Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 26

Tråd: Varm felg og vibrasjoner v70 2,0t 2005

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard Varm felg og vibrasjoner v70 2,0t 2005

    Var ute å kjørte tidligere idag, og etter ca 30 min kjøring i 60 km/t kom det vibrasjoner jeg ikke klarer å identifisere hvor kommer fra.
    Det var ikke veldig mye vibrasjoner, men merkbart. Fikk montert nye vinterdekk for 2 uker sider og felgene ble da avbalansert. Gikk over hjulboltene for sikkerhets skyld. Da oppdaget jeg at det kom endel varme fra venstre felg foran. Kjente med hånden på bremseskivene og felgene på de tre andre hjulene. Disse var jevne og det jeg anser som normalt. Venstre felg foran var derimot ganske varm, bremseskiven turte jeg ikke ta på.
    Jekket opp bilen og kjente etter slakk i hjullager, tenkte kanskje dette kunne være kilden til vibrasjoner og varmgang. Var ikke noe merkbar slakk.
    Tanken går da over til bremsene.
    Noen som har en ide eller tips?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Siden det tar tid før vibrasjonene kommer, så får vi tro det er bremsen(e) som skaper problemet. Hadde det vært dagen etter en lengre tur, så er jo grus og smeltet snø/is i felgene bak, noe som lager morro av og til.

    Tregt stempel i bremsecaliper er en gjenganger, og mer uvanlig er kollaps i bremseslangen.
    Kjør til vibrasjonen/varmen er tilbake, ta av caliper og se om stemplet lar seg trykke inn normalt.
    Er stemplet skikkelig tregt, monter ny caliper, det er ikke så mye annet som hjelper i lengden. (joda det går å kjøpe renovasjonssett for den som har god tid og vil spare noen kroner.)
    Og bytt bremseslangen med det samme, de varer ikke evig.

    Ta uansett av og rengjør caliperholderen _skikkelig_. (i glidesporene til bremseklossene)
    Smør de tilhørende glidepunktene på klossene med et tynt lag med keramisk bremsepasta, eller lignende.
    Og rengjør glidepinnene, vil du smøre dem, så bruk noe som er beregnet til det, og ikke reagerer med gummien...

    Luft deretter bremsene (flush gjerne igjennom hele systemet hvis det er lenge siden bremsevesken ble byttet) og husk å trå litt på bremsen _før_ du ruller ut av garasjen...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Takk for et godt svar. Det ga mening.
    Kommer til å kjøpe en ny caliper og få montert den, samt smørt opp alt.
    Tror også jeg bytter skiver og klosser mens jeg er igang. Usikker på om skivene har fått kast som følge av dette. Er en slitasjekant på de

  4. #4
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Jeg har mistanke om at jeg har samme problem, bortsett fra at det ikke er så merkbart.
    Får av og til litt vibrasjoner i 80-soner, og ene bremseskiven fremme kan bli litt varmere enn de andre.
    Satser på at jeg kan vente til våren før jeg må bytte noe siden jeg kan ta på bremseskiven uten at den er ubehagelig varm.

    Hva kan man smøre glidepinnene med? Antar at det bør være noe silikonbasert og ikke kobberpasta?
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  5. #5
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Hva kan man smøre glidepinnene med? Antar at det bør være noe silikonbasert og ikke kobberpasta?
    Jeg bruker biltemas silikonfett og biltemas kobberfett på glidestemplene mine om hverandre. Merker ingen forskjell. Sjekker bevegilheten hver gang jeg bytter hjul sommer/vinter og smører opp ved behov.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Mange teorier om smøring av glidepinnene.
    Utfordringen er gummien, og eventuell skitt.
    Min mening er at kopperpasta har ingen ting å gjøre på glidepinnene.
    (unntatt "cortinaterje" sine, og til nød på bremsesystem der pinnene glir i metall)

    Noen sverger til tørre glidepinner pga redusert oppsamling av sandstøv og skitt.
    Andre bruker f.eks Braklube fra CRC, Silkongrease, eller lignende som ikke reagerer med gummihylsene.

    Edit: Volvo har gått bort ifra sin anbefaling om tørre glidepinner for en del år siden.
    Sist endret av jiha1968; 17/02/19 kl 11:21

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Kobberpasta er ikke så lurt på stempler. For det første så angriper smørefett gummi. For det andre så blir kobberpasta veldig tregt og setter seg. Silikonfett er tingen her. Er ikke så holdbart men det er silikonfett som funker. Er en grunn for at det er silikonfett som følger med i nye stempler.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    En liten oppdatering, kjøpte caliper på Biltema (66-5074) igår og skulle montere idag. Til min store overraskelse passet ikke caliperen. Hullene til glidepinnene kom for langt ut, slik at de ikke passet i braketten. Det var eneste fysiske forskjell på de. Noe skuffet måtte jeg remontere gammel caliper.
    Men fikk samtidig bekreftet at det var caliperen som er synderen. Klossene og skivene så fine ut, ergo det var jevn slitasje på skivene, klossene virket nesten nye og hadde god bevegelse.
    Pakningen til stempelet i caliperen hadde delvis revnet og det var ikke vanskelig å se at det var rust mellom stempel og gods. Forsøkte å bevege på stempelet, men det satt dønn fast. Det var også litt anntydning til rust i bremsevesken som rant ut av caliperen.
    Bilen har gått 275.000km og det var originale calipere på bilen, så på ingen måte uventet.
    Det jeg stusser litt på er at bilen går rett når man bremser hardt og det er ingen symptomer på denne feilen.
    Skal prøve å oppdrive en caliper som passer til uken.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Ser at Biltema caliperen jeg kjøpte er for 286 mm brensekive, mens jeg har 302 mm. Finner ikke passende caliper på mekonomem, Biltema, Skruvat osv. Noen som har tips?

  10. #10
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Bcb.no
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

  11. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Ikke spring for fort nå, det er identisk caliper på 15" og 16" bremser (286/305mm) , der er det kun "høyden" på caliperholderen (og skiven) som skiller.

    Har du "politibremser" er skiven 316mm og betegnes som 16,5" og disse har som regel en ganske spesiell caliper...
    Og til slutt 17" bremser med skiver på 320mm som igjen har ulik caliper.

    EDIT: skal heller ikke glemme R-bremsene på 330mm
    Sist endret av jiha1968; 19/02/19 kl 19:07

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Ok, det er 305 mm skive jeg har. Men hva blir løsningen? Bytte caliperholder? På caliperen som står på bilen er hullene til glidepinnene lengre bak, sånn at caliperen kommer lengre ut (vekk fra senter), mens Biltema caliperen skulle vært lengre inn mot seter.

  13. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Caliperen skulle ha passet rett på, det er som sagt identisk caliper på 15 og 16" bremser.
    Hvilket delenummer er det på esken, og var den uåpnet når du fikk den?
    (Mener du skal ha 66-5074, ikke 66-5076 som er bak...)
    Sist endret av jiha1968; 17/02/19 kl 20:28

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Det er 66-5074 som står på esken. Står ikke noe identifiserbart nummer på selve caliperen. Når jeg ser på caliperen på bildet på biltemas sine sider avviker den fra den jeg har. Den er rett og slett ikke lik.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg gått igjennom bilde av alle caliperene de selger på Biltema.
    Den jeg har fått er jeg ganske sikker er 66-5041. De er ganske like utseendemessig, men jeg ser jo nå at det er feil.
    Jeg har fått feil caliper, og det i en eske med original tape som forsegling!
    Men jiha1968, du er sikker på at caliperene til 286 og 305 går overens?

  16. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Heeelt sikker ja, det er 100% identisk caliper og bremseklosser til 286 og 305 skiver, det vil du finne i alle reservedelslister.
    Volvo delenummer på Caliper VF er 8251315
    (samme delen har andre Volvo-nummer også, etter alder osv, men trenger ikke å gjøre det verre enn det er
    Sist endret av jiha1968; 17/02/19 kl 21:36

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Takk for god hjelp og veiledning. Da er det bare å få byttet i riktig caliper og se om det hjelper

  18. #18
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Hyggelig det !
    Lykke til med bytte og resten av jobben, og fortell gjerne om resultatet!

  19. #19
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Ikke spring for fort nå, det er identisk caliper på 15" og 16" bremser (286/305mm) , der er det kun "høyden" på caliperholderen (og skiven) som skiller.

    Har du "politibremser" er skiven 316mm og betegnes som 16,5" og disse har som regel en ganske spesiell caliper...
    Og til slutt 17" bremser med skiver på 320mm som igjen har ulik caliper.
    Den der stemmer ikke helt. Jeg byttet skiver i sommer på min v70, kjøpte vanlige skiver som viste seg være for små.
    Kontaktet Volvo forhandleren å fikk beskjed om jeg har politibil å der skulle det være 305 mm, jeg hadde kjøpt 288 mm skiver. Mulig det er flere "politiskiver" å velge mellom, det vet jeg ikke.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Man fikk kjøpt politibiler uten bremseoppgraderinga såvidt jeg har forstått. Det var kun et tilvalg, så ingen automatikk i at alle politibiler har 16,5"/316mm.

  21. #21
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    mnja, for å flisespikke litt mere, så tror jeg ikke at 16,5" bremser fantes som tilvalg på private norske biler...
    Ergo 16,5" er politi-bremser.
    Men det betyr ikke at det ikke finnes politibiler med standard 16" bremser, og det skyldes at de bilene ikke har større motor eller høyre vekt enn at de er godkjente med den størrelsen.
    Og jeg tror du skal lete lenge etter en politibil med 15" bremser. (som Terje Ek fikk erfare)

    16,5" bremsene ble vel tatt i bruk på de bilene som normalt sett ville ha hatt 17" bremser sivilt, men 17" vinterhjul på
    P2
    chassiet ble ikke ansett som egnet til politibruk.
    Om det sitter noen her i forumet som jobbet med innkjøp, salg eller service på politibilene, så håper jeg de kommer med utfyllende info, eller korrigeringer. (mulig at mitt minne er smittet av info om helsvenske politibiler)

    Men nå har jo TS vanlige 16" bremser, så da venter vi i spenning på innlegg derfra.
    Sist endret av jiha1968; 19/02/19 kl 08:54

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Man må vel også ta høyde for at en tidligere eier kan ha endret bremsene fra hva bilen har hatt fra fabrikk. Hilsen en som kjører med 330mm på en XC70. =p

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått riktig caliper og den ble byttet idag. Denne passet bra og så grei ut mtp utførelse osv.
    Når jeg byttet skrudde jeg bremseslangen av ved caliperen og der bremseslange møter fast rør. Dette for å få slangen riktig på caliper slik at den ikke blir vridd.
    Var ganske rask med å få på slangen igjen og det var plenty med bremseveske igjen. Nøyde meg med å lufte kun denne caliperen. Når jeg skulle prøvekjøre sank pedalen ganske godt uten at det tok.
    Forsøkte å lufte caliperen på nytt, da kom det noen få luftbobler før det kom ren veske. (Brukte plaske med hull i korken og slange).
    Pumpet ekstra og vesken som kom ut hadde ikke luftbobler.
    Fortsatt var ikke pedalen hard.
    Luftet på motsatt side foran. Ingen tegn til luft, men pedalen ble fastere.
    Pedalen kan trykkes litt uten at det tar. Ellers bremser bilen godt og rett ved hard bremsing.
    Innbiller meg at pedalen tok mer nesten med en gang før byttet.
    Forsøkte å lufte bak, men nippelene var rustet såpass godt at jeg sikkert må varme de opp for å få ut noe.
    Spørsmålet er da om jeg må lufte alle 4 calipere?
    Noen med tips?

  24. #24
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Ja, det er et godt råd Jimbojama, og det er nok mange som kunne ha tenkt seg R-bremser som anker på "båten"

  25. #25
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    dag otto:
    _Litt_ lavere pedal vil være normalt når du går fra treeeg caliper til en som stemplet flytter seg lettere i.
    Stemplet må trykkes ut litt lengre før det blir full kontakt med bremseskiven, kontra den trege som konstant ligger og klemmer.

    Du må jo gjerne lufte alle bremsene godt, så har du fersk bremsevæske rundt om, pass bare på at du ikke går tom i beholderen under veis i prosessen...
    Sist endret av jiha1968; 19/02/19 kl 19:09

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Volvo S40 2009 2.0D - Varm felg fører side framme
    By ferale in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 16
    Siste post: 16/10/18, 22:21
  2. 2005 Volvo V70 D5, motor går veldig tregt rundt når den skal startes varm.
    By 245 V8 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 04/10/18, 22:24
  3. GIR BORT 1 stk felg! 16" Volvo felg...
    By Svirre in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 20/02/12, 21:28
  4. 1 original V70 T5 felg 16" Perfo Felg!! MÅ HA!
    By Volvo Andreas in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 12
    Siste post: 15/11/11, 23:36
  5. ØK: Sommerdekk /m felg eller bare felg
    By Devil3344 in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 14
    Siste post: 10/07/11, 22:20

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •