Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  38
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 82

Tråd: B230ET trim

  1. #1

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard B230ET trim

    Hei. Jeg har en helt orginal 88 mod b230ET TIC har lyst til å trimme litt. Men uansett hvor mye jeg leter innpå her så finner jeg lite om trim av b230ET alt er om FK motor. No skal bilen være godkjent så det er ikke snakk om 500 hp ???? men er ET motor uaktuelt for trimming?

  2. #2
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Du får chip til de, men man må uansett justere ladetrykk manuelt. B230et har de svakere 9mm rådene og tåler vesentlig mindre enn b230f/fk/ft som har 13mm råder. Du kan øke ladetrykket til ca 1bar og da har du 200hk+ noe mer enn det hadde ikke jeg turt før du bytter råder og evt senker kompresjonen

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  3. #3

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Takk for godt svar! Da spørs det om det er lurt å begynne med motor innmat først da?
    Jeg har chip og 3"mm liggende, men tørs ikke starte noe trim da nei. Skal ikke ha en motor der jeg er redd for havari nei ????

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bergstaden Vis post
    Hei. Jeg har en helt orginal 88 mod b230ET TIC har lyst til å trimme litt. Men uansett hvor mye jeg leter innpå her så finner jeg lite om trim av b230ET alt er om FK motor. No skal bilen være godkjent så det er ikke snakk om 500 hp ???? men er ET motor uaktuelt for trimming?
    Motortrimming handler i grunnen bare om å öke motorens evne til å flytte mer luft fra för luftfilteret til etter eksosanlegget. Hvis du fölger luftens vei gjennom systemet så må du fjerne de värste flaskehalsene först. Hovedproblemet er at det koster å trimme korrekt og derfor fomler de fleste rundt med chip i stedet.
    Luftfilterboksen er bra. Kompressorhjulet i turboen er for lite, intercooleren kjöler for dårlig, kompresjonsforholdet er ugunstig höyt, turbinhuset har for lite A/R-forhold, Wg huset en katastrofe, og eksosanlegget er alt for lite.

    Her kan du se hvor mye ett originalt eksosanlegg og wghus saboterer sammenlignet med 3" eksosanlegg og 3" Wghus. http://forum.vccn.no/showthread.php?...ghlight=nochip
    Sist endret av Batland; 01/01/19 kl 01:55

  5. #5

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar! har lest meg opp på linken din, og tror jeg skal la chipen være ja.... vil eller legge i litt og gjøre det skikkelig istedet som du mener. Hadde 3" eksos for en tid siden, men fikk det ikke godkjent så vart 2.5" foreløpig.
    Da har jeg tenkt litt å begynne med en handleliste:
    Modetilpasset IC ifra DO88 event større spjelhus?
    3"wghus? Forkortelsen har jeg ikke helt på det rene
    Hvilken turbo kan anbefales?
    Godkjent 3" eksos.
    No må det sies jeg har ikke trimmet før, så kan si jeg er i opplæringsfasen :-)
    Men syns det er kjempartig å få svar ifra dem som virkelig kan det her!! ;-)

  6. #6
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bergstaden Vis post
    Takk for svar! har lest meg opp på linken din, og tror jeg skal la chipen være ja.... vil eller legge i litt og gjøre det skikkelig istedet som du mener. Hadde 3" eksos for en tid siden, men fikk det ikke godkjent så vart 2.5" foreløpig.
    Da har jeg tenkt litt å begynne med en handleliste:
    Modetilpasset IC ifra DO88 event større spjelhus?
    3 Forkortelsen har jeg ikke helt på det rene
    Hvilken turbo kan anbefales?
    Godkjent 3" eksos.
    No må det sies jeg har ikke trimmet før, så kan si jeg er i opplæringsfasen :-)
    Men syns det er kjempartig å få svar ifra dem som virkelig kan det her!! ;-)
    3" intern wastegate
    http://www.atpturbo.com/mm5/merchant...egory_Code=WGT

    En T3 turbo med ca 46-50mm kompressor og .63A/R eksoshus er å foretrekke på en mild rødblokk

    Toppen på en b230et er 531 med A kamaksel, denne kan med fordel byttes ut med en portet 530 topp med 38mm eksosventiler sammen med en A kam

    Det originale kompresjonsforholdet er for høyt for videre trimming, så å senke det til 8.0:1 vil gjøre alt mye lettere

    En kaldere kjølevannstermostat vil også hjelpe å motvirke tenningsbank

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bergstaden Vis post
    Takk for svar! har lest meg opp på linken din, og tror jeg skal la chipen være ja.... vil eller legge i litt og gjøre det skikkelig istedet som du mener. Hadde 3" eksos for en tid siden, men fikk det ikke godkjent så vart 2.5" foreløpig.
    Da har jeg tenkt litt å begynne med en handleliste:
    Modetilpasset IC ifra DO88 event større spjelhus?
    3"wghus? Forkortelsen har jeg ikke helt på det rene
    Hvilken turbo kan anbefales?
    Godkjent 3" eksos.
    No må det sies jeg har ikke trimmet før, så kan si jeg er i opplæringsfasen :-)
    Men syns det er kjempartig å få svar ifra dem som virkelig kan det her!! ;-)
    Värsågod.

    Modelltilpasset DO88 intercooler er ett riktig godt valg.
    Större gasspjeld er bortkastede penger.
    Du kan tenke på å sette en nippel i downpipen du har, koble den til en bensintrykksmåler for forgassere og lese av trykket når du har full gass og 6000 o/min. Alt over 0,1 BAR avslörer at eksosanlegget er for lite og flöder for dårlig.
    Wghus er baklokket som er skrudd fast mellom turbinhhuset og downpipen.
    Hvis du skal ha en uangripelig godkjent turbo, så er det beste valget å sende originalturboen inn til GIK, Norsk/Svensk Turboservice e.l. for overhaling, forsterking og oppgradering. Du insisterer på at den originale merkeplaten med alle nr. på beholdes og brukes videre p.g.a. godkjenningsproblematikk. Kompressorhjul til Sierra Cosworth 4x4 / Pontiac Trans Am eller ett i lignende störrelse (ca. 47,5 /60 mm) i billett utgave er det rette valget. Turbinhuset byttes til ett med A/R0.63 forhold.
    Garrett -31 actuator og bleed ventil (manuell boost controller) anbefales.
    Deretter er det 13 mm råder og å dreie stemplene til de har en grop som måler 76x4,5 mm.
    Etter dette kommer bearbeiding eller bytte av topplokk, og jeg anbefaler med så store eksosventiler som du har råd til samt forsterkede, enkle ventilfjärer.
    Sist endret av Batland; 01/01/19 kl 23:37

  8. #8

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Hei
    Sjå der ja,hadde sikkert kjøpt større spjelhus jeg og rota bort de pengene.....
    Vil jeg trenge andre dyser?
    Ser ut som jeg har fått kjøpt en 530 topp idag, den tror jeg jeg skal sendes inn for å få det gjort skikkelig.
    Sett att Pedersen racing har litt av hvert, så blir litt forsiktig shopping før alt er på plass. Har lest opp og ned i mente på forum her, endelig noe matnyttig for en fersking! :-D

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bergstaden Vis post
    Hei
    Sjå der ja,hadde sikkert kjøpt større spjelhus jeg og rota bort de pengene.....
    Vil jeg trenge andre dyser?
    Ser ut som jeg har fått kjøpt en 530 topp idag, den tror jeg jeg skal sendes inn for å få det gjort skikkelig.
    Sett att Pedersen racing har litt av hvert, så blir litt forsiktig shopping før alt er på plass. Har lest opp og ned i mente på forum her, endelig noe matnyttig for en fersking! :-D
    Hei.
    Det er relativt vanlig ja.
    Jeg ser det slik; det viktigste er alt det som er rundt motoren. Tenker da på deler som er nevnt tidligere. Deretter er det selve motoren og her spiller det ikke så stor roller om man bygger for bruk med forgasser, mekanisk innsprut eller EFI. Grunnen er at en motor må gå med korrekt blandingsforhold og korrekt tenningstidspunkt, men hvordan dette besörges er närmest uvesentlig. Personlig er jeg STOR tilhenger av og forkjemper for at man setter EFI dyser i toppen, du vet, lignende B21E motorene. Ett enkelt og billig tilleggsprut kan styre disse og du har löst utfordringen med å gi motoren nok drivstoff.

    Jeg mener derfor at det er mye god og nyttig informasjon å finne i denne tråden: http://forum.vccn.no/showthread.php?...bo-tr%C3%A5den
    Sist endret av Batland; 02/01/19 kl 23:46

  10. #10

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Hei og takk for mye god informasjon:-)

    Der var det mye god informasjon ja,no er det masse planer på gang her ja :-)
    Og dukker opp nye spm hva er egentlig EFI dyser til innsprøyting?
    Handlelista er ikke som å ta en tur på Kiwi her no :-) :-)

  11. #11

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Da ser det ut som det blir 2 stk 530 topper, sikkert lurt å litt feilmargin på amatører ????

  12. #12

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Hei
    Fikk tilbud ifra motorfirma idag på porting eksos/innsug og planing av topp. Tenkte att det er bedre noen kan det gjør enn å begynne handle inn utstyr å lære seg. Hadde ikke tenkt å prøve å porte så mange topper :-) Tilbud på 14000 ink mva med eventuelle deler utenom, er det normalpris rundtomkring? Trodde ikke det kan være så mye jobb når man har alt av proft utstyr og kompetanse.....

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Med 8 stk. nye og större ventilseter, nye större ventiler, forsterkede ventilfjärer med tilhörende deler og större ventiltrykkere og tilhörende kam koster det nok såpass. Värsting-greier. Patetisk overdrevet for en gatebil med turbo.

    Topp: http://www.bilcross-shop.com/index.php?p=1_8_Topplokk
    K-kam og turbokam: http://www.bilcross-shop.com/index.php?p=1_7_Kam
    Sist endret av Batland; 17/02/19 kl 11:27

  14. #14

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Sjå der ja,der var det litt mer fornuftig til det jeg skal.
    Sluttmålet er å få det i vognkort +/- 5% 238 hk.
    Da nytter det ikke med værsting greier nei....
    Takk skal du ha! :-)

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Värsågod.

  16. #16

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Det var ikke helt meningen enda, ment å bestille DO88 ic først. Men havnet som eier av en porta 531 topp. Med rustfri race ventiler 46/38 ventiler, doble fjærer. Custom kam med 12 mm løft, type 280 - 285 grader durasjon og extra kjøling. No er planen min å følge Batland sine råd her? Var det dumt med tanke på det jeg hadde tenkt :-)

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hehehe, dette kan sammenlignes med en som oppdaget at hun var blitt "litt gravid", så NÅ skal hun begynne å høre på det de gamle sier.

    Det finnes mange som liker disse 531 toppene og den type kam som du nå har og som helt sikkert stiller opp og hjelper deg nå.

  18. Takk HansOla, Bergstaden takket for denne posten
  19. #18

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehehe, dette kan sammenlignes med en som oppdaget at hun var blitt "litt gravid", så NÅ skal hun begynne å høre på det de gamle sier.

    Det finnes mange som liker disse 531 toppene og den type kam som du nå har og som helt sikkert stiller opp og hjelper deg nå.
    Hehehe helt riktig der traff du spikeren :-D klarte ikke dy meg når den dukka opp til salgs :-)

    Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

  20. #19

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Langt fram til den blir montert enda,foreløpig bare shopping til montering. Skal ha ny turbo når det kommer så langt :-)

    Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

  21. #20

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bergstaden Vis post
    Langt fram til den blir montert enda,foreløpig bare shopping til montering. Skal ha ny turbo når det kommer så langt :-)

    Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
    Da var mer funnet til handlelista, ser ut som stempler etter Batland specen :-)

    Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

  22. #21
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bergstaden Vis post
    Da var mer funnet til handlelista, ser ut som stempler etter Batland specen :-)

    Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
    Om du ikke har planer om 400hk, kan du spare 6000kr på å få et maskinverksted/en vidregående skole til å dreie et sett med originale FK/FT stempler til samme kompresjonsforhold

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  23. Takk Bergstaden takket for denne posten
  24. #22

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Om du ikke har planer om 400hk, kan du spare 6000kr på å få et maskinverksted/en vidregående skole til å dreie et sett med originale FK/FT stempler til samme kompresjonsforhold

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Ja,har mulighet for dreibenk ombord på båt jeg jobber på. Så har tenkt tanken,men på en annen side så har jeg hatt bilen i ca 15år og skal ha den i 15 år til :-) jeg har vel litt på handlelista som bare må handles før stempler :-)

    Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

  25. #23
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Ja det er jo ingen dum ide med borring til første overdim og nye stempler, for etter x antall hundretusen km så er de modne for en seriøs overhaling

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  26. Takk Bergstaden takket for denne posten
  27. #24

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Ja det er jo ingen dum ide med borring til første overdim og nye stempler, for etter x antall hundretusen km så er de modne for en seriøs overhaling

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Takk for tipset,har tenkt på om det kan lønne seg det. Men ikke tatt avgjørelse før no,har lært det lønner seg å høre på gamlegutta i trimfaget :-) første overdim er 97.50 ?

    Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

  28. #25

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bergstaden Vis post
    Takk for tipset,har tenkt på om det kan lønne seg det. Men ikke tatt avgjørelse før no,har lært det lønner seg å høre på gamlegutta i trimfaget :-) første overdim er 97.50 ?

    Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
    96.50 mente jeg :-)

    Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. overhale B230ET? B230ET med LH2.4 - Hva skal til?
    By Oddwar in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 12/07/12, 18:30
  2. gasser trim.
    By hella88 in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 29/09/11, 08:27
  3. Funderinger rundt B230ET trim og automat
    By runardini in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 20/09/10, 09:24
  4. 2.4 t AWD. trim?
    By Kristianzn in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 07/09/10, 21:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •