Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: 940 FK, spytter olje ut oljefellen

  1. #1
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard 940 FK, spytter olje ut oljefellen

    Hei!

    Har en 940 som misbrukes på bane, sist treff var en veldig varm dag og det gikk med masse dekk.

    Når jeg har prøveskilt å testkjører, eller står i garasjen å ruser så er det helt i orden uten problemer.
    Kun når jeg fikk skikkelig temp på oljen.. (100+ grader)

    Forholdsvis orginal FK, litt større snurre, cooler, dyser å eksos.
    Og 19 raders oljekjøler med filterflytter.. AN10 slanger.

    Oljefellen er orginal, og har ingen anelse på alder eller om den er tett eller noe, bilen er parkert etter sist treff å venter på deler.

    Men den blåste en god del olje ut av oljefellen, altså totalt ca 1l etter en 8 timers dag med kjøring.
    På den orginale slange er det en liten vinkel som sitter der orginalt, med ett langt rør som går til innsugsslangen.

    På den vinkelen er det en liten nippel som ikke var tilkoblet noe, (riktig at den skal i friluft?) jeg blendet den slanget, men oljen måtte ut å da kom den igjennom boostcontrolleren som jeg montert inne i bilen!

    Hva er tett, og hvorfor skjedde dette?

    Jeg hadde kun 10w40 olje, kan det være for at den ble svært tynn?
    Burde jeg blende og kjøre catchtank, isåfall hvordan? blende orginal plassering å sveise inn fra toppdeksel?

    Vil påpeke at oljen kom kun når jeg lå på flat pedal lenge, altså i bredsladdsvingen på sperra i 3.gir.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  2. #2

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Den slangen fra den lille nippelen går vanligvis til innsuget såvidt jeg veit ihvertfall. Catchtank for olje ånding fungerer det, har det sjøl på min 240 med fk motor. Jo større slanger du har mulighet til å montere på original åndetanken eller modifiserte uttak jo bedre i min verden. Er mange måter å gjøre det på. Se spesielt på om det lar seg gjøre å få uttak på framre fordeler lokasjon og/eller gamle forgasser bensin pumpe lokasjonen.

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  3. #3
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar Holck!

    Det jeg tenkte, det var å få blendet den orginale oljefella med en blendelokk, sveise på en AN kobling, (An8?) kjøre så direkte til catch uten noe viderekobling til toppdeksel. grei løsning?
    Å selvsagt vil jeg ikke kjøre det i retur til motor, heller tømme når det trengs.

    Er det nok? Er det en fare for at oljepumpedrevet "faller" ut og ned i motor når det ikke blir presset ned, eller kan jeg bare ta det ut? blender seff det også.
    Litt usikker hvordan jeg skal sette sammen dette.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Hvis du skal forbedre kapasiteten tror jeg ikke 1 stk an8 hjelper.

    Selv har jeg en slik plan på min B230 AT:
    -Beholde den orginale olje fellen
    -koble den grove slangen fra fellen direkte til catch tank.
    -koble lille slangen til innsug slik som orginalt med enveis ventil.
    -Modifisere toppdeksel med slange stuss, og koble en grov slange fra denne og til catch tank.
    -Tilslutt tenkte jeg og prøve og dra en slange fra toppen av catch tank og til orginal stuss på luft filter slangen før Turbo, dette for og forbrenne gassene i stedet for at det skal dampe ut i motor rom via ett filter på catch tanken.

  5. #5
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Hvis du skal forbedre kapasiteten tror jeg ikke 1 stk an8 hjelper.

    Selv har jeg en slik plan på min B230 AT:
    -Beholde den orginale olje fellen
    -koble den grove slangen fra fellen direkte til catch tank.
    -koble lille slangen til innsug slik som orginalt med enveis ventil.
    -Modifisere toppdeksel med slange stuss, og koble en grov slange fra denne og til catch tank.
    -Tilslutt tenkte jeg og prøve og dra en slange fra toppen av catch tank og til orginal stuss på luft filter slangen før Turbo, dette for og forbrenne gassene i stedet for at det skal dampe ut i motor rom via ett filter på catch tanken.
    Er nokså fersk når det kommer til catch tank, alle kan vell å montere men fåtallet vet vell hvorfor de brukes.

    Å litt har jeg fått med meg, ulempen med å dra det tilbake til innsug\turbo er vell oljefilmen?
    Etter å ha googlet å lest tenkte jeg faktisk å gjøre det helt likt som deg, bare å ikke dra det tilbake til luftfilterposisjonen.

    Kan vell umulig bli så mye damp?

    Og samtidig, når du drar slange fra toppdeksel, burde da catchtank være høyere plassert enn toppdeksel?
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Sålenge ikke catch tanken går full så blir det vell bare damp som går inn i motor igjen. Hvorvidt det er en ulempe vet jeg ikke. Men er jo sånn orginalt, og de går jo fort 4-500 tusen uten problem
    I en ren banebil er det sikkert ikke så nøye om du damper i fri luft. Bruks tiden er vell ikke så stor. Men husker jeg hadde en ekkel olje lukt i bilen med åpen løsning.
    Ang. Toppdeksel så må man sikkert lage en plate på innsiden el. For og ungå at det spruter olje ut slangen. For i praksis blir det sikkert vanskelig og montere tanken høyere enn topp deksel.
    Andre løsninger er jo som Holck sier, blokk fordeler hull og bensinpumpe hull.
    Eller topp med toppdeksel fra gammel rødblokk som hadde orginal veivhus stuss på topp dekslet.

    Poenget er vell å få minst 1 utgang ekstra med lufting på motoren.
    Hvis den kaster mye olje ut, så kanskje du burde måle komprisjon.

  7. #7
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Sålenge ikke catch tanken går full så blir det vell bare damp som går inn i motor igjen. Hvorvidt det er en ulempe vet jeg ikke. Men er jo sånn orginalt, og de går jo fort 4-500 tusen uten problem
    I en ren banebil er det sikkert ikke så nøye om du damper i fri luft. Bruks tiden er vell ikke så stor. Men husker jeg hadde en ekkel olje lukt i bilen med åpen løsning.
    Ang. Toppdeksel så må man sikkert lage en plate på innsiden el. For og ungå at det spruter olje ut slangen. For i praksis blir det sikkert vanskelig og montere tanken høyere enn topp deksel.
    Andre løsninger er jo som Holck sier, blokk fordeler hull og bensinpumpe hull.
    Eller topp med toppdeksel fra gammel rødblokk som hadde orginal veivhus stuss på topp dekslet.

    Poenget er vell å få minst 1 utgang ekstra med lufting på motoren.
    Hvis den kaster mye olje ut, så kanskje du burde måle komprisjon.
    Takk !
    Kompen er kjempegod, føler meg 99% sikker på at det var billig olje å høy temperatur som er årsaken
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ok flott.

Lignende tråder

  1. 940 med FK, banebil spytter olje ut oljefellen
    By Jimmen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 28/09/18, 01:08
  2. Dumpventil spytter olje som f++n! Hjelp!
    By Jørgen93 in forum Motor og gir
    Svar: 24
    Siste post: 29/12/12, 19:59
  3. Volvo 1977 fiser og spytter
    By hovve93 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 13/08/12, 21:09
  4. B230ft spytter ut Olje
    By Bertil in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 19
    Siste post: 05/12/10, 22:12
  5. b230ET. spytter olje ut av veivhus ventilasjon slangen?
    By Bjørnstad in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 29/10/10, 20:23

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •