Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: V60 D5/D6 Twin Engine - HJELP/spørsmål vedr. hybridsystem

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2018
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard V60 D5/D6 Twin Engine - HJELP/spørsmål vedr. hybridsystem

    Jeg har en 2018 V60 D6 Twin Engine (siste restlager før den nye modellen kom) og jeg lurer litt på hvordan hybridsystemet på andre V60 twin engine oppfører seg.

    Nå på høsten/vinteren så skjer det ofte at dieselmotoren starter automatisk når jeg starter bilen, noen ganger med utetemperaturer på opp mot 10 plussgrader. Dersom jeg prøver å velge PURE modus mens dieselmotoren kjører får jeg opp melding om at PURE er utilgjengelig pga for lav temperatur i hybridsystem. For en ukes tid siden startet og stoppet dieselmotoren 4 ganger etter hverandre i løpet av mindre enn ett minutt, bilen var ikke satt i gir - kun startet i hybridmodus. Etter 5-60 sekunder slår dieselmotoren seg av og hybrid/pure er tilgjengelig igjen.

    Jeg har hatt bilen inne hos Volvo flere ganger og de har hele tiden sagt at dette ikke er normal oppførsel og at det må være en temperatursensor etc. som gir feil verdier. I forrige uke hadde jeg bilen inne hos Volvo igjen og denne gangen sa de at det var 4 andre ansatte hos dem som hadde samme bilen og at dieselmotoren starter på samtlige av dem når temperaturen går ned mot frysepunktet. Han sa også at Volvo utviklerene i Sverige mente dette var normal oppførsel og at de ikke ville gjøre noe mer feilsøking før jeg evt. kan dokumentere (med videoopptak e.l) at motoren starter og stopper flere ganger etter hverandre. (Merk at dette kun har skjedd en gang)

    Så det jeg lurer på er; hvordan oppfører deres V60 D5/D6 seg ved lave temperaturer? Dersom dieselmotoren din starter automatisk, hva er i så fall omtrentlig temperaturgrense før dette skjer?
    Fint om du også kan legge igjen et svar dersom dieselmotoren din ikke starter automatisk.

    Tusen takk for hjelpen!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2018
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Er det ingen som har V60 D5/D6 som kan si hvordan deres bil oppfører seg?
    Jeg trenger bare å vite hva som er normalt slik at jeg evt. kan argumentere mot verkstedet.

    Spørsmålet mitt er som sagt om andre biler starter på dieselmotoren når man trykker på startknappen i kalde temperaturer (fra 5 grader og nedover)?
    Jeg snakker ikke om når du kjører, kun fra du trykker inn startknappen og frem til du har satt bilen i gir.

  3. #3
    Registrerte brukere -Tommy sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    736
    Antall takk

    Standard

    Ja, har en '15 D6 og når det blir kaldt så starter dieselmotoren uansett. Dette for å få varme på dieselmotoren slik at det ikke blir mye kald start/stopp fikk jeg fikk forklart av min mekaniker. Her tror jeg grenseverdien var på ca. 5 grader

    Sjekk også at du har satt bilen til å bruke dieselvarmer automatisk. Om ikke så vil den starte motoren i mye høyere temperaturer for å få varme, har selv opplevd at den starter i så høy temperatur som +10. Du vil dog kunne bruke pure modus for å unngå dette og tvangskjøre på strøm, men da med mye mindre varme i bilen....

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Halden
    VCCN medlemsnummer
    28
    Innlegg
    1.262
    Antall takk

    Standard

    Kona har samme bil og modell. Den er også tett på samme måte som din. Får samme feilkoder hver gang, men ikke noe fast å ta i.

    Starter noen ganger når det er kaldt, noen ganger når det er varmt. Og nekter gå på strøm.

    Så det er nok en funksjon.
    Sist endret av Petter; 20/12/18 kl 09:53

  5. #5
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Sjekk som nevnt lenger oppe at autostart av varmer står på.
    Alle klager eg har vore bort i ang dette, så ha autostart av varmer vore av. Ingen klager etter at den vart sett på

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  6. #6
    Registrerte brukere Tirfonn sin avatar
    Medlem siden
    19. mai 2012
    Sted
    Bodø
    VCCN medlemsnummer
    770
    Innlegg
    118
    Antall takk

    Standard

    Dama har en v60 2018 D6 som var igjen av restlageret, her har jeg opplev flere ganger og kan kjøre i pure helt ned i 5- så langt i vinter uten forvaring av bil. Heller ikke fått start og stopp slik du forklarer Simen.
    Volvo V90 D5 2018 R-Design
    Volvo V70 D5 2005 Solgt
    Volvo S60 D5 2002 Link solgt
    Volvo S60 2.0t 2002 solgt
    Vovlo 850 Glt 1998 solgt

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. feb. 2016
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Det jeg lurer mest på er hvordan partikkelfilteret vil tåle slike av og på start ved kald motor.

Lignende tråder

  1. Volvo felger - Not suitable for Twin Engine
    By otto.b in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 9
    Siste post: 05/12/18, 11:19
  2. Polestar Performance felger på V60 D6 Twin Engine
    By Ludo in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 3
    Siste post: 23/10/18, 11:15
  3. 2017 Volvo XC90 T8 AWD Twin Engine R-Design
    By Texascom in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 91
    Siste post: 25/01/18, 00:06
  4. 2016 Volvo V60 D5 AWD Twin Engine R-Design Summum selges.
    By Texascom in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 09/08/16, 19:14
  5. Senkefjærer V60 Twin Engine
    By dizapear in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 01/08/16, 17:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •