Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: 2016 XC90 D5 med startproblemer og generelt dårlig kundeservice fra Volvo sentralt

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mars 2019
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard 2016 XC90 D5 med startproblemer og generelt dårlig kundeservice fra Volvo sentralt

    Jeg kjøpte min XC90 i nov 2015 gjennom diplo/militærsalg i Norge ifm at jeg skulle jobbe de 3 neste årene i Tyskland (2015-2018).
    Bilen ble hentet direkte fra fabrilken og fungerte upåklagelig de 2 første årene, men rundt oktober 2017 oppstod det problemer med bilen som verkstedet i Tyskland ikke har klart å fikse.

    Bilen vil av og til ikke starte.
    Dette kommer gjerne i forbindelse med feilmelding om redusert motorkraft (symbol av skilpadde), og når jeg da forsøker å starte bilen på nytt, så er det ca 50% sjangse for at den ikke vil starte.
    Dette kan skje opptil flere ganger i uka på det værste, til et par ganger i måneden på det beste.
    1 gang har det skjedd at bilen slo seg av i fart og at jeg ble stående i et kryss uten å få start på bilen igjen.

    Har forsåkt å kartlegge et mønster når dette kan oppstå, men det virker for meg at det er helt tilfeldig hvor og når feilen intreffer. Fellesnevneren er at bilen starter igjen bare jeg venter lenge nok (15-20 min).
    Startmotoren drar rundt veiva, men motoren tar ikke tenning, så det virker for meg at det er en slags startsperre som slår inn, men verkstedet har byttet en del komponenter uten å utbedre feilen.

    Mellom ca oktober 2017 og mai 2018 var bilen på verksted i Tyskland, rundt 10 ganger (totalt over 30 dager) ifm samme feil.
    I følge verkstedet ble Volvo sentralt i Sverige og Tyskland innvolvert i feilsøkingen, men de kunne ikke finne annet en diverse feilmeldinger. De har re-installert software flere ganger men uten hell.
    Jeg etterspurte flere ganger i prosessen om å få dokumentasjon på hva som var gjort, men fikk beskjed om at alt ble lagret i Volvo sine interne systemer og at de ikke ville gi ut noe siden det var garantisak.

    Sommeren 2018 skulle jeg reise hjem og planen hadde hele tiden vært at bilen skulle tas med inn til Norge igjen.
    Jeg begynte etter hvert å bli bekymret for at de ikke klarte å fikse bilen, og da fristet det egentlig ganske lite å importere en mandagsbil, så jeg tok advokat mars 2018 for å få en god dialog med Volvo om problembilen.
    Kontakt mellom advokat og Volvo Sverige ble opprettet og mailgangen gikk i retning mot at Volvo skulle kjøpe tilbake bilen, med et trekk basert på km-stand.
    Sverige ble ganske fort restriktive på å svare mail fra min advokat. Det kunne gå flere uker før vi fikk svar og det ble purret nesten ukentlig fra vårt hold.
    Gjennom våren og sommeren sendte Sverige strategiske emailer om at de jobbet med tilbakekjøp, at det snart forelå en avgjørelse osv. Basert på disse jevnlige dryppene fra Sverige, antok både jeg og min advokat at et løsningsforslag ville komme i nær fremtid.

    Det gjorde det altså ikke, og jeg valgte å ta bilen med til Norge når jeg flyttet tilbake sommeren 2018.
    Siden saken fortsatt ikke hadde fått noen løsning, valgte jeg å ikke betale avgifter på bilen, noe som betyr at den ikke kan brukes i Norge (den har stått parkert siden august 2018).

    I oktober 2018 fikk jeg muntlig på telefon med Sverige (samme personen som hadde hatt saken min hele veien) at det var bestemt at de skulle kjøpe tilbake bilen og at jeg skulle få tilbud på mail i løpet av de neste 2-3 dagene.
    Når ingen ting ble mottatt, forsøkte jeg å kontakte Sverige ved flere anledninger, både mail og telefon, uten å få noe svar.
    Rundt samme tid, byttet advokaten min jobb og en ny advokat ble tildelt ca desember 2018.
    Dette var ikke heldig for min del, siden den nye advokaten måtte sette seg inn i saken og all mailgang som hadde vært.
    I tillegg bestemte Volvo Sverige at Volvo Norge skulle føre dialogen med oss videre.
    Med andre ord, så var vi ikke nær en løsning likevell.

    Volvo Norge opplyser i januar 2019 at de ikke finner noen servicehistorikk på bilen og at jeg måtte framlegge dokumentasjon på hva som var gjort med bilen i Tyskland.
    Jeg kontakter verkstedet, men alt de kan sende meg er et skriv fra årlig service 2017, samt et dokument fra èn av de gangene jeg har vært innom.
    Så de rundt ca 8 andre gangene får jeg ikke bevist.
    Det må da være registrert en eller annen plass, all den jobben som har vært gjort og de delene som har vært byttet på garantisak?

    Har selvfølgelig vært i kontakt med verkstedet for å få en bekreftelse på at bilen har vært inne hos dem på datoer som jeg oppgir på verkstedavtale oppført i min almanakk og samsvarende tid -og stedsbekreftelse fra Google location på mobilen.
    Men de sier at de kan ikke hjelpe meg med annet en de 2 dokumentene de har sendt meg.
    Har fulgt opp med flere emails og telefoner, men de vil ikke gi meg noe mer.
    Har også vært i kontakt med Volvo Tyskland, men har fått mail tilbake at de ikke kan gi meg noe.
    Volvo Sverige holder seg passiv og henviser til Volvo Norge.
    Brukte Volvo OnCall ved flere anledninger når bilen ikke ville starte. Har kontaktet dem og fått dato/klokkeslett på de samtale jeg har hatt dit, samt bekreftelse på at mine henvendelser har vært i forbindelse med startproblemer.
    Men utfordringen her er at de ikke kan lese feilmeldinger av bilen, så dermed kan jeg egentlig ikke bevise det jeg har sagt til dem.

    Lurer på hva Volvo Sverige har foretatt seg i perioden saken har vært hos dem. Det virker egentlig som om de har sendt mail, litt her og dær for å dra ut tiden i håp om at jeg skulle gi opp.
    Samtidig synes jeg at det er smålig av Volvo, 9 måneder etter at de første gang nevnte at de jobbet mot tilbakekjøp, plutselig krever dokumentasjon fra meg. Hva har de gjort i mellomtiden?


    Så nå i februar 2019, får jeg beskjed via min advokat om at Volvo har snudd 180 grader, og tilbakekjøp er ikke aktuelt lenger.
    De vil ha bilen til fabrikk i Sverige for gjennomgang og feilsøking.
    Bilen har jo hatt rundt 10 opphold på verksted i Tyskland, så hvorfor kommer Volvo NÅ med dette kravet/tilbudet?

    Som nevnt så har bilen stått parkert siden august 2018 i påvente av løsning i saken.
    Jeg er ganske rådløs i saken, siden advokaten min sier at dersom verkstedet ikke gir ut bekreftelser på verkstedopphold, så har vi ikke nok beviser som tilsier samme feil.
    Har jo mail fra Volvo Sverige hvor de sier at de samarbeider med verksted og Volvo Tyskland om å finne feilen, men bevisbyrden er presset over på meg og jeg får naturlig nok ikke tilgang til de interne dokumentene som Volvo selv sitter på.



    Dette ble en lang mail og sikkert ikke så mange som gidder å lese hele, men jeg er presset opp i et hjørne av Volvo og vet rett og slett ikke hva jeg skal foreta meg videre.
    Nå er det snart 1 år siden jeg opprettet sak på dette, men etter mange 100 mail og nesten 100 advokat-timer, så er vi egentlig ikke kommet noe nærmere en løsning.

    Alle tips eller forslag mottas med en stor takk!

  2. #2
    Straydog sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nord-Norge
    VCCN medlemsnummer
    669
    Innlegg
    403
    Antall takk

    Standard

    Høres helt hårreisende ut, dette her. Har du noe informasjon på personen som bekreftet tilbakekjøpet? Denne personen må jo ha visst nok om saken til å kunne si dette. Sier de også ordrett at tilbakekjøp ikke lenger er aktuelt? Isåfall innrømmer de jo at dette var på bordet til å begynne med. Hadde dette vært meg, hadde jeg tatt kontakt med Volvo Car Norway, altså importøren, og bedt om å få snakke med "høyeste hold". Om dette ikke førte frem, ville jeg truet "høyeste hold" med et mediekjør på full gass om jeg ikke ble hørt og det ble fortgang i saken.

    En annen ting, hvem er det egentlig du har kjøpt bilen hos? Kan ikke selgeren hjelpe heller? Og verkstedet i Tyskland, hadde du samme verkstedkontakt/kundebehandler der? Kan ikke eventuelt denne personen si noe om frekvensen på besøkene dine? Kan vel hende at disse folkene har fått munnkurv fra Volvo Sverige...
    Har: 20 Kia e-Soul 64kWh | 10 XC70 2,4D AWD
    Hadde: 17 V90 D3 AWD | 08 XC70 D5 AWD | 04 XC70 D5 | 07 XC90 D5 | 04 V70 D5 | 91 940GL 2,3 | 05 S60R | 00 V70 2,5D | 07 XC70 D5 | 06 V70 2,0T | 97 850 T-5 | 86 740GLE | 93 240GL

  3. #3
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Vi er jo noen stykker her inne.
    Vi kan jo alle sende en link til denne saken til Volvo Car Norway og si at vi skammer oss som entusiaster av Volvo og be dem ta saken alvorlig.
    Jeg har allerede meldt til min forhandler at det blir ikke ny Volvo (jeg har 18 mnd igjen på leasinga) før jeg har fått bekreftet at denne karen får hjelp på seriøst vis. Jeg er ikke akkurat avhengig av å ha en Volvo.... og det skremmer meg at de ikke er i stand til å reparere sine egne biler.
    Her må vi vise forbrukermakt!
    Sverige skjønner jo hva vi sier, så vi kan godt melde direkte til hovedbasen i Sverige også, og bare kopiere inn Norgeimportøren.
    Kankje VCCN bør organisere aksjonen? Eller er vi redde for å tråkke på såre tær hos Volvo Norge?

    Når det gjelder Volvo Norge så er det jo klinkende klart at de lettere får ut dokumentasjon fra Tyskland enn de later som.
    Ellers finnes det jo mange motormagasin som er ute etter en god historie, og her er den jo ferdig skrevet.
    Sist endret av Runet; 03/03/19 kl 01:17
    99 Lotus Elise S1, 20 Volvo XC60 T8 R, 18 Alfa Romeo Giulia Super 2,2 diesel, 03 MB Sprinter bobil

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mars 2019
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Ved redigering av innlegget klarte jeg å slette hele svaret, men jeg prøver igjen.
    Takk for svarene dere gir. Det betyr faktisk mye for meg, for jeg har nå kjempet ganske så lenge mot en overmakt som virker å trenere saken til jeg går lei.
    Det er spesielt utfordrende at bilen ikke er registrert, noe som betyr at det økonomiske tapet hver måned er ganske betydelig. Blir på en måte som et veldig dyrt støttemedlemskap på treningsstudio.

    Jeg svarer på Straydog's spørsmål:
    Personen som bekreftet tilbakekjøp hos Volvo Sverige, er samme person som har hatt saken hos Sverige fra mars 18-des 18.
    Mailene hun har sendt i perioden frem til oktober beskriver at de jobber med tilbakekjøp, mens i telefonsamtale med henne 5. Oktober bekrefter hun at det er bestemt. Har opptak av dette på telefon, så det blir vanskelig for dem å benekte nettopp dette. Utfordringen juridisk sett er at jeg ikke opplyste om at samtalen ble tatt opp.

    Etter at saken ble skjøvet over til Norge i des 18, fikk jeg pålegg om å anskaffe dokumentasjon på verkstedsoppholdene.
    Med unntak av 2 verkstedsbekreftelser, får jeg ikke mer fra verkstedet i Tyskland.
    Har flere ganger kontaktet dem på telefon og mail, men de sier bare at de ikke kan hjelpe meg.
    Siste mailen jeg sendte, forklarer jeg i detalj at jeg på dette tidspunkt ikke trenger noe informasjon om hva som er gjort, men nærmest trygler dem om en bekreftelse fra verkstedsboken dems om når jeg har hatt bilen inne hos dem.
    Har fortsatt ikke mottatt noe svar og tror egentlig heller ikke at jeg vil få noe mer derfra.
    Bilen har kun vært innom på dette autoriserte Volvo-verkstedet i Tyskland og jeg har en kontaktperson der som jeg har forholdt meg til hele veien.
    Siden verkstedoppholdene og delene er gjort på garanti, har jeg ikke betalt noe, så derfor har jeg heller ingen kvitteringer som bevis. Men igjen - denne dokumentasjonen bør ligge i Volvo sine systemer, enten Tyskland eller Sverige.


    Det virker som om Volvo har posisjonert seg for å slippe unna alt ansvar iom at de i februar 19 går bort fra tilbakekjøp, men heller vil ha bilen til Gøteborg for fullstendig sjekk.
    Hadde dette tilbudet kommet for ett år siden, så hadde jeg umiddelbart godtatt det i håp om at de skulle klare å fikse bilen.
    Nå har jeg imidlertid fått lovnader, samt bekreftelse gjennom nesten et helt år om at en løsning i form av tilbakekjøp lå i nær fremtid.
    Så min oppfatning er at de ser at jeg ikke har dokumentasjon på alle verkstedsoppholdene og at jeg dermed ikke kan bevise i stor nok grad at det er feil med bilen. Derfor velger de å holde på intern informasjon, som garantert vil bekrefte min sak.
    Man skal jo ikke bli helt paranoid, men jeg synes at det er påfallende at hverken Volvo Sverige, Volvo Tyskland eller det tyske verkstedet kan gi meg noe som helst, egentlig.
    Så sitter regionsjef i Bilia og krever at jeg skaffer mer dokumentasjon. Han påstår til og med at gjennom sine 20 år i bransjen, aldri har opplevd en bil som ikke kunne fikses. Det får være hans påstand, men jeg føler ikke at det er noe særlig imøtekommende i min sak.

    Jeg kjøpte bilen gjennom diplo/militærsalg hos Bilia, så det er noe uenighet mellom min advokat og Volvo hvor en eventuell sak skal stilles for retten. Uavhengig av dette, så føler jeg at Volvo Sverige har et ansvar å jobbe for en løsning i denne saken.
    Det er nok dem som sitter med best oversikt på Volvos interne systemer, og det bør være mulig for dem å skaffe informasjon som jeg ikke får tilgang til.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Dale, 1t fra Bergen
    VCCN medlemsnummer
    365
    Innlegg
    232
    Antall takk

    Standard

    Dette høres jo helt forferdeligt ut.

    Kan rett og slett ikke forstå at Volvo Norge ikke har tilgang til historiken på bilen det må jo være enkelt for dem å kontakte de rette i systemet for å få fatt på de de trenger, kan jo umulig være kunde som skal finne ut av dette selv og gjøre jobben for dem. Jeg regner med du har gitt navnet på personen du hadde i tyskland så de kan kontakte? Etter hva jeg forstår gjør de ingenting feilsøking på bilene uten at Volvo i sverige er med på dette så infoen de søker finnes i systemene og burde være lett for dem å finne viss de vil, etter hva jeg forstår på verkstedet jeg bruker når det feilsøker på bil er volvo sverige oppkoblet og ser hele systemet og forteller de på verkstedet hva de skal gjøre, de fikk ikke lov og gjøre noe med bilene før dette var godkjent fra sverige når det kom til garanti. Om dette er no de bare fortalte meg for at jeg skulle slutte å krangle med dem på verkstedet vet jeg ikke, men både mekaniker, verksmester samt han jeg kjøpte bilen hos hadde samme historie ang feilsøking på bilene.

    Å at de trekker seg fra tilbake kjøpet er jo også spesielt må jeg si, de kan kjøpe den og ta den til sverige for sjekk og gjøre med den hva de vil, jeg hadde aldri godtatt det etter så lang tid.

    Om den personen har vært 20år i bransjen burde han f... vite hvor man finner det man trenger for å hjelpe kunden sin. Burde vel også forstå at det er vanskeligt for en privat person og fremskaffe dokumentasjon på dette selv, man får nok ikke ut slike ting bare for man vil.

    Høres ut som mat for media dette. Tipper en slik historie vil fatte interesse hos mangen.

    N - Volvo XC90 T8 R-Design 2018
    N - Volvo V70 2.4 D Classic 2008(2007)
    X - Volvo V90 D4 Inscription 2017
    X - Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
    X - Volvo 945 B230FK - M90 1998
    X - Volvo V70 D3 Summum 2011
    X - Volvo V70 D Limited Edition 2008(2007)
    X - Volvo 760 GLE 1988
    X - Volvo 740 GL 1986

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mars 2019
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Jeg er heldig som har advokathjelp via arbeidstakerorganisasjonen min, men hva dersom dette hadde skjedd noen som ikke er like priviligert.
    Nå har det jo ikke skjedd så mye, selv med advokatbistand, men f. Eks Regionsjefen i Norge har gjort det veldig klart at han ikke ønsker å ha noen dialog med meg, og går kun via advokat.
    Mulig det hadde vært anderledes dersom jeg ikke hadde bistand, men det vites jo ikke.
    Dersom saken går videre til rettsvesenet, har min advokat forberedt meg på at det kan ta opptil flere år.
    Hadde jo håpet på en avklaring som jeg kan leve med uten å risikere en årelang tvist.
    Kan jo heller ikke selge bilen nå med de feilene som følger med og er dermed veldig låst.

    Tenker at dette bør være interessant for allmennheten, da jeg ikke ønsker noen å havne i samme situasjon som meg.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Du kan jo gjøre et forsøk med å kreve å få tilsendt all dokumentasjon (inkl. epost logger, telefonlogger) som du har hatt med verkstedet. Da med rot i GDPR direktivet.

    Straffen for å ikke ville eller kunne gi ut slik dokumentasjon, er mye større enn beløpet for å kjøpe bilen tilbake.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mars 2019
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VoƖvolog Vis post
    Du kan jo gjøre et forsøk med å kreve å få tilsendt all dokumentasjon (inkl. epost logger, telefonlogger) som du har hatt med verkstedet. Da med rot i GDPR direktivet.

    Straffen for å ikke ville eller kunne gi ut slik dokumentasjon, er mye større enn beløpet for å kjøpe bilen tilbake.

    Dette har jeg overhode ikke tenkt på, så det kan være verdt et forsøk!

Lignende tråder

  1. Android Auto på XC90 2016?
    By Ratatosk in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 7
    Siste post: 11/09/18, 15:35
  2. 2016 XC90 Aircon problem
    By mahuns in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 1
    Siste post: 19/07/17, 22:40
  3. Startproblemer 04 XC90
    By Tom K in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 17/05/15, 11:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •