Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: V70: Parkeringsvarmen som ikke starter (dieselpumpe problem)

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Hareid (M&R)
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Question V70: Parkeringsvarmen som ikke starter (dieselpumpe problem)

    Hei,

    Hjelper en kollega med parkeringsvarmeren på hans 04 V70 D5.
    Ho som hadde den før hadde sagt at den ikke hadde funket på de 11 åra ho hadde bilen.
    Sjekket feilkoder med
    VIDA
    , og der var det "For mange feilet startforsøk" (Noe jeg mistenkte fra starten av).

    Testet så alle komponentene, vannpumpa spinner, dieselpumpa tikket, vifta i brenneren gikk fint og glødepluggen går jeg ut i fra fungerer da
    det ble et større strømtrekk når denne var aktivert. Hittil ser alt lovende ut.

    Prøver så å starte den manuelt i
    VIDA
    , vifta starter å gå, vannpumpa starter, dieselpumpa begynner å tikke.
    Følger med på verdiene, alt ser ok ut.
    Slik står den en stund, før dieselpumpa stopper og den starter etter en liten stund med avstengingsprosessen. Får så feilkode på "For mange feilet startforsøk" igjen.

    Min kollega legger merke til at lufta som kommer ut av eksosen er varm (jeg vet ikke hvor varm), mulig dette kun var fra glødepluggen..
    Det kommer ikke diesellukt, ingen røyk og alt tyder på at det ikke har kommet diesel frem.

    Jeg har overhalt et par webastoer, og styrt litt med de og kjenner til lyden av dieselpumpa.
    Det jeg la merke til her, var at den startet med en "svak" tikkelyd, og etter en stund ble denne kraftigere, som av egne erfaringer tyder på at den da har fått diesel.
    Slik var det ei lita stund, før lyden ble svakere igjen, som da får meg til å lure på om det er luft i røra.
    Dette er selvsagt synsing, så ikke ta det for fakta osv. Regner med dette er ganske likt på disse brennerene også.

    Vi prøver da å starte pumpa manuelt for å prøve å få frem diesel. Men nå vil ikke pumpa starte, programmet indikerer at pumpa får pulser og skal gå, men ingen lyd.
    Har nå undersøkt litt, og kom over en kommentar i en post her inne der det var sagt noe om at dieselpumpa ikke starter om det står trykk i røra? Kan det stemme?
    Da burde vel ikke programmet indikert at den faktisk aktiverer pumpa?


    Det store spørsmålet vi da sitter med, er om pumpa plutselig tok kveld, eller om det er noe annet som gjør at den ikke går?
    Vi har ikke fått sett på noe mekanisk enda, tenkte å prøve å banke litt på pumpa å se om det ble liv igjen før vi går videre.

    Hva tror dere, noen som har vært ute for lignende?


    (Jeg kom over tråden her inne med et dokument med masse god info, skal lese dette nøyere nå)
    PS: Jeg vet dette ikke er webasto, men siden mange er av den oppfattning at parkerinsvarmer heter webasto så har jeg lagt til dette i emner for bedre søkbarhet. :P
    Sist endret av Alpejohn; 10/11/18 kl 16:14
    - 2003 BMW 530da Touring M-Tech

    x Volvo V70 AWD m. T5 motor
    x Volvo 740 Turbo
    x Volvo 240 x5 (DL/GL/GLE)

  2. #2
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville startet med å ta ut og kontrollere trykkutjevneren og strålerøret. Blås gjennom og se om det er gjennomstrømning, men vær forsiktig med trykkluft da denne som regel har mer trykk enn det dieselpumpa bak gir og det er fare for å sprenge trykkutjevneren. Jeg pleier å bruke bremserens eller startgass på sprayboks. Da ser du fint om det kommer noe gjennom. Eller blås med munnen.

    Strøm til dieselpumpa går gjennom overopphetningstermostaten så om denne er dårlig får ikke pumpa strøm
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Hareid (M&R)
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar!
    Jeg antar da at den må demonteres for å få ut trykkutjevneren, der er vel pakninger som bør byttes også da går jeg ut i fra? Ser dog ikke noe pakninger på delefilmen i Vida..

    Ser også nå på koblingsskjema at dieselpumpe får strøm fra overopphetningstermostaten. Denne kan ohmes, så tror vi sjekker det først, før vi evt. demonterer hele brenneren.
    Syns det var litt merkelig at pumpa plutselig stoppa, og ikke ville virke mer da.. Men mulig det også er resultatet av for mye trykk i slangen om trykkutjevneren er tett.

    Er det noen andre plasser man kan handle deler til disse, en scandix.de? Vet man får en del fra volvo muligens, men de er sikkert dyrere igjen.



    Edit:
    Hvordan går man egentlig frem for å ohme denne overopphetningstermostaten? Sånn jeg ser det, ut i fra koblingsskjema må man måle i kontakta på dieselpumpa og i kontakta til kontrollboksa for å nå tak i begge ender av lederene? Eller er det noen enklere måte? Kutteledningene og skøyte dem sammen igjen når man har målt?
    Der er dog heller ikke feilkode på denne termostaten (så akkurat nå at man kan få det om den er gåen)
    Sist endret av Alpejohn; 10/11/18 kl 17:57
    - 2003 BMW 530da Touring M-Tech

    x Volvo V70 AWD m. T5 motor
    x Volvo 740 Turbo
    x Volvo 240 x5 (DL/GL/GLE)

  4. #4
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Ingen pakninger annet enn en liten o-ring rundt termostaten og den bruker å kunne monteres flere ganger om du smører den litt.

    Mange ganger kan Volvo skaffe hvis de vil, men det kan være du må komme med delenr selv siden smådelene hvirker å være utgått fra delekatalogen. Du får kanskje da ingen garanti på at det er rett del og dermed ingen bytterett.

    Rykte forteller at Volvo Båtforhandlere har bedre utvalg til varmeren.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Hareid (M&R)
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Standard

    Skjønner.
    Men det er dette som er termostat/overopphetingstermostat ikke sant?
    Ser ikke noe annet som kalles termostat på delefilmen.

    Det jeg stusser litt i som jeg kom på nå, er at når vi leste av temp på Vida, viste den 36 grader om jeg ikke husker feil.. Vil tro vannet var varmere en det da han hadde kjørt med bilen til meg, så det virket litt rart..
    Men som jeg nevnte i editen over, så er der ikke noe feilkoder på termostaten heller.. Men det betyr jo ikke at den ikke kan vise feil seff.
    - 2003 BMW 530da Touring M-Tech

    x Volvo V70 AWD m. T5 motor
    x Volvo 740 Turbo
    x Volvo 240 x5 (DL/GL/GLE)

  6. #6
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Den du linker til er overopphetningstermostaten. Drifts termostaten er en annen.

    Om du tar av den store kontakten på kontrollboksen på varmeren og tar av tilførselstøpselet til selve varmeren skal du kunne måle overopphetingstermostaten mellom 13 på den store kontakten og 2 på den lille kontakten. kontaktene er merket med disse numrene men det er veldig smått. På begge disse skal ledningen være gul.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Hareid (M&R)
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    Den du linker til er overopphetningstermostaten. Drifts termostaten er en annen.

    Om du tar av den store kontakten på kontrollboksen på varmeren og tar av tilførselstøpselet til selve varmeren skal du kunne måle overopphetingstermostaten mellom 13 på den store kontakten og 2 på den lille kontakten. kontaktene er merket med disse numrene men det er veldig smått. På begge disse skal ledningen være gul.
    Aha, hjertelig!

    Hvor sitter termostaten da? Den som viser temp i Vida når man leser av denne?
    - 2003 BMW 530da Touring M-Tech

    x Volvo V70 AWD m. T5 motor
    x Volvo 740 Turbo
    x Volvo 240 x5 (DL/GL/GLE)

  8. #8
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Alpejohn Vis post
    Aha, hjertelig!

    Hvor sitter termostaten da? Den som viser temp i Vida når man leser av denne?
    Den sitter like ved siden av overopph.term under dekselet. Ser ut som en liten knapp som sitter løst i en hylse i vannkappa. Holdes på plass av dekselet som sitter over der ledninger og fuel går inn i varmeren.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Å dømme etter alle trådene om parkeringsvarmere opp gjennom årene må den være det minst driftssikre som i det hele tatt finnes på en volvo. Det er egentlig stor skam for Volvo at det er slik. Samtidig koster det skjorta når man til slutt blir nødt til å be dem om hjelp. Selv har jeg til gode å oppleve en hel vinter uten problemer med parkeringsvarmeren. Det er da jeg kommer på tanken, hvorfor ikke skifte ut en trøblete parkeringsvarmer med en ny, så kanskje man kunne kjøre bekymringsfritt i alle fall i noen år, og sparte verkstedsbesøk vil langt på veg betale for en ny varmer.. Det kan ikke være all verdens vanskelig å montere en ny varmer, og utgiften begrenses dermed til innkjøpsprisen på en komplett ny parkeringsvarmer. Ja, hva koster den da, noen som vet?

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjøpte ny, men ikke på Volvo. Den var komplett med styreenhet og mener jeg betalte 4k for den i Sverige. Volvoprisen mener jeg den gangen var 12k. Det er vel 3 eller 4 år sida nå.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Hareid (M&R)
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Standard

    Nå vet ikke jeg så mye om denne Ardic typen som volvo bruker, men jeg har Webasto Thermotop C på min bmw, den har jo sine feil den også,
    fordelen med den, er at det finnes mye info om den på nett, og deler finner man på ebay og mange andre plasser. Men det er det samme på bmw forumet, mange
    som har problemer med varmeren når vinteren kommer.. hehe

    Jeg har prøvd å finne info om denne som volvo bruker, men det er meget begrenset hva jeg har funnet. Samme gjelder deler.


    Du kan jo feks kjøpe deg en TT C, og montere i steden for Ardic, modifisere slanger så de passer innpå, og lage en festebrakett.
    Trenger da bare et signal (+12v) for å starte den, men den vil nok ikke kunne brukes med orginalstyringen i speedometeret.
    Må jo også finne ut hvordan du kan få kupevifta til å starte også, men kan jo være så enkelt som et signal.

    Men mulig det blir litt mye styr..
    - 2003 BMW 530da Touring M-Tech

    x Volvo V70 AWD m. T5 motor
    x Volvo 740 Turbo
    x Volvo 240 x5 (DL/GL/GLE)

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. okt. 2017
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Thumbs up

    Sitat Opprinnelig postet av vikry Vis post
    Å dømme etter alle trådene om parkeringsvarmere opp gjennom årene må den være det minst driftssikre som i det hele tatt finnes på en volvo. Det er egentlig stor skam for Volvo at det er slik. Samtidig koster det skjorta når man til slutt blir nødt til å be dem om hjelp. Selv har jeg til gode å oppleve en hel vinter uten problemer med parkeringsvarmeren. Det er da jeg kommer på tanken, hvorfor ikke skifte ut en trøblete parkeringsvarmer med en ny, så kanskje man kunne kjøre bekymringsfritt i alle fall i noen år, og sparte verkstedsbesøk vil langt på veg betale for en ny varmer.. Det kan ikke være all verdens vanskelig å montere en ny varmer, og utgiften begrenses dermed til innkjøpsprisen på en komplett ny parkeringsvarmer. Ja, hva koster den da, noen som vet?

    Bestilte fra Tyskland. komplett brukt fra en lågmilare bolt -on 1900:-
    Funkar kanon.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Tja vi har to XC'er og begge har varmere som virker. Dog ikke uten skruing.... På kona sin har eg måttet skifte overopphetingstermostaten. Den har brent i 4 år uten tull nå.
    På min har eg kun skiftet glødeplugg i fjor. På 3. vinteren nå.
    Men VIKTIG å la de brenne seg varm vel og lenge. Skulle ønske det var mulig å fjerne automatstarten.....tror det er denne funksjonen som ødelegger de. Altfor mye start og stopp.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Swede Vis post
    Bestilte fra Tyskland. komplett brukt fra en lågmilare bolt -on 1900:-
    Funkar kanon.
    Hvor bestilte du denne og hva brukte du som søkeord?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2011
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2496
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard

    Har alle D5 motorene denne varmeren? Må man ha det? Brukes det bare som parkeringsvarmer?

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Tja vi har to XC'er og begge har varmere som virker. Dog ikke uten skruing.... På kona sin har eg måttet skifte overopphetingstermostaten. Den har brent i 4 år uten tull nå.
    På min har eg kun skiftet glødeplugg i fjor. På 3. vinteren nå.
    Men VIKTIG å la de brenne seg varm vel og lenge. Skulle ønske det var mulig å fjerne automatstarten.....tror det er denne funksjonen som ødelegger de. Altfor mye start og stopp.
    Ikke noe problem å fjerne automatisk start. Du legger inn programvaren til bensinvarmeren i stede, delenr. 8697050
    Da må du selv starte varmeren.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. okt. 2017
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Thumbs up

    Sitat Opprinnelig postet av Travellingman Vis post
    Har alle D5 motorene denne varmeren? Må man ha det? Brukes det bare som parkeringsvarmer?
    Det är tillval, men på bilarna som levererades i Skandinavien Nordeuropa sitter dom monterade som standard på dieselbilar, när det går ned mot 5 grader går värmaren inn och stödvärmer motorn automatiskt.


    Värmaren levererades med( timer tidsur og fjernstillere tillval )

    Kanonbra med timer en kall vintermorgon å sätta sig i en varm bil og isfrie rutor, den värmer upp kupen inne i bilen också inte bara motorn.
    Så när kylvätskan har blivit uppvärmd tillräckligt startar fläkten inne i bilen automatiskt.
    Sist endret av Swede; 16/11/18 kl 21:59 Begrunnelse: mer text

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. okt. 2017
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Hvor bestilte du denne og hva brukte du som søkeord?
    Standheizung

    Har en del deler fra en Ardic så trenger du något så send PM

  19. Takk Torsen67 takket for denne posten
  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar. Nå har jeg byttet både overopphetingsvern og termostat. Fortsatt vil den ikke starte. Jeg må først finne ut hvor feilen ligger. Vil
    VIDA
    gi meg noe mer svar? Jeg har Biltema sin diagnose for Volvo. Men kan ikke se jeg får opp noe som har med dieselvarmeren å gjøre selv om det ligger noen feilkoder der.

    Men jeg har feilkodene:

    CCM
    -001C Lower Switch
    CCM
    -001B Blower fan motor / Lower Switch
    CCM
    -001F Air quakity sensor / Blower fan motor
    ECM
    -5000 A/C linear pressure sensor / Engine speed (RPM) senssignal
    ECM
    -5340 Communication problems with
    CEM


    Vet ikke om noen av disse har med dieselvarmer å gjøre.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  21. #20
    Registrerte brukere Pinex sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2013
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Hvor bestilte du denne og hva brukte du som søkeord?

    Trenger info her jeg også, Hvem selger disse deler i Tyskland?

  22. #21
    Registrerte brukere Pinex sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2013
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Swede Vis post
    Bestilte fra Tyskland. komplett brukt fra en lågmilare bolt -on 1900:-
    Funkar kanon.
    Hvem brukte du i Tyskland på dette??

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. okt. 2017
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Här kommer länken til bruktdeler I Tyskland, send förespörsel til dem så kan dom nog få tag i en komplett Standheizung med styrenhet. Det såg ikke ut som att dom hade någon på hyllan nu.


    https://www.autoverwertung-trumpf.de/

Lignende tråder

  1. XC70 - Starter, dør etter 3 sekunder, starter ikke igjen på lenge.
    By Toffe in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 02/08/22, 22:14
  2. 94 850 2.5 10v starter ikke - bensinrelatert problem?
    By Daruu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 14/09/13, 11:21
  3. *LØST* 245 1990 B230F starter ikke, bensinpumpe starter ikke.
    By spitfire74 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 12/04/13, 12:19
  4. V50 starter ikke med nøkkel, men starter ved rulling
    By gokart8 in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 4
    Siste post: 25/04/12, 20:58
  5. Svar: 5
    Siste post: 30/01/12, 05:37

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •