Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Eber parkeringsvarmer og varslingssymbol

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard Eber parkeringsvarmer og varslingssymbol

    Jeg har nettopp fått vekket til live, opphevet sperre og slettet noen feilkoder på en eber i v50 fra 07. Bilen er ny for meg.
    Eberen har noen sykdomstegn enda, men enkelte dager går den meget bra på direktestart. Timer er ikke forsøkt enda. Kan finne frem resterende feilkoder i morgen...


    Dog, den skal jo starte automatisk ved lavere temp en 3 grader, eller deromkring. Og det forsøkte den på i dag noe jeg oppdaget det ved en tilfeldighet siden jeg stoppet etter 100 meter kjøring, tomgangskjørte og det velter ut eksos/ dieseldamp under bilen.
    Greia er, ved direktestart, og den funker, så blinker jo "på" hele tiden mens man kjører og orange "I" vises.
    Er det noen indikasjoner som forteller at varmeren går når den kjører autostart?

    Det er ikke heit lett å høre om den går, med motoren igang, selv med åpent panser.
    Blir varmeren fysisk varm når den ikke går, men med driftsvarm motor? -sirkulerer kjølevæske gjennom den konstant ?

    For å unngå nedsoting i perioder med ca + 3 grader, og lite langkjøring, har det noe for seg å koble fra kontakten?
    Kan det gi feilmelding og sperre?
    Burde man direktestarte varmeren gjennom mildværsesongen for å vedlikeholdsbruke den? Ting kan jo stå seg ihjel.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    En fin løsning på midlertidig utkobling av varmeren finner du her i forumet: http://forum.vccn.no/showthread.php?...p%C3%A5-bryter
    (lurer bilen til å tro at utetemp er 8'C)

    Ingen indikator ved autostart av varmeren, men skulle du ha behov for det så går det kanskje å koble på et par ledninger til viften inne i varmeren og trekke den inn i kupéen med en motstand og en liten lysdiode i enden. Eller "utetermometer" koblet på eksosrøret fra brenneren?

    Kjølevesken sirkulerer gjennom brenneren selv om den ikke er i bruk ja, samme "krets" som registret i varmeapparatet. Sirkulasjonspumpen nedenfor brenneren hjelper til når motoren ikke går.
    Vedlikeholdskjøring i sommerhalvåret burde ikke være nødvendig, men det skader ikke akkurat. Viktigst er at den får kommet opp i temperatur og brent seg ren når den først er i gang.
    Det er et svært tynne drivstoffrør og slanger til brenneren så det skal godt gjøres at drivstoffet blir "gammelt".

    Hvis varmeren din ikke brenner rent, bytt nettingrøret rundt glødepluggen, og rens brennrøret med kjemisk ultralydrens eller utbrenning med en gassbrenner, om du ikke tar kostnaden med nytt rør.
    Stopper varmeren i en røyksky etter noen minutter i grei drift, antar jeg at loddingene på styringsmodulen har gått opp. (lar seg reparere med Dremmel /søylebormaskin og loddebolt)
    Sist endret av jiha1968; 28/03/19 kl 18:55

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Takker for svaret!
    Har sett den tråden ang. modding av temp sensor.
    I denne "bli kjent perioden" mellom meg og bilen, så er det jo litt å få oversikt over. Tror ingeniørene å hatt en dårlig dag med fagforeningsmøte når dieselvarmeren både skulle monteres og lages SW til...

    Det fremgår jo ganske tydelig om varmeren brenner, ved direktestart. Overrasker derfor at man ikke kan se om den går på auto oppstart.

    Appropos "bli kjent" med bilens adferd.. tankene som treffer en hardt når en ser forbrukstallet realtime stige/ svinge voldsomt, er ikke god. Inntil en delvis slår seg til ro med at det er partikkelfilteret som brennes rent...

    Moderne biler er nok laget for den som vil ha noe som bare funker av seg selv, og settes på verksted når det kommer feilkoder... altså folk flest.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Eureka Vis post
    Appropos "bli kjent" med bilens adferd.. tankene som treffer en hardt når en ser forbrukstallet realtime stige/ svinge voldsomt, er ikke god. Inntil en delvis slår seg til ro med at det er partikkelfilteret som brennes rent...

    Moderne biler er nok laget for den som vil ha noe som bare funker av seg selv, og settes på verksted når det kommer feilkoder... altså folk flest.
    ja det er jaggu sant. Bingobiler. Gevinst når det fungerer, tap når det ikke fungerer.

    Litt info om varmeren hvis du tenker å ta en rens https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=136208

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Mye som pakkes inn i bomull og tåkelegges i "nye" produkter for å ikke bekymre brukeren, den trenden er klart økende både i biler og PC-er.
    Men det går jo som regel å "forbedre" produktet, eller skaffe seg riktig verktøy.
    En VOLVO-tilpasset feilkodeleser er minimum, helst
    VIDA
    /
    DICE
    . Såfremt man ønsker å gjøre mere enn å skifte hjul og vindusviskere.

    Og angående regenereringen, så aktiviserer bilen som regel varmetrådene i bakruten ved regenerering.
    En liten lysdiode på passende sted i plasten rundt bakruta, tilkoblet varmetrådkontaktene vil jo sladdre om hva som foregår om man ikke tar det på hakkete gange og høyt forbruk.

  6. Takk Bromm takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Leste i boka om det med at varmekablene skrus på, smart å sette på en lysdiode, så er det bare å føre dato og klokkeslett inn i loggboka, hehe.
    Du nevner hakkete ganger, bra, det var det første jeg merket, før jeg skrollet over infodisplayet.

    Når vi først har en tråd på gang, Gud forby å bli OT...

    Er det flowsensor på motorens dieselforbruk, eller et estimert forbruk? Går dieselvarmerens forbruk inn i regnestykket?

    Som nevnt i en annen tråd, så er jeg mest bevandret med fritidsbåt hva gjelder dieselmotor og varmeapparat av ulik type og funksjon. Der er huskeregelen at en varmer skal kjøres på full effekt i 10 minutter før den stenges ned, for å begrense nedsoting.
    Eberen i bilen er vel 5kw, så jeg forstår at den blir sotet ned over tid siden man ikke uten videre kan styre den selv.. såfremt man ikke kjører cupévarme på hi og alle vindu åpne, helst i -20... regelmessig...

    Tror jeg en vakker dag skal lage en stor samletetråd for ting jeg har uavklart i mitt nyetablerte forhold til v50’n...

    Men ting begynner å komme på stell. Bytte komplette fremdempere neste uke når pakke kommer i posten. Etterhvert bakdempere og bremser bak... skal ta et tidlig oljeskift ifbm at den hadde gått 20tusen på forrige olje.
    Registerreim, pumpe etc ble bytter forrige uke. ( reima så fin ut etter 150tusen km) og blei kvitt en ulyd.

    Kjekt å se at noen responderer i tråden.
    Sist endret av Eureka; 29/03/19 kl 13:57

  8. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Varmeren bruker 0,1 til 0,7L/time, og det forbruket er så vidt jeg vet ikke medregnet i kjørecomputeren. (strengt tatt er det jo ikke motoren som forbruker den skvetten heller)
    Flowmeter er vel en stund siden var i bruk, måtte i så fall ha dobbelt pga returlinje. Forbruket beregnes av
    ECM
    med hjelp av
    BCM
    (+
    CEM
    og
    DIM
    ) , og vi får jo håpe på at
    ECM
    vet sånn ca hvor mye drivstoff den sprøyter inn i timen.. (måletallet er sjelden 100%, men nære nok)

    Det som tar drepen på brenneren er å kun gå i 3 minutt til butikken, og så bli stoppet, og startet med nye tre minutt hjem...
    Sist endret av jiha1968; 30/03/19 kl 01:26

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Jupp, og det er da man helst velger bensinbil...

    Bare partikkelfilter med bytte på 120tusen km gir en kostnad på 1 kr mila... eller mer.

Lignende tråder

  1. Parkeringsvarmer XC70 2010
    By eirolsro@online.no in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/19, 20:29
  2. Parkeringsvarmer igjen
    By peodudn in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 03/04/17, 20:06
  3. Parkeringsvarmer.....
    By sega in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 63
    Siste post: 13/01/16, 19:26
  4. Justere temp parkeringsvarmer?
    By p10 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 03/09/15, 14:45
  5. Parkeringsvarmer m/timer. V70 07
    By Daniel V in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 22/01/11, 11:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •