Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Bytte dieselfilter på Volvo V50 selv

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. aug. 2018
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard Bytte dieselfilter på Volvo V50 selv

    Hei, jeg tenkte å forsøke å skifte dieselfilter på Volvoen selv. Det er en Volvo V50 1,6 diesel 2006. Er det vanskelig? Vi har aldri hatt diesel-bil før. Noe spesielt vi bør tenke på? Kjempesnilt om noen vil gi en liten beskrivelse av hvordan vi gjør (om det er mulig da). Også lurte jeg på om jeg kan kjøpe filteret på Biltema? (art.nr.52-5021)

    Bilen stoppet i forgårs, og det endte med at jeg og bilen måtte bli fraktet hjem av Falck. For et par uker siden døde motoren plutselig i forbikjøringsfeltet på motorveien, men den startet igjen og gikk videre da. Etter det har jeg hatt en følelse av at bilen ikke liker pådrag på gassen. Har tenkt at "nå skjer det igjen".
    Mannen fra Falck mente først at det kunne være tett diesel-filter, men sa etterpå at han ikke var sikker lenger,- da snakket han om vakum på returen (diesel-returen?).

    Det hører kanskje med til historien at jeg fikk sjekket bilen på Volvo-verksted i oktober i fjor og de gjorde en diagnose-test. Svar:Lavt diesel-trykk.
    Diagnosen ble lagt ved da bilfirmaet jeg hadde kjøpt bilen av skulle ha den på verksted for å reparere "søl" rundt dysene.
    De har hatt den på verksted tre ganger, men ingen av feilene har blitt rettet, så nå har jeg gitt opp dem.
    Sist endret av Asta; 08/03/19 kl 13:28

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Søk på YouTube så ligger det et par filmer der. Det er et eget type filter, ikke bt.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Trekker tilbake det jeg sa om at BT ikke har filteret. ???? men jeg kjenner ikke til kvaliteten på det. Alternativet er vel "originalfiler" fra Volvo eller et par andre leverandører til 1000-lappen.

    Men igjen, det ligger et par fine filmer ute. Fritt etter hukommelsen fra filmen : Du bytter ut filterenheten, monterer den nye, skrur ut sensoren i midten og proppa på toppen/ siden, fyller opp ned diesel, bruk trakt. Slangene ble koblet på i en viss rekkefølge.
    Men igjen, se filmene.

    Er det lenge siden partikkelfilter
    ble skiftet og tilsetningsstoff ble fylt på? Hvor langt har bilen kjørt og hva sier servicehistorikk?

    ( jeg har nettopp fått meg en 07 modell, så jeg driver å leser meg opp for å ta alt av service selv)

    Og husk, det er til stor nytte for andre å skrive noen ord om utvikling og løsning. Den som gjør det, får ofte mye mere hjelp på et forum.

    Er det så at den ikke vil starte? Er det feilmeldinger ?

  4. #4
    Registrerte brukere Benjamin sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    818
    Antall takk

    Standard

    Problemet du beskriver er typisk dieselfilter. Da vil bilen stanse. Men du vil få start på den igjen etter noen minutter. Frem til den stanser igjen.

    Her ser du hvordan du bytter dieselfilter og filteret kjøper du på biltema

    https://youtu.be/4_9c31DcDlE

    Husk å luft diesel systemet etter du har byttet filter. Det gjør du med en sugepumpe på returen (grønne slangen på innsuget)

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Sist endret av Benjamin; 08/03/19 kl 19:18
    1990 Volvo 240

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Husk at -2006 har et annet filter enn 2006-. Det første filteret er en sort firkanta kassett, ny type er alu og rund. Passer ikke om hverandre. Skille er på et eller annet chassinummer, men det enkleste er å visuelt sjekk hva du har på din bil. Min 2006 med lavt nr har den sorte kassetten.
    Du ser forskjell på de her: https://www.eurodel.no/drivstoffilte...80kw-84850-cid
    Og du, 1.6-motoren er ikke lett å bytte dieselfilter. Det er kan mildt sagt være et helvete å lufte. Om jeg skal være brutalt ærlig, kan du ikke skru og har god erfaring, gi f.. i å gjøre det selv. Ikke for å hovere eller noe men det er ikke selvlufter på 1.6 motoren.

  6. #6
    Registrerte brukere Benjamin sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    818
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bromm Vis post
    Husk at -2006 har et annet filter enn 2006-. Det første filteret er en sort firkanta kassett, ny type er alu og rund. Passer ikke om hverandre. Skille er på et eller annet chassinummer, men det enkleste er å visuelt sjekk hva du har på din bil. Min 2006 med lavt nr har den sorte kassetten.
    Du ser forskjell på de her: https://www.eurodel.no/drivstoffilte...80kw-84850-cid
    Og du, 1.6-motoren er ikke lett å bytte dieselfilter. Det er kan mildt sagt være et helvete å lufte. Om jeg skal være brutalt ærlig, kan du ikke skru og har god erfaring, gi f.. i å gjøre det selv. Ikke for å hovere eller noe men det er ikke selvlufter på 1.6 motoren.
    Er det vesentlig vanskeligere å lufte 2006 1.6d kontra nyere 1.6d ?

    Å bytte et dieselfilter er en relativt enkel jobb. Selv om du ikke har mye erfaring med bil skulle jeg tro. Når jeg lufter dieselsystemet på denne motoren så bruker jeg bare en sugepumpe på returen

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    1990 Volvo 240

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Bilia har vel relativt grei pakkepris på service på v50 jfr nettsiden deres. Regner med det er inklusiv filterbytte. Vil man ikke plages, går man til verksted. Men det lærer man lite av.
    En skulle tro at dersom det var krevende å bytte filter og fylle opp, hadde ikke bildeler.no lagt ut video på YouTube. -dersom det krevdes særlig mere enn det de viser.

    nå har jeg ikke rukket å skiftet filter på v50 enda heller da .. Men når vi er inne på det, har det noen funksjon å drenere filteret mellom filterskift intervallene?
    Er det vannutskiller og finfilter i ett?
    -og enda mere OT, og litt nerdete, men er det flow-sensor som måler drivstofforbruket eller estimat ut fra turtall og andre parameter?

    Er det noen som har rutine på å drenere dieseltanken av og til, og lar det seg gjøre uten å demontere den?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Benji Vis post
    Er det vesentlig vanskeligere å lufte 2006 1.6d kontra nyere 1.6d ?

    Å bytte et dieselfilter er en relativt enkel jobb. Selv om du ikke har mye erfaring med bil skulle jeg tro. Når jeg lufter dieselsystemet på denne motoren så bruker jeg bare en sugepumpe på returen

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Har ikke bytta på nyere 1.6D så vet ikke.
    Klart det går å bytte filteret selv men om en ikke får lufta skikkelig så blir umulig å få starta motoren. Er vel noen tråder på dette med å bytte filteret mener jeg. Jeg bruker en vakumsuger men i de fleste tilfeller funker det med en outboard slangepumpe på returen. Viktig å fylle opp filteret riktig. Mener det finnes videoer på dette for begge typer filter.

    Poenget mitt var at om en er litt nybegynner så kan denne jobben fort bli mer til problem og ekstra kostnad enn det er til nytte, besparelse og glede om man ikke gjør jobben riktig.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Absolutt enig i sistnevnte taler...
    man skal alltid ha med seg hodet i ting man gjør.

    Dette er min første dieselbil og fryder meg over å sette meg inn i nye ting. men er forsåvidt ikke ukjent med dieselmotor, men da en VP D6 310 hk, men der er det faktisk plankekjøring og tilrettelagt for å ordne ting sjøl, etter å ha gjort ting sjøl ti sesonger vel og merke... -men det er jo en heit annen verden. Bensinbilen jeg har, har kjørt 180tusen km, 17 år, uten å tenke på drivstoffilter...

    En annen tanke som truffet meg, er at partikkelfilteret medfører en driftskostnad på 1 kr pr mil...

    Ang dieselfilteret på v50 1,6d :vil det komme luft i ut- slangen fra filteret ved frakobling, eller handler det bare om at filterhuset må være fullstendig fylt opp? Hadde jo vært enkelt om det var fødepumpe på filteret.
    Sist endret av Eureka; 11/03/19 kl 20:36

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Saken er at vi for alt det er verdt ikke ønsker at luft skal nå frem til høytrykkspumpen, den har slettes ikke godt av det.
    Så det skal suges ut luft direkte fra filterhuset først og så suges siste lille rest ut gjennom returslangen, og kakk litt på filterhuset under utsugingen, for å sikre at det ikke gjemmer seg noen luftbobler der.
    Tungvint, men hva kan man ellers forvente av et Franskt produkt? Det er en "liten tanke" kjappere på Volvos egne motorer med selvluftende system.

  11. Takk Bromm takket for denne posten
  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Da tenker jeg, hva er verkstedenes konkrete prosedyre, hvilket utstyr bruker de?
    Ikke er det rakettforskning, og slike filter bytter de ukentlig. Det må da foreligge en helt konkret fremgangsmåte som gir suksess hver gang. Er verksted har ikke råd til å gjøre dette på slump, eller bruke ekstra tid på å plages med å ikke få start.

  13. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Volvos prosedyre for D4164T er å koble 9997420 på retur og kjøre starter i 10sek.

    Garasjesuksessen er å fjerne luften...
    Sist endret av jiha1968; 11/03/19 kl 23:21

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Er det ikke tradisjon for å gi tilbakemelding fra trådstartere på hvordan ting gikk, resultat og løsning, i dette forumet?
    Jeg er ganske fersk her, men er vant til andre tradisjoner fra et visst båtforum...

  15. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    TS (Asta) har vel ikke deltatt i tråden utover startinnlegget, man vi kan jo alltids håpe det kommer noe mere derfra snart.
    Men det er dessverre fort å glemme av tilbakemelding/avsluttning for mange av TS-ene, til irritasjon for de som leser tråden.

Lignende tråder

  1. Bytte av dieselfilter - DIY
    By vesytti in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 04/01/19, 10:04
  2. Bytte dieselfilter
    By jpgundersen in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 8
    Siste post: 14/04/18, 11:11
  3. Bytte dieselfilter V50
    By maglux in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 18/06/15, 00:48
  4. Bytte dieselfilter
    By V50 D3 in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 21/07/12, 10:53
  5. Bytte dieselfilter V70 TDI
    By Aartun in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 13/07/11, 12:03

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •