Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: volvo V50 motorproblem

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. aug. 2018
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard volvo V50 motorproblem

    Hei, jeg er ny her inne. Har nettopp kjøpt en Volvo V50 1,6Diesel 2006.
    Det er masse søl rundt dysene (små dammer).
    Den har også en dieselvarmer har jeg forstått, men denne er koblet fra (støpselet sitter ikke i). Jeg er usikker på hva denne diesel varmeren gjør (brukes til)?
    Det verste problemet er vel sølet rundt dysene da antagelig.
    Veldig takknemlig for svar.
    Sist endret av Asta; 03/09/18 kl 16:06

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Velkommen!
    Hvis sølet rundt dysene er tyntflytende og gul-grønn-aktig i fargen, er det diesel som lekker fra høytrykkskoblingene eller returslangene på dysene.
    Er det tykk svart tjære-lignende masse så er det lekkasje mellom forbrenningsrom/topplokk og dysene.
    Og er det helsvart og flytende, så er det mest sannsynlig motorolje som lekker ut av kamakseldeksel/oljeutluftingen.

    Det bør iallefall ordnes kvikt pga brannfare, men ikke fikle med høytrykksrørene på dysene eller ha noen kroppsdeler i nærheten av dem med motoren i gang, det er _ekstremt_ høyt trykk der!

    Dieselvarmeren er til for å hjelpe motoren å oppnå driftstemperatur på vinterstid innen rimelig tid, og fungerer også som kupévarmer da den ikke varmer dieselen, men kjølevannet, og sirkulerer det i motor/varmeapparat...
    Selv om noen synes det er ok å kjøre uten, så anbefales å få den reparert eller byttet hvis du ikke vil fryse i vinter ;-)

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Som jiha1968 skriver, identifiser hva slags væske/konsisten det er. Uansett, dursj over med motorrens på KALD motor, spyl rent med vann og deretter blås rent med trykkluft. For å sjekke om det er lekkasje mellom dysesete og og topplokket så mener jeg det er mulig å fylle litt vann nede i brønnene og starte motoren. Er det lekkasje vil det trolig komme bobler/sprut men det kan være at motorvibrasjonen gjør så det ikke er mulig å se en lekkasje. Man hører gjerne også en slik større lekkasje som en «fiselyd» ved dysen. Om det er rent så kan det være at du ser hvor det kommer fra, kjør en tur og stopp hvert 5 minutt og se etter forandringer.
    Anbefaler deg å få i orden dieselvarmeren. For funksjon og betjening, se i instruksjonsboken.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. aug. 2018
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for svar. Sølet er tyntflytende og svart.
    Jeg kjøpte bilen av en bruktbilforhandler for to uker siden. I dag har de tatt den til et verksted for å finne ut av det. Bilselgeren ringte meg tilbake og sa at det ikke var noe feil på bilen og at oljesølet skulle være der.
    Egentlig har jeg mistanke om at de ikke har gjort noe som helst, de sier jo også at jeg bare skal kjøre til jeg får feilmeldinger.

    Denne bilen har gått 237 000 km, og den fikk byttet motor for tre år siden. Da hadde den gått ca 200 000.

    Når det gjelder diesel varmeren er jeg litt usikker på hva slags det er. Jeg har lest i instruksjonsboken om noe som kalles parkeringsvarmer,- er det en slik? Er den standard på disse bilene, eller er det tilleggsutstyr tro?
    Uansett skal jeg forsøke å sette i kontakten i morgen og se hva som skjer.
    Sist endret av Asta; 05/09/18 kl 19:59

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Tynt og svart er nok motorolje, det skal ikke være motorolje på utsiden av en motor... Litt svetting kan passere, men flyter,renner eller drypper det olje eller diesel er det IKKE ok.
    Et par bilder hadde vært fint...
    Ikke uvanlig at veivhusventilasjonen på toppen av motoren, førersiden, lekker olje på disse motorene.

    Er du usikker så tar du bilen til nærmeste verksted og ber dem ta en kjapp titt under panseret, så får du nok et mer korrekt svar enn det du fikk fra selgeren.

    Parkeringsvarmer eller tilleggsvarmer er samme varmeren, kun programvaren i bilen som skiller. P-varmeren har timer-justering i kjørecomputeren (dreiehjul på blinklysspak) i tillegg til autostart i kulde.
    Og hvis du ikke finner noe der, så er det en tilleggsvarmer du har, den skal starte automatisk sammen med motoren om kjølevannet ikke har/får normal temp.
    (ikke alltid at autostart passer, du finner tråder i forumet på det)

    Du kan alltids sette i kontakten på varmeren, men vil tro at den har blitt til en røykmaskin hvis den i det hele tatt starter. Det er også en sikring i motorrommet til varmeren.
    Men skulle den starte (med røyk eller ikke), så er det greit å la den gå en halvtime for å brenne seg ren om mulig. (ikke i garasje...)

  6. Takk Bromm takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Den varmeren du har er nok en eberspächer.
    De er ganske enkle oppbygd og er fantastiske når de virker.
    Som jiha sa over her så skal du ha 3 valg på denne i menyen. Direktestart og 2 stk tids innstiillninger.
    Sett inn kontakten og prøv direktestart.
    Det tar litt tid før den tenner, så ha tålmodiget og vent.
    Om den tenner, så la den gå programmet ut slik at du får brent den ren. Om den IKKE tenner og det kommer varsel opp i intrumentpanelet kan det være noe feil med den. ( tenker da på at det må være en årsak til at pluggen er ute) men kan godt være for å sette den ut av funksjon på sommeren.
    Saken er at disse klikker om du får 3 misslykkede startforsøk. Og den eneste måten å resette dette på er med volvo vida.
    Så mulig du må en tur på verksted om du ikke har tilgang på dette selv.
    Poenget mitt er at den trenger ikke være ødelagt selv om den ikke tenner.

    Til opplysning er de enkle å skifte selv. Tror jeg brukte 25 minutter på min. Kjøpte ny på skroten for 2000kr og fungetrer fjellstøtt :-)

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. aug. 2018
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen,- jeg har tatt bilder, men får ikke til å poste dem her på forumet,- kanskje noen kan forklare meg hvordan jeg gjør det?

  9. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

Lignende tråder

  1. Motorproblem volvo 240.
    By anders1997 in forum Motor og gir
    Svar: 12
    Siste post: 23/04/17, 17:22
  2. VOLVO V40, motorproblem ved kald motor
    By Tvinitla in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 01/03/13, 06:50
  3. Volvo 960 motorproblem
    By volvo24v in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 24/09/11, 21:47
  4. Volvo V40 T4 98- motorproblem
    By knedal in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 8
    Siste post: 01/08/11, 19:38
  5. Motorproblem - Volvo 360 - Ingen gnist eller lys i dash.
    By tayson2 in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 1
    Siste post: 17/06/11, 22:10

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •