Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  38
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4
Viser resultater 76 til 82 av 82

Tråd: B230ET trim

  1. #76

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Skjønner det jaalle har vel en perfekt custom kam å selgenår du sier sånn lurer jeg på om det er lurt å ta med en A kam til cylmo og få den polert. Har en A kam liggende her, har jo sett innpå her at A kam ska man ikke kimse av eller

    Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

  2. #77
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Alle suksessfulle SELGERE har kun den type produkter ja, og bevisene er det ikke så nøye med da kundene sjelden er kritiske.

    Hovedpoenget med ett turbo-intercooler oppsett er at utgangspunktet øker med 10% for hver 0,1 BAR man øker ladetrykket.
    Når vi ser teoretiske sugemotoreffekter på 140 - 170 hp målt på NAV her lokalt, så betyr det at det "praktiske motorvolummet" øker med 232 ccm, dreiemomentet øker med ca. 19 Nm og effekten øker med mellom 14 og 17 Hp hver eneste gang man øker ladetrykket 0,1 BAR. Dette fungerer da gjennom HELE turtallsregisteret og det er derfor turbotrimming gir så gode resultater når man sammenligner med sugetrimming som bare er dyrt og dårlig i forhold.
    Turbomotor B230; 1 BAR ladetrykk resulterer i 4632 ccm, 380 Nm og 280 - 340 hp.
    Sugemotor B230: 2316 ccm, ca, 215 Nm og en trimkam øker toppeffekten med noen usle hk på høyt turtall på bekostning av bunndrag og gir betydelig økt forbruk. :(
    I utgangspunktet kreves det lettere diff. utveksling da det i praksis ikke leveres dreiemoment på noen turtall.

    Hvis du ikke bruker en "37 mm kam" når du har kjøpt 37 mm trykkere, da er pengene bare HELT bortkastet for deg. Jeg har ikke funnet milde og fine kamakslinger for 37 mm trykkere designet til å være velfungerende i en gatebilsturbomotorer som faktisk skal brukes. Jeg påstår ikke at det ikke eksisterer, men i utgangspunktet er dette sugemotor trimgreier.

    I "gamle dager" ble A-kammen omtalt som en "320-hk turbokam". Med moderne turboer, dyser, intercoolere osv. så har vi sett over 400 hp helt oppe på 6000 o/min på NAV med A-kam så ja, den funker. Krever at toppen er korrekt modifisert og at den ikke blir sabotert av en F-manifold, selvsagt.
    Sist endret av Batland; 11/01/23 kl 11:17

  3. Takk Bergstaden, JK95 takket for denne posten
  4. #78

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar da vart det nye funderinger her ser jo delene med 37mm trykkere ikke kan brukes med A kam ja har begynt litt studier av kam no. Der er jeg virkelig på tynn is og kjøpe noe på egenhånd blir hvertfall ikke bra så no tror jeg beste alternativ jeg har er å få laget en custom der jeg handla delene han burde no kunne lage en kam etter oppsettet mitt som ikke er helt på trynet. Blir vel ett spørsmål høyder etter den har vært hos cylmo for sliping også.

    At det her blir perfekt er vel som å tro på julenissen
    Benkinga vil vel snakke for seg hva jeg har gjort riktig eller galt





    Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

  5. #79
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bergstaden Vis post
    Takk for svar da vart det nye funderinger her ser jo delene med 37mm trykkere ikke kan brukes med A kam ja har begynt litt studier av kam no. Der er jeg virkelig på tynn is og kjøpe noe på egenhånd blir hvertfall ikke bra så no tror jeg beste alternativ jeg har er å få laget en custom der jeg handla delene han burde no kunne lage en kam etter oppsettet mitt som ikke er helt på trynet. Blir vel ett spørsmål høyder etter den har vært hos cylmo for sliping også.

    At det her blir perfekt er vel som å tro på julenissen
    Benkinga vil vel snakke for seg hva jeg har gjort riktig eller galt
    Ett standard Volvo shim har 33 mm diameter og man kan utnytte ca. 31 mm av det. Enem sin V16T kam er oppgitt til 268 grader og 12,5 mm løft. Med 37 mm trykkere skal løftet kunne økes betydelig UTEN å måtte øke durasjonen på kammen.
    Hvis man ikke er redd for økt durasjon, da er 37 mm trykker egentlig bortkastet.

    Våre små amatørtester har vist oss at på en mild turbomotor som går på pumpebensin på gate, så gir fancy valvetrain helt extremt lite valuta for pengene i forhold til dreiemoment og effektproduksjon.
    Vi anbefaler derfor at man helle flytter denne delen av budsjettet over på turbo, intercooler, dyser og mapping.
    Sannheten er at vi testet en ørlite værre utgave av BSRT5+ kammen og denne gav oss overraskende nok, ørlite dårligere resultat enn den "vanlige".

    Ser man på BSRT5+ kammen min, så er den blandt de dyrere på markedet, men den er faktisk plug and play i en standard topp, selv om porting og oppgraderte ventilfjærer anbefales på det aller sterkeste.
    Til tross for dette har vi her lokalt sett over 160 hk målt på NAV på pumpebensin og i i DRE sin benk klarte TurboThomas nesten 170 hk fra den teoretiske sugemotoren. Dette med 940 manifold og integrert wg.

    Ser vi til Sverige så har jeg så langt IKKE sett tilsvarende resultater til tross for at de bruker større turboer, grenrør, ekstern wg og betydelig villere kamakslinger, så da er spørsmålet, hva er vitsen??

    Ikke engang på E85 er det vanlig å passere dette:

    Essensen er her: https://www.youtube.com/watch?v=ZKoimd2E3_Y&t=930s



    Det er nok lurt å glemme "perfekt" og "optimalt" og heller konsentrere seg om "tilfredsstillende", gjerne "fornøyd" og helst "begeistret" tenker jeg.

    Jepp, en tidvis skremmende ærlig dommer, selv om man aldri får vite mer enn ca. 30% av totalresultatet. Tenker da på forhold som tomgang, utslipp, respons, kjøreglede, forbruket i praksis osv. Den mest brutalt ærlige dommen er imidlertid sluttfarten på 402M dragracing, alternativt 201M som er det eneste som faktisk avslører bilens sanne akselerasjonsevne. (Tiden bestemmes av føreren, clutchen, dekkene, understellet osv., men vi kan si at sluttfarten i praksis er HELT stabil og utelukkende diktert av motoren!)
    Sist endret av Batland; 11/01/23 kl 14:27

  6. Takk Bergstaden takket for denne posten
  7. #80

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar,er så morro du deler kunnskap med oss amatører gir god motivasjon til ikke å gi opp når tabbene kommer i lyset
    Maila med eniem jeg på V16T kam ogstudert kamteori jeg. Rekne med jeg vil gå for den
    Har aldri kjørt en rødblokk over 5000 siden ungdommen og da var det mest idiotiså skal vel ikke mye til før jeg er fornøyd.
    Er også 0.82 eksoshuspå vei over dammen,men skal handle skikkelig låsering tang før det skal lekes med montering av den. Helvete den låsringen er kraftig
    Lurer litt på om jeg skal gjøre mer på eksos siden før det blir Trondheim tur. Har ikke gjort mye der utenom å åpne 33mm under setet og senket taket litt. Ser mange åpner helt ut til pakning men da må også manifold taes litt?
    Innsug tørs jeg ikke røre mer,burde nok gått over til 60 papir tidligere. Forbrennings kammer tenker jeg fortsette med etter cylmo når kammrene kan væskemåles

    Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

  8. #81
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er kjekt å høre.

    V16T har levert gode resultater her lokalt og med det du skriver om erfaring, så har du nok en positiv overraskelse på gang. Her V16T i en lokal forgasserturbomotor.



    https://www.youtube.com/watch?v=-wzR...K4PxgPNGtGUsFw

    Jeg ser ikke at behovet for å gjøre så mye med eksoskanalene er så stort. Hovedproblemet på den siden består uansett hva du gjør.

    Det er absolutt og overhode ingen restriksjon ute ved eksospakningen så jeg ser ingen grunn til å gjøre noe som helst der ute. Om du tenker at du iallefall må gjøre noe, så kan du porte opp flensene på manifolden.

    Ingen av oss klarer å gjøre vårt beste arbeid på første forsøk og det du har gjort her er mer enn godt nok til at du kommer til å få en betydelig effektøkning over en helt standard topp, så dette blir bra.

  9. Takk Bergstaden, JK95 takket for denne posten
  10. #82

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Lenge siden sist så litt oppdateringhar no kommet enda litt lengre,fått på bremser og litt komplettering på motor. Så ting nærmer seg

    Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

  11. Takk Batland, HansOla takket for denne posten
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4

Lignende tråder

  1. overhale B230ET? B230ET med LH2.4 - Hva skal til?
    By Oddwar in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 12/07/12, 18:30
  2. gasser trim.
    By hella88 in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 29/09/11, 08:27
  3. Funderinger rundt B230ET trim og automat
    By runardini in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 20/09/10, 09:24
  4. 2.4 t AWD. trim?
    By Kristianzn in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 07/09/10, 21:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •