Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Tips til rens av kjølekanaler

  1. #1
    Registrerte brukere GrøftRenser sin avatar
    Medlem siden
    24. april 2014
    Sted
    Grimstad
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard Tips til rens av kjølekanaler

    Hei
    Kanskje ikke helt "motor og gir", men jeg prøver


    Jeg sitter på en Volvo 940 '95 non-turbo som er min daglige bil.
    I lang tid har jeg slitt med varmen i bilen, det blir liksom ikke "ordentlig varmt" - det er jakketemperatur når gradestokken viser lavere enn 2-3 grader. Jeg har byttet varmeregister, sjekket at varmekrana åpner helt, byttet termostat to ganger og sjekket at vannpumpe er i orden - og systemet er luftet.

    Min konklusjon for øyeblikket må være at kjølekanelene i motoren er rustne og fyller varmeregisteret med "møkk" og metallbiter. Videoen under viser hvordan kjølevannet så ut rett før jeg byttet registeret.



    Permanent løsning er vel kanskje åpenbart å bytte motor, men finnes det noen "magiske midler" som enten kan bremse utviklingen, eller eventuelt få renset ordentlig opp slik at man får ut alt på en gang - uten å tygge opp slanger og pakninger?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde et problem med en Ascona B, ikke det samme som deg, men at motoren blei for varm. Testa to-tre termostater i en kjele med vann, og de åpna seg før vannet kokte og antageligvis til rett temperatur. Måtte rett og slett kjøre uten termostat noen uker, men da blei motoren bare halvvarm. Det var heldigvis sommerstid, men vel ikke så bra for motoren for det.
    Jeg hadde kaustisk soda i kjølevannet og kjørte motoren for å sirkulere, etterfulgt av bytting av kjølevæske selvfølgelig. Prøvde så med termostat igjen. Igjen blei motoren for varm.
    Men litt seinere, kanskje to-fire uker eller så, fungerte kjølinga normalt med termostat og driftstemperatur. Så kanskje kaustisk soda hjalp meg likavel. Eller så var det noe annet mystisk som gikk over.
    Merka ikke noe problemer med slanger etterpå. Toppakninga var kanskje ikke helt hundre, men slik var den fra før.

Lignende tråder

  1. rens av taktrekk
    By Jonola89 in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 2
    Siste post: 10/09/16, 18:46
  2. Rens av interiør!
    By Jimmen in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 4
    Siste post: 29/07/14, 07:50
  3. Innvendig rens og utvendig rens??
    By Fjellheim in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 9
    Siste post: 16/03/12, 11:46
  4. gruppe a kjølekanaler
    By oar83 in forum Avansert trimming
    Svar: 26
    Siste post: 06/01/11, 01:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •