Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: 2008 v70II D5 aut. Dunkelyder fra girkasse?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard 2008 v70II D5 aut. Dunkelyder fra girkasse?

    Hei. min ex har overtatt volvo v70en vår etter samlivsbrudd(mor til vårt barn). Den var EU ok for et par mnd siden, men fikk en melding av henne i går kveld som forklarte merkelige dunkelyder fra bilen.
    Etter litt spørring og graving, og en video, så virker det som om dunkelyden kommer fra drivverket, og da fra girkasse når hun bremser på giret på lave turtall(normal automatmodus, ikke manuell girvalg)

    Vi har hatt bilen fra 150 til 180K, fungert knirkefritt. Bilen har lett tuning(220hp), men aldri grisekjørt, bare kjekke krefter å ha i forbikjøring på langkjøring.

    Er det girkassa som trenger seg en flush og ny olje? Aldri blitt gjort i mitt eie, men kjørelengdemessig så kan det være tid for det? Er dette noe andre har erfart kan være en grunn til lydene?
    De siste mnd jeg kjørte bilen, syntes jeg også den giret litt rart og hardt når oljen var kald. Litt harde sjaltinger, samt mellom 2 og 3 gir så rotet den en del med girvalget sitt når det var lite pådrag. Ved godt pådrag så virket alt ok. Ved bremsing på giret så "nøkker" det også lett i bilen i takt med dunkelyden.

    Video ligger her, for å slå på lyden må du trykke øverst til høyre på videoen inne på linken om du er på mobilen. Er du i webleser på pc, er det som å slå på lyden på en youtube-film.


    https://imgur.com/Y0ymDgF




    takk for alle svar.

    Mvh
    Øyvind
    Sist endret av Oyvindjs; 17/08/18 kl 10:49

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. mars 2017
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som bilen min. Har nettopp flushet min, og gjorde jobben selv. Kjøpte 20 liters dunk med olje hos Tess (betalte 1800 for en JWS 3309-kompatibel olje) og fulgte prosedyren vist her: http://www.volvoxc.com/forums/showth...ks-on-2008-XCs. Det var ganske enkelt, måtte bare kjøpe en liten luftslangebit hos Biltema for å få koblet på luftfilterboksen ute av veien så jeg slapp å montere inn denne for hver gang jeg skulle kjøre/fylle olje (se bilde i siste innlegg i den tråden). Det hjalp en del, men ikke helt, har fortsatt en del harde giringer, spesielt ned til andregir. Skal nå nullstille adapsjonen. Dette gjør de kjapt hos verkstedet, eller du kan gjøre det selv hvis du har
    VIDA
    /
    DICE
    . Hvis det ikke gjør susen så er mistanken min på ventilhuset, men å skifte denne er dyrt, så før jeg gjør det så vil jeg la Volvosjappa her ta en diagnose for å se om de kan finne ut mer spesifikt. Det kan være converteren også, men sannsynligvis er det ventiler som går tregt, eventuelt at det er slitt slik at olje kommer seg forbi stempler eller noe sånt. Vet ikke om det er mulig å rense innmaten i ventilhuset, men tror nok det beste i så fall er å skifte hele greia. Selv om det blir dyrt...
    Sist endret av addey; 22/08/18 kl 08:29

  3. #3
    Registrerte brukere peodudn sin avatar
    Medlem siden
    09. juli 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    177
    Antall takk

    Standard

    Ventilhuset bestilte jeg fra england. Kosta 6000kr der mens volvo tar 20000kr
    Volvo S80, 2007

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. mars 2017
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av peodudn Vis post
    Ventilhuset bestilte jeg fra england. Kosta 6000kr der mens volvo tar 20000kr
    Hadde du tilsvarende symptomer? Var det andre ting enn de jeg nevnte som du testet ut før du gikk til det skrittet å skifte ventilhuset? Fungerte ting knirkefritt etterpå?

  5. #5
    Registrerte brukere peodudn sin avatar
    Medlem siden
    09. juli 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    177
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av addey Vis post
    Hadde du tilsvarende symptomer? Var det andre ting enn de jeg nevnte som du testet ut før du gikk til det skrittet å skifte ventilhuset? Fungerte ting knirkefritt etterpå?
    Hei
    Min girkasse hadde ikke klunkelyder. Den girte hardt mellom 2 og 3 gir, spesielt når oljen var kald. Jeg har skrevet en artikkel her på forumet ang dette. Girkassa opp til en viss serie hadde svakhet i ventilhus.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Volvo S80, 2007

Lignende tråder

  1. Tommen: 2008 V70II Summum
    By Tommen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 29
    Siste post: 20/08/18, 19:25
  2. Repair manual - 2008 V70II
    By hovik in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 4
    Siste post: 28/03/15, 10:08
  3. 2008 V70II 2,4D - defekt AC kompressor
    By lazerbrain in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 7
    Siste post: 24/09/12, 11:44
  4. Fellesfeil på V70II 2008-->
    By Cane in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 48
    Siste post: 09/10/11, 15:37

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •