelt forenlig med tett filter også.

    Men dette er jo de hyggelige feilene...
    så har du sensorfeil, sprukken slanger mm.
    På den ene siden, det koster å gå på Volvoverksted, på andre siden, så kan du få ut feilmeldinger som du aldri finner ved visuell kontroll.

    Bare noen tanker... er folk her som kjenner din motor bedre enn meg.

    Byttet nylig registerreim og vannpumpe og multireim på mekonomenverksted pga alder, 12år gsmmel bil/ 145tusen km, forleden. 6900kr. Lokalt volvoverksted skulle ha 12-13tusen.
    Sist endret av Eureka; 22/07/19 kl 11:24

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Takk for gode svar.
    Skal sjekke faktura nærmere om det er spesifisert væske eller ikke. Kan vær ei pakkepris på service ja. Skal også sjekke dielsefilter om det ble byttet på service. Hvis ikke, er dette noe en kan bytte selv?

    "Et sikkert tegn på at regenerering/ rentbrenning pågår, er at drivstofforbruket stiger og går som en jojo." "Turbo ikke gir noe, det nykker i motbakker"

    ja akkurat slik jeg opplever også og at nåværende forbruk i kjørecomputeren viser jojo forbruk når jeg kjører. Så kan være at regenerering/ rentbrenning pågår. Da dette har vær ti perioder før, og så vært normalt igjen. Skal sies at jeg kjører stort sett kort tur til jobb, og hjem igjen hver dag, ca 20 km en vei, så tenker at jeg får ta en lang tur en dag, og gasse litt på. Har lest kan hjelpe for regenerering/ rentbrenning.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Hei. Da har jeg vært hos Volvo her i Bergen, og de har avlest feilkode.
    De har kommet frem til at rør/slanger til partikkelfilter (VO 30750461 og VO31461802) er defekt og må byttes. Forstod det på mekaniker at dette var årsaken til feilemlding. Det var blitt morkne/ødelagt iflg mekaniker.

    Fått pristilbud på bytte av dette for 3736,- (inkl mva)

    Er det noe å si på prisen. Er det vanskelig å komme til å bytte slanger selv, eller ??

    Sist endret av ferale; 14/10/19 kl 15:49

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Sjekket litt priser på eBay på originale deler iht til dine nr og det er ikke mye å spare på delene, snarere tvert i mot. Finnes uoriginale slangesett på eBay men etter det jeg har sett så anbefales ikke de grunnet kort levetid men ser at disse settene har 12 mnd garanti.
    https://www.ebay.com/itm/New-Genuine...MAAOSw83NdHaqK
    https://www.ebay.com/itm/GENUINE-VOL...i:222927905199.
    Om prisen er med sletting av feilkoder så er det vel ikke så hakke gæli, men 4 lapper er 4 lapper det

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Gjenåpner denne tråden, da samme feilmelding har nå kommet tilbake. Vært slik ca en uke, og var på et lokal verksted idag(ikke volvo) Fikk lest av koder, og de skriver følgende:

    - ligger inne 4 feilkoder på motor, relatert opp mot dpf og
    additiv system. (242F/2135/2584/2585)
    - differansetrykk ligger for høyt, 51,2mbar på tomgang og
    passerer 200mbar når en gir gass.
    DPF har skifte intervall på 120.000KM, har ikke skiftet dette.
    Anbefaler skifte dpf og etterfylle additiv i første runde.


    Bedt om pris på skifte av DPF hos de,men ikke fått dette enda. De nevnte at del lå på ca 8000kroner. Ser på nett at dette ligger til halve prisen i online butikker

    Noen som har oversikt over hva disse feilkodene egentlig betyr, eller hva de henviser til?
    Er det vanskelig å bytte dette selv?
    Vanskelig å komme til?
    Hva er ca pris hos Volvo for å bytte dette mon tro?

    Noen med erfaring som har byttet dette selv på en S40?

    Takker for innspill.
    Sist endret av ferale; 02/05/23 kl 17:20

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    161
    Antall takk

    Standard

    ECM
    -242F dpf blocked

    ECM
    -2135 Accelerator pedal faulty signal

    ECM
    -2584 Additive dosing module faulty signal
    ECM
    -2585 Additive dosing module faulty signal

    Hvor mange km har bilen kjørt nå?

  13. Takk ferale takket for denne posten
  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vict0r Vis post
    ECM
    -242F dpf blocked

    ECM
    -2135 Accelerator pedal faulty signal

    ECM
    -2584 Additive dosing module faulty signal
    ECM
    -2585 Additive dosing module faulty signal

    Hvor mange km har bilen kjørt nå?
    Takk for svar. Bilen har nå gått ca 178.000km.
    Kode 2135 hva betyr den. Hva er det. Gasspedal?

  15. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ferale Vis post
    ....Bedt om pris på skifte av DPF hos de,men ikke fått dette enda. De nevnte at del lå på ca 8000kroner. Ser på nett at dette ligger til halve prisen i online butikker

    Noen som har oversikt over hva disse feilkodene egentlig betyr, eller hva de henviser til?
    Er det vanskelig å bytte dette selv?
    Vanskelig å komme til?
    Hva er ca pris hos Volvo for å bytte dette mon tro?

    Noen med erfaring som har byttet dette selv på en S40?

    Takker for innspill.
    Det er enkelt å bytte på egen hånd, DPF henger under bilen med to bolter i hver ende, regn med at disse er så rustet at de må glødes/kappes/byttes + pakning i hver ende.
    Siden du har byttet trykkfølerslanger for ikke så lenge siden, så burde det gå greit å løsne de.
    EDIT 04.05.: Det sitter også en temp.sensor, skrues og løsnes med forsiktighet.

    Samme med EOLYS,(additivet i tanken over "bakaksel", det blir lett grisete, men er en helt ok GjørDetSelv-jobb det også.


    NB: Etter bytte må bilen bli fortalt at den har fått ny DPF og EOLYS med hjelp av et Volvo-tilpasset diagnoseapparat.

    Når det gjelder pris på DPF, så eksisterer det to forskjellige DPF-materialer: Cordierite og SiC, der Cordierite er det som brukes i billige DPF, og har levetid deretter... (skal du beholde bilen en stund ønsker du SiC, ikke Cordierite)
    Sist endret av jiha1968; 04/05/23 kl 11:51

  16. Takk ferale takket for denne posten
  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    161
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ferale Vis post
    Bilen har nå gått ca 178.000km.
    Kode 2135 hva betyr den. Hva er det. Gasspedal?
    Ja, det er kode på posisjons-sensoren på gasspedalen og det er vel på tide med påfylling av væske på adm. Det er sannsynligvis ikke nødvendig å gjøre noe med dpf.

    Det virker litt merkelig med bare ecm koder fra verkstedet. Har de ikke brukt diagnoseapparat som leser alle moduler på volvo?
    Sist endret av vict0r; 02/05/23 kl 19:20

  18. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ferale Vis post
    Takk for svar. Bilen har nå gått ca 178.000km.
    Kode 2135 hva betyr den. Hva er det. Gasspedal?
    ECM
    -2135 er feilkode på gasspedal, men mest sannsynlig skyldes feilmeldingen kontaktfeil på
    CEM
    . (forsøk rens av kontaktene på
    CEM
    )

    Forklaring:
    ECM
    (motorstyringen) får direkte PWM-signal fra gasspedalen, mens det analoge signalet fra gasspedalen går til
    CEM
    (under hanskerommet) før det havner på
    CAN
    -bus, slik at
    ECM
    kan sammenligne de to verdiene. Feilkoden kommer når
    ECM
    ser avvik på de to signalene fra gasspedalen.



    PS: Mener å huske at grensen for bruk av tvungen DPF-regenerering er 100hPa på tomgang, så jeg henger meg på vict0r's anbefaling med å la DPF stå inntil videre. Men Eolys må fylles og primes først, så vil hyppigheten på regenereringene fortelle deg mer om tilstanden på DPF...
    Sist endret av jiha1968; 02/05/23 kl 19:37

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Takker for alle svar. Ble usikker på hva jeg skal gjøre. Tenker at bytte av dpf er nok kanskje det som er beste løsning og selv om jeg går for et billig Cordeite merke så bør det vel holde bilens levealder ut. Er en 2008/09 modell. Skal sjekke med Volva hva de evt de sier og priser f.eks påfylling av eolys.

  20. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    161
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke bytte av dpf som er tingen her. Det er feilkoder vedr. adm som sannsynligvis medfører at regenerering ikke blir utført. Uten at dette løses vil et nytt filter raskt bli fylt med sot og tett igjen. Løses det slik at regen igjen blir utført vil sannsynligvis dpf bli bra (nok) igjen, i hvertfall ikke noe litt Motip dpf cleaner ikke vil fikse.
    Sist endret av vict0r; 02/05/23 kl 21:34

  21. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Har da fått pristilbud på DPF filter bytte av verksted.
    De skriver:

    Utskifting av dieselpartikkelfilter 1.080,00 1,00 1.080,00
    - inkl slette feilkoder og tilpasse
    WALKER PARTIKKELFILTER DPF 6.741,60 1,00 6.741,60

    Etterfylle Eolyse add
    - er ulike systemer her med og uten additiv system, delefilm
    sier den ikke har men motorstyreenhet setter feilkode...
    Tror vi må sjekke visuellt ved skifte av dpf hva system denne har før
    vi priser noe her.
    (mulig følgefeilkoder av tett dpf også)
    Verkstedmateriell 86,40
    _______________
    Sum 7.908,00
    Mva. (Avgiftsfrie poster er merket *) 1.977,00
    __________________________________________________ __________________________________________________ _____
    Tilbud total 9.885,00


    Noe å si på prisen. Walker sitt DPF er det et ok filter eller? Snakket med Volvo og de bekrefter at DPF skal byttes på 120.000. Venter på tilbud ifra de.
    De sa at hvis DPF er tett så vil ikke påfyll av additiv hjelpe og klarer da ikke å regenerere.

    Blir å bytte dpf siden det mest trolig virker tett, med påfylling av additiv.

  22. #20
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Walker har både Cordierite og SiC-filter, ut av prisen du fikk er det et Cordierite, der du skal være heldig om det varer ut bytteintervallet, ikke pga produsent men materialet i filteret.
    (med svært gunstig kjøremønster så gjør det nok det)

    Verkstedprisen synes jeg er ok, har vært snille med arbeidstiden, ikke mye rom for at ting kan krangle på en bruktbil der.

    DPF-filtret skal nok gå an å rense og få ut noen tusen ekstra mil ut av det, men om du ønsker å bli kvitt problemet for lengst mulig tid fremover så bør du bytte DPF.
    Men som vict0r skriver så er det aller viktigste at EOLYS-systemet blir fylt opp og sjekket funksjon på, hvis det ikke er 100% så tar det svært kort tid før bilen varsler tett DPF igjen.

    Såfremt bilen din har manuell girkasse og er solgt ny i Norden, så har den EOLYS-tank over subframe bak, og du finner
    ADM
    -modulen under venstre baksetepute (under teppe).
    Sist endret av jiha1968; 04/05/23 kl 07:54

  23. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Ringte Svendsen eksos bare for å høre med de på pris.

    De sa at de bare brukte bare SiC-filter. Var liten prisforskjell. De snakket også om at det kunne være at de måtte bytte en sensor (som de måtte bestille hos Volo) hvis den ble ødelagt under demontering. Er det vanlig, eller?
    Denne prisen var med påfylling av additiv.
    Pris: 15.200

  24. #22
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    hmm, mener SiC-filter som regel er rundt 50% dyrere enn Cordierite, men kommer vel an på leverandør/produsent.
    Synes uansett at Svendsen Eksos skal ha skryt for valget de har gjort på materialkvalitet der, de er nok ikke glad i reklamasjoner de heller.

    Vil tro de tenker på temperatursensoren som er skrudd inn i framenden på DPF, forekommer at den ikke berger demontering, men som regel overlever den.
    Sist endret av jiha1968; 05/05/23 kl 14:09

  25. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    161
    Antall takk

    Standard

    Cordierit filter kan man få kjøpt til under 3000 kroner.

    Strengt tatt trenger ikke dpf å byttes ut. Det kan tømmes, men innebærer å vaske ut avfallet (som fyller opp filteret) fra forbrenningen av sot.

Lignende tråder

  1. motorsystem service erfordras
    By Toreed in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 14/04/18, 22:59
  2. 2009 xc60 ,servicemelding: motorsystem krever service.
    By nilsern in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 15/12/14, 19:23
  3. Motorsystem krever service?
    By Kajack in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 4
    Siste post: 17/07/14, 19:22
  4. Motorsystem krever service
    By Petter M in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 10
    Siste post: 27/04/14, 09:13
  5. Motorsystem service
    By roaldhans in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 02/11/10, 08:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •