Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 35

Tråd: Volvo S40 T5 - går betydelig dårligere når motor blir varm

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard Volvo S40 T5 - går betydelig dårligere når motor blir varm

    Jeg har en Volvo S40 T5 som går veldig bra når den er kald og opp mot normal driftstemperatur, med godt dreiemoment på lave turtall og girkasse som er nedgiringsvillig. Bilen opptrer normalt og føles både dravillig på lave og høye turtall. Etter å ha kjørt en stund, kanskje 20-30 minutter, så mister jeg en del av dreiemomentet på lave turtall, og bilen føles tregere og girkasse er ikke like nedgiringsvillig. Den blir tregere på høye turtall også, men det er ikke like merkbart der. Skal jeg anslå en størrelse for tap av hestekrefter, så anslår jeg rundt 50 hk. Jeg fikk for kort tid siden feilkode på turbotrykkreguleringsventilen. Den er skiftet, og bilen ble mye bedre etter dette. Men det løste ikke nevnte problem. Det foreligger ingen feilkoder nå. Noen som har en idé om hva dette kan være?
    Sist endret av knuba; 10/11/18 kl 14:12

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Er det virkelig ingen som har noen tanker de kan dele om dette?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Har aldri skrudd på disse motorene, hverken på Volvo eller Ford så dette blir bare gjetning og på generell basis: kobl opp en ekstern ladetrykksmåler og les av ladetrykket på 3-gir (av tekst så forstår jeg at dette er en automatbil men samme prinsipp på manuell)mens du bremser på full gass (da spooler turboen og du vil få en trykkpeek). Gjør dette på temperaturtidspunktet du mener du har full effekt og når du mener du har redusert effekt. Er det stor forskjell på ladetrykket vil jeg anta at ladetrykkstyringen eller turboen er feilkilden. OBS, ikke gjør dette på glatt vei eller tettbebygd strøk og ikke dra for lange pull.
    Ellers er det vanlig feilsøking som plugger, coiler, pluggledninger, sensorer etc.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar! Dette er nok ikke noe jeg har mulighet for å gjøre selv. Noen som vet om spesialister på turbo i Vestfold/Grenland/Drammen/Oslo - området som kan gjøre dette? Har ikke noe tro på merkeverksted ved slike problemer. De kjører vel bare en diagnose og finner ut at alt er OK....

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    De fleste uavhengige verksteder vil kunne utføre en slik test om du ber dem om det.
    Turboservice på Eidanger(Porsgrunn) kan sjekke evt overhale turboen for deg, evt GIK Turbo i Kongsberg. Om du bor i Vestfold så kan jeg anbefale JPL bilverksted i Sandefjord om du trenger feilsøking men ring å hør med dem først. Dette er kun ment som tips, sikkert flere her inne som har andre tips i de områdene du nevner.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Turboservice har jeg hørt med før men de gjør ikke slike jobber, de har ikke verksted, sier de. Jeg hører med JPL, dersom du mener de har god kompetanse på turbo.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    En stund siden jeg har vært innom de nå men to av de som jobber der(om de fortsatt er der) har drevet med racing i mange år så de har peiling på feilsøking.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Flott, takk!

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    JPL hadde dessverre ikke noe å bidra med her. Prøver Vestfold Elektro-Diesel i Stokke, de ga uttrykk for at de driver en del med turbo, reparasjon og diagnose.
    Sitat Opprinnelig postet av Bromm Vis post
    En stund siden jeg har vært innom de nå men to av de som jobber der(om de fortsatt er der) har drevet med racing i mange år så de har peiling på feilsøking.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av knuba Vis post
    JPL hadde dessverre ikke noe å bidra med her. Prøver Vestfold Elektro-Diesel i Stokke, de ga uttrykk for at de driver en del med turbo, reparasjon og diagnose.
    Får håpe de kan hjelpe deg da. Skal dit selv snart å bytte dyser på min V50.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Lite sannsynlig at du har et problem med turboen når den funker fint med kald motor. Har du sjekket at slangen til resirkventilen er ok og sitter skikkelig. Den er koblet på innsuget venstre side sett forfra, den er ikke festet med klemme og kan løsne. Evnt kan du se om slangen er tett holder trykk/vakum.

    Se bildet jeg har lagt til nederst i denne tråden for hvordan finne slangenden som går inn på innsug

    https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=226803
    Sist endret av gswede; 20/11/18 kl 19:23
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Takk! Godt tips Dette skal jeg jammen sjekke.

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Lite sannsynlig at du har et problem med turboen når den funker fint med kald motor. Har du sjekket at slangen til resirkventilen er ok og sitter skikkelig. Den er koblet på innsuget venstre side sett forfra, den er ikke festet med klemme og kan løsne. Evnt kan du se om slangen er tett holder trykk/vakum.

    Se bildet jeg har lagt til nederst i denne tråden for hvordan finne slangenden som går inn på innsug

    https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=226803

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg vært på verksted, og de fikk opp feilmelding på noe som likner på "Turbo airflow system ". Vi rakk ikke i dag å feilsøke. De bruker visst røyk for å finne ut av om slanger lekker etc. Håper ikke det er turboen det er noe galt med. Noen som har erfaring med denne feilkoden?

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Litt oppdatering her. Kjørte en langtur forleden, og etter at jeg dro skikkelig på i 2. gir, så gikk den plutselig veldig dårlig. Ikke helt som nødmodus (har opplevd det før med annen bil), men rimelig dårlig. Når jeg stoppet og skrudde av tenningen så fortsatte den å ettertenne i ca 10-15 sekunder før den stoppet. Etter en pause på 30 minutter startet jeg og kjørte avgårde igjen, og den oppførte seg da "normalt". Gikk fortsatt med redusert effekt etter en liten stund, men fenomenet med ettertenning dukket ikke opp igjen. Noen som har tanker om dette?

  15. #15
    Registrerte brukere tesa sin avatar
    Medlem siden
    17. mai 2017
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard Wastergate klokke ?

    hadde noe lignende i sommer , men hadde feil melding "turbo flow" bytte først alle vakum slanger og så turbotrykkreguleringsventilen, men ble ikke bra før jeg satte i ny wastergateklokke .http://www.turbomeck.se/Tryckklocka-19T
    Sist endret av tesa; 30/11/18 kl 15:45
    V70N 2,0T 2000mod

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Det er nok et godt tips, Tesa!

    Sitat Opprinnelig postet av tesa Vis post
    hadde noe lignende i sommer , men hadde feil melding "turbo flow" bytte først alle vakum slanger og så turbotrykkreguleringsventilen, men ble ikke bra før jeg satte i ny wastergateklokke .http://www.turbomeck.se/Tryckklocka-19T

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Fikk du sjekket slangen som går til resirkventilen, den som er koblet på innsuget?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Nei, slangen skal sjekkes førstkommende onsdag. Da tas en full gjennomgang. Så får vi se....

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av knuba Vis post
    Nei, slangen skal sjekkes førstkommende onsdag. Da tas en full gjennomgang. Så får vi se....
    OK, koden du har fått for turbo airflow kan komme av flere ting, deriblant også trykk/vakumlekkasje på turbo styringsyst.
    Slangen er synlig med det blotte øyet bare du åpner panseret. Tar 2 sek, klem den skikkelig på.
    Den er som tidligere nevnt ikke festet men noe klemm og med varm motor kan det hende den ekspandere og slipper nippelen slik at du ikke lenger kontrollerer resirkventilen..
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Da har bilen vært til sjekk. Viser seg at vakumsystemet med alle slanger etc er i orden, men armen på Wastegate står. Så vidt jeg skjønner kan det da være to muligheter: 1. At spjeldet i turbo står fast. 2. At armen sitter fast inne i Wastegate. De foreslo å bytte hele turboen, men jeg synes det er å bruke mye penger på en gammel bil. Finnes det andre løsninger?
    Notater fra verksted:
    Røyket innsug - OK
    Røyket vakum - OK
    Kjørt vakuum på turbo - turbo åpner ikke nok
    Vakum klokke - OK
    Stag til wastegate går ikke mere enn 2 mm

    Det som er litt klønete på denne bilen er jo at turbo sitter fast på manifolden.....
    Sist endret av knuba; 05/12/18 kl 20:36

  21. #21
    Registrerte brukere tesa sin avatar
    Medlem siden
    17. mai 2017
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Løsner du armen til WG klokken , er bare en splint som holder den . Da kan du bevege å se om spjeld er låst .
    Angående WG klokke ,den kan virke ,men det som skjer er at fjøra inni blir slakk og da vil den ikke holde turbotrykket

    Hva feilmelding ble leste ut ?

    Hadde ikke byttet turbo før jeg hadde prøvd en annen WG klokke..
    V70N 2,0T 2000mod

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av knuba Vis post
    Da har bilen vært til sjekk. Viser seg at vakumsystemet med alle slanger etc er i orden, men armen på Wastegate står. Så vidt jeg skjønner kan det da være to muligheter: 1. At spjeldet i turbo står fast. 2. At armen sitter fast inne i Wastegate. De foreslo å bytte hele turboen, men jeg synes det er å bruke mye penger på en gammel bil. Finnes det andre løsninger?
    Notater fra verksted:
    Røyket innsug - OK
    Røyket vakum - OK
    Kjørt vakuum på turbo - turbo åpner ikke nok
    Vakum klokke - OK
    Stag til wastegate går ikke mere enn 2 mm

    Edit: https://www.finn.no/100717483

    Det som er litt klønete på denne bilen er jo at turbo sitter fast på manifolden.....
    Bra du har kommet et steg videre. På grunnlag av at du nevnte ujamt ladetrykk at jeg forslo å ta test av ladetrykkstabilteten. Men enig med tesa, ville ikke byttet turboen før man får testet wastegateregulatoren om den er stabil. Start med å ta av regulator og sjekk armen til wastegatespjelet om den er fullt bevegelig. Det er kun turbinhuset(eksoshuset) som er integrert i manifoild så selve coren(senterdelen) kan man ta løs. Det kan være at wastegatespjelet har kokset seg og virker derfor ujamt, derav ustabilt ladetrykk. Fungerer dette utmerket ligger mest sannsynlig feilen i wastegateregulatoren og at den gir ujamn regulering av wastegatespjelet.
    Har som nevnt ikke skrudd T5 motorer men mine erfaringer er mer basert på andre turbomotorer.
    Sist endret av Bromm; 09/12/18 kl 20:41

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Turbo til salgs. Dette er billig https://www.finn.no/100717483

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Og jeg som nettopp har bestilt en fabrikkoverhalt en, da! Ja-ja, kom bare på kr. 4000.-, så det er jo ikke så stor forskjell. Tusen takk for tips!

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Pussig. Bilen går enormt mye bedre når det er kuldegrader ute. Når det bikker 0 grader så blir den daffere igjen....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. V70 Fusker når motor blir varm
    By Joakimm in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 06/11/14, 15:33
  2. V70 Fusker når motor blir varm
    By Joakimm in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 05/11/14, 22:48
  3. Motor blir ikke varm?
    By LaNo91 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 11/01/13, 21:43
  4. Volvo 850 stopper når motor blir varm.
    By thomasd in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 17/11/11, 22:56
  5. B19-motor blir varm.
    By Øygard in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 30/04/11, 10:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •