Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Valg av 17" sommerdekk til v50

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard Valg av 17" sommerdekk til v50

    På tide å tenke på sommerdekk.
    V50 fra 07, nyanskaffet bil. Eksisterende sommerdekk på min V50 er 225, 45 17". Dekkene må byttes pga skjev slitasje. (4-hjulskontroll er tatt og justert).

    I vognkortet står standard dimensjon
    195, 65 15"
    Alternativ 1:195, 60, 16"
    Alternativ 2: 205,55 16"

    Nå er ikke jeg dekk/felgspesialist, men er det da lov å ha 17" felger, om det ikke er skrevet i vognkortet?
    Hva har " dere andre" på V50’n


    Har henta inn pristilbud fra to sjapper.

    Spurte den ene om dette, og han sa 225,45 17" sommer var en helt vanlig og perfekt dimensjon på v50...

    Har fått priser på 225,45 17"
    Nokian hakka Blue2 6200
    Nokian Norman 5200
    Radar: 3200
    Nexan: 5000
    Landsail: 4000.
    Alt med omlegging.

    Er det noen fordel/ ulemper med 225/45 vs 205/55?

    Kom gjerne med erfaringer vedrørende dekkvalg, gjerne de som er listet opp.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    17" hjul er helt OK ja, så lenge rulleomkrets og innpress/sporvidde ikke er utenfor grensene.

    Original dimensjon på 17" felg til P3-chassis er vel 205/50R17 (passer felgbredde 5,5-7,5")
    225/45R17 som du hadde tidligere (til felgbredde 7-8,5") er jo både billigere å kjøpe og fetere å se på, men sporer mer, bruker mere drivstoff og støyer mere. (må som regel lide for skjønnheten)
    Mange uoriginale 17" felger til Volvo er vel 8" brede, og det er hverken pent eller anbefalt med 205/50R17 da.

    Når det gjelder dekkene, så gjør deg selv en tjeneste og styr langt unna de fleste kinadekkene, mange er på grensen til å være trafikkfarlige.
    (det finnes jo hederlige unntak, som f.eks noen av Landsail-dekkene)
    Falken FK510 og Conti PC6 er bedre valg enn Hakka Blue i de fleste tilfellene, og veldig mye bedre enn de andre på tilbudslisten du hadde fått.
    For å gjøre ditt eget valg kan du jo begynne med å lese div dekktester, f.eks: https://www.naf.no/forbrukertester/d...dekktest-2018/

    EDIT: du spør om 205/55R16, vil ikke tro det er aktuelt for deg med de felgene du har, men det ville ha gitt litt mindre dekkstøy og sporing, men mere vugging sidelengs og mindre presis styrefølelse.
    Sist endret av jiha1968; 18/03/19 kl 19:55

  3. Takk Bromm takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Takker og bukker for svaret.
    Et billigdekk som Radar, Vianor sitt egenimporterte dekk, koster meg halvparten av Nokian blue2. Har noe rabatt.
    Om en beregner 4 sommersesonger på et nokiandekk, så kan jeg kjøpe nye billigdekk etter 2 sesonger, og ende opp på samme pris.

    Men det er jo en del av sikkerheten i bilen, foruten sikkerhetsfaktor nr 1: redusere farten tilstrekkelig, tidlig nok.

    Blir ikke dekkhandel denne uka siden det blir verksteduka fra helvete, registerreimbytte med tilbehør og frontrutebytte.
    Støtdempere bytter jeg en gang neste uke....

    Men kommer tilbake!
    Sist endret av Eureka; 18/03/19 kl 21:58

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Da følger en midlertidig oppdatering:
    Gjenomført dekkhandel ifbm åpning av en ny THansen sjappe og kampanjepriser.
    Første spekulasjonen gikk jo på dimensjon. Falt ned på 205, 50 17" siden dette er orginaldim, det har stått på Volvofelgene for noen år tilbake, og at jeg kjører mye på sporete veibane. Profilen blir vel omtrent den samme som ved 225, 45 17".

    Så var det merke. Jeg gikk for, hold fast, Imperial Ecosport 2 93W XL. Til 699 pr stk og gratis omlegging siden det var nyåpnet butikk.
    Langt fra den beste spec, men jeg tok sjansen. Får de omlagt om halvannen uke, så da får jeg teste de ut.
    Det er lite tester å finne på de, så vi får se. Blir det for dårlig, så er det ikke større tap enn at jeg skal tåle det. Oppfører de seg godt på nødbrems vått og tørt, kjennes stabile ut i kurver, mm så blir jeg happy. Nytt er nytt.
    Jeg ble lei av å lese dekktester, bla i diverse mer eller mindre gode nettsider. Beslutning måtte tas.
    Oppdatering følger...
    Sist endret av Eureka; 13/04/19 kl 15:32

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Min erfaring med dekk etter å ha kjørt bil i mange år er at dekk kan fungere bra på en bil men ikke på en annen bil. Ikke noe revlusjonerende i det men en dekktest er ikke en fasit på hvordan dekkene fungerer på DIN bil. Og større er som regel ikke bedre.
    Imperial har jeg aldri prøvd så skal ikke uttale meg om de men skal bli spennende å se hva du får av erfaring.

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Imperial ecosport2 dim 205,50 R17 har nå kommet på bilen.

    De har jo ikke de beste verdiene på "godkjenningen". Drivstoff C, vannplaning B, støy 71.
    Men så langt er jeg fornøyd. Dog langt fra testet på ulike værsituasjoner. Så det får komme siden.
    Og støy er ikke noe merkbart. Mest irriterende er at man hører smålyder i interiøret. Hehe.
    Gjennomsnittsmålinger på drivstofforbruk får si noe om hvor gale det er.

    Men for 2800 kr inklusiv gratis omlegging, så kom jeg greit fra det. Det er ikke top of the pops dekk, men jeg er klar over det.

Lignende tråder

  1. Valg av sommerdekk til XC90
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 28/06/19, 11:40
  2. ØK: 16"- 17" Eller 18" Felger med sommerdekk.
    By Petter M in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 02/09/14, 23:01
  3. S: 15" orginale Volvo "Pulsar" felger med gode sommerdekk
    By Espen Title in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 31/08/12, 16:16
  4. 14" stålfelg med pigg og sommerdekk "gies bort" mot henting!!!
    By Kodja in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 28/03/11, 20:16
  5. S: DYNA 16" med "nye" sommerdekk
    By Zeether in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 27/09/10, 16:20

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •