Hei! Jeg har en 2004 XC90 D5. Etter trøbbel med toppen og havari ble jeg anbefalt bytte av motor. Den ble innkjøpt, og etter en del jobb hos verkstedet, og mye trøbbel, er de iferd med å gi opp. Motoren starter og går fint, men kun i nødmodus. Jeg har lest ut feilkoder med
VIDA
, og for meg ser det ut til at bilen nå har to problemer. For det første, hele rattclusteret er ute. Horn, volumkontroll, styrevinkelsensorer, airbag, cruise funker ikke. Dette har neppe noe med at motoren går i nødmodus, men uansett feil som må rettes. Verkstedet sier at de ikke har rørt rattet, så det er ikke deres feil. Det er selvfølgelig bare tull, de har vel vært borti et eller annet. Her har jeg feilkoder
BCM
-0109,
SAS
-0041,
SRS
-0014,
SRS
-001C,
ECM
-9210. I tillegg altså funker ikke horn og volumkontroller på rattet. Av motorrelaterte feil har jeg
ECM
-4400,
ECM
-6700 og
ECM
-6800. Jeg ser at dette bl.a. er EGR. Har selv på tilsvarende bil mekket ut EGR og rengjort den. Det er en ordentlig møkkajobb fordi det er så trangt, og veldig lett å ødelegge noen el-kontakter. Kan dette være feilen, evt. en av feilene?
Fra min side blir dette bare spekulasjon; men er det noen som har peiling på hva dette kan skyldes? Verkstedet snakker om at motoren må programmeres mot girkassa/bilen, men såvidt jeg vet er det ikke riktig, dette skal være plug and play. På forhånd takk for svar!!
(Og; ja, jeg innser nå at dette verkstedet ikke har nødvendig kompetanse til denne jobben, men det er litt seint...)