Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Volvo S40 T5 - går betydelig dårligere når motor blir varm

Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Antall takk

Standard Volvo S40 T5 - går betydelig dårligere når motor blir varm

Jeg har en Volvo S40 T5 som går veldig bra når den er kald og opp mot normal driftstemperatur, med godt dreiemoment på lave turtall og girkasse som er nedgiringsvillig. Bilen opptrer normalt og føles både dravillig på lave og høye turtall. Etter å ha kjørt en stund, kanskje 20-30 minutter, så mister jeg en del av dreiemomentet på lave turtall, og bilen føles tregere og girkasse er ikke like nedgiringsvillig. Den blir tregere på høye turtall også, men det er ikke like merkbart der. Skal jeg anslå en størrelse for tap av hestekrefter, så anslår jeg rundt 50 hk. Jeg fikk for kort tid siden feilkode på turbotrykkreguleringsventilen. Den er skiftet, og bilen ble mye bedre etter dette. Men det løste ikke nevnte problem. Det foreligger ingen feilkoder nå. Noen som har en idé om hva dette kan være?
    Sist endret av knuba; 10/11/18 kl 14:12

Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Antall takk

Standard

Er det virkelig ingen som har noen tanker de kan dele om dette?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Antall takk

Standard

Har aldri skrudd på disse motorene, hverken på Volvo eller Ford så dette blir bare gjetning og på generell basis: kobl opp en ekstern ladetrykksmåler og les av ladetrykket på 3-gir (av tekst så forstår jeg at dette er en automatbil men samme prinsipp på manuell)mens du bremser på full gass (da spooler turboen og du vil få en trykkpeek). Gjør dette på temperaturtidspunktet du mener du har full effekt og når du mener du har redusert effekt. Er det stor forskjell på ladetrykket vil jeg anta at ladetrykkstyringen eller turboen er feilkilden. OBS, ikke gjør dette på glatt vei eller tettbebygd strøk og ikke dra for lange pull.
    Ellers er det vanlig feilsøking som plugger, coiler, pluggledninger, sensorer etc.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Antall takk

Standard

Takk for svar! Dette er nok ikke noe jeg har mulighet for å gjøre selv. Noen som vet om spesialister på turbo i Vestfold/Grenland/Drammen/Oslo - området som kan gjøre dette? Har ikke noe tro på merkeverksted ved slike problemer. De kjører vel bare en diagnose og finner ut at alt er OK....

Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Antall takk

Standard

De fleste uavhengige verksteder vil kunne utføre en slik test om du ber dem om det.
    Turboservice på Eidanger(Porsgrunn) kan sjekke evt overhale turboen for deg, evt GIK Turbo i Kongsberg. Om du bor i Vestfold så kan jeg anbefale JPL bilverksted i Sandefjord om du trenger feilsøking men ring å hør med dem først. Dette er kun ment som tips, sikkert flere her inne som har andre tips i de områdene du nevner.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Antall takk

Standard

Turboservice har jeg hørt med før men de gjør ikke slike jobber, de har ikke verksted, sier de. Jeg hører med JPL, dersom du mener de har god kompetanse på turbo.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Antall takk

Standard

En stund siden jeg har vært innom de nå men to av de som jobber der(om de fortsatt er der) har drevet med racing i mange år så de har peiling på feilsøking.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2018
    Antall takk

Standard

Flott, takk!

Lignende tråder

1. V70 Fusker når motor blir varm
    By Joakimm in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 06/11/14, 15:33
  2. V70 Fusker når motor blir varm
    By Joakimm in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 05/11/14, 22:48
  3. Motor blir ikke varm?
    By LaNo91 in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 5
    Siste post: 11/01/13, 21:43
  4. Volvo 850 stopper når motor blir varm.
    By thomasd in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 17/11/11, 22:56
  5. B19-motor blir varm.
    By Øygard in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 30/04/11, 11:35

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine