Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  38
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 82

Tråd: B230ET trim

  1. #51

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Kanskje ta en oppdatering her no,lenge sia sist
    Har egentlig skjedd en god del sjøl om det ikke går så fort.

    Endte opp med en FK blokk som er no inne hos cylmo.
    Det viste seg at den ikke holdt mål for original dim så det blir borret opp.
    Alt nytt med smidd innmat og balansert og skal vel hente den i Juni.

    530 topp ligger på benken og har kjøpt inn porteutstyr så der blir det å porte etter Batland oppskrift lure 35 mm eksos igjennom.
    46/38 ventiler,sterkere enkle fjærer og A kam som jeg har lest innpå her er grei.
    Har også e innsug liggende men litt i tvil om det blir dysehull i toppen?
    Datasprut er montert med 3 jt eksos.
    6 trinn omsveiset bmw kasse ligger klar
    Portet 940 eksosmanifold er også klar
    Turbo er tenkt den i BSRT tråden til Batland

    Har også inne søknad til BT på 20kw/100kg regelen som har kommet, litt spent på det.

    Det var vel kort oppsumering att ting er hvertfall på gang og jobber sakte men sikkert

    Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Dette er veldig kjekt å høre.
    Bare i forrige uke fikk jeg tilbakemeldinger om ikke mindre enn 4 motorer som var bygget på denne oppskriften og hvor alle eierne var strålende fornøyd både med motoren, funksjonen, resultatet og reaksjonen til alle som hadde vært med i bilene.
    Virkelig gøy.

    1. Pass på stempelutforming og kompresjonsforhold.
    2. Du absolutt MÅ sette dysene i toppen.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1095581
    Sist endret av Batland; 30/05/22 kl 15:29

  3. Takk Bergstaden takket for denne posten
  4. #53

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Sjå der ja, da blir det dysehull i toppen

    Har lest mye tråder og etter BSRT tråden din kom så vart oppskrifta bestemt.
    Den var enkel og god å lese med how to do samlet i en tråd

    Så blir spennende når målstreken blir krysset her

    Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

  5. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Nydelig. Bra for oss alle og spesielt bra for deg som må leve med resultatet av den avgjørelsen.

    Det er slik som alltid er kjekt å høre.

    Javisst. Jeg gleder meg til å lese hva du erfarer, opplever og tenker om sluttresultatet ditt når det foreligger. "Har trua."

  6. Takk Bergstaden takket for denne posten
  7. #55

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Hei Batland.

    Da har jeg jammen fått svar ifra Sfoor og den var jammen positiv så må bare inn på en id og forkontroll går den bra så var det tut og kjør
    I søknaden så oppga jeg en Mambatek TD04HL -20T-7 har den men ikke tenkt å bruke den har oppgitt max effekt på 350 men har mistanke att denne blir en flaskehals i oppsettet mitt.

    Jeg skrev ikke inn effekt men i svaret ifra Sfoor så har de beskrevet max effekt på turbo jeg kan ha. De sier jeg kan ha 40% overkapasitet dvs en turbo med max effekt på 490hk det må jeg da dokumentere.

    Planen er å bestille som anbefalt i BSRT tråden C15 TNX serien men var vanskelig å finne dokumentert effekt på dem. Så kort sagt jeg leter etter turbo som har dokumentert max effekt på 490hk?

    Oppsett blir:
    - dre racing datasprut
    - 3JT eksos hele veien 2 lyd dempere.
    - smidd bunndel gjort av cylmo
    -630cc dyser i 530 topp og E innsug.
    - 46/38 ventiler kjøpte i stål men fikk en mix med rustfritt og stål ikke helt fornøyd med pedersen racing
    - 530 topp som ska portes etter Batland oppskrift.
    - hardere fjærer og tror jeg har A kam liggende.
    - gss340 pumpe i tank
    - 940 eksosmanifold.
    - 74 termostat
    - radiator ifra do88 og IC

    Der var vel det meste mangler bare å blinke ut riktig turbo som sikkert koster litt men da får man bare spare for kvalitet da


    Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

  8. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hei.

    Ser man det du.
    Selv om det er lenge siden nå, så har også jeg gått noen omganger med SFOOR og jeg må si at det ikke er så ille.

    Hmmmm...
    DET holder ikke så det må jeg rette på.

    375 hp C15TNX 48/54


    450 hp C15TNX 52/57



    Hvis du kan få godkjent inntil en 490 hp turbo, så tenker jeg at Garrett GT3071R er en uvanlig god løsning: https://www.himni-racing.com/index.p...image&pID=1131
    https://www.himni-racing.com/turboch...g-turbo-480-hp

    Sist endret av Batland; 08/08/22 kl 09:55

  9. Takk Bergstaden takket for denne posten
  10. #57
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk
    Sist endret av Batland; 18/07/22 kl 13:07

  11. Takk Bergstaden takket for denne posten
  12. #58

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Hei Batland

    Sjå der ja, har sett på begge de flere ganger både GT3071 og C15TNX T4B men så kom tvilen snikende. Da blir det å spare opp og handle 1 av de 2 da forsvant tvilen her

    Ja må si jeg var meget positivt overrasket når svaret kom. Ikno hokus pokus og enkelt å forstå for oss amatører. Ufravikelige krav var avgass og støy men avgass ordner tuneren og støy får man bare ta siden om det blir ett problem. Ellers var kravet at alt skal være bolt on

    Takk skal du ha, uten deg hadde jeg nok fremdeles rota bort mye unødvendige penger!
    Realistisk mål no er å få motor montert og startet tidlig 2023
    Tar tid men kutter ingen svinger her no

    Alt blir etter Batland boka how to do!!



    Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

  13. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er kjekt å høre.
    Det er akkurat det jeg forsøker å bidra til, at man unngår å kaste bort pengene sine på feilkjøp og eller andre unødvendigheter som reduserer sjansene for at bilen kommer på veien.
    Det er ingen ulempe at det arbeides med lav fart så lenge man passer godt på at fremdriften ikke stopper opp, for DA er det vanligvis slutt enten man vil innrømme det eller ikke.

  14. Takk Bergstaden takket for denne posten
  15. #60

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Det blir i hvertfall mye penger i dass og gi seg no ja og sikkert blitt happy kjerring men absolutt ikke aktuelt
    Mangler bare å få ferdig 530 toppen og turbo så er motoren klar.
    Tenker legge mye tid på toppen før den blir sendt inn for ventil sete sliping og eventuelt retting.
    Ser for meg det er bedre å få gjort porting,dysehull og kammer måling før den sendes for finpussen


    Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

  16. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Du har helt klart en god plan her.
    Alle vi som ikke lever av å porte topper må ta tiden til hjelp så ting tar tid. Heldigvis er gevinsten vanligvis stor når man jobber med 530 topper, så det er vel verd innsatsen.

    Det meste arbeidet kan med fordel gjøres før ventilseteslipingen, men man må nok justere overganger under ventilseteringen etter at den jobben er gjort også.

  17. Takk Bergstaden takket for denne posten
  18. #62

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bergstaden Vis post
    Det blir i hvertfall mye penger i dass og gi seg no ja og sikkert blitt happy kjerring men absolutt ikke aktuelt
    Mangler bare å få ferdig 530 toppen og turbo så er motoren klar.
    Tenker legge mye tid på toppen før den blir sendt inn for ventil sete sliping og eventuelt retting.
    Ser for meg det er bedre å få gjort porting,dysehull og kammer måling før den sendes for finpussen


    Sent fra min SM-T550 via Tapatalk
    Da har jeg omsider gnagd en 35 mm eksosventil helt inn til styring litt nervøs for å lage høl da blir det samme oppskrift på 3 neste

    20221122_082507.jpg20221124_184222~2.jpg

    Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

  19. Takk Batland takket for denne posten
  20. #63
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Dette ser ut som en veldig god og riktig start. Bare resten igjen.

  21. Takk Bergstaden takket for denne posten
  22. #64

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Ja.men ser lyset i tunnelen noalle innsug er ferdig må bare finpusse da jeg bare hadde fokus på å få 35 mm ventilen igjennom i første omgangtoppen skal til cylmo på nyåret for sliping. Turbo ble en Gt3071r med ultimate wastegate outlet. Er igjen å bestille eksoshus. 0.82 eller 0.63 som.er å velge i for intern wastegate

    Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

  23. #65
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ser her ja! Glimrende.

    Finpuss er viktig for utseende, men ikke for motorens praktiske funksjon, tvert imot. Om du absolutt må pusse, gå iallefall ikke finere enn 60 papir på innsug.
    Det er pulser og reverserende pulser i alle innsugskanaler og derfor er en glatt overflate en ulempe.



    På eksos kan du gå så fint som du bare gidder og orker.

    Bruk heller tid og krefter på å åpne opp forbrenningskammeret på oppsiden av eksosventilen tilsvarende som det vi ser på undersiden av innsugsventilen på bildet.
    Her en svensk sugemotor topp med 38/46 ventiler. Som man ser er det smått med areale rundt eksosventilen for all eksosen i sylinderen å finne veien forbi, spesielt i området kl. 10 - 12. Kulen i området ca. kl. 5 - 6 gjør oss formentlig heller ingen tjenester.
    Som vi ser er det åpnet maksimalt opp rundt innsugsventilen, formentlig helt ut til toppakningen.


    Alternativ løsning:


    Nyydelig turbovalg.
    Dette kommer til å gå så det griner.

    "Ultimate Wg" er ett uvanlig godt utgangspunkt, men helt Ultimate / optimal er den faktisk ikke, iallefall ikke før noen BSRT spec. mods er utført.

    1.
    Selve wastegateklaffen er i tradisjonell Garrett størrelse og gjør at wastegatekapasiteten blir for liten for en moderne turbo med lavt baktrykk. (Sammenligne gjerne med EFR)
    Jeg anbefaler derfor at du vurderer å oppgradere den originale Garrett-size wg-klaffen til en med 40 - 42 mm diameter og porte opp Wg-hullet tilsvarende, men uten å overdrive. "Lagom er best."

    2.
    Den flate "Armen" som går fra enden av Wg actuatoren og bort til akslingen til wg klaffen er tradisjonell kort og bør forlenges.

    3.
    Som ett minimum burde det vært en skillevegg inne i baklokket som separerte wg-eksosen fra den turbulerende eksosen som kommer ut fra turbinhjulet.
    Eldre turboer spooler dårlig med A/R0.8 turbinhus. Nyere turboer som GT3071R fungerer direkte glimrende med A/R0.82 på High-boost 2,0L Cosworthmotorer og Volvo B230 motorer.

    For low boost oppsett som åpner wg tidlig og for dem som krever maksimalt bunndrag, så er A/R0,63 turbinhus nødvendig, men vi har sett at det kan blir for mye boost for tidlig også.

    Her en 2,0L Cosworth med GT3071R med A/R0.63 turbinhus oppgradert med større wg klaff og portet wg hull. 2,0 BAR ladetrykk på ca. 3400 o/min.



    Sist endret av Batland; 14/12/22 kl 12:13

  24. Takk Bergstaden, JK95 takket for denne posten
  25. #66

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Kjempebra da vet jeg litt å jobbe med. Da blir det å bestille 0.82 og finne litt større wg klaff da legger jeg mere krefter på forbrenningsrom enn finpuss på innsug ja takk skal du ha for gode råd

    Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

  26. #67
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Værsågod.
    Bare hyggelig å gi råd til en som jobber jevnt, trutt og målrettet på veien mot suksess.

    Her det vi snakker om:

    Original wg. klaff Garrett GT3071R turbinhus.
    WG hullet er allerede portet her:




    Etter oppgradering:





    Hvilken praktisk betydning har så dette?

    Vel, vi har gjort dette i praksis. En bekjent med Cosworth hadde satt seg sine mål og har mappet bilen flere ganger i jakten på målet sitt som var 300 hp @ 4000 o/min. målt på Nav på svep med norsk pumpebensin på tanken og uten noen tricks.

    På det som da var siste mapping fikk han den blå ladetrykkskurven. Mappeduden sa at de allerede hadde boost creep og det ikke var noe mer de kunne gjøre. Hvis de økte ladetrykket på 4000 o/min. så ville de får mer boost creep og ukontrollert høyt ladetrykk på høyere turtall. Når det er sagt så er jo 1,95 BAR ladetrykk på 4000 o/min tilfredsstillende for de fleste.

    Han spurte da meg om hva som kunne gjøres for å kunne øke ladetrykket på 4000 o/min., og større wg klaff ble forslått for å kunne oppnå den orange ladetrykkskurven som ville gi ham det resultatet han ønsket.

    Wg klaffen ble oppgradert til 40mm, wg hullet portet til ca. 36 mm og under den siste mappingen ble den grønne ladetrykkskurven oppnådd og det samme ble målet hans.

    Sist endret av Batland; 11/12/22 kl 12:17

  27. Takk Bergstaden takket for denne posten
  28. #68

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Takk skal du hader var der bevist også
    Da blir bestillinga mi til atpturbo.com som følger:
    0.82 eksoshus,40 mm wg klaff tenker å jeg skal ha eksternt filter på olje inn på turboen

    Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

  29. #69
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Værsågod.

    Ja da får vi se hva de svarer. Jeg har en mistanke for jeg vet at flere turboselgere har fått dette spørsmålet fra bekjente før og svaret har vært det samme. :HÆÆÆ???

    Flott, det er kjekt å høre. Jeg mener det er galskap å ikke montere ett seriøst oljefilter på slangen til en kulelagerturbo. Tenker da på ett vanlig motoroljefilter, MC filter eller lignende og ikke disse grovsilene som selges som turbo-oljefilter.

    Her er ett sted å begynne:

    https://www.summitracing.com/int/par...illocation=int

    https://www.summitracing.com/parts/der-25729?rrec=true

    https://www.summitracing.com/parts/der-15729
    Sist endret av Batland; 11/12/22 kl 21:02

  30. Takk Bergstaden takket for denne posten
  31. #70

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Var ikke mye gehør ifra atpturbo.com ihvertfall på wg klaffmen uansett er no på gang. Jobber på for å få topp til cylmo no i januar,hører boremaskin i søvne snart,skjønner porting er dyrt ja da blir det externt filter på turbo, funderte også å bruke oljetrykk regulator for kulelagret turbo på den istedet for restrictor? Men begynte å tenke på om oljepumpe vil den klare å holde oljetrykket på alt? Det blir jo 2 filtere den skal presse olje igjennom.Er underspyling også på motoren.

    Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

  32. #71
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bergstaden Vis post
    Var ikke mye gehør ifra atpturbo.com ihvertfall på wg klaffmen uansett er no på gang.
    Jobber på for å få topp til cylmo no i januar,hører boremaskin i søvne snart,skjønner porting er dyrt ja
    Da blir det externt filter på turbo, funderte også å bruke oljetrykk regulator for kulelagret turbo på den istedet for restrictor? Men begynte å tenke på om oljepumpe vil den klare å holde oljetrykket på alt? Det blir jo 2 filtre den skal presse olje igjennom. Er underspyling også på motoren.
    Hehe, det tror jeg på. Det blir endel "selvgjort er velgjort" før man får realisert de uvanlig gode resultatene.

    Flott, det bør kunne gå. Akkurat sånn er det. Det er jo en god del materiale som skal fjernes når man modifiserer en 530 topp til dette spec. Du får trøste deg med at dette er noe du kommer til å kjenne i seteryggen.
    Jeg har 17 pkt. på min mods / spec. liste til disse toppene, så ting tar tid ja.

    Ser man til USA så ser man at håndporting av topplokk er dyrere enn det nye trimtopper koster i seg selv. Man begynner med å kjøpe gode ettermarkeds trimtopper og så blir kostnadene mer enn doblet etter porting. Dette til tross for at kanaler og forbrenningskamre i utgangspunktet er korrekt utformet.

    Flott, men det holder med å kjøre med filtre og uten regulator på oljetrykket frem til turboens oljerestriktor. Denne restriktoren reduserer ikke bare oljetrykket inne i turboen, men også oljemengden og det er veldig viktig.

    Ingen problem. Oljeflødet gjennom en kulelagerturbo er så lavt at trykkfall ikke er ett tema og oljepumpen klarer enkelt å holde oljetrykket oppe.
    Sist endret av Batland; 09/01/23 kl 21:05

  33. Takk Bergstaden takket for denne posten
  34. #72

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar da vet jeg oljetrykk ikke er tema og eller ikke at jeg tar for mye angsten da gnager jeg litt til
    Neste store fundering blir kamvalget på den,trykkere er beregnet for lash caps og løse retur ifra oljefella til bunnpanne. Har egen oljefelle tank.
    Både gruer og gleder meg til oppstart her no ja

    Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

  35. #73
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hvis 35 mm eksosventilen går helt løst gjennom innsugskanalen, da har du tatt for mye Møllers Tran og er på VELDIG tynn is. Som alltid, "Lagom er best."

    En av ulempene med B230 som en highperformance motor er ventilsystemet som har bedrøvelig ventilhastighet. For å forbedre dette monterer man større og tildels mye større ventiltrykkere slik at man kan kjøre en aggressiv custom kam - tenk EVO motor.

    Du må finne ut hvor store trykkerene dine er og til hvilken kamaksel-basesirkel det hele er satt opp for.

    Oljefelle med retur til bunnpanne er banebilsopplegg og på en gatebil fyller du motoroljen med kondensvann.

    Med passe fart så går nok dette helt fint. Hastverk og kav fører som oftest til fiasko.

  36. Takk Bergstaden takket for denne posten
  37. #74

    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Sted
    Røros
    VCCN medlemsnummer
    2082
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Nei,det håper jeg no ikke. Alle er akkurat litt trangere enn den exempelvideoen din hvor 35mm slippes igjennom innsuget. Må gi bittelitt dytt
    Eksos er no 33mm og innsug 41mm under setet og der vil jeg no ikke ta mere.
    Kjøpte komplett deler til toppen ifra scimec jeg 37mm trykkere alt utenom kam. Men han kunne fixe en custom perfekt kam til meg, så jeg lurer litt på det.
    Det tenkte jeg ikke på, da har jeg tenkt litt for mye igjen da gjør jeg ikke det
    Må bare si takk for att du passer på meg ja,tenker jeg for mye blir det tull

    Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

  38. #75
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er helt perfekt for øyeblikket. Etter siste finpussen med 60 papir glir den såvidt akkurat rett igjennom.
    Det er ett godt utgangspunkt før 4 sete ventiljobben som tar 46/38 ventiler.

    Hehe, det tror jeg på. Ser frem til resultatene.

    Værsågod. Alltid interessant å se hvilke resultater folk får på de første forsøkene sine og siste customkam resultatet her inne var ikke akkurat vellykket.
    Det er uklart om dette var en "perfekt kam" eller ikke.

  39. Takk Bergstaden takket for denne posten
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

  1. overhale B230ET? B230ET med LH2.4 - Hva skal til?
    By Oddwar in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 12/07/12, 18:30
  2. gasser trim.
    By hella88 in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 29/09/11, 08:27
  3. Funderinger rundt B230ET trim og automat
    By runardini in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 20/09/10, 09:24
  4. 2.4 t AWD. trim?
    By Kristianzn in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 07/09/10, 21:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •