I fjor høst byttet jeg partikkelfilter på C30'en siden det var gått tett. Langt under intervall.
Uansett, bilen ble frisk og rask en liten stund, den er fortsatt rask men det ryker noe helt vanvittig av eksosen til tider, sammen med en helt forferdelig eksoslukt konstant.
Det er ganske grå eksos, ingen forbruk av olje eller noe som tyder på tull i motoren.

Det virker dog som det er et mønster:

- idag kjørte jeg hjemmefra, kald motor. Ca 10. min på motorvei i 70-80 km/t, kjører av og girer ned, da begynner det å ryke noe voldsomt. Stopper bilen, dvs. 0km/t, men lar motoren gå så slutter det å ryke umiddelbart.
Dette skjer konsekvent ifg. fruen som bruker bilen mest.

Har byttet trykkføler til partikkelfilter samt slangene mellom trykkføler og partikkelfilter.
Selvfølgelig ingen feilkoder.

Noen som har en idé om hva dette kan skyldes?

Det hører med til historien at partikkelfilteret er fra ATP Autoteile i Tyskland, men generelt sett er de ikke de kjent for å ha dårlige produkter.

Umiddelbart etter at partikkelfilter var byttet så hadde verkstedet glemt å sette på slangen på IC og den hoppa av på veien hjem fra verkstedet. Fikk satt den på og siden har den vært der.
Kan det ha påført noen permanente skader etc.?

Merker ingen problemer med bilen bortsett fra eksosrøyk og en ekstrem ekkel lukt.
Hvis jeg kjører bak fruen, selv 50. meter bak så må jeg skru av friskluft i bilen, ellers blir det drittlukt i bilen.
Når jeg parkerer bilen etter å ha kjørt den så lukter det dritt rundt bilen.
Altså den ekle eksoslukta er der konstant, men røyken kommer kun etter kjøring i litt høyere hastigheter.

Tar i mot alle tips med åpne armer før jeg bytter partikkelfilter enda en gang.