Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Hybrid modus til langkjøring?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. aug. 2018
    Sted
    Sørum Kommune
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard Hybrid modus til langkjøring?

    Hei!
    Det virker som om bilen i "Hybrid" modus bare kjører seg tom på batteri med en gang, og ikke hjelper bensinmotor med å holde forbruket nede. Det er spesielt tydelig på alle reiser over 38Km med min XC90.
    Er det noen tips til hvordan man kan holde bensinforbruket nede på lengre reiser? Jeg ser jeg kan aktivere lading under kjøring, men er ikke dette da å "brenne bensin" for å fylle på batteriet?

  2. #2
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Den bruker mer drivstoff om du velger å lade under kjøring.
    Når jeg er på lengre turer aktiverer jeg "Hold", slik at jeg har batteri tilgjengelig når jeg kommer frem dit jeg skal. for å kunne kjøre på strøm der....
    Dette vil ikke spare drivstoff.

    Jeg tror eneste måten å spare dråper er nok å kjøre med egg under gasspedalen...
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Kjører jeg på landevei eller motorvei, trykker jeg på Hold hvis det er sånn at jeg har endel småkjøring eller køkjøring foran meg. Da får jeg kjørt på batteri i de situasjonene bilen ville hatt høyt bensinforbruk pr.mil.

    Så får jo bonusen av litt påfyll på batteriet ved regenerering om landeveiskjøringen er sånn at man ikke har gassen inne hele tiden.


    Bilen kunne jo ha gjettet litt på sånne ting om man hadde lagt inn destinasjon i gps'en, men enn så lenge må man gjøre det manuelt.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holern Vis post
    Når jeg er på lengre turer aktiverer jeg "Hold", slik at jeg har batteri tilgjengelig når jeg kommer frem dit jeg skal. for å kunne kjøre på strøm der....
    Dette vil ikke spare drivstoff.
    Jo du vil spare bensin dersom du bruker batteri der bilen ville brukt mer bensin pr. mil enn på landeveien. F.eks køkjøring og bykjøring, der man fort bikker 1.2l/mil. Elmotoren bruker ikke strøm på tomgang :-)

  5. #5
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VoƖvolog Vis post
    Jo du vil spare bensin dersom du bruker batteri der bilen ville brukt mer bensin pr. mil enn på landeveien. F.eks køkjøring og bykjøring, der man fort bikker 1.2l/mil. Elmotoren bruker ikke strøm på tomgang :-)
    Det jeg mente var at selve "Hold-funksjonen" ikke gjør at du sparer bensin...og at jeg sparer strømmen til jeg kommer frem, slik du skrev.
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. aug. 2018
    Sted
    Sørum Kommune
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VoƖvolog Vis post
    Jo du vil spare bensin dersom du bruker batteri der bilen ville brukt mer bensin pr. mil enn på landeveien. F.eks køkjøring og bykjøring, der man fort bikker 1.2l/mil. Elmotoren bruker ikke strøm på tomgang :-)
    Jepp, dette gir mening. Mer aktiv bruk av "Hold" er greia altså, når jeg kjører langt

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2018
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Har testet en del på dette over litt tid. Hvordan utnytte de stusselige 38km med strøm best mulig. Aktiv bruk av Hold som det nevnes her er greia.
    Til og fra jobb er det både landevei, bakker og motorvei. Jeg setter bilen på hold på motorvei hvor motoren jobber lettest. Så bruker jeg strøm der hvor jeg vet det er oppoverbakker og landevei.
    Snittmåleren viser da 0,62. Ved å ikke bruke hold ligger den på 0,65.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    Kjørte en del langkjøring med min XC90T8 og snitt på 0,66 med bra bagasje.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  9. #9
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Litt off-topic, MEN!
    Hvorfor skaffer man seg en bil med hundrevis av hester, for så å prøve å bruke minst mulig av dem for å spare noen skarve cl bensin...???
    Hvis poenget med bilanskaffelse er å ikke bruke drivstoff, burde man vel strengt tatt kjøpe seg en dieselbil av noe slag. Eller en ren el.bil...

    Personlig tenker jeg ikke så mye på forbruk, og bilen får strekke litt på labbene når jeg er ute og kjører. Jeg elsker å kjenne at det sparker fra, og jeg elsker å dra på ved forbikjøringer.

    Misforstå meg rett, jeg synes det er OK at bilen ikke bruker alt for mye drivstoff, men det blir feil (for meg) å kjøre rundt med egg under gassen...
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holern Vis post
    Litt off-topic, MEN!
    Hvorfor skaffer man seg en bil med hundrevis av hester, for så å prøve å bruke minst mulig av dem for å spare noen skarve cl bensin...???
    Hvis poenget med bilanskaffelse er å ikke bruke drivstoff, burde man vel strengt tatt kjøpe seg en dieselbil av noe slag. Eller en ren el.bil...

    Personlig tenker jeg ikke så mye på forbruk, og bilen får strekke litt på labbene når jeg er ute og kjører. Jeg elsker å kjenne at det sparker fra, og jeg elsker å dra på ved forbikjøringer.

    Misforstå meg rett, jeg synes det er OK at bilen ikke bruker alt for mye drivstoff, men det blir feil (for meg) å kjøre rundt med egg under gassen...
    Derfor jeg gikk over til en ekte Polestar, forbruket der har jeg ikke turt å sett på enda


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  11. Takk Holern takket for denne posten
  12. #11
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Texascom Vis post
    Derfor jeg gikk over til en ekte Polestar, forbruket der har jeg ikke turt å sett på enda


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    I min ånd...
    Jeg antar at mitt snittforbruk (se signaturen) bare vil øke etter som tiden går.
    Jeg kjører stort sett strøm til/fra jobb (7 km én vei), men går køa for sakte blir det fossil drift
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2018
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av digitaldias Vis post
    Hei!
    Det virker som om bilen i "Hybrid" modus bare kjører seg tom på batteri med en gang, og ikke hjelper bensinmotor med å holde forbruket nede. Det er spesielt tydelig på alle reiser over 38Km med min XC90.
    Er det noen tips til hvordan man kan holde bensinforbruket nede på lengre reiser? Jeg ser jeg kan aktivere lading under kjøring, men er ikke dette da å "brenne bensin" for å fylle på batteriet?
    Hei, noe som er litt kult er at ved bruk av navigasjon vil bilen i mye større grad "posjonere ut" strøm over hele kjørestrekningen. Gir en bedre kjøreopplevelse, men neppe mindre forbruk. Forsøk det - selv min Volvoforhandler var ikke klar over dette.

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2018
    VCCN medlemsnummer
    2091
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Kjører til hytta hver tredje helg ca, 16 mil hver vei. Legger avgårde med fullt batteri og "hold" innkoblet og kobler den ut ved lave hastigheter og porsjonerer på den måten mine 40km på strekningen. I Hold så vil bilen uansett gå over på strøm i gitte situasjoner, dette ser du på hybridmåleren. Dette kan du selv fremprovosere ellers også ved å lette litt/slippe på gassen der det kan være aktuelt og på den måten trolig redusere forbruket noe. Føles ihvertfall slik.

    Siste tur brukte jeg 10,5kwt med 8,8kwt regenerering. Bruker mye motorbrems med spake i B i lange nedoverbakker og inn mot kryss. Regulerer da farten litt med gassen men forsøker holde hybridmåleren på regenerering så langt mulig for å regenerere mest mulig. Vet ikke om jeg fikk forklart dette godt nok.

    Laveste forbruk i sommerhalvåret er 0,51 så langt. På vinteren blir det fort 0,62-0,7. Lader på hytta og kjører stort sett på strøm der. Fullader før hjemreise.

    Snittforbruk er nå 0,43 men var nede på 0,35 ish før vinteren. Og med 407 hk er det vanskelig å ikke bruke de innimellom. 0-100 er.......gøy????

  15. Takk Texascom takket for denne posten
  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2018
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holern Vis post
    Litt off-topic, MEN!
    Hvorfor skaffer man seg en bil med hundrevis av hester, for så å prøve å bruke minst mulig av dem for å spare noen skarve cl bensin...???
    Hvis poenget med bilanskaffelse er å ikke bruke drivstoff, burde man vel strengt tatt kjøpe seg en dieselbil av noe slag. Eller en ren el.bil...

    Personlig tenker jeg ikke så mye på forbruk, og bilen får strekke litt på labbene når jeg er ute og kjører. Jeg elsker å kjenne at det sparker fra, og jeg elsker å dra på ved forbikjøringer.

    Misforstå meg rett, jeg synes det er OK at bilen ikke bruker alt for mye drivstoff, men det blir feil (for meg) å kjøre rundt med egg under gassen...
    For min del er svaret ganske enkelt. Når jeg skulle bytte bil for ca 1 år siden var kravet en komfortabel bil, St.v, 4x4 og Hybrid. Hybrid for å få ned forbruket på småkjøringen til og fra jobb og fordi jeg ikke ønsket noen rekkeviddeangst ved å kjøpe ren elektrisk. Da måtte det bli V90 og T8 og den finnes jo bare med 320HK bensinmotor.

    Nå var vel diskusjonen fra trådstarter her hvordan redusere bensinforbruket ved å utnytte den elektriske rekkevidden best mulig. Betimelig spørsmål siden man faktisk har el.drift tilgjengelig.

    Selvsagt gleder jeg meg selvsagt over draget i bilen når lysten til å kjøre på litt kommer. Men syntes da det er greit å kjøre så økonomisk som mulig til og fra jobb.
    Men det er helt klart, men såpass beskjeden rekkevidde på el.drift er jo først og fremst T8 en avgiftsnylter. Så vidt jeg vet koster T6 over 120.000,- mer. I tillegg går man glipp av de ekstra kreftene.

  17. #15
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Og det var derfor jeg begynte med "Litt off-topic"... ;-)
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  18. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. aug. 2018
    Sted
    Sørum Kommune
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Trickset med "Hold" fungerer strålende!

    Jeg kjørte en kort tur/retur Oslo i dag (bare ca. 60Km totalt) og brukte hybrid ned til motorveien, "hold" i ca. 80Km/t på veien inn til byen, og så gikk jeg over på elektrisk/hybrid igjen ut av motorveien for å snuse etter parkeringsplass.

    Bilen fortalte meg da 0.67 liter på mila TIL hovedstaden, og 0.41 Liter på mila hjem igjen.

    Fra før, ved å bare kjøre på hybrid, så er batteriet så å si tomt når jeg ankommer Oslo. Forbruket har ligget på 0.7+

    Jeg kjører XC90 T8/Polestar (2019) og enig med Holern i at dette strengt tatt ikke handler om å spare penger ved å kjipe inn på den rene fryden det er å dra på litt. Men, i daglig pendling, da kommer konas vestlendingånd ut for å gjøre det til sport å spare en krone.

    Kø-kjøringen tar jeg selvsagt på batteri og autopilot
    Sist endret av digitaldias; 12/02/19 kl 13:33 Begrunnelse: språk

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2017
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Om vestlendingen skal tas helt ut så er det litt til å spare på å bytte fra hybrid til pure.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  20. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Bilen skulle virkelig hatt en knapp for "auto-hold for hastigheter over x km/t i mer enn y antall minutter". Min hadde stått på 71km/t i 1 minutt :-)

Lignende tråder

  1. Lugger på langkjøring
    By t.b in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 06/08/13, 18:31
  2. v70 går i nød modus
    By Gegga01 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 11/03/13, 20:14
  3. Vinter modus på automat?
    By iStereo in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 22/10/11, 10:26
  4. Svar: 0
    Siste post: 01/03/11, 13:00
  5. Svar: 24
    Siste post: 01/02/11, 21:06

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •