Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: Vibrerende bil

  1. #1
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard Vibrerende bil

    Har fått en vibrerende bil.
    Går fint opp til 90-100 km/t og det går fint å rulle.
    Problemmet er når jeg gir gass/under belastning i den hastigheten, da rister det noe helt forferdelig.
    Har byttet bremseskive,hjulagere,drivknute og nedre bærekule.
    Bilen er en 02 v70 med 2L turbo og automat.
    Tenkte å bytte hele drivakselen men fikk den ikke ut av girkassen.
    Det er bare på venstre side dette skjer og samme side som alt overnevnte deler er byttet.

    Noen tips til hva det kan være el har har vært borti det samme selv?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som dårlige drivakslinger ja.
    Som regel så ruster venstre drivaksling fast, og kan være særdeles gjenstridig...
    Volvo har et spesialverktøy til jobben, som burde la se kopiere/improvisere med ganske enkle middler: 9995681
    Prøv gjerne mens girkassen er god og varm.

    EDIT: og bytt begge drivakslingene...
    Sist endret av jiha1968; 02/03/19 kl 08:50

  3. Takk Terje Ek takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    prøvde ganske hardt å få den ut men det satt dønn fast. Prøvde både i P og N sånn i tilfelle det skulle spille noen rolle.

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Girvalg har ingen betydning, drivakslingen sitter i diffen.
    Siden drivakslingen mest sannsynlig er rustet fast, må det ubehagelig mye krefter til, før det (kanskje) løsner...
    Gjelder bare å ikke knuse girkassa i forsøket...
    Sist endret av jiha1968; 02/03/19 kl 21:23

  6. #5
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    er det noe hjelp i å bare bytte akslingen å ikke indre/ytre drivknute mon tro?

  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Nei, det er heller tvilsomt. Vibrasjonen kommer vanligvis av slitasjespor i drivleddene.
    Nå vet ikke jeg hva du har prøvd av verktøy for å løsne drivakslingen, men hvis du ikke ser deg mål for å få ut indre drivledd, vreng av mansjetten og pakk fult med grease, se om det ikke bedrer seg litt mens du kjører til et (Volvo) verksted og ber dem løsne drivakslingen...

  8. #7
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    Brukte brekkjern, det gikk ikke. Prøvde med en meisel og 2 meter jernstang, nøyde jernstanga uten å flytt drivknute. Dro jo nesten bilen ned av løftebukken uten at noe skjedde. :-)
    Er det vanlig drivakselgrease som skal brukes i den indre å?

  9. #8
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    Hvor kjøpes drivaksler uten at det koster skjorta?

  10. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Vanlig drivakselgris fungerer fint ja.
    Høres ut som du har ett av de verre tilfellene, har jo sett at yttre akselstubbe har krevd bortimot 50 tonn for å løsne pga passningsrust...
    Luftmeisel kan være greit å prøve, om mulig, prøv å få lagd en kopi av volvo-verktøyet, eller få slått inn meisler på begge sider av drivleddet/akselstubben og la det stå i press mens du kakker på de tykke delene av drivleddhuset, noe gir seg vel til slutt...
    Eller sett bort jobben med god samvittighet!
    Sist endret av jiha1968; 03/03/19 kl 21:51

  11. Takk Terje Ek takket for denne posten
  12. #10
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    Driver å ser på autodoc etter akslinger, har lagt inn regnr men fortsatt er det mange å velge mellom. Både med og uten den gummiklossen midt på akslingen, forskjellig lengder.
    Hvordan finne riktig? Forskjell på politi og vanlig bil?

  13. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Terje Ek Vis post
    Hvor kjøpes drivaksler uten at det koster skjorta?
    Kan jo begynne med eurodel.no , om du ikke finner noen nærmere. (sender ferdig fortollet)

    EDIT:
    Siden du har automat er det vel den korte versjonen som er til din bil: 525-527mm.
    Gummidemperen er der for å dempe harmoniske svingninger i drivakselen, mener de ofte er brukt på diesel-automat-akslinger.

    Politi og vanlig er jeg usikker på forskjellen mellom, kanskje noen andre her inne som har en ex-politi vet?
    Sist endret av jiha1968; 03/03/19 kl 21:55

  14. Takk Terje Ek takket for denne posten
  15. #12
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    Driver å ser på autodoc etter akslinger, har lagt inn regnr men fortsatt er det mange å velge mellom. Både med og uten den gummiklossen midt på akslingen, forskjellig lengder.
    Hvordan finne riktig? Forskjell på politi og vanlig bil?

  16. #13
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    Kona lå ved siden av meg på motorveien i går, når bilen min ristet så sa kona at hjulet hoppet opp og ned. støtdemper gåen?

  17. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Terje Ek Vis post
    Kona lå ved siden av meg på motorveien i går, når bilen min ristet så sa kona at hjulet hoppet opp og ned. støtdemper gåen?
    Ja, men litt snodig at det skulle ha så kraftig sammenheng med gasspådrag, burde være mer avhengig av underlaget.
    Kan jo være at du har trøbbel med både demper og drivaksel, som påvirker hverandre for morro skyld. Litt dødgang i demperen og en urolig drivaksel, så er sirkuset i gang...
    Iallefall verdt å sjekke ut!

  18. #15
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Ja, men litt snodig at det skulle ha så kraftig sammenheng med gasspådrag, burde være mer avhengig av underlaget.
    Kan jo være at du har trøbbel med både demper og drivaksel, som påvirker hverandre for morro skyld. Litt dødgang i demperen og en urolig drivaksel, så er sirkuset i gang...
    Iallefall verdt å sjekke ut!
    Synes det er rart viss det er demperen jeg å, når man gynger på bilen så stopper den tvert og er stiv å fin i dempingen.
    Greit nok at hjulager er nytt men kan det være skadet på en måte som ikke vises?
    Det ble egentlig sånn etter at hjulager ble byttet, ikke med en gang men ca 2-3 uker etter bytte.

  19. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville bli sjokkert om hjullageret kunne forårsake hoppende hjul, det burde ikke gå for seg lydløst akkurat.
    Om det var noe galt med hjullageret, burde det både kjennes og høres når du dreier på hjulet med oppjekket bil.

    Har vært ut for at dempere har tatt kveld oppe på liften et par ganger, ikke foran men på Nivomatdempere bak.
    Det er ikke bestandig så enkelt å diagnostisere én defekt demper, pga krengningshemmeren fordeler kreftene, og demperen kan ha dødgang i "hvilemoråde" men fremdeles ha brukbar demping lengre inn/ut.

    Billigste vei videre er vel å demontere det misstenkte fjærbeinet, ta av fjæra og kjenne på demperen.
    Kjennes den bra ut, sett på fjæra igjen og bytt om på fjærbeinene H/V , det er bare holderen til
    ABS
    -kabelen som må bytte plassering på demperne ved sidebytte. (slå ut de to små plastpinnene)
    Og husk først å måle avstand mellom fjærbein og spindel på begge sider av bilen, slik at Camber og deretter rattvinkel ikke blir feil etter monteringen.
    Sist endret av jiha1968; 06/03/19 kl 18:56

  20. Takk Terje Ek takket for denne posten
  21. #17
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    "Og husk først å måle avstand mellom fjærbein og spindel på begge sider av bilen, slik at Camber og deretter rattvinkel ikke blir feil etter monteringen"

    Det der har jeg ikke tenkt over, jeg bare skrudde løst navet å monterte bare boltene etterpå uten å tenke på dette.
    Snakket med en hyggelig kar hos Bilbutikk1 i dag om dette problemet, han sa der dem hadde vært borti slik risting så var det et motorfeste som var gåent.
    Han sa det skal være et motorfeste til høyre på motoren, ved reimhjulet el området der som bruker å kollapse. Ivertfall det dem har måtte byttet når dem har hatt inn biler med risting.

  22. #18
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Godt tips, verdt å sjekke motorfeste ja, men blir overrasket om feilen ligger der. (desto større grunn til å sjekke
    Skal du bytte, så sitter boltene godt i subframe...

    Ikke alle støtdemperne som har like store hull/justeringsmuligheter.
    Står rattet fremdeles riktig, så er ikke avviket i Camber (og dermed spissing) så stort at det har noen særlig betydning på standard hjulstørrelser. Men hjulstillingskontroll kan jo være greit å ta når sirkuset er over.

  23. Takk Terje Ek takket for denne posten
  24. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. sep. 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    79
    Antall takk

    Standard

    Har du bytta hjul etter at ristinga kom?
    Jeg hadde nesten samme problem og mistenkte drivaksel, men det gikk over da jeg la på vinterhjul ;-)

  25. #20
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    avbalanserte hjulet på nytt, prøvde med et annet hjul uten at det ble bedre. Men så skjedde dette:


    Byttet til nytt komplett fjærbein, ikke billig men det hjalp.Har antydning til risting, var borti en annen med samme problem men han når han byttet ytre styreledd ble han kvitt det.

  26. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. sep. 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    79
    Antall takk

    Standard

    Jøss, er det fjær og demperfeste i toppen som røyk? Så vidt jeg husker har vel demperen en fjær-skål nede også en separat demper/fjærskål oppe. Du måtte da bytte begge deler? 4-5 tusen + arbeid for begge sider det da?

  27. #22
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcrookie Vis post
    Jøss, er det fjær og demperfeste i toppen som røyk? Så vidt jeg husker har vel demperen en fjær-skål nede også en separat demper/fjærskål oppe. Du måtte da bytte begge deler? 4-5 tusen + arbeid for begge sider det da?
    var fjærsete som gikk i stykker, byttet komplett fjærbein til den nette sum av 5600. Arbeidet gjorde jeg selv på ett par kveldstimer.

Lignende tråder

  1. vibrerende rele
    By niførr in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 0
    Siste post: 06/04/16, 12:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •