Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: parkvarmer varierende og høyt vifteturtall samt soting

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2010
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard parkvarmer varierende og høyt vifteturtall samt soting

    Da har jeg lest opp og ned poster på forumet om parkvarmer uten å finne noe som kan hjelpe meg videre. Bilen er en 2005 xc70 diesel der varmeren har fungert som forventet i alle år. Den har fått to nye trykkutjevnere og jeg har renset den noen ganger, men det må man vel regne med...

    Årets problem er nytt og det er at viftemotoren på varmeren varierer veldig i turtall. Turtallet går godt over 8000 i kortere perioder og det høres godt inni bilen når man kjører sakte. I tillegg så soter den av og til (selv etter at den har brent en stund) og noen ganger så stopper den for tidlig (etter 5-10 minutter)

    Jeg har overvåket sensorverdiene i Vida når brenneren brenner, og jeg finner ingen spesielle årsaker til hvorfor elektronikken velger å øke turtallet på viften.

    Det settes ingen feilkoder, og brenneren starter som normalt hver dag nå når der er kaldt.

    Alle tips mottas med takk!

  2. #2
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.133
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av khovde Vis post
    Da har jeg lest opp og ned poster på forumet om parkvarmer uten å finne noe som kan hjelpe meg videre. Bilen er en 2005 xc70 diesel der varmeren har fungert som forventet i alle år. Den har fått to nye trykkutjevnere og jeg har renset den noen ganger, men det må man vel regne med...

    Årets problem er nytt og det er at viftemotoren på varmeren varierer veldig i turtall. Turtallet går godt over 8000 i kortere perioder og det høres godt inni bilen når man kjører sakte. I tillegg så soter den av og til (selv etter at den har brent en stund) og noen ganger så stopper den for tidlig (etter 5-10 minutter)

    Jeg har overvåket sensorverdiene i Vida når brenneren brenner, og jeg finner ingen spesielle årsaker til hvorfor elektronikken velger å øke turtallet på viften.

    Det settes ingen feilkoder, og brenneren starter som normalt hver dag nå når der er kaldt.

    Alle tips mottas med takk!
    Defekt vifte?
    Fadern hadde samme på sin XC70 2005. Hadde en ny varmer liggende så vi bytta bare.
    Så ingen umiddelbare feil på den gamle vifta, men merka at den ikke gikk helt som den skulle når vi dytta på den manuelt. var ett eller annet som bremsa den opp innemellom. sikkert dårlig lager.

    Du skriver ingenting om kilometerstand, men gitt at vifta aldri er byttet siden bilen var ny så kan det tenkes at den har godt av det.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  3. Takk khovde takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2010
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Kanskje det. Både viftemotor og sirkulasjonspumpe er vel komponenter som byttes etter en tid. Billen er en 05 modell har gått 180k og en del småkjøring, så viften har nok gått en del timer. Mesteparten av tiden varmeren brenner høres den helt normal ut. En annen ting jeg la merke til i går var at frekvensen på dieselpumpen er jevn i flere minutter før den plutselig varierer litt i frekvens før den går tilbake til normalen igjen.

    Jeg funderer litt på elektronikken her, men det virker vel ikke så sannsynlig at den både skulle tulle til frekvensen og motorturtall på samme tidspunkt for så å fungere som normalt igjen en stund...

    Var ikke så fristet til å rive ut å bytte motor helt på måfå, men det er mulig dette likevel er neste fornuftige trekk..... Er det noen som har tips til hvor jeg bør kjøpe motoren?

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Hei!

    Det kan være verdt å prøve reparere motoren med nye lager, børster etc? Fant dette da jeg lette etter trykkutjevner til min:

    https://www.ebay.com/itm/Ardic-912D-...383?nav=SEARCH

  6. #5
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    En liten veiledning for bytte av kulelager på Bühler-motoren finner man i How-To avdelingen på forumet:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...r-(Ardic-912d)
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2010
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Takk for gode tips. Hvor bør man kjøpe sirkulasjonspumpe? Er det scandix som gjelder?

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2010
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Da er ny pumpe bestilt fra Scandix og overhalingssett til viftemotorenfra Ebay.
    Er det noen som har en godt brukt viftemotor til salgs som jeg kan kjøpe og overhale i osloområdet?

Lignende tråder

  1. Varierende turbotrykk (vedlegg med grafer)
    By PetterDale in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 21/07/16, 14:10
  2. Varierende tempmåler
    By roarrr in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 28/04/14, 20:50
  3. S60 2002 - Varierende kupetemp på dieselvarmer?
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 20/12/11, 08:07
  4. Høyt forbruk samt lav tomgang?
    By johmolan in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 23/02/11, 19:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •