Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 39 av 39

Tråd: Flammevakt Dieselvarmer

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Takk FroBe! Jeg har målt uten strømmen påslått, og da får jeg ingen kontakt mellom punktene i selve kontakten mot hjernen, mellom blå og hvit kabel, som går til flammesensoren (hvit er også lasket vanntemp-sensor ref. tegning). Mulig det er såpass mye motstand i kontakten at det er nok til å multimeteret ikke klarer sende noe strøm gjennom kretsen gjennom den, men utenom går det fint.

    Plukket ut hele atomreaktoren i går kveld, og koblet sammen kjølevannslangene med en 90graders 3/4" vinkel og noen koblinger, stengte av dieselrøret og teipet ledningsnettet. Trenger bilen - også uten Ardic-en Planen er å ta den møysomt fra hverandre igjen, og se om jeg klarer finne noen flere feil.

    Jeg testet en annen ting også!: Koblet en vakuumpumpe på enden av dieselslangen ved brenneren. I teorien, og i følge manualen her på forumet, står det at man skal kunne suge diesel fram med en vakuumpumpe. Satte et greit trykk på slangen, og det kom ikke annet enn et par dråper fram. Kan hende det er noe krøll med tilførselen lenger bak? Vet at pumpa virker (og det kom noen dråper diesel ut av røret da jeg aktiverte den manuelt via Vida), men mulig flowen er litt lav?

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg var også usikker på om det kom diesel frem. Nappet slangen av brenneren og trykket på start. Pulserte tydelig med diesel som spratt ut ca 10 cm ved hver puls.

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Ok - da er det nok ikke helt "feilfritt" på min. Ser at det kommer noen dråper ut når jeg aktiverer pumpa, men ikke i nærheten av det du beskriver Torsen! Får sjekke koblingen mellom rørene som anbefalt i en annen Ardic-relatert post her på forumet!

    For å få ut eventuelle blokkeringer: Er det en mulighet å koble av slangen før pumpa på tanken og koble på trykkluft i brenner-enden for å blåse ut eventuelt rusk? Da kommer det hvertfall ikke tilbake i tanken / inn i pumpa! Må få satt på et filter også..

    Tok ut trykkutjevneren i går, og den virker å være helt dønn tett! Prøvde blåse gjennom den med munnen (nam - diesel), men det skjedde ingenting. Prøvde bruke vakuumpumpa på utløpsiden av den også, men det er fremdeles helt dønn tett. Er ikke helt sikker på hvordan den er ment å fungere, men det kan hende at den er normally closed dersom det ikke er et positivt trykk på innløpssiden? Hvis membranen inni er ødelagt, vil den antakelig være helt tett?

    Ser av andre tråder at Heatco er nevnt som et alternativ for å skaffe en ny trykkutjevner, men det ser ut til at de har lagt ned? Er det noen som har andre alternative plasser man kan kjøpe en slik? Ser at the stealership skal ha noe slikt som 1200kr + mva for denne dingsen, som antakelig ikke koster mer enn noen få kr...

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    ....festlig: Volvo prøver seg på samme taktikk som de tydelig har brukt på flere her inne: "Du må kjøpe en komplett varmer - 4365 inkl mva". Det er ikke aktuelt! Tips mottas med takk

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Nå sto ikke strålen 10cm ut, men noen dråper spratt ut ca 10cm ;-) I en av de andre brenner-trådene her inne er det komplett liste over de fleste delenr til brenneren. Da er det ikke så mye Bilia kan si deg i mot. Jeg bruker Bilia Follo. Ikke noe problem å få løse deler der.

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Takk - da vet jeg hva jeg skal se etter!

    Har prøvd meg nok en gang mot Volvo, med delenr VO 3730840 for trykkutjevneren. Tror nummeret er gammelt, og at det kanskje er erstattet av et nytt?

    Klarte åpne den gamle med litt hjelp av en Dremel, og fant at selve membranen så intakt ut. Den hadde nok løsnet inni der, fordi den kom ut uten noen videre problemer.. Prøvde blåse gjennom dyserøret med trykkluft, men det var potte tett. Klarte nappe av en liten bit av tuppen på dysa med tang, og nå er den åpen igjen! Mulig diameteren har endret seg litt, men får se hvor mye det utgjør. Har igjen å teste den i et glass vann (for å se om limingen av membranen holder..). Uansett tror jeg at en ny utjevner bør på plass før eller siden.

    Og: sette på et lite filter rett før brenneren, sånn at den mikroskopiske dysa ikke tetter seg like lett igjen!

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Hei. Kjøpte en trykkutgjevner av et elektrofirma i Arna oktober 2017.Husker ikke navnet på firmaet,men betalte litt i overkant av 300,-

  8. #33
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Kanskje det var stamnesagen auto i ytre Arna?
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.Stamneshagen var det ja.Bestilte og fikk den i posten.Fungerte fint til min varmer

  10. #35
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Stamnesagen har kompetansen i orden når det gjelder diesel varmer.det han ikke kan er det ingen andre som kan
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Fikk bestilt ny trykkutjevner fra Volvo. Den har fått nytt delenummer: 3731100. Koster 1511kr inkl mva...!

    Klarte få liv i varmeren uten den dog! Åpnet membranhuset i trykkutjevneren, limte membranen og huset sammen mer Tec7, fikk fjernet blokkeringen (knakk av litt av tuppen på dysa), og lekkasjetestet den med litt luft under vann.

    Monterte sammen varmeren, og renset selve forstøver-opplegget skikkelig.

    Koblet fra dieselslangen rett ved pumpa, og koblet på trykkluft i brenner-enden, og blåste reint røret. Koblet på plass igjen dieselslangen på pumpa, og koblet på en vakuumpumpe i brenner-enden. Aktiverte dieselpumpa i Vida, og ventet til det kom diesel ut av røret ved brenneren.

    Monterte inn et lite vaskbart bensinfilter rett før inngangen på trykkutjevneren, og luftet en gang til via Vida. Koblet sammen brenneren på bilen, og startet den opp. Fyrte med en enste gang! Kom et par små røykskyer ut av den, men etter det brant den helt reint

    Har satt den til å autostarte i morgen tidlig...!krysser fingre

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Hvordan gikk dette? Fungerte autostarten? Er det så, at etter å ha demontert og montert igjen, så må varmeren luftes via vida?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.076
    Antall takk

    Standard

    Da har eg fått fatt i ny trykkutjevner hos STamneshagen AUto. De har på lager. Skal hente på mandag men de sa den kostet 3-400 ...
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  14. #39
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Pluss mva
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. Dieselvarmer
    By FreddieAwD in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 10
    Siste post: 17/02/13, 22:24
  2. Flammevakt
    By Alfs80 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 25/10/11, 20:09
  3. Dieselvarmer!
    By V0LVO in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 27/01/11, 21:34

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •