Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Bytte dyser på 1.6 Diesel. Hva må man passe på ?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Question Bytte dyser på 1.6 Diesel. Hva må man passe på ?

    Skal bytte dyser på min 2006 V50 1.6D og tar dette på verksted for å få frest dysesetene og kodet dysene. Verkstedet anbefalte meg å sjekke om dysene lar seg løsne og kan tas ut før jeg satte bilen inn på verkstedet. Dette for å kunne gi meg en fast pris da dysene på disse motoren ofte kan sitte veldig godt fast. Det synes jeg er helt greit og det kan spare meg for mye penger.
    Er det noe man må passe på når man løsner trykkrørene fra dysen med tanke på det høye trykket det er i systemet? Og så lurer jeg på om man må løsne rørene nede på pumpen også for å få opp dysene?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Trykket i dyserørene er ekstremt høyt ja, men det trenger du ikke å bekymre deg over før du skal starte opp igjen...
    (hold fingre og øyne unna da, legg heller et tørkepapir over dysene før du starter opp slik at du kan sjekke om det har sprutet diesel fra et utett trykkrør uten å ofre fingre eller andre legemsdeler)

    Begynn arbeidet med varm motor.
    Dysene kan løsnes ved kun å skru løs trykkrøret på dysesiden (og muttrene)

    Stor sjanse for lekkasje mellom topp og dyse etter en slik "test", så jeg får håpe du ikke har veldig lang vei til verkstedet.

    Og denne "testen" blir allikevel litt halvhjertet om du ikke er så heldig at alle dysene løsner lett.
    For om en dyse sitter fast, så vet man ikke om den løsner greit med en liten utvendig slagtrekker, om dysen må deles for å skru en diger slagtrekker inn i dysekroppen, eller om dysen knekker i forsøket og må bores/meisles ut med påfølgende utfordringer...
    En liten indikering kan du få om dysen i det minste lar seg rotere i tilfelle den ikke kan trekkes ut, da vil den som regel løsne med en liten utvendig slagtrekker.
    mmmh, diesel er fine greier ja
    Sist endret av jiha1968; 09/12/18 kl 11:47

  3. Takk Bromm takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Takk for godt svar, igjen
    Bor ikke langt unna Vestfold elektrodiesel så det er de som skal frese seter og kode dysene.
    Diesel er gøy kun når man fyller drivstoff :P

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Da er dysene byttet.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1092925
    Dysesetene var fine så jeg brukte ikke dysefres men kjøpte en stålbørste til drill. https://www.jula.no/catalog/verktoy-...-256055/#tab02 Denne skjøtet jeg med et M6 gjengestag og brukte dette på en batteridrill. Siden setene ikke hadde merker eller skader etter de gamle dysetettningene så fungerte dette.
    Selve settet med nye tenninger etc kjøpte jeg på ebay, koster ca 200kr pluss frakt. Kodingen av de nye dysene ble gjort hos Vestfold Elektrodiesel og det tok de ca 700kr for, inkl mva.
    Selve jobben med å bytte dysene tok ca 2,5 timer inkl testkjøring og måling av baklekkasje x2.
    Jeg tok ikke av det fremre ventildekselet da dysene løsnet lett men om de sitter litt eller mer fast så må ventildekselet av. Det finnes mange bra videoer på You Tube.
    Dyseklemmene skrudde jeg fast med 1Nm + 60grd.
    Jeg hadde 0445110 188 dyser men ser at 0445110 136 dysen står oppført sammen med 188—dysene. Jeg fikk tak i nesten nye byttedyser fra Volvo og
    de har nr 0986435 090 og er en direkte erstatning for -188 dysene.
    Sist endret av Bromm; 09/06/19 kl 13:38 Begrunnelse: Lagt inn linker

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    En liten oppdatering og et spørsmål i denne saken:
    - den ene dysen har nå fått dysebank og må nok bytte denne. Siden to av de gamle dysene var bra, kan man bruke og kode inn en annen dyse og beholde de tre andre?
    Jeg hadde 0445110 188 dyser men ser at 0445110 136 dysen står oppført sammen med 188—dysene. Jeg fikk tak i nesten nye byttedyser fra Volvo og
    de har nr 0986435 090 og er en direkte erstatning for -188 dysene.

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Personlig hadde jeg valgt 927 dysene.
    Med större turbo, större intercooler, större eksosanlegg, 927 dysene og en korrekt chipping, så har du 200+ hk.

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Personlig hadde jeg valgt 927 dysene.
    Med större turbo, större intercooler, större eksosanlegg, 927 dysene og en korrekt chipping, så har du 200+ hk.
    hehe, 200hk i den stakkars 1,6 dieselen så tror jeg det fort blir god natt for motoren

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Har en mistanke om at du undervurderer disse motorene.
    Hovedproblemet er silen i banjoskruen til røret som skal sende olje til turboen.
    Denne går tett og gjør at turboen raser. Da må man kjøpe ny turbo, så hvorfor ikke en større, mer moderne og bedre turbo?

Lignende tråder

  1. Oppgradere B5204T5 S60 til T5, bytte turbo, dyser og remapping
    By Ampliwire in forum Avansert trimming
    Svar: 1
    Siste post: 06/11/18, 22:42
  2. Volvo V70 / XC70: Hvordan bytte motorolje og oljefilter, 2.4 Diesel - 2007 til 2016 mod
    By EncoreSpaceless in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 20/10/18, 15:06
  3. Svar: 3
    Siste post: 20/01/17, 12:50
  4. Utdrager til diesel-dyser???
    By peodudn in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 36
    Siste post: 25/06/15, 18:58

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •