Har en XC70 2010 2,4 D5.

Hvis jeg kjører en stund i en bestemt hastighet, spesielt 40 km/t, så er det som om den på en måte henger seg opp der. Jeg mister akselerasjonen og turbo.. turtallet går skyhøyt og bilen strever med å komme seg opp i hastighet. Blir som en slags nødmodus, men uten varsel om det. Før hjalp det å starte bilen på nytt, men nå kan det kreve at bilen står avslått en lengre stund. Men av og til kan også motorkraften plutselig komme tilbake for fullt hvis jeg fortsetter å kjøre.

Jeg var redd det var automatkassen, men RATS tok en sjekk og fant ut at det var en sensor til eksosanlegget. Ifølge Volvo var dette et kjent problem. "Exhaust gas temperature sensor Circuit high bank 1 sensor 1". Ifølge RATS gir eksostemperatursensoren feil verdier til styreenheten. Byttet denne hos merkeverksted, men uten at det løste problemet. Diagnose nå gir samme feilkode. Utrolig frustrerende problem. Kan det være gasspjeldet? Kan det være styreenheten? Har jo problemer med sentrallås og automatiske vindus-lukkere også.... nei jeg er forvirret!

Setter stor pris på tilbakemelding!!