Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Rødblokk / 8v forbrenningskammer og effektivitet

  1. #1
    Registrerte brukere Kjapp1 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2016
    Sted
    Bestlandet
    Innlegg
    171
    Antall takk

    Question Rødblokk / 8v forbrenningskammer og effektivitet

    Hei

    Har lest mykje på trådane rundt porting og forbedring av rødblokkane sine eigenskapar generelt.

    Det først ein sit igjen med etter å ha lest ein del er jo kor utrolig lite effektive og utsatt for tenningsbank motorane er, og det virkar som mykje av det kan skyldast på;
    1.Ventilar/kam som ikkje lar gass flytte seg kjapt nok kombinert med kanalar som kan trenge litt massasje (detter er diskutert veldig grundig i portetråden).
    Og 2. Ueffektive brennkammer. Her følar eg at eg sit igjen med mykje mindre info/"kunnskap" etter lesing rundt om på både vccn og andre forum. Som eg har skjønt det er brennhastigheit latterlig og det skyldast delvis at tennplugg er "gøymt" og delvis squish/generel utforming på kammer?

    Finnes det konkrete punkter en kan peke på og si at "alle" burde forbedre, uavhengig om ein ynskjar å bruke lav/høy komp? Har noken testet somender singh grooves på dissa motorane og fått tydelige resultat utover teoretiske forbedringar?

    Veit det er ein del på forumet her som har kunnskap rundt ditta og håpar dei/dåke vil dele det med andre. Setter pris på all info uansett kva men foretrekker om det blir holdt til rødblokk og i hovudsak 8v då det er dei som tilsynelatande slite mest.
    Build it, tune it, race it, break it, fix it... Repeat

  2. Takk Bergstaden takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Dette er SWR, flyfaen Njål Nilsen og svadakongen på Facebook sitt spesialområde.

  4. #3
    Registrerte brukere Kjapp1 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2016
    Sted
    Bestlandet
    Innlegg
    171
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Dette er SWR, flyfaen Njål Nilsen og svadakongen på Facebook sitt spesialområde.
    Har sett ein del frå dei, men va vel noken innlegg frå deg basert på Grottis sine gode resultat?

    Sent from my LYA-L29 using Tapatalk
    Build it, tune it, race it, break it, fix it... Repeat

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg er en: "Det enkle er ofte det beste." kind of guy og ser ikke på oppsveising av forbrenningskamre for siden å CNC frese dem til en totalkostnad i området 20 000,- som ett smart valg.

    Forbrenningskamrene er nok ikke de beste, men når man nå klarer å ta ut 500 hk med kun 1,0 BAR ladetrykk, da sier det at de ikke så dårlige som enkelte påstår heller. Grottistoppene er ett eksempel på dette. Det er ikke måte på hvor feil absolutt alt er, men du verden som de fungerte i praksis da - og det er det jeg holder fokuset på.

    Hvis man er ute etter avanserte high tech greier, da velger man med störste selvfölgelighet IKKE en eldgammel 8v rödmotor som utgangspunkt.
    Sist endret av Batland; 25/04/19 kl 16:05

  6. Takk Kjapp1 takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere Kjapp1 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2016
    Sted
    Bestlandet
    Innlegg
    171
    Antall takk

    Standard

    Det enkle er stort sett det beste. Og hadde eg stått med 50lapper i handa er det ikkje tvil om korleis motoren hadde blitt bygget.

    Men likar og å lære, sjølv om ein del ikkje blir sotte ut i praksis.

    Med det sagt ville eg tro at justeringar som å åpne opp rundt pluggane og å fylle verste gropane var noke det var einigheit om at var til hjelp? Utan å redesigne heile kammeret.

    Sent from my LYA-L29 using Tapatalk
    Build it, tune it, race it, break it, fix it... Repeat

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Designe ditt eget.
    Finn frem papir, blyant, linjal og passer og tegn opp sylinderdiameter, ventildiametre og tennpluggplassering. Så tegner du inn squisarealet slik du önsker dem. Da MÅ du tenke gjennom hvor og hvorfor. Så kan du sammenligne resultatet med det orginale Volvokammeret og se hva du må gjöre hvor.

  9. Takk Bergstaden takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hvis du leser deg opp på dette temaet og gjör ett ärlig, men ikke alt for seriöst forsök på å tegne ditt eget forbrenningskammer, så er jeg helt sikker på at du IKKE ender opp med 44/35 ventiler på en motor med 96 mm borring og 80 mm slaglengde. Dette har noen påpekt i årevis og det er nok det förste som i praksis bör korrigeres hvis man skal modifisere en originaltopp.

  11. Takk Kjapp1 takket for denne posten

Lignende tråder

  1. topper til rødblokk ?
    By stian in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 24/02/14, 01:24
  2. Frese utav forbrenningskammer 531
    By pogona in forum Avansert trimming
    Svar: 7
    Siste post: 19/01/13, 17:51
  3. Sylinderforinger på rødblokk.
    By Mork1 in forum Avansert trimming
    Svar: 23
    Siste post: 01/03/12, 21:59
  4. kammer rødblokk
    By depress in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 17/04/10, 00:35
  5. Kompressor på rødblokk
    By Soulair in forum Motor og gir
    Svar: 35
    Siste post: 03/03/10, 16:47

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •