Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: lavt 12V batteri på V90 T8

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard lavt 12V batteri på V90 T8

    Hei!
    Jeg opplever stadig at hybridbatteriet ikke lades opp når jeg kobler til lader, og når jeg har programmert inn oppvarming, får jeg feilmelding om lavt nivå batteri.

    I instruksjonboken står det at det er et 12V batteri i bilen av type AGM (Absorbed Glass Mat), og for at hybridbatteriet skal kunne lades må 12V batteriet ha et visst nivå, og at dette også driver de ulike elektriske systemene i bilen, sikkert da også bensinvarmeren med vifte ++.

    Er det noen som vet om dette batteriet kan lades med vanlig batterilader for 12v bilbatteri, og er det noen andre som har samme opplevelse?

    Jeg kjører 12 km hver vei til jobben og nå om vinteren hvor bensinvarmeren skrus på hver morgen for å starte dagen med varm bil, fungerer dette tydeligvis dårlig da 12V batteriet lades ut når motoren ikke er i bruk, og dette tydeligvis ikke lades via hybridbatteriet eller via ladekabelen til hybridbatteriet.

    Dette er litt av en nedtur siden bilen brukes i stedet for EL-bil til/fra jobb da den på papiret var perfekt til å gjøre elbilens jobb til/fra jobb og butikk, og ga "ubegrenset" rekkevidde vha bensinmotoren...

    I stedet opplever jeg at bilen nå er kald hver morgen, og går på bensin (nesten) hele tiden.

    Jeg kan fint lever med å lade 12V batteriet med en 12V lader noen ganger i løpet av vinteren, men er usikker på om dette er hele problemet, for selv etter en langtur (2t) går motoren hele tiden, og symptomene forsvinner ikke...

    Noen som vet om vanlig batterilader fungerer, og flere som har samme opplevelse?

  2. #2
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Jeg mener å huske at jeg leste (eller ble fortalt) at startbatteriet ble ladet samtidig med hybridbatteriet...
    Jeg har brukt varmer hver dag i vinter, og jeg kjører kun 7 km til jobb.

    Tror du bør ta deg en tur til verkstedet ditt.
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  3. #3
    Registrerte brukere ragge1 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    300
    Antall takk

    Standard

    start batteri lades samtidigt som hybrid batteri , har testet
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...eri-p%C3%A5-T8
    -V90 T8 R-design - 18
    -VW E-golf -19
    tidigare bil : https://www.garaget.org/ragge1
    -XC70II D5 -09 ; - V70N - 04 ; -97 - V70 ; Golf 1,6TDI -14
    -96 Opel vectra ; -95 Audi A6 ; -94 Opel vectra ; -86 mazda 626 ; - 80 Audi 80

  4. #4
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ragge1 Vis post
    start batteri lades samtidigt som hybrid batteri , har testet
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...eri-p%C3%A5-T8
    Ja det stemmer, men så vidt jeg kjenner til gjøres dette bare til batteriet er fult oppladet. Når batteriet er fullt så stopper 12v lading og denne vil ikke starte igjen. Hvis man da har bilen tilkoblet lader i flere uker og bilen ikke brukes, men det er glemt lys(eller har annet forbruk eks dashcam) så vil 12v batteriet tappes, selv om du er koblet til ladepluggen. Dette kan såklart endre seg når som helst hvis Volvo endrer på det i softwaren.
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  5. Takk TrondW takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Takk for gode råd!

    Da har bilen vært en tur hos Bilia, og feilen, som oppstod etter service hvor det også ble gjort en oppgradering av software, er rettet. Det viste seg at spenningsmålingen på 12V batteriet skulle vært kalibrert etter servicen, og problemet var i følge mekaniker at denne var feil slik at det ble målt for lav spenning selv om batteriet var fulladet.

    Nå har jeg fått et nytt problem med firehjulsdriften, men legger det inn som en ny tråd så det er søkbart...

Lignende tråder

  1. Tomgang, lavt turtall.
    By Birting in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 07/03/19, 19:08
  2. Svar: 1
    Siste post: 08/01/18, 02:41
  3. Lavt batteri etter en kjøretur
    By Anders Dybvadsskog in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 11
    Siste post: 06/03/17, 09:30
  4. Lavt oljetrykk B5234T3?
    By OlavS. in forum Motor og gir
    Svar: 16
    Siste post: 18/08/13, 19:11

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •