Jeg fikk et av mine ganske hyppige varsler om lav spenning i går, den ville ikke starte parkeringsvarmeren. For to helger siden ble bilen kjørt omtrent 80 mil. Så var det en dag med en mil oppdelt i småkjøring, fire dager parkert, en dag med ti mil, to dager med småkjøring, en dag med åtte mil på tirsdag, og så sto den fram til i går. Da nektet altså parkeringsvarmeren å funke, så jeg varmet den opp i tomgang før jeg kjørte to mil med småkjøring. Så lot jeg den stå over natta, og jeg sjekket med voltmeter nå nettopp. Da viste den 12,18V i -2 grader. Etter mine beregninger burde det tilsi rundt 50 % utladet batteri, og batteriladeren viste også 50 % da jeg koblet den til. Men burde det ikke vært mer enn det på den da? Åttemilsturen på tirsdag burde vel vært nok til å lade den mye mer enn det? Det har vært rundt null den siste uka her. Mandal er ikke akkurat et kuldehøl...

Jeg startet den for å flytte den bort til der jeg har kontakt for laderen, og jeg fulgte med på voltmeteret da jeg startet. Det falt selvsagt til 10V med en gang, men det var ingen startvansker (selv med mange varsler om lav spenning har jeg ikke hatt det hele forrige vinter eller etter det). Så spratt den oppover. Jeg ruste litt, og den gikk opp i 15,2V, som jeg syntes hørtes nifst mye ut. Etter et par minutters tomgang stabiliserte den seg på 14,8, og det er jo ganske normal ladespenning, noe som burde tyde på at det ikke er noe galt med verken spenningsregulator eller dynamo.

Batteriet ble byttet til original Volvo i fjor høst på garantien, for jeg hadde samme problemene da, og da skjedde det også et par ganger at den fikk for lite strøm til å starte, men det har altså ikke skjedd etter batteribyttet. Men er hovedproblemet mitt kjøremønsteret? Det er noen langturer innimellom, men ikke ofte. Det at det har blitt en åttemils og en timils tur på den siste halvannen uka er unormalt for oss, vanligvis kjører vi bare et par mil annenhver dag eller så. Burde jeg egentlig hatt et AGM-batteri til mitt bruk? For eksempel Biltemas?