Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 33

Tråd: Oppgradere til V70R bremser på V70 T5

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard Oppgradere til V70R bremser på V70 T5

    Hei!

    Er det noen som vet om det lar seg gjøre å få godkjent V70R bremser på en V70 T5?

    Volvo henviser meg til Biltilsynet og Biltilsynet til Volvo.

    Noen som har fått godkjent en slik oppgradering tidligere og vet hva fremgangsmåten er?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2016
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Du må bare ha en dokumentasjon fra Volvo på at de lar seg montere på din bil (noe de gjør). Også må du ha dokumentasjon fra en bremsetest på et verksted (ca 500kr og 5 min), så bestille time hos svv, vise til dokumenter og få det inn i vognkortet.

    Sent fra min HTC U Play via Tapatalk
    S80 V8 prosjekt
    V70 T5
    960 T6
    144 T5 prosjekt

  3. Takk ktm300sx takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Pratet med en kundebehandler på Volvo som mente at det var mer ulikheter som kunne føre til at det ikke var rett fram å få godkjent dette. Vet du om det er noen som har fått dette godkjent i vognkort? Du sitter ikke tilfeldigvis på noe slik dokumentasjon fra Volvo, at disse passer vanlige V70 modeller?

  5. #4
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ktm300sx Vis post
    Pratet med en kundebehandler på Volvo som mente at det var mer ulikheter som kunne føre til at det ikke var rett fram å få godkjent dette. Vet du om det er noen som har fått dette godkjent i vognkort? Du sitter ikke tilfeldigvis på noe slik dokumentasjon fra Volvo, at disse passer vanlige V70 modeller?
    Følger!
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2016
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Du må få med braketten mellom caliper og spindel. Bolt on!
    Vet om noen som har fått det godkjent på 240. Jeg har laget egne braketter til min 960 og fått dokumentert bremsetest fra verksted. Når motor er ferdig skal jeg vise bilen. Er meget sikker på å få dette godkjent. Har også måttet bytte til større felger, stresser mer over å få det godkjent enn bremsene. Alt er teknisk riktig ihvertfall

    Sent fra min HTC U Play via Tapatalk
    S80 V8 prosjekt
    V70 T5
    960 T6
    144 T5 prosjekt

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Ekke helt sikker på greia her egentlig, men hvorfor skal du ha det godkjent i vognkort? Bremsene er bolt on på S60 og V70 og ingen steder står original bremsestørrelse oppgitt. Om man skal sette bremsene på biler som ikke har det fra fabrikk (som 240 og 960 nevnt tidligere her) skjønner jeg at det må dokumenteres da det krever modifikasjoner. Selv har jeg de montert på en XC70, men da uten armen som begrenser svingradiusen pga annen konstruksjon av bærearmer enn V70 og S60.

  8. Takk Morgis takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    er vel 288 mm orginalt på en v70, min v70 har 305mm skiver. Står ingenting om at den har andre bremser i vognkortet.
    Vet ikke hvor store R og T5 utgaven har men.

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2016
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Ekke helt sikker på greia her egentlig, men hvorfor skal du ha det godkjent i vognkort? Bremsene er bolt on på S60 og V70 og ingen steder står original bremsestørrelse oppgitt. Om man skal sette bremsene på biler som ikke har det fra fabrikk (som 240 og 960 nevnt tidligere her) skjønner jeg at det må dokumenteres da det krever modifikasjoner. Selv har jeg de montert på en XC70, men da uten armen som begrenser svingradiusen pga annen konstruksjon av bærearmer enn V70 og S60.
    Du sier noe der. Har aldri sett på bremsestørrelse ved kjøretøykontroll selv.

    Sent fra min HTC U Play via Tapatalk
    S80 V8 prosjekt
    V70 T5
    960 T6
    144 T5 prosjekt

  11. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2016
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    De kom med 288mm og 302mm. Min T5 2001 har 302mm.
    Sitat Opprinnelig postet av Terje Ek Vis post
    er vel 288 mm orginalt på en v70, min v70 har 305mm skiver. Står ingenting om at den har andre bremser i vognkortet.
    Vet ikke hvor store R og T5 utgaven har men.
    Sent fra min HTC U Play via Tapatalk
    S80 V8 prosjekt
    V70 T5
    960 T6
    144 T5 prosjekt

  12. #10
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Kom også med 320mm på
    AWD
    , med enkelt stempel, mot 330mm på R, med 4 stempler.

    EDIT: Ser også at noen D5 kom med 316mm, for å være ekstra vanskelig...
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Grunnen til at jeg ønsker å ha det godkjent i vognkortet er for å slippe noe krøll om jeg skulle komme borti en kollisjon samt om det skulle bli spm. på PKK om hvorfor det står R på kaliperne. Er 305mm skiver som står på bilen nå. Hele greia med byttet er egentlig kun for å ha et lite skruprosjekt, ikke fordi jeg trenger 330mm skiver og bedre kalipere. Forespurte på Volvo og fikk til svar nå at de ikke sitter på TÜV papirer for sine deler og ble henvist til TÜV i Tyskland. Sendte en mail og forhørte meg om det var mulig å få papirer på de delenummerne jeg gav dem, men fikk til svar at de ikke hadde mulighet til å gi ut slik dokumentasjon da dette tilhørte produsent. Har sendt avgårde en mail til Brembo og forhørt meg med de, men ikke fått noe tilbakemelding enda.

    Er det noen av dere som kjenner de som har fått denne oppgraderingen godkjent? Han jeg pratet med på SVV sa at de trengte TÜV papirer eller en uttalelse fra Volvo at dette går greit. Var ikke så lett å fremskaffe noen av delene! :/ Hadde jo vært gull om noen på forumet her satt på noe dokumentasjon for disse R caliperne.
    Sist endret av ktm300sx; 05/10/18 kl 12:32

  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Hvis noen var interessert i dette, kan jeg jo melde om at jeg har fått denne ombyggingen godkjent av vegvesenet.
    2001 V70 T5

  15. #13
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Kostnader ved godkjenning? Og om jeg får spørre, hva må jeg ut med for fullt sett R-bremser? Gjerne brukte calipere og evnt fester, skiver kjøper jeg nok fra Black Diamond eller EBC, samme med klosser. Tenker å oppgradere fra 320mm
    AWD
    til R når jeg først må ha nye skiver om et år eller to. Greit å ha det i Excel-arket mitt over priser for deler!
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    4 brukte calipere blir fort 8-10k. Nye koster ca 8k pr stk. Calipere boltes rett i eksisterende hull, så det er ikke noe fester som kommer i tillegg.
    Ellers er jeg litt nysgjerrig på hva som skulle til for en innskriving i vognkort. =)

  17. #15
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    4 brukte calipere blir fort 8-10k. Nye koster ca 8k pr stk. Calipere boltes rett i eksisterende hull, så det er ikke noe fester som kommer i tillegg.
    Ellers er jeg litt nysgjerrig på hva som skulle til for en innskriving i vognkort. =)
    8-10k, da regner jeg med at de kan overhales så og si totalt innvendig? Så man ikke sitter med skjegget i postkassa om de er litt vel brukt? Er vel bare stempel og belg rundt stempel på disse, siden det er solide, faste kalipere og ikke glidere (som kan gå i stykker)
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  18. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Man får kjøpt rebuildkit ja, men det finnes ingen info om tiltrekningsmoment på boltene som fester de to halvdelene sammen, så de kan ikke deles uten en viss risiko for at man setter de sammen feil. O-ringen mellom de to delene er heller ikke å oppdrive, men det finnes folk som har delt de uten problemer. Det er forøvrig ikke nødvendig å dele de for å bytte stempel og støvmansjetter.

    Mitt største problem med de jeg har på bilen nå er ikke stempel og støvmansjetter, men en stålbit som sitter mellom caliper og bremsekloss (antar denne er for å hindre at alu fra caliper blir slitt bort av den mye hardere bremseklossen). Det irrier mellom de to forskjellige metallene som gjør at stålplaten blir presset bort fra caliper og gjør plassen til bremseklossen mindre. Det er for trangt til at jeg har klart å løsne skruen den er festet med uten å dele caliper i 2, så dermed har jeg måttet slipe ned stålplaten og så mye som mulig av øverflødig materiale fra kanten på klossene. Sliter periodisk med henging på en caliper nå, så jeg må nok krype til korset etterhvert og prøve meg på deling, og eventuelt ny caliper om den streiker. =p

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Til de som skulle være intressert, og jeg har ingen erfaring med disse selv. Men ser at V parts selger pro parts «r» calipere foran og bak til rundt 1800kr pr caliper. De selger også originale Volvo «r» calipere til 5500kr

    https://vparts.se/no/v70/volvo-v70-2...70r-04-07.html

    https://vparts.se/no/v70/volvo-v70-2...70r-hoger.html

  20. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Mildt sagt skeptisk til de pro parts caliperne, ikke minst fordi flere ikke var på lager, men la inn en bestilling på alle 4 så får me sjå.. =p

  21. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Jeg har bare dårlig erfaring med proparts of sweden deler

  22. #20
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4vinge Vis post
    Jeg har bare dårlig erfaring med proparts of sweden deler
    det er du jaggu ikke alene om
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  23. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Nettopp.. =p Så derav de lave forventningene, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er originale calipere de har filsa opp. Men, som nevnt, har lagt inn en bestilling så får vi se hva som dukker opp i posten. Kan få sammenligna de da. =)

  24. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jakke Vis post
    Kostnader ved godkjenning? Og om jeg får spørre, hva må jeg ut med for fullt sett R-bremser? Gjerne brukte calipere og evnt fester, skiver kjøper jeg nok fra Black Diamond eller EBC, samme med klosser. Tenker å oppgradere fra 320mm
    AWD
    til R når jeg først må ha nye skiver om et år eller to. Greit å ha det i Excel-arket mitt over priser for deler!
    Hei,

    Jeg har ikke gjort selve ombyggingen enda. Bare fått søknaden min om ombygging godkjent fra vegvesenet. Men det blir ikke noe annet enn deler som trengs pluss en time for å vise at det er forsvarlig montert.
    Men det var jo en glede at det er mulig å få inn i vognkort. Vet noen av dere om boltmønsteret på R kaliperne passer på vanlig V70 spindel, eller må man bytte den og?
    2001 V70 T5

  25. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    4 brukte calipere blir fort 8-10k. Nye koster ca 8k pr stk. Calipere boltes rett i eksisterende hull, så det er ikke noe fester som kommer i tillegg.
    Ellers er jeg litt nysgjerrig på hva som skulle til for en innskriving i vognkort. =)
    Hei,

    Jeg skrev bare en søknad til vegvesenet, ligger skjema på siden deres. Spesifiserte bilen det skulle og på og hvilke deler jeg tenke å montere på. Gikk noen uker og så var det OK. Da er det igrunn bare å montere på bremser og vise bilen med dokumentasjon på delenr etc på bremsene og at ting er montert forsvarlig, så er det i boks.
    2001 V70 T5

  26. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Nettopp.. =p Så derav de lave forventningene, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er originale calipere de har filsa opp. Men, som nevnt, har lagt inn en bestilling så får vi se hva som dukker opp i posten. Kan få sammenligna de da. =)

    Tror disse rimelig Proparts kaliperne er etterligninger alla disse:

    http://www.skandix.de/en/spare-parts...-left/1024711/
    2001 V70 T5

  27. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Calipere passer rett over på alle V70/S60/XC70. Et mulig unntak her er om bilen har 320mm (mener jeg å huske, XC90/police spec) bremser, de har 14mm bolt istede for 12.
    PS: tatt litt løst fra toppen av hodet mitt her, men det finnes i hvert fall 2 forskjellige dim på bolter, så det er muligheter for at ting ikke passer, men man ser jo lett om man har XC90 bremsene. =)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Bremser, er R veien å gå når man først skal oppgradere?
    By PyrionZ in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 29/08/12, 16:57
  2. oppgradere bremser på 740. 265mm til 287mm. bendix.
    By SkjenneM in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 1
    Siste post: 17/04/12, 15:59
  3. Ombygging til V70R bremser på 240
    By anders_jacobsen in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 2
    Siste post: 24/06/11, 14:56
  4. Oppgradere bremser til Volvo 940
    By 850 Racing in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 2
    Siste post: 04/10/10, 20:26
  5. Oppgradere bremser på 940
    By Breide in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 1
    Siste post: 06/04/10, 01:18

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •