Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  9
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Motorrens og oljetips til B230FB

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard Motorrens og oljetips til B230FB

    Jeg har bare kjørt Biltema-olje tidligere, men tenkte det var på høy tid med noe annet.

    Motoren har runda 400 000, så tenker at en slik motorrens i forkant også er lurt. Hadde tenkt å bruke QMI sin, for den har jeg fått anbefalt, men den viser seg vanskelig å få tak i. Ser Valvoline har noe tilsvarende. Noe med erfaringer?

    Selve oljen er jeg mer usikker på. Dette er jo en jungel! Men jeg liker at Valvoline har en type beregnet på motorer som har gått langt, Maxlife. Motoren trenger nok litt ekstra pleie.

    I tillegg finnes det slike supplementer som jeg kan ha i den nye olja som smører opp og mykgjører pakninger og slikt.

    Erfaringer? Tips?
    Jeg tenkte legge litt penger i det, men har ikke allverdens å bruke, så prøve holde det økonomisk forsvarlig
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  2. #2
    Registrerte brukere In The White sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Skåne/Sverige
    Innlegg
    1.061
    Antall takk

    Standard

    Jag brukar bara ta någon billigare olja, köra några mil, tappa ut och på med en bra olja.
    Har aldrig använt något "rengöringsmedel".

    Jag kör på denna oljan, vilken jag varmt kan rekommendera:
    https://www.oljemagasinet.se/index.p...roduct_id=2007
    Tack till:
    Bil Bengtsson i Simrishamn
    do88
    KL Racing

  3. Takk KBK takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    QMI motorrens er nok bra ja (og dyr), jeg hadde det på en Ford, som forbehandling til QMI-behandling. Har også gjort det på andres biler.
    Av rimeligere alternativer anbefaler jeg Omega, den heter Omega 907 om jeg husker rett. Har brukt den på rødblokk flere ganger, vær nøye med å få ut all olja.

    Var det du som fortalte at du kjørte 30.000 mellom oljeskifta ? Da er det en god ide å ta en motorrens ihvertfall nå. Og så bytte olje oftere i framtida .

    Har god erfaring med Mobil Super 3000, 5W-40, den kommer ofte på tilbud hos Europris, 250-300 kr kanna. Vet ikke hva viskositet den Maxlife olja har, men hvis ikke motoren din bruker mye olje og/eller du kjører den veldig hardt, er 5W-50 og 10W-50 unødvendig tykk (som varm), og vil kanskje slite motoren mer (enn 40-olje). Ikke bruk Biltema oljefilter.

  5. Takk KBK takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KBK Vis post
    Motoren har runda 400 000, så tenker at en slik motorrens i forkant også er lurt. Hadde tenkt å bruke QMI sin, for den har jeg fått anbefalt, men den viser seg vanskelig å få tak i.
    Egentlig ikke: https://www.finn.no/bap/webstore/ad....nkode=44067752

  7. Takk KBK takket for denne posten
  8. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Se der du! Hjertelig!
    Anbefaler å demontere bunnpanne hvis det er lenge siden sist skift ja... Joda, det hadde nok vært lurt her, men hvor mye jobb er det da tru?

    Jeg tør ikke skrive hvor lenge siden det har vært siden sist oljeskift på bilen, skylder på at jeg rett og slett ikke visste bedre og herved korrigerer fremtidig adferd
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  9. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av In The White Vis post
    Jag brukar bara ta någon billigare olja, köra några mil, tappa ut och på med en bra olja.
    Har aldrig använt något "rengöringsmedel".

    Jag kör på denna oljan, vilken jag varmt kan rekommendera:
    https://www.oljemagasinet.se/index.p...roduct_id=2007
    Jeg er enig Castrol magnatec i 5w-40 utgave hadde jeg også brukt på denne.

  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Hvis du skal bruke QMI, importøren holder til i Mjøndalen. Så det er rart om ikke noen butikk i nærheten av deg har, eller kanskje du kan kjøpe direkte av han. Tlf 328 77077.
    Koster vel kanskje en 200 i butikk, om jeg husker rett.

  11. Takk KBK takket for denne posten
  12. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KBK Vis post
    Se der du! Hjertelig!
    Anbefaler å demontere bunnpanne hvis det er lenge siden sist skift ja... Joda, det hadde nok vært lurt her, men hvor mye jobb er det da tru?

    Jeg tør ikke skrive hvor lenge siden det har vært siden sist oljeskift på bilen, skylder på at jeg rett og slett ikke visste bedre og herved korrigerer fremtidig adferd
    Jeg hadde ikke stresset med og demontere bunnpanne jeg hadde bare tatt et olje skift med filter litt raskt igjen etter motorrens kanskje så tidlig som 1000km så er du sikker. Den Castrol olja er jo ikke dyr det er heller ikke kvalitets oljefilter til disse

  13. Takk KBK takket for denne posten
  14. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Hvis du bruker Castrol Magnatec 5W-40 skal det være A3/B4, ikke C3 som selgeren på Mekonomen i Skien var helt sikker på, at det skulle være . Og han visste klart at det var snakk om en 240. C3 har tilsetninger, og er beregna på dieselbiler med partikkelfilter, fant jeg seinere ut.
    Jeg brukte denne da, på forrige oljeskift, og utvikla endel ventiltikk, så bytta igjen etter 8.000 km. Jeg vet ikke sikkert om det skyldtes olja, men det kan være at C3 olja bandt til seg partikler, som snevra inn noen oljekanaler.

  15. Takk KBK takket for denne posten
  16. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KBK Vis post
    Se der du! Hjertelig!
    Anbefaler å demontere bunnpanne hvis det er lenge siden sist skift ja... Joda, det hadde nok vært lurt her, men hvor mye jobb er det da tru?

    Jeg tør ikke skrive hvor lenge siden det har vært siden sist oljeskift på bilen, skylder på at jeg rett og slett ikke visste bedre og herved korrigerer fremtidig adferd
    Værsågod.
    Har brukt QMI med godt resultat selv. En av egenskapene til slike rense/vaskemidler er at de får oljen til å slippe overflatene slik at oljen lettere renner ut av motoren. Ser derfor ingen grunn til å demontere bunnpannen hvis du bruker slike stoffer.

    For den råeste motorrengjöringen "ever", så erstatter du 1L av neste oljebytte med "Marvel Mystery Oil" og kjörer 2000 - 2500 km för du bytter til den motoroljen du önsker å kjöre. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...nkode=60736323
    RS tuning Bergen og jeg har i flere år nå fått importert Liqui Moly sin Molygen 5W/50 motorolje til Norge (Knallsolid, helsyntetisk motorolje med KORREKT API for trimmede og eldre motorer med glidelagerturbo) og alle de som så langt har forsökt denne fortsetter å bruke den. I fölge produsenten er denne tatt frem for det Russiske markedet, du vet, ett marked som ikke er underlagt det brutale EU diktaturet som vi vanligvis er offer for. Den inneholder derfor de stoffene som MOTOREN trenger.

    Magnatec og slikt jomfruelig frökenpiss med API rating SN er veike greier og IKKE designet for glidelagerturboer og eldgamle rödmotorer designet på 1950 tallet eller derokring.


    http://www.musutrauki.lv/image/cache..._1-500x500.jpg

    Her nöyaktig de samme tilbakemeldingene som vi har fått: http://www.sgcarmart.com/products/overview.php?ID=5782
    Sist endret av Batland; 06/08/18 kl 14:26

  17. Takk KBK takket for denne posten
  18. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    Jeg drar opp denne igjen jeg.
    På vei hjem fra Son til Drammen i kveld fikk jeg oljetrykklampa. Nå har jo den sensoren tulla før, i tillegg til litt tull i instrumentpanelet forrige helg, så jeg tar det ikke så tungt, frem til den nå begynte lyse når jeg hadde lavt turtall, men forsvant hver gang jeg rusa bilen igjen...
    Jeg byttet til Castrol Magnatec-oljen som ble anbefalt i tråden her. Men kan denne muligens være litt tynn?
    Mulig bedre med 10w-40?
    Antar at det meste annet er i orden. Det er olje på motoren, og jeg får jo trykk på turtall... Eller er det en indikasjon på annet trøbbel?
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  19. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Første tallet i olje er kuldeegenskap ved kaldstart så 10w-40 er ikke tykkere enn 5w-40. Men 5w-50 er tykkere enn 5w-40. Men 40 olje er etter min erfaring fin på disse. Jeg tenker at det kan være tullete sensor eller oljelampe eller slitt oljepumpe? Du skulle kanskje fått målt olje trykket på den?

  20. Takk KBK takket for denne posten
  21. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    Ja, takk, sorry, surrer alltid med dissa talla på olje Målt trykk hørtes ut som en god idé siden jeg hverken stoler på instrumentpanelet eller sensoren! Hvordan gjør jeg det?
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  22. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Om jeg ikke tar helt feil så måler en oljetrykket ved og skru ut sensoren og skru i en slik https://www.biltema.no/bil---mc/verk...ett-2000040923

  23. Takk KBK takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Motorrens etc erfaringer
    By Thomazz in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 34
    Siste post: 09/11/15, 22:50
  2. B230fb --> b230fb-t?
    By JørnM_940 in forum Motor og gir
    Svar: 24
    Siste post: 05/06/12, 17:37
  3. B230fb
    By Steavoo in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 05/12/11, 03:21
  4. Motorrens innvendig
    By captainsim in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 10/11/11, 06:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •