Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Turbogrenrør, T3 eller T4 flens?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. juni 2011
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard Turbogrenrør, T3 eller T4 flens?

    Om man legger tid og penger i å lage eget grenrør, bør jeg generelt gå for T4 flens istedet for T3?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Avhenger totalt av effektambisjoner, kamvalg og turbovalg.

    Hvis målet er brutal respons og spool up så kan pulsplittgrenrör og denne turboen vurderes: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=145224680

    Her noen ord klippet ut fra en annen post her inne:
    Hei igjen. Ja da har jeg montert og fått prøvd turbon litt. Gikk jo til innkjøp av den Garret GT3271 turbon du linket til på finn.no og siden den var kjøpt og betalt ble den montert på bilen for å prøve. For det første lader den noe volsomt. Får den ikke under 1.8bar så en större ekstren wg må nok ordnes. For det andre spooler den utrolig kjapt som resulterer i tenningsbank fordi jeg ikke har datsprut enda.
    Sist endret av Batland; 18/04/19 kl 21:16

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. juni 2011
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Foreløpig er ikke ambisjonene så høye, omkring 300hk. Tror jeg har et godt utgangspunkt da motoren er overhalt for ikke mange tusen km siden. Overhaling betyr vel forskjellig avhengig av hvem man snakker med, men blokken er borret 2. overdim, nye stempler i 2. overdim, H-profil råder, ny original oljepumpe +++, toppen er bare rengjort, trykktestet og montert vx3 kam. Vet ikke hvor mye mitt foreløpige oppsett kan tåle av krefter, men 300hk burde vel være overkommelig med riktige deler. Har idag en sliten 16T turbo, men leker med tanken å skaffe en større. Tanken var da om jeg for fremtidig effektoppgradering heller bør gå for T4 for å ha et større utvalg i større turboer eller om jeg fint kan klare meg med T3 flens.

    Tenkte litt på holset hx30 eller hx35, så brutal spoolup og respons er kanskje ikke så relevant.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    For 300 hp se post #119 her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...page5/post#119

    Hvis du ser på EFR9180 turboen, så er denne oppgitt til 1000 hk og den har turbinhus med T3 flens. Behovet for ett T4 turbinhus er fravärende for de fleste av oss. Ser man på turboer til diverse japsemotorer så tar de ut höy effekt på turboer med turbinhus med T25 flens, så T3 flens er mer enn stort nok.

    Hvis du skal kjöre pumpebensin, stempler som gir rundt originalt kompresjonsforhold og en topp og kam billigere enn ca. kr. 20 000, så blir det ikke rare effekten utav det uansett.

    Det store behovet for å erstatte den helt greie 940 med grenrör kommer tudelig frem her; http://forum.vccn.no/showthread.php?...page9/post#205
    Sist endret av Batland; 01/05/19 kl 16:08

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. juni 2011
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Se der ja, imponerende resultater! Å bygge et nytt grenrør er primært for å ha et litt større sveiseprosjekt for å bli en bedre tig-sveiser, samt å kunne lage noe som både ser bra ut og fungerer bra i rustfritt. Resultatene der taler jo absolutt for T3 flens, så ser ut til at valget faller på T3.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Vel, da ville jeg heller vurdert å bygge ett rustfritt eksosanlegg i 3", delt det loddrett på langs hele veien og sveist inn breie remser på toppen og i bunnen. Burde väre nok arbeid, men fullstendig uten ulemper i motsetning til grenrör som sprekker HELE tiden hvis man faktisk bruker bilen.

    Stötter valget av T3 flens, men hvis du går for grenrör, så sjekk turboer til Mitsubishi Evo og Subaru STI og slikt. Moderne og velfungerende pulsplitt turboer med helt spesielle flenser.

Lignende tråder

  1. Turbogrenrør ønskes kjøpt.
    By matrosen in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 27/07/15, 23:43
  2. Svar: 7
    Siste post: 08/09/12, 17:59
  3. Svar: 0
    Siste post: 05/10/11, 21:29
  4. Spesial 8V Turbogrenrør bare søppel?
    By regeli in forum Motor og gir
    Svar: 15
    Siste post: 08/07/11, 19:59
  5. Type flens
    By lurg in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 27/02/10, 21:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •