Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: V50, høyde fra bakken til toppen av hjulbue.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard V50, høyde fra bakken til toppen av hjulbue.

    Etter bytte av støtdempere og fjærer fremme på v50 summum 07 modell, så løftet bilen seg 5 cm. Fra 65 cm fra bakke til hjulbue/ skjermen til 70 cm. Den ene demperene var defekt.
    Når jeg sammenligner med andre v50 , visuelt, så har jeg betydelig mere luft mellom dekk og skjerm. 68 cm bak.
    Er det noen som gidder å ta frem tommestokken og måle på sin bil?


    Det er jo veldig behagelig med høyere bil, siden jeg er vant til 12 år med noe annet enn stasjonsvogn.

    70 cm er målt med 205/50r 17 dekk.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Har dessverre ikke noe å kontrollmåle på for øyeblikket, men er du sikker på at du har fått riktige fjærer?
    (mål gjerne fra felgsenter til hjulbue, så unngår vi avvik relatert til lufttrykk og dekkstørrelser)

    Det er vel ca 9 ulike versjoner av framfjærene, avhengig av motor/girkasse og utstyrsnivå, standard/dynamisk chassis ev. R-design eller Drivé.
    Hvilken versjon du trenger kan leses ut av option-koden på VIN-skiltet. (B-stolpe høyre bakdør)

    Men det blir litt ekstra løft med nye dempere også, såfremt de(n) gamle ikke hadde mere gass igjen.
    Byttet dempere foran på en XC70 for ikke så lenge siden, den så senket ut før bytte, men kom seg opp på styltene igjen etterpå.
    (begge demperne var tomme for gass, med samme fjærer)

    Det er normalt at fjærene kan sette seg litt etter en stund, men det blir ikke mange millimeterne i endring, før den dagen at de begynner å ruste skikkelig...
    Sist endret av jiha1968; 07/05/19 kl 22:35

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Takk for innspill, jeg skal måle på nytt.
    Nå skal det sies at jeg syntes den lå skikkelig nedpå forut bytte.

    Demperene, komplett med fjær og lager, ble kjøpt på skruvat. Det er Sweden parts/ proparts og jeg har sjekka nr ihht deres lister også i ettertid.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Da er det målt.
    Foran: 41 cm fra senter felg til topp skjermbue. 37 bak.

    Høyre demper hadde synlig lekkasje. Venstre demper hadde nok fått sin juling av manglende demping på høyre.
    At man kan bli sjøsyk av dårlig demper, kan jeg skrive under på!
    Det ligger i planene å bytte bak også, så er alt på stell.
    Bilen har rulla 150tusen.

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Om de gamle fjærene hadde rustet mye, så blir de svakere, og bilen lavere. Så er det kanskje den mest sannsynlig årsaken til "hevingen"?
    Men Skruvat sine fjærbeinssett tipper jeg går til de mellomtunge modellene som 2.0 Diesel og 2.4 Bensin, og "listene" tar neppe hensyn til om bilen har standard understell eller dynamic/sport.

    Vi får se om noen klarer å finne målebåndet, og samtidig noterer seg fjærenes tilstand, (rustsprengt pulverlakk, eller nesten nye?) og kanskje tar en titt på opsjonskoden på VIN-lappen i samme slengen, og gjerne med motortype notert.

    EDIT: Blir som nybil med nye dempere husk å ta en titt på "Fordforingene" når du begynner bak... (fremre foring på langsgående bærearm bak) Påvirker retningsstabiliteten mye.
    Sist endret av jiha1968; 08/05/19 kl 08:05

  6. Takk Bromm takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Takk for tips. Bilen er relativt ny for meg. Hatt den i snart 3 måneder og ruller 7000 km siden da, på crapy nordnorske fylkesveier. Hadde en slags pussig nybilfølelse, frem til jeg byttet dempere. Deretter kom den faktiske nybilfølelse. Og når jeg nå har fått på nye sommerdekk i orginal dim 205,50R17, i stedet for 225,44 R17 som sto på, så blei det en ganske ok bil.
    Skulle jo skrevet at det er en 1,6d også.
    Skal sjekke vin-koden, samt dobbeltsjekke listene til proparts som leverer disse demperene til skruvat.

  8. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    1,6D motoren er ca 50kg lettere enn 2.0D, så om du har fått "2.0D-fjærer", så slipper du i alle fall å bøye knærne like mye når du skal inn og ut av bilen
    I teorien blir det en liten endring av camber, men nå veier jo ikke folk det samme heller, så du får spise litt ekstra til middag, så jevner det seg ut etter hvert

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Hehe, jeg er 190 høy og for tiden 78 kg småbarnsfar, så jeg får ta litt mere smør i havregrøten for å komme tilbake til matchvekt.

    Burde det i prinsippet vært tatt 4-hjulskontroll? - da går jo vinninga opp i spinninga med rimeligste dempere.

    Synes egentlig bilen er litt trang å sette seg inn i. Må vrenge beina under rattet.

    Jeg skal sende en mail til skruvat å høre hva de sier. Ser nå på proparts at demperene går til alle v50, ikke presisert motoralternativ.
    Så vi er nok på go vei til en årsaksforklaring.

    Takk så mye for kunnskapen.

  10. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Med 205-dekk og den lille endringen i høyden over "normalen" tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så mye for endringen i hjulstilling, for min del så hadde jeg neppe mistet nattesøvnen.
    Men 4-hjulskontroll skal egentlig utføres ved lignende jobber uansett, men det syndes ofte.
    Nyt tilværelsen og når du har overhalt bak, så kan du vurdere å koste på en 4-hjulskontroll, iallfall om du blir å bytte foringer/bærearmer noe sted.

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    To kjappe spørsmål om noe helt annet( i stedet for å åpne mange tråder)
    I bagasjerommet er det langsgående luftrister i underkant av sidevinduene, er dette ut-ventilasjon av cupéluft?

    I området fremre høyre side i motorrommet/ frontlykt er det en høyfrekvent pipelyd. Oppleves som elektronisk støy/ lyd. Har ikke helt klart å lokalisere den. ( ei stund siden jeg prøvde)
    Noe kjent greie?

    Og et spørsmål om dempere: når jeg somler meg til å bytte bakdempere, bør jeg gå for samme serien/ merke som fremdempere eller til en modell som er modelltilpasset mtp vekt/ motoralternativ ?

    Går det ut over bilens kjøreegenskaper å ikke ha " riktig" dempere mtp at det er en 1,6 liter og ikke 2,0 i forhold til vekt? Vil demperene oppføre seg annerledes? Stivere etc...

  12. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Luften fra kupéen går ut gjennom åpningene i underkant av bakre sidevindu, før den kommer seg ut gjennom klaff-ventilene bak hjulhusene ja.

    Lyden du hører vil jeg tro er den elektriske servopumpen, den sitter bak høyre tåkelys, under oljetanken til servostyringen.

    Ikke like mye forskjell på bakfjærene som de foran, (bortsett fra de med Sport/dynamic) så du kan nok gå for "samme type" som de du har foran.
    Bilen din vil være litt stivere foran med "2.0D-fjærer" istedenfor 1.6D. Kan kanskje sammenlignes som forskjellen med og uten en passasjer...?

    De teoretiske problemene med en høyere bil vil vel være litt større vinkel/slitasje på drivakselledd og litt mindre negativ Camber, men nå er det ikke et "Arctic Truck kit" du har montert heller da

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Takker.

    Om lyden er fra servopumpa, er den vanlig, eller et tegn på at noe er på vei til å ryke?
    Er et par andre med V50 1,6d som leverer i samme barnehage som meg. Må time litt, så kan jeg sette meg på lyttepost... og snike meg ut med tommestokken når sjansen byr seg.
    Fellesnevner for oss alle er dårlig plass i passasjersetet pga barnestol og ingen har dieselvarmer som funker.

  14. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Litt lyd er normalt, men bør ikke høre så mye til den når dieselmotoren går, unntatt ved tung ratting kanskje.
    Dieselvarmerne har tatt kveld pga småkjøringen til og fra barnehagen... butikken osv, de kan overhales men må "nullstilles" med passende utstyr for at de skal virke igjen etter 3-4 feilstarter.
    Om du velger å overhale eller bytte varmer, få montert "temperatur-bryter" (se øverst i dette forumet) slik at du kan kontrollere selv om den skal starte eller ikke ved kjølig vær, eventuelt la brenneren gå v.hj.av "direktestart" mens du forlater bilen på korte ærend.

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Tilbakemelding vedrørende høyde på bilen etter bytte av demper:
    Skruvat hevder det er riktig demper og at det ikke vil være betydning mtp motorstørrelse.

    De ser for seg følgende alternativer som forårsaker forskjellen:
    1: gamle dempere og fjører var svært dårlige og den var derfor svært lav. Nye friske komplette dempere endret på dette.
    2: at jeg har sportschassi og derfor en ekstra lett bil. ( har ikke sportschassi så vidt jeg vet) hvordan kan jeg finne ut av det med sikkerhet ?)

    Jeg ser stadig v50’er som er betydelig lavere enn min.

    Så, er det noen som gidder å måle høyde fra sener til topp hjulbue, - eller et eller annet referansepunkt? Betinger seff at den som måler har friske og gode dempere.

    Kan ikke finne data på bakkeklaring på nettet, men høyde på bilen. Så jeg får rigge meg til med langvater på taket og målebånd.

    Forøvrig byttet jeg et dårlig og støyende hjullager fremme for et par dager siden. Nydelig med mindre ulyder. Og aller best, gjennomsnittsforbruket på strekningen jeg kjører daglig, 12 mil, falt dra 0,47 til 0,44.
    Sist endret av Eureka; 11/07/19 kl 20:18

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Målte på min V50 nå. 1.6 diesel og manuell. 2006 modell. Standard fjærer, byttet på Volvo for 2 år siden. Det er 37,5 cm fra hjulsenter og opp til største radie på hjulbuen.

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Takk så mye.
    Samme dekkdim som meg? 205 55 17?
    Er jo noen cm forskjell det, iom jeg har 41cm.
    Skruvat har ikke svart meg etter at jeg gav tilbakemelding på deres svar, så de sier seg nok ferdig og fornøyd.
    For å komme til bunns i det, kommer jeg til å sende mail til proparts, litt for gøy og rett og slett avklare.

    Nå ser jeg v50’er på alle parkeringsplasser... av 20 ulike biler, har jeg sett en som nærmer seg min høyde. Har vel handla på skruvat han også...

    Men for all del, for ca 1600 kr for komplett demper med fjær og lager, så gjør de nytta. Demperene var jo 12 år gamle. Trenger ikke dempere som er as new, den dagen bilen vrakes. Next up er jo bakdempere.

    I morgen blir det AC diagnose og forhåpentligvis påfylling som holder frem til senhøsten. Det er ulevelig i bilen når det er over 19 grader og sol ute, svart bil og svart skinn.
    Driver og legger på solfilm... hadde en dårlig dag så jeg kapitulerte på baksetevinduene. Da var det en opptur å ta et sidevindu bakerst. Meeen, så begynte jeg å anke på om varmetrådene på høyre side går til hel.... om jeg på rive av solfilmen og legge på nytt...
    hvorfor er det egentlig kun varmetråder i høyre bagasjeromsvindu?

  18. #17
    Registrerte brukere Madice sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.039
    Antall takk

    Standard

    Det er nok antennen du ser der..
    Tiguan Exclusive R 2014
    164 '70
    03 Berlingo
    (X)Touran '07 Exclusive
    (X)Audi A4 1.8Ts 99
    (X)740 GL 90

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Har haifinne på taket, men du har sikkert rett. Får ta frem boka igjen.
    Sist endret av Eureka; 18/07/19 kl 23:13

  20. #19
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Eureka Vis post
    Har haifinne på taket, men du har sikkert rett. Får ta frem boka igjen.
    Haifinnen er til
    GPS
    og GSM (og
    RDAR
    -Satallittradio i USA) mens trådene i siderute og bakrute er til FM/AM og eventuelt DAB i siderute på biler forberedt til det, så vidt jeg vet.
    Og tipper du fremdeles har 205/50R17 men det påvirker jo bare utseende og ikke måleresultatet nå

    Du kan jo slenge fruen lett og elegant oppå (motoren) , eller noe annet rundt 50-60kg for å simulere litt tyngre motor og se hva høydemålet viser da...? Ser høyden plutselig "normal" ut, så er vel det bekreftelse god nok på at Skruvat/proparts har tatt en liten snarvei...
    Sist endret av jiha1968; 18/07/19 kl 23:50

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Tafsefeil, har fortsatt 205/50, 17".

    Ang antenne: så feil kan man ta. mao den haifinnen har og har hatt ingen nytte siden ny. Bra tenkt av Volvo.

    Om jeg får ånden over meg, så skal jeg finne ut av hvordan jeg legger ut bilde her, så får dere se høyden på bilen. Skriver mye i et annet forum, båtforum, og der er bildebruk dominerende for alle tråder. Tror dette forumet hadde hatt godt av en enkel måte å legge ut bilder på... for det sier mer enn tusen ord og det gjør innholdet mere interessant.
    Sist endret av Eureka; 19/07/19 kl 07:58

Lignende tråder

  1. 04 V70 xenon lyser ned i bakken
    By Christer9førr in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 25/12/14, 12:54
  2. Høyde senter til hjulbue
    By Norhagen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 13/04/11, 21:31
  3. Hvor nerme bakken kommer addon?
    By turb00le in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 23
    Siste post: 05/04/10, 20:56

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •